vragen, vragen, vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-01 09:44

Gister zag ik een vrouwtje op het nieuws. Ze snapte niet waar al de ontzetting betreft ruimen vandaan kwam. Zelf was ze dierenarts en kon garanderen dat het vee gecontroleerd wordt of ze echt dood zijn. En dan gaan ze in zo'n grote grijper. Lekker belangrijk dat ze echt dood zijn. Met de bijlmer ramp werden de lijken toch ook niet met een grijper in een container geflikkerd? Oh, maar da's natuurlijk anders, want dat waren mensen.
Ik durf haast te wedden dat zo'n vrouwtje betaald wordt om zoiets te zeggen.
En wat ik dan ook niet snap, er is een vervoersverbod, maar dood vee mag wel vervoerd worden. Het is toch niet zo dat zodra het vee dood is dat dat virus ook gelijk dood is lijkt me?

Gisteren 112 weekend. Was een schaap in de sloot gevallen. Met man en macht probeerde ze te voorkomen dat het schaap eruit kwam, want hij zat aan de verkeerde kant van de sloot. En als hij eruit zou komen zou hij dus het vervoersverbod overtreden. Sorry hoor.

En met die demonstraties. Eerst wordt er gezegd dat het boeren zijn, later wordt er gezegd dat de actievoerders geen boeren zijn, en dat de boeren hier ook helemaal niet op zitten te wachten.

Geen leuke vraag, maar wat ik me wel afvraag is hoe het vee wordt afgemaakt. Krijgen ze een spuitje of een pen door de kop of wat?
Of worden ze net als de schotse hooglanders gewoon afgeknald?

Waarom is het verschil tussen mensen en dieren zo achterlijk groot?
Waarom wordt er zo vaag gedaan?
Waarom mogen wij als nederlandse burgers niet weten wat er in ons eigen land speelt?

De varkenspest is toch ook heel besmettelijk? Ik kan me niet herinneren dat er toen zo geruimd werd, alleen de daadwerkelijk besmette bedrijven (correct me if i'm wrong)

En waarom qwordt er nu geruimd? Als er maar 5 % dood gaat, en als de beesten gewoon beter kunnen worden.
Ik snap het niet

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 10:12

Ik heb olangzamerhand zoeist van ik wil het niet eens meer weten. Ik heb al zoveel van die schokkende berichten gehoord, en je staat gewoon machteloos.
We kunnen actievoeren, net als in Kootwijkerbroek, maar ook daar heb ik weer gemengde gevoelens over. Die boeren geven nu elke dag hun veestapel het ' galgenmaal' dat lijkt me als boer ook niet echt prettig, je hebt immers al afschied geonem en uiteindelijk wordt het er toch niet anders van........
Ja, je kunt handtekeningen inzamelene, ik vind het natuurlijk goed dat dat gedaan wordt, maar of het nut heeft.....ik betwijfel het.
Hopen dat dit snel voorbij is...... Koe Verdrietig

grtx, Rieja

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 10:14

stef er gaat idd maar 5 % dood aan MKZ. Maar de dieren moeten dan ook ontzettend lijden (het is hier volgens mij al een keer uitgelegd) Ze kunnen niet meer staan en eten (blaren op voeten en mond) ze gaan dus liggen. om de zoveel tijd moet je ze omdraaien om te voorkomen dat ze door gaan liggen. Je moet ze voeren. En als je 80 koeien hebt die allemaal tegelijk ziek worden (geen een is er resistent tegen want er is niet geent en de ziekte komt bijna niet voor in nederland) dan kan je er net 1 of 2 redden. want om al die beesten zoveel aandacht te geven lukt gewoon niet. Dan kan je beter dat bedrijf meteen ruimen om t evoorkomen dat het zich snel verder verspreidt. Dit betekent niet dat ik voor ruimen ben. Ik wil erg graag dat er geent wordt.
en over die acties in kootwijkerbroek. ik snap dat t heel erg is voor die boeren en van de kootwijkerbroekers snap ik t. Maar dat er dan boerenb uit oene daar heen gaan vindt ik gewoon dom. Je vergroot t besmettingsgevaar alleen maar door met veel boeren bij elkaar te komen en de mensen van de RVV doen ook alleen hun werk maar. ik denk dat er veel mensen zijn die moeten helpen ruimen terwijl ze er fel tegen zijn.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 10:31

Waarom wordt er geruimd als die dieren beter kunnen worden Tja eerst gaf men daar het antwoord op van ja export blabla maarja u ze die noodentingen doen mag dat toch al niet meer.
Ik heb bijna dezelfde vraag aan Frans gestelt.
waarop ik het volgende antwoord kreeg:
Vroeger was MKZ gewoon doordat de dieren of genet waren of wel eens wat mee hadden gekregen kregen alleen de jonge dieren het nog maar en niet in ernstige mate dus kwamen ze er makkelijk bovenop bovendien als je dan eens 3/4 jonge dieren had die het kregen kon je die makkelijk verplegen.
Tegenwoordig heeft een beetje bedrijf al gauw een paar honder dieren.
Bij MKZ krijgen ze blaren op neus en tong erg pijnlijk.
waardoor ze niet willen eten en drinken. je weet zonder drinken kan niemand lang en vanwege het herkauwen kan een koe ook niet lang zonder voer anders raakt die pens van slag dus moet je al je dieren meerdere keren op een dag met spuitjes etc. gaan voeren Behalve dat dat erg veel werk is moeten de koeien in dit geval door helsepijnen immers ze moeten alles wat erin gaat ook nog eens herkauwen.
Daarnaast krijgen ze zweren tussen hun klauwen wat gaat ontsteken etc. waardoor ze niet meer kunnen lopen/staan de hoeven gaan zweren en vallen er gewoon af waardoor je openwonden krijgt/infectiegevaar.
de meeste koeien worden gemolken wat niet kan als ze niet staan dus staat die uier op knappen nog meer pijn voor het arme dier.
om doorliggen te voorkomen moet je een paar keer per dag deze dieren ook gaan verleggen.
Op zich kan dat allemaal met een paar koeien de vraag alleen is of je ze die pijn wilt laten doormaken maar als je zoveel koeien hebt lukt dat echt niet meer.

Tja waarom de overheid zo vaag doet zegt al genoeg he? ze willen alles zo stil mogelijk houden omdat ze zo verkeerd bezig zijn... 1 spuitje is genoeg om een koe te redden een spuitje dat de boer nog geen 2.50 piek kost....
Tja van die schaap in de sloot is begrijpelijk stel dat ik nu met Lot de weg opga en ik wordt gepakt dan word hier de hele zooi afgemaakt omdat ik alles wel had kunnen besmetten...De dieren worden inderdaad afgemaakt met een masker op hun kop.wbt die actievoeders dat zijn geen boeren nee die durven het niet want dan moet men samenkomen en er is dan weer een besmettingskans. vaak zijn het familieleden etc. Ik sta persoonlijk niet achter het geweld maar vind het heel goed dat men laat zien dat ze het er niet mee eens zijn en dat het zo weer wat aanwaait in het nieuws ene dat met de varkenspest wie zegt dat dat niet in de doofpot is gestopt?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 10:43

Net als Rieja wil ik het ook niet meer weten, het is te erg allemaal voor woorden. De wereld is gewoon gek geworden. En net als Stef snap ik ook niet het grote verschil tussen mensen en dieren. We zijn allemaal dieren en in essentie is het verschil niet zo groot als de mensen beweren maar juist gevaarlijk klein. Als je geen respect hebt voor dieren, heb je vaak niet veel meer respect voor mensen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:04

Tja, en dan hoor je op tv dat een actievoerder 700 gulden boete krijgt vanwege het zonder vergunning omzagen van een boom. Een boom is blijkbaar waardevoller dan een ander levend wezen, dat ruim je gewoon op als de kans bestaat dat ze misschien of misschien wel niet ziek zouden kunnen gaan worden Frusty

Wat een wereld! Verdrietig

Ik heb heel veel begrip voor de actievoerders, alleen denk ik dat ze dat maar in Den Haag of Brussel moeten gaan doen. Auto's van RVV medewerkers in de sloot gooien is niet helemaal eerlijk denk ik, die mensen doen dit ook niet voor de lol, heb gehoord dat er nogal wat tranen vloeien tijdens de ruimingen en dat zijn niet alleen tranen van veehouders en hun familie, maar ook van RVV-dierenartsen.

Moorden in opdracht van de regering, das wrang als je als dierenarts jarenlang gestudeerd hebt op het betermaken van zieke dieren. Dus is het naar mijn mening niet terecht om daar je woede op te richten. Die David Byrne van de Europese commissie mogen ze van mij aan de hoogste boom in heel europa hangen en een vuurtje onder zijn voeten gaan stoken Boos!

