KvK nummer nodig voor factureren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 18:17

Aangezien mijn bankrekening ongekende diepten aan het bereiken is en ook Ime het niet meer aan kan zien dat ik me zo in de nesten werk moet ik maar eens wat serieuzer op zoek naar inkomsten (ja, weet het, dat zei ik een half jaar geleden ook al).

Anyway, ik zit nog wel met een aantal vragen/problemen die ook een deel van de reden zijn dat dat hele inkomsten verhaal zo op zich laat wachten. Een van de vragen is de volgende..

Stel dat bedrijven kunnen adverteren op Bokt en ik stuur ze 1x in de zoveel tijd een rekening moet ik dan een KvK nummer hebben? M.a.w. moet ik eerst een bedrijf oprichten?
Heb gehoord dat het voor bedrijven nogal lastig/moeilijk/duur is om rekeningen van particulieren te betalen. Verder weet ik eigenlijk ook niet of het uberhaupt wel mag, of ja, neem aan dat het allemaal niet zwart is als ik gewoon bij m'n belasting spullen invul dat ik extra inkosten heb gehad.

Maar goed, zijn er hier slimmerikken die verstand hebben van dit soort spul? Is het nodig voor mij om een bedrijf op te richten en wegen de voordelen daarvan op tegen de nadelen?
Op het moment kost Bokt een paar honderd gulden per maand, dat is dus ook wat er uiteindelijk in moet gaan komen. Zal op jaarbasis dus over minimaal iets van fl.5000,- gaan.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 18:24

Volgens mij heb je wel een kvk inschrijving nodig. Maar dit kost ook weer geld en als je niet genoeg inkomsten hebt gaat ze bij de belasting weer lopen zeiken. Maar volgens mij gelden die extra inkomsten voor particulieren alleen voor extra werk en niet voor inkomsten verkregen uit handelswerkzaamheden (weet niet meer wat het woord hier voor is). Is inderdaad geklooi voor bedrijven om facturen van particulieren te boeken. Laat je adviseren bij de Kvk, dat kost je niets en dan weet je gelijk weer meer want als je naar de belastingsdienst belt dan ben je er nog niet zeker van of het klopt wat je word vertelt. (daar werken namelijk ook gewone mensen, kwam ik laatst achter. Dus zonder enig verstand van zaken die jou gewoon bevestigen wat je vraag was). Succes!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 18:24

Volgens mijn vriend moet je als je rekeningen gaat heffen bij bedrijven, wel zelf een KvK nummer hebben. De kosten voor zo'n nummer zijn ongeveer 90 gulden per jaar. Je moet in je bedrijfje een eigen vermogen stoppen van minimaal 250 piek. En alles van wat je ontvangt, moet je btw afdragen en daar belasting over betalen. En van je zakelijke kosten kun je btw terug krijgen. Ook kun je dan je kilometer declareren.
Voordelen: Geen -
Nadelen: Veel administratief werk en een stukje risico, want je kunt failliet gaan.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 18:30

Hmm, declareren van BTW is op zich interessant omdat ik dan de afgelopen maand weer 70,- minder had hoeven betalen voor de hosting. En spul als een digitale camera, op en neer naar utrecht of Amsterdam en dat soort spul scheelt dan ook weer. Of een avond stappen met Ime Haha!

Die fl.250,- is niet zo'n probleem, die 90,- ook niet. Administratie moet er toch zijn (anders gaat het heeeeelemaal mis, ken mezelf goed genoeg wat dat betreft) en risico heb ik bijna niet.. Heb geen grote voorraden, grote schuldeisers en dat soort spul..

BTW voor die BTW heb ik dan ook een BTW nummer nodig? Toch?

Als ik het goed begrijp heb ik dus voor het factureren in principe een KvK nummer nodig..

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 18:41

Ik heb even bij de moeder van mijn vriend geinformeerd. Die heeft zelf ook een bedrijfje. Je moet een bedrijfje hebben om rekeningen te kunnen schrijven. Dus moet je je inschrijven bij de Kvk. De inschrijving kost ook geld (bedrag onbekend bij mij). De kosten zijn zo'n 90 piek per jaar dus. Een eigen vermogen moet je hebben, maar dat hangt af van je bedrijf. (je auto kan bijvoorbeeld je eigen vermogen zijn). Dan moet je dus nog een BTW nummer hebben. Deze kun je aanvragen bij de belastingdienst. Waarschijnlijk kost dit niets. En dan... kun je rekeningen gaan versturen. Op je rekening zet je alleen je KvK handel nr. en de hoeveelheid BTW. Die BTW moet je dan weer bij de belastingdienst opgeven. Het makkelijkste is om dit eens goed na te vragen bij een accountant, aangezien dit voor ieder bedrijf weer anders is.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 19:22

bart, misschien moet je eens kijken bij belastingdienst.nl of kvk.nl. Daar is vast info over te vinden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 19:24

Wees slim bel het KVK van de week even danheb je tenminste duidelijk info.

