Wat voor ellende krijgen we nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Wat voor ellende krijgen we nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 22:39

Ik vindt het bizar wat er gebeurd in dit land, in de tweede kamer praten ze over normen en waarden.
Terwijl er op straat bus chauffeurs in elkaar geslagen worden, pubers hebben verboden wapen bezit, op scholen worden niet meer bedreigingen geuit maar schiet iemand gewoon de directeur neer.

Inplaats van een 'eenvoudig vechtpartijtje' schieten we elkaar maar dood?

Waar is het einde???? Hoe diep moeten we met elkaar zinken voordat we gaan zeggen en nu is het afgelopen!!!

Er wordt vaak gezegd dat Nederland zo geweldig is, nou we glijden aardig naar beneden!

Wat is jullie mening?

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:47

Het einde?
Dit is nog maar het begin
Ik denk dat het steeds erger gaat worden en Ned. gaat helemaal naar de kl*te Boos!
Niet alleen het zinloos geweld op straat,maar ook hetgeen waar het kabinet mee bezig is. Ned. was geweldig,maar is dat al heel lang niet meer. Verward
Het zinloos geweld,geen respect meer opbrengen en dan nog eens alle kosten die we erbij krijgen
Op dit moment vind ik het waardeloos hier en hoop dat het eens een beetje gaat omdraaien hier

Groetjes

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 22:49

Ik vindt het begrip zinloos geweld (sorry dat ik het zeg) ook 1 van de meest flut begrippen die er zijn, want dan zou er ook zinvol geweld zijn en dat kan ik niet begrijpen.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:50

Ik ben het helemaal met je eens. Ik irriteer me mateloos aan mensen die zonodig met hun voeten op de bank moeten zitten in de bus/metro/trein. Alsof ze dat thuis ook doen. Ik zou er graag wat van zeggen, maar ben gewoon bang voor een mes tussen mijn ribben.
Aan de andere kant, de politie is ook niet echt actief in het aanpakken van misdadigers. Vorige week nog fiets ik in de stad. Links auto's van me, recht voor me parkeert een idioot zijn auto midden op het fietspad. Ik kon er dus niet meer langs. Politie staat ernaast en kijkt ernaar. Ik snap daar dus niets van.

Ik denk dat er minder gebabbeld moet worden, en er gewoon een zero-tolerance beleid moet komen. Wie niet wil luisteren moet maar voelen.

Wat jij omschrijft is ook een van de redenen dat ik het liefst naar het buitenland zou verhuizen. Dit land verandert in een grote ghetto. Criminelen hebben vrij spel. We betalen meer en meer belasting, maar we zien er zo weinig voor terug.
Laatst bijgewerkt door Jennygirl op 13-01-04 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:52

Hee, niet zo negatief.
De maatschappij, dat ben JIJ.
Meer kan je niet doen..

Ik ben dol op Nederland Clown (behalve het weer)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 22:55

Jaja maar in je eentje verander je niet deze maatschappij.
Probeer je dit wel, hmm ik wil niet aan de gevolgen denken.
Het zijn cirkels die elkaar in evenwicht houden, doordat de politiek er jarenlang niks aan heeft gedaan, was er weinig orde.
De tolerantie periode, daardoor is alles behoorlijk uit de hand gelopen.
Door dat nu weer te veranderen, heb je een cultuursverandering nodig en dat gaat ook moeilijk worden omdat we niet meer kunnen spreken van 1 cultuur.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:58

Ik ken het en inderdaad is er wel zinvol geweld?? Al het geweld is zinloos. Bijna iedere dag word ik tijdens mijn werk geconfronteerd met zulke dingen. Vaak denk ik ook, waarom kunnen mensen zo moeilijk doen. De meeste mensen kunnen niks meer van elkaar verdragen het is gewoon zielig.

Het lijkt wel of het heel makkelijk is om aan wapens te komen en er gewoon als een bezetene mee rond te lopen of te zwaaien. Het is gewoon abnormaal. Als politie mag je ook maar weinig en als je eindelijk zo'n debiel hebt dan krijgen ze een zielig strafje. Mijn vraag is dan of ze er wel iets van geleerd hebben. Vaak is het antwoord NEE, dus het wordt allemaal steeds erger.

De regering moet een keer wakker worden. Hoeveel slachtoffers moeten er nog vallen voordat ze daar een keer wakker worden. Niemand weet meer wat ze moeten doen, mensen voelen zichzelf niet meer veilig op straat, alleen de grote criminelen.

Het gaat echt te ver...

En wat Jennygirl over de politie zegt daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik werk zelf bij de politie, maar dan in een dorp (is natuurlijk heel anders dan in Amsterdam) en ik heb in Eindhoven gewerkt (ook anders). Maar daar doen we er veel aan, we doen ons best om veel zaken op te lossen. Jammer genoeg wordt het vaak gestraft door een transactie. Daar word je gewoon simpel van.

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:15

Laten we het dan zo zeggen............ De politie mag geen reet
Ik heb het nu al 2 keer meegemaakt met familie van mij die bedreigd worden met messen en de laatste keer met een stuk hout zijn geslagen. De politie stond erbij maar deed niks Verward Pas toen het gesust was.
In ons buurland Belgie zijn ze niet zo flauw hoor!
Maar zoiezo al het geweld slaat nergens op. Ik maak het ook dagelijks mee op m'n werk,ook met bepaalde klanten die hun eigen niet kunnen beheersen.
Ik weet niet waar het nartoe gaat,maar op den duur zou je zelf inderdaad gaan emigreren Boos!
Tegenwoordig mag je geen mening meer hebben of iemand aanspreken,want voor je het weet heb je een mes tussen je ribben.
En als er iets op straat gebeurdt dat er iemand in elkaar getrapt wordt zie je ook BIJNA iedereen doorlopen. Ook omdat de mensen vrezen voor hun eigen leven of omdat ze anders ook in elkaar geslagen worden.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:27

Diplodocus schreef:
Laten we het dan zo zeggen............ De politie mag geen reet


Dat klopt en het is ontzettend frustrerend, ze kunnen ons zelfs erop aanvallen als wij wat teveel geweld gebruiken. Ze hebben ook allemaal van die leuke regeltjes en uiteindelijk kan je jezelf als politie-medewerker niet meer veilig voelen, door de regeltjes die ze maken.

Gelukkig heb ik dat nooit meegemaakt en heb ik eigenlijk ook nog geen geweld gebruikt omdat ik door te praten het wel op kon lossen. Maar er zijn genoeg situaties waar dat niet kan.

Ik vind het ook raar dat de politie pas reageerde toen alles gesust was. Bij die bedreigingen en mishandelingen van Diplodocus. Met pepperspray kom je ook al een heel eind. Vind ik, maar heb ik ook nog nooit gebruikt.

Het is gewoon voor een ieder frustrerend, behalve voor de doorgewinterde criminelen. Die weten precies tot hoever ze kunnen gaan.

En die mening is inderdaad waar, je mag dat eigenlijk nergens meer. Of iemand te lang aankijken, dan kan je ook al een mes tussen je ribben verwachten als je niet uitkijkt. Het is gewoon absurt. