de schepping

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

de schepping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:06

vandaag komt mijn leerkracht er mee af dat we tegen morgen documentatie moeten hebben over "het scheppijgsverhaal".
niet het verhaal zelf en geen prentjes
ik ben al een half uur aan het zoeken op google en heb nog steeds niets gevonden.
wie o wie helpt mij uit de nood Tong uitsteken

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:22

1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.
2 De aarde was onherbergzaam en verlaten. Een watervloed bedekte haar en er heerste diepe duisternis. De wind van God joeg over het water.
3 Toen zei God: ‘Er moet licht zijn!’ En er was licht. 4 God zag hoe mooi het licht was en hij scheidde het licht van de duisternis. 5 God noemde het licht dag en de duisternis nacht. Het werd avond en het werd ochtend, één dag was voorbij.
6 Toen zei God: ‘Er moet in het water een koepel zijn die de watermassa’s scheidt.’ 7 Zo gebeurde het ook: God maakte een koepel over de aarde en scheidde zo het water onder de koepel van het water erboven. 8 De koepel noemde God hemel. Het werd avond en het werd ochtend, de tweede dag was voorbij.
9 Toen zei God: ‘Al het water onder de hemel moet naar één plaats stromen, zodat een deel van de aarde droogvalt.’ En zo gebeurde het. 10 Het drooggevallen gebied noemde God land en het samengestroomde water zee. En God zag hoe mooi het was. 11 ‘Er moet veel groen op het land komen,’ zei hij, ‘planten die zaad vormen en bomen die vruchten dragen.’ En zo gebeurde het. 12 Er kwam veel groen op, allerlei zaadgewassen en vruchtbomen. En God zag hoe mooi het was. 13 Het werd avond en het werd ochtend, de derde dag was voorbij.
14 Toen zei God: ‘Er moeten lichten komen aan de hemelkoepel om de dag van de nacht te scheiden, om de feestdagen aan te geven en het verloop van dagen en jaren. 15 Zij zullen aan de hemelkoepel staan om de aarde licht te geven.’ En zo gebeurde het: 16 God maakte de beide grote lichten, de zon om over de dag te heersen en de maan om over de nacht te heersen; ook maakte hij de sterren. 17 God gaf hun een plaats aan de hemelkoepel om de aarde te verlichten, 18 om dag en nacht te beheersen, het licht van de duisternis te scheiden. En God zag hoe mooi het was. 19 Het werd avond en het werd ochtend, de vierde dag was voorbij.
20 Toen zei God: ‘Het water moet vol leven zijn, laat het krioelen van dieren! En boven de aarde, langs de hemelkoepel, moeten vogels vliegen.’ 21 God schiep de grote zeedieren en alles wat er maar in het water leeft; het krioelde van de dieren. Ook schiep hij de vogels. En God zag hoe mooi het was. 22 God gaf hun zijn zegen en zei: ‘Breng veel jongen voort, laat het water van de zee vol leven zijn en het land vol vogels.’ 23 Het werd avond en het werd ochtend, de vijfde dag was voorbij.
24 Toen zei God: ‘Op het land moet leven ontstaan: tamme en wilde dieren, grote en kleine.’ En zo gebeurde het: 25 God maakte allerlei wilde en tamme dieren, grote en kleine. En God zag hoe mooi het was.
26 Toen zei God: ‘Laten we mensen maken! Mensen die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken. Zij zullen zeggenschap hebben over de vissen in de zee, over de vogels in de lucht, over de dieren op het land, de tamme en de wilde, de grote en de kleine.’ 27 God schiep de mens als het evenbeeld van zichzelf. Hij schiep de mens: man en vrouw. 28 God gaf hun zijn zegen en zei: ‘Breng veel nakomelingen voort om de aarde te bevolken. Jullie moeten de aarde aan je onderwerpen, je krijgt zeggenschap over de vissen in de zee, over de vogels in de lucht, over alle dieren op het land.’ 29 Hij voegde eraan toe: ‘Jullie mogen het zaad van alle planten op de aarde, de vruchten van alle bomen eten. 30 Maar de vogels en de dieren op het land, de grote en de kleine, geef ik gras en bladeren als voedsel.’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij gemaakt had, het was erg mooi. Het werd avond en het werd ochtend, de zesde dag was voorbij.