Ik zal de accountant die ik gebruik (werk) eens vragen wat hij ervan vindt Lovers . Ik denk dat er wel een slimmere en snellere oplossing is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 19:28

Een BTW nummer heb je in ieder geval nodig. Een inschrijving KvK kan geen kwaad, je kunt gewoon naar de kamer voor een gratis advies. De inschrijvingskosten zijn niet zo hoog, daar hoef je het niet voor te laten.
De belastingdienst kan je ook goed adviseren.
Boekhouding en administratie is vrij simpel, dat kun je zelf.
Bellen dus.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 19:31

Hoorde ook nog dat je die belastingzooi door een accountant moet laten ondertekenen ofzo?

Ook maar eens met Ime gaan babbelen Lachen Dadelijk eens op http://www.kvk.nl neuzen ofzo Haha!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 19:52

Je kan natuurlijk ook een bokt vereniging hiervan gaan maken. Dan schrijf je je in bij de KvK en door een notaris laat je statuten maken/nakijken. Dan ben je in elk geval van de belasting af. Als vereniging kan je adverteerders binnen halen die hier voor een bepaald bedrag moeten neertellen. Ik zal je via PB een link toesturen die je kan bekijken. Dat is zoals wij het doen. Misschien is dat wat voor je.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:06

Yep maar bij een vereniging komen er toch kosten bij kijken zou mooi zijn als dat niet hoefde.

Weet wat een accountant kost per jaar ???? Dat wilje niet weten Haha! .

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:21

De KvK kost iets van 105 per jaar en de statuten kosten eenmalig ong. 700,-.
Als je dat vergelijkt wat het kost als je een eigen bedrijfje wil gaan opzetten, je ondernemersplan, diezelfde kosten aan de KvK enz enz. dan ben je goedkoper uit met een vereniging.
Ik zit het hier thuis er net over te hebben en mijn man vraagt waarom je er geen stichtin van maakt. Het hoe en wat weet ik er niet van, maar op zijn minst de moeite waard om dat ook in je achterhoofd te houden.

_________________
Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: chrico op 2001-11-16 19:33 ]</font>

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:28

Je zal dan ook een aparte rekening voor bokt moeten openen en dat zal waarschijnlijk een zakelijke rekening moeten worden. Daar zijn ook kosten aan verbonden, dat zou je moeten informeren bij diverse banken. Ik denk dat er meer bij komt kijken dan je denkt, laat je goed informeren bij KVK en diverse banken. Succes, want er zelf steeds een paar honderd gulden per maand bij inschieten is als werkend mens al niet fijn, maar als student helemaal niet!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:32

Citaat:
Op 2001-11-16 19:21, schreef chrico:
De KvK kost iets van 105 per jaar en de statuten kosten eenmalig ong. 700,-.


Daarom 700 is een hoop centen Haha! .

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 20:45

Verder is het zo dat ik dat gebeuren waarschijnlijk ook ga gebruiken voor wat eigen spul (freelance enzo).. Waarschijnlijk dus. Dat wordt een beetje moeilijk als ik een stichting opzet. Wat dat freelance werk betreft heb ik niet bepaald ideele doelen Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:51

Bij scouting hadden we een clubblad, hierin laten we ook adverteren, dit zijn sponsors. Ze kregen een acceptgiro geloof ik. Scouting is een vereniging.
Volgens mij geen verdere problemen als belasting ofzo.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:58

Ik ken wel een lieve buurman die financiele administratie en belasting gedoe regelt voor bedrijven....die doet ook onze belastingen en hij heeft tevens een klein eigen bedrijfje in computers... verder is hij heel gedetailleerd in zijn werk.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 20:59

Klopt..
Net nog ff met iemand anders over gehad..

Ik kan in principe 2 dingen doen, factuur sturen voor 'advertentiekosten' en daar moet ik dan BTW over afdragen. Ik kan ook al die advertenties als sponsoring zien, dan wordt het wat eenvoudiger en betaal ik ook geen BTW, het is alleen de vraag of dit mag. Als het zo simpel was dan zou ieder tijdschrift en iedere website alle reclameinkomsten gewoon op 'sponsoring' gooien lijkt mij.. Toch?

BTW Scouting is cool Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 21:20

Sponsoring is wel een idee, maar de meeste bedrijven doen dat niet omdat je met de kosten weinig kan en aan de inkomstenkant speelt dat denk ik ook mee.

Als vereniging moet je contributie heffen volgens mij.

Alles waar je een notaris voor nodig hebt is duur, neem dat maar van mij aan. Zelfs wat statuutjes in elkaar flansen en dan aanmelden in het betreffende register kost geld.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 21:24

Dus komt er eigenlijk op neer dat ik een klein bedrijfje op moet richten met een KvK en BTW nummer?

Maar eens wat folders aan gaan vragen dan Haha!

BTW eigenlijk vallen stichting en vereniging af omdat ik wel winst MOET maken om van de schade van de afgelopen maanden af te komen.. Frusty

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 21:29

Ik doe een adm. opl. maar heb er nog bar weinig verstand van Bart. Voglens mij moeten bedrijven die facturen sturen de volgende gegevens erop zetten: (dit doe ik uit mn hofd dus het kan zijn dat er iets mist)

- NAW gegevens bedrijf
- NAW gegevens klant
- KvK nr.
- BTW nr.
- Fact. datum
- Fact. nummer
- Klant nr.
- Artikelen (aantal + omschrijving)
- Totaalbedrag
- BTW
Volgens mij wat dat het wel zo'n beetje.
Maar of jij dat ook moet doen... geen idee. Op school heb ik ook les gehad in belastingen enzo maar je kunt beter de Belastingdienst zelf opbellen. Die hebben er wél verstand van. Haha!

Succes!

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:20

tja voor een kvk nmr moet je een bedrijf hebben (vereniging stichting)
K.V.K register jaarlijks bijdrage schommelt wat om de 70 gulden dit jaar was het geloof ik 68 gulden
Je zou van Bokt een stichting kunnen maken je inschrijven bij de notaris (die registreert je automatisch bij KVK )kosten zo rond de 800 gulden
Doel van de stichting zou kunnen zijn het verschaffen van informatie en vraagbaak over paarden bv op internet *LOL*
Daarbij zou je om de kosten kunnen te drukken aan ons (die toch al lid zijn *LOL*) een eigen bijdrage kunnen vragen in het jaar met bv een minium van 1 euro en de rest van het bedrag vrijlaten
dan kom je toch weer een eind uit de kosten.Dan zijn wij de zgn sponsers van je stichting
ongeveer 2000 leden= minimaal 2000 euro in het jaar met daarbij opgeteld de banners van paardenbedrijven want juist die moet je zien te interesseren zoal bv bladen zou je in elk geval wel een groot gedeelte uit de kosten zijn
En zeg nou zelf als bokker wat is nou een euro in het jaar om lid te zijn van zo leuk forum Haha!
groetjes tina

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 23:08

Inschrijving KvK is niet echt noodzakelijk. Hangt er vnl. vanaf of je onder de vrije beroepen valt of niet. Schrijf je je wel in, dan sta je dus geregistreerd als ondernemer en ontvang je automatisch de hele sante-kraam aan formulieren (ook van de BelastingDienst). Dat houdt dus ook in dat je boekhouding tip-top in orde moet zijn. Ik zou jezelf niet inschrijven.

BTW-nr is inderdaad wel handig wil je "serieus" aan de slag (kun je aanvragen bij de vrienden van de BD) en heb je nodig om te kunnen factureren.... maarrrrr ook de Belastingdienst maakt uitzonderingen. Zo heb ik nooit -als deeltijd free-lancer- een BTW-nr. aan hoeven vragen en alle facturen die ik heb ingediend zijn gewoon betaald door de desbetreffende bedrijven waar ik voor gewerkt heb. Voorwaarde van de BD was dat ik het dan wel opgeef als inkomsten Lachen en dat doe ik al 3 jaar erg braaf...

Je zou gewoon een afspraak moeten maken bij de BD of een goede accountant, die kunnen je vooral adviseren omtrent het "financiele"... en das denk ik op dit moment het belangrijkst toch?
Veel info heb ik in die tijd gehaald uit de Starterskrant (bestaat geloof ik niet meer) en de Freelance Gids (=boek). Succces!

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 23:26

Voor zowel een stichting als bedrijf ben je verplicht bij de notaris een akte(ca hfl 1.000,00) op te laten stellen. (volgens mij moet men bij een stichting 3 bestuurders hebben) Kan het wel even nakijken op kantoor voor je!
Ook schrijft de notaris je dan automatisch in bij de kvk. jaarlijks dien je je jaarrekening in, is voor de kvk verplicht.
Het aanvragen van je eigen kvk overzicht kost ca. Hfl. 20,00 en is geldig voor 6 maanden.

Zo zwart advertenties laten plaatsen zou ik niet wagen, er zijn altijd mensen die je aan de belastingdienst verlinken.

Ga anders eens navraag doen bij de notaris.
Deze mensen kunnen je vast helpen, zelf zitten wij bij Boekel de Neree te Amsterdam, geeft goed advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 01:00

Als je kunt wachten tot morgen of maandag, zoek en vraag ik het even voor je na.
Maandag trek ik wel even een collega van ondernemingsrecht aan zijn jas om de feiten even op een rijtje te zetten, geen punt.
Volgens mij zijn er meer manieren om dit aan te pakken, het ligt een beetje aan de details wat de beste keuze zou zijn.