Hoe safe is internetbankieren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Hoe safe is internetbankieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 19:47

Tja ik wil toch eens van die overschrijvingen af.... van de Postbank. Wil eigenlijk wel telebankieren maar m'n moeder zei dat het lang nog niet veilig genoeg was! Is dat ook echt zo Verward

Verder nog iemand tips? Heb er dus helemaal geen verstand over!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:50

Ik gebruik echt al tijden girotel van de postbank, en het bevalt me prima, overschrijven is zo simpel en ik heb er nooit iets geks meegemaakt.
Er is geen geld afgehaald wat er niet af mocht, maar (helaas!! Haha!) is er ook nooit iets onbedoeld bijgekomen Clown

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:50

Ik heb internetbankieren bij de postbank, en zolang je je papieren niet laat slingeren is het gewoon veilig.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:53

ik doe internetbankier via de ABN en echt ik vind het ideaal, nooit wat mee misgegaan en je kan er bijna altijd kijken. word meteen bijgewerkt en je kan het dus echt goed volgen. ik ben er erg blij mee.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 19:54

Wij hebben internet bankieren van de Rabo.
Ik vindt het erg makkelijk en er is nog nooit wat fout gegaan hoor.
we zijn er erg tevreden over.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 20:04

Volgens mij moet ik het dan ook maar aanschaffen van Girotel.... Over de post duurt het zo lang en ik laat nog wel eens wat blaadjes rond slingeren.... Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:16

Hoe het bij de Postbank zit weet ik niet, maar de ABN en Rabo gebruiken "secure servers". Zelfde idee als bij creditcards... Het is niet 100% waterdicht - dat zijn credit-card systemen ook niet -, maar de kans dat er iets gebeurd is echt te verwaarlozen...

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:19

mijn ouders doen het al ruim een jaar, en ze hebben er nooit klachten over gehad.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:20

Ik heb het van de rabobank.
Vindt het erg makkelijk, je logt in, geeft je opdrachten door en klaar is kees.....
Hoe het met de fraude zit heb ik geen idee, maar denk dat het wel meevalt, ik moet 2x mijn pinpas en pincode in een apperaatje doen en dan krijg ik weer bepaalde codes door en die moet ik invoeren op de website. Denk dus dat het wel meevalt met de fraudegevoeligheid

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:22

Doe ook aan internetbankieren bij de ABN.
Bevalt mij super en heb tot nog toe geen rare dingen meegemaakt....

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:24

Ik doe ook aan internet bankieren van de Rabobank en er is nog nooit wat fout gegaan en het bevalt me echt heel erg goed. Je bent zo klaar, en je kan er lekker bij thuisblijven.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:24

Haffie_Lady schreef:
Hoe het met de fraude zit heb ik geen idee, maar denk dat het wel meevalt, ik moet 2x mijn pinpas en pincode in een apperaatje doen en dan krijg ik weer bepaalde codes door en die moet ik invoeren op de website. Denk dus dat het wel meevalt met de fraudegevoeligheid


Niets is 100% waterdicht... Ik vind overigens de ABN beter beveiligd dan de Rabo...

Ik gebruik beiden al enkele jaren en met beiden geen problemen gehad... OK dan!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:42

Ik doe aan internet bankieren bij de Postbank sinds kort. Vind het super handig en ik denk dat het wel veilig is zolang je je papieren niet laat rondslingeren.

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:09

Zou het ook gewoon doen, doe het al een aantal jaar en kan niet meer zonder!

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:25

Lees eens op mijnpostbank.nl dit is de nieuwe manier van girotellen, dus direkt online en gratis. Girotel gaat er toch uit straks.

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:37

Heeft ook iemand ervaring met de ING bank? Ik twijfel ook namelijk nog Scheve mond

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:07

alle banken hebben heus wel hun privacy en eventuele gevaren uitgezocht, iedereen wil natuurlijk garant staan voor veiligheid van zijn klant.
sinds t kon doe ik t al, ik zit bij de abn.
de enige tip die ik je kan geven is, vink nooit de optie aan om al automatisch ingelogd te staan zodra je de banksite opgaat, en n wachtwoord op je pc, er zal maar s ingebroken worden........... OK dan!

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:13

Ik doe en aan internetbankieren bij de ABN en aan internetbankieren bij de Rabobank en ben zeeeeer tevreden. Met de vorige internetaansluiting (kabel, chello) was ik niet tevreden over internetbankieren bij de ABN, vloog er steeds uit, maar dat lag dus aan de internetverbinding. Sinds adsl is het toppie OK dan!
En veilig... zo lang je inderdaad maar netjes met je spullen om gaat en vooral het uitloggen bij internetbankieren niet vergeten!! Dan kan er volgens mij niks mis gaan.
Aanrader dus!!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 09:48

ideaal, ik doe het bij de rabo en het bevalt mij prima! Bij de postbank weet ik het niet, alleen dat girotel wel een los blad had/heeft met nummers erop, vind ik persoonlijk wat minder.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:09

De systemen zijn absoluut niet foutloos. Zeker de postbank heeft wel wat interessante fouten. Een systeem dat gebaseerd is op een losse code is zowiezo makkelijker te kraken dan een systeem dat generiek is. Bij de SNS bank bijv. krijg je een digipas. Deze sleutel genegeerd constant een nieuwe code om mee in te loggen. Doe dit in combinatie met een "secure server" (oftewel, encryptie van het HTTP protocol) en je hebt een redelijk veilige verbinding. Echter, nu moet ik zeggen dat ik bij de SNS bank ook alweer een foutje had gevonden Schijnheilig
Ondanks dat is het op zich veilig om bankzaken via internet te regelen, maar dan wel met generieke codes.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:24

Ik doe het al jaren bij de Rabo, werkt prima.
Ik heb een Random Reader oid en dan moet je dus ook allemaal codes ingeven, zowel bij het inloggen als bij het daadwerkelijk overmaken.

Harmen heeft het bij de SNS en dat gaat oog goed.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:21

Richtje schreef:
Doe ook aan internetbankieren bij de ABN.
Bevalt mij super en heb tot nog toe geen rare dingen meegemaakt....


Hetzelfde als Richtje. Doe het nu al 2 jaar ofzo bij de ABN en nog nooit wat geks meegemaakt. Supersnel en handig! OK dan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:22

Ik denk dat het wel redelijk veilig is hoor. Bij ons op de zaak is er nog nooit wat verkeerd gegaan, ja door onze eigen fout wel, maar niet dat er iets gebeurde door de onveiligheid van het internet.
Aan de andere kant had ik vorige week overschrijvingsformulieren opgestuurd (voor mezelf) naar de bank en die zijn nooit aangekomen. Tijd voor telebankieren dus!!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:23

Wat ik zo belachelijk vind: als particulier neem je de bank een hoop werk uit handen door zelf te gaan telebankieren, en wat doen ze?
Ze brengen je extra kosten in rekening middels een telebank-abonnement.

Dat is de reden waarom ik weiger er aan mee te doen. Eerst gratis aanbieden, dan doe ik mee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:27

Bij de fortis is het gratis hoor. Je betaalt 1 prijs voor het totaalpakket (incl. passen, telebankieren, e.d.) per jaar en that's it.
De rabobank rekent altijd alles door, echt een kansloze bank. Ben blij dat ik er weg ben, stelletjes amateurs.