Op bijbel.pagina.nl kun je het in alle verschillende vertalingen krijgen. Heb zelf het liefste de Groot Nieuws Bijbel (versie van 1996)

Linkje: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ge ... 10&lang=nl

Vragen....??? Pb me

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:00

wauw.. dat weet je goed Bloos! knap zeg! (of heb je t niet uit je hoofd getypt Verward )

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:05

Ik weet het uit m'n hoofd maar dit heb ik even geknipt en geplakt, wel zo handig! Heb het ook wel in kleuterbijbelversie Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:17

Dit is sowieso een makkelijke vertaling!In onze bijbel is het veel irritantere taal.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:18

Haha! Dit is een superbijbel! Ik heb hem zelf ook (en ook in het Engels) Maar ik ga toch altijd nog voor de kleuterbijbel Haha!

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:21

In het Egyptische verhaal ontstaat de oppergod Ra uit het water (“Nun” heet het water), deze god komt uit het ei. In de Egyptische Mythe is de wereld er al, en ontstaat uit Nun, Ra die vele vormen kan aannemen; zo is hij Khepera in de ochtend en Ra in de middag. Hij benoemt nieuwe gedaanten van zichzelf die dan weer symbool staan voor weerselementen of andeRa moeilijk te verklaren verschijnselen, dit zijn goden. Zo wordt de windcreërende gedaante Shu genoemd en zo benaamde hij Hapi waaruit de rivier de Nijl door Egypte ontstond en Egypte vruchtbaar maakte. Je zou kunnen zeggen dat Ra het beginpunt is waaruit de overige goden ontstaan, deze overige goden zijn tevens deel van Ra. Nadat hij de goden had gemaakt, maakte hij alle andere dingen op de aarde, en deze dingen groeiden. Tenslotte maakte hij de mensheid. Ra heeft een menselijke vorm. Op een bepaald moment wordt hij dan ook oud waarna de mensen hem niet meer gaan gehoorzamen, ze lachen hem een beetje uit omdat hij sterfelijk lijkt. Toen dit gebeurde riep Ra de goden bij elkaar die hij had gemaakt (Shu, Tefnut, Geb en Nut), ze overlegden en besloten Nun om raad te vragen, deze gaf aan dat Ra zijn dochter over de aarde uit moest sturen. Zijn dochter Sekhmet kwam tot leven en zij was de leeuwin onder de goden, die de ongehoorzamen afslachtte. Toen Ra dit had gezien riep hij zijn dochter en vroeg haar te vertellen hoe zij de mensen weer had laten gehoorzamen. Zij vertelde daarop dat ze wraak had genomen op de mensheid. Een aantal nachten was de Nijl rood door het bloed, en werden Sekhmets voeten roder en roder terwijl zij door het land zwierf. Toen Ra over het land uitkeek kreeg hij medelijden met de mensheid en hij zag dat de gemene Sekhmet niet eens meer door hem te stoppen was. Toen zond hij boodschappers naar het eiland Elephantine die voor hem bier haalden vanaf het eiland. Dit bier werd roodgekleurd met een orchideënsoort van het eiland. En Ra legde dit bier als valstrik voor de gemene Sekhmet neer, die dacht dat het bloed was van de mensen die zij had afgeslacht. Ze dronk en dronk en dronk, luid lachend om het feit dat ze zoveel mensen had afgeslacht, het bier was zo sterk dat ze er door in de ban raakte en niet langer kon afslachten. Toen zij Ra tegen haar: “Je komt in vrede, lieverd”. En op dat moment werd haar naam veranderd in Hathor en haar karakter veranderde van gemeen naar liefdevol, met de kracht van het verlangen. Het volk vierde dit met een groots feest waarbij de rode orchidee werd vereerd. Dat feest werd bij elke jaarwisseling gehouden. Op deze manier was de mensheid gered en ging Ra verder met regeren, al was hij al oud. Maar de tijd kwam steeds dichter bij waarin hij het aardrijk zou moeten verruilen voor het oneindige hemelse rijk. Ra was zijn wijsheid aan het verliezen, maar niemand kon hem zijn macht afnemen. Ra zou in de nabije toekomst niet meer over de aarde regeren, maar dat zou alleen zo gebeuren als er magische krachten aan te pas zouden komen. De goden Geb en Nut hadden kinderen, dit waren jongere goden wiens tijd was gekomen om de macht over te nemen. De namen van deze kinderen waren: Osiris, Isis, Nephthys en Seth. Isis was het slimst, zij was slimmer dan een miljoen mensen, haar kennis was groter dan een miljoen nobele doden konden bevatten. Ze wist alle dingen over de hemel en over de aarde, uitgezonderd dan de geheime naam van Re, en dat te weten zorgde ervoor dat ze sneller leerde dan ooit. Ra werd ouder en ouder en toen liet hij zijn huid vallen en daaruit ontstond de eerste cobra wat het symbool werd van rijkdom, dat gedragen werd door de farao en zijn koningin.
Isis plaatste de eerste cobra in het stof naast de weg die Ra elke dag aflegde tussen het hogeRa en lageRa egypte. Toen Ra langskwam beet de cobra hem waarna de cobra in het gras verdween. Het gif verspreide zich snel door zijn zenuwsysteem waardoor hij even geen woord kon uitbrengen, echter wel een kreet van pijn. De goden die hem volgden vroegen hem wat er aan de hand was, wat hem gebeten had. Maar hij kon geen woorden vinden, kon zijn lippen niet verroeren van de pijn. Toen hij uiteindelijk toch sprak zei hij het volgende: “Help me, die ik gemaakt heb, iets heeft me geraakt, en ik weet niet wat het is. Ik heb alle dingen gemaakt, maar dit ding heb ik niet gemaakt. Het is een pijn die ik nog nooit eerder heb gevoeld, en er is geen pijn gelijk aan deze. Maar wie kan mij verwonden? Zoals jullie weten is mijn geheime naam verborgen in mijn innerste, niettemin heeft iets me geraakt toen ik reisde tussen de twee landen. Het is vuur en toch geen vuur, het is zoals water en toch niet zoals water, ik brand en ril zo, roep voor mij de hulp in van alle goden die kennis hebben van de hemelen en van magie. Toen kwamen alle goden bij Ra en met hen kwam Isis de Heelster, de godin van de Magie die het leven in het leven ademt en die de woorden kent om de stervenden te laten herleven. Isis sprak tot hem: wat is er gebeurt, heilige vader, Ra vertelde wat er gebeurt was, maar uiteindelijk wilde Isis alleen maar de geheime naam van Ra weten, die hij niet gaf, hij riep uit dat zijn kracht in Isis zou vloeien en verder nergens heen, Isis moest zweren het niet verder te vertellen wat ze deed, toen ging het gif uit Ra’s lichaam toen Isis dit liet gebeuren. Hij ging ten hemelen en werd degene die reist van hemel naar de aarde (oftwel de Zon die op en neer reist) de zonnegod.

Sorry beetje lang, heb het van een site, het Egyptische verhaal Tong uitsteken

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:21

Haha najah ik heb de statenvertaling

1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.

:S Etc. etc Haha!

En de vertaling uit 1951

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:31

als je zoekt naar documentatie en niet de tekst zelf kijk dan naar de voetnoten van een bijbel.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:43

Ctal schreef:
Haha najah ik heb de statenvertaling

1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.

:S Etc. etc Haha!

En de vertaling uit 1951


Wij hebben hem geloof ik ook, maar daar is helemaal niets van te begrijpen. Heb eens een stukje gelezen Bloos! Geef mij dan de GNB maar dat kun je tenminste begrijpen OK dan!