Maar, misschien zouden de RVV dierenartsen ook maar eens moeten weigeren om gezonde dieren af te maken? Zou dat wat meer gewicht in de schaal leggen? Domweg gezonde dieren ruimen omdat de europese commissie dit zinvol vindt onder het motto van: iemand moet het toch doen, dan doen wij het maar, gaat mij wat ver. Ik spring ook niet in de sloot als mijn baas dat aan mij vraagt!

Bovendien vind ik dat de sectoren die nu veel last hebben van de mkz, zoals paardenliefhebbers, toerisme, hengstenhouders en fokkerijen, hotels, restaurants etc, ook veel meer kabaal moeten maken. Dat doen ze nu heel zachtjes omdat ze het vooral zo rottig vinden voor de boeren(en daardoor hun eigen "leed" maar bagataliseren), maar eigenlijk moeten ze zich veel meer laten gelden! Deze sectoren hebben niets met het entverbod te maken, hebben daar ook nooit iets van inspraak in gehad, maar worden er wel op grove wijze mee geconfronteerd door allerlei verboden, afnemend toerisme en afgesloten gebieden. Hoe meer kabaal (en dan vooral over financiele schade, want voor geldproblemen zijn ze iets gevoeliger in de politiek, emotionele problemen doen er volgens mij bij hen niet toe Boos! ), hoe beter denk ik.

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-04-10 11:05 ]</font>

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:29

Ja, ik snap er ook niks meer van. Weet je waarom ze in Kootwijkerbroek zo aan het protesteren zijn? (weet het niet zeker, maar hoorde dat gister van iemand die daar personen kent) Nou, bij dat bedrijf waar dus MKZ was gevonden, heeft die boer waarchijnlijk zelf blaren op de tong en poten van die beesten gebrandt! Dus is er daar waarschijnlijk helemaal geen MKZ!!!!!!! Nou, dan kan ik wel begrijpen dat al die boeren zo kwaad zijn, want dan wordt hun vee voor niks afgemaakt!!! Dat is toch allemaal om te Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:33

Waarom zou je zoiets doen? Voor de schadevergoeding? Ik heb begrepen dat die niet zo hoog is hoor!

Alleen de marktwaarde van je dieren wordt geloof ik vergoed (correct me if i'm wrong) en niet de gederfde inkomsten gedurende de periode dat je geen vee mag houden?

Vreemde toestand!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 11:35

Tja, ik weet niet. Dat vond ik ook nogal vaag toen ze het vertelde, maar het had wel iets te maken met het geld ja Misselijk

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 13:38

Maar die vrouw krijgt ook gewoon geld en dan is ze de "beste dierenarts" euhum maar dan verteld ze dingen om het nederlandse volk rustig te houden...
En die man met die boom had gelijk ik zou dat ook doen hoor......
En die jongens die deden "kat en muis" renden en renden.....
RED DE NEDERLANDSE VEESTAPEL!!!!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: IHWtje op 2001-04-10 16:39 ]</font>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-01 14:42

dat waren "stuip trekkingen"
hmmmz

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 15:21

Tja, moeilijk, moeilijk allemaal hoor. Ik geloof dat dit een paardenforum is en geen koeien, geiten, schapen of varkens forum. Maar goed, dit is een in- en intriest gebeuren, dat MKZ.

Voor wat betreft maatregelen: hier (in Canada) stonden dus foto's van de laatste MKZ uitbraak in Canada op de voorpagina van de krant. Dit was in 1952. Er werd een grote sleuf gegraven in de wei, waarna alle dieren in de sleuf gejaagd werden. Vervolgens werden dus alle dieren letterlijk afgeschoten. Ik sprak met iemand die dit op video had gezien en het schieten leek niet op te houden. Pas nadat de laatste doodging hield het schieten op en werd de hele toestand begraven. Daar wordt je dus echt niet bepaald vrolijk van.

Men heeft ook de oorzaak van die uitbraak gevonden: een immigrant uit Europa had een besmette worst meegenomen. Zo waren de dieren dus besmet in Canada.

Toegegeven, het zijn mens- en dieronterende praktijken, maar goed in Nederland wil nou eenmaal iedereen op een kluitje wonen (350 mensen per vierkante kilometer!!!), dus dan krijg je dit soort ellende. Hoe het anders moet? Erg moeilijk te zeggen. Laten we hopen dat iemand echt de methode vindt om het verschil te zien tussen een ingeent dier en een besmet dier.

Joost

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 16:34

Joost, iedereen wil op een kluitje wonen? Ik wil dat helemaal niet! helaas ben ik hier geboren en nu kan ik geen kant meer op! Ik zit eraan te denken om naar Belgie of Duitsland uit te wijken.

Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 17:03

ik zou later wel naar Canada willen, of naar Drente, in ieder geval weg hier uit de randstad

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 17:17

Ja hier in drenthe is het nog rustig...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 19:02

Stef:
De reden dat dode dieren wel vervoerd mogen worden is dat dit gebeurt met helemaal luchtdiche ontsmette wagens. Daarin kunnen levende dieren dus niet vervoerd worden. Dat is wat ik gehoord heb.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 19:30

joost, deze topic is speciaal gewijd aan de mkz, wel ff goed lezen hoor.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 22:36

Ik snap er hoe langer ik erover nadnek hoe minder van.......treurig, treurig.

En dan nemen ze maatregelen, maar dan zegt iedereen weer iets anders.....ik snap bijv. nog steeds niet hoe het zit met dat (nutteloze - nmm)ontsmetten van de trailer.....zucht. De RVV maar wéér bellen morgen.....

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-01 22:42

Als je een trailer van buitenaf kunt laten komen die op de openbare weg stopt en niet op het terrein van een ander, hoeft er niet ontsmet te worden volgens de RVV.
Paard mag alleen naar ander terrein als hij daar dan minstens 30 dagen blijft.
Paarden, las ik ergens, moeten ook ontsmet worden met 2 % citroenzuur?
Noord-Brabant gaat van lijst af...Flevoland heeft ook geen enkele besmetting dus waarom wel op de lijst nog???

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 15:06

Goh, uitwijken naar Belgie of Duitsland maakt niet zo heel veel uit hoor. Nou, ik denk eraan om weer terug naar Nederland te verhuizen. Zo op een kluitje wonen heeft wel wat. Ook het koekje bij de koffie is wel leuk. Maar ja, alles heeft zijn prijs..

Overigens begrijp ik ook wel dat dit een MKZ forum is. Door veel discussie met Engelsen weet ik dat de situatie daar heel ernstig is. Veel mensen weten niet hoe ze dit jaar doorkomen. Ik ken iemand die zijn hele inkomen moet halen uit het voorbrengen van ponies voor de keuring. Met alle aflastingen, moet hij nou op een houtje bijten. Ook ken ik nog iemand die een baan heeft waarmee ze haar ponies niet kan onderhouden op zichzelf. Ze fokt ieder jaar zo'n 10 veulens en krijgt daar zo'n 20.000 gulden per jaar voor, waarmee ze haar ponies kan onderhouden. Dit jaar kan ze waarschijnlijk helemaal niets verkopen. Een ramp voor een overigens heel goede fokker.

Joost

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 16:17

Jawel joost het maakt wel uit. Nederland is het dichtstbevolkte land in west europa. Daarom zijn de huizenprijzen hier zo extreem hoog. Zoveel mensen die graag buiten willen wonen, maar dat is financieel alleen mogelijk als je milionair bent, zelfs als je met z'n 2en allebei een goed inkomen hebt. Ik ken helaas geen engelse mensen, want ik zou wel eens willen weten hoe het komt dat ik niets van protest hoor van de bevolking uit engeland tegen die massale dierenmoord daar.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-01 16:31

Hoi Desiree,

natuurlijk maakt het wel uit of je in Duitsland, Belgie of Nederland woont. De huizenprijzen zijn op dit moment heel hoog in Nederland, maar dat komt met name door het sukses van het poldermodel. Nu is bijna niemand meer werkeloos, dus komen er "luxe" problemen aan. Ik weet zelf ook niet waar ik het geld vandaan moet halen om terug te verhuizen. Wat niet uitmaakt is dat net zoals in Nederland, de landbouw en veeteelt in Duitsland en Belgie ook heel erg intensief is. Als daar de MKZ uit zou breken, dan worden de toestanden even erg.

Natuurlijk zijn er ook in Engeland heftige protesten tegen dit alles. Iedereen probeert een betere uitweg te vinden. Laten we hopen dat we die uitwe ook vinden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 10:58

Maar in Nederland ligt alles dichter bij elkaar. De boerderijen liggen niet zo ver van elkaar af waardoor het virus makkelijker over te dragen is. Hoe gaan die protesten in Engeland er aan toe? Staan er daar in de kranten ook allemaal woedende brieven van mensen bij publieke opinie? Zijn er ook demonstraties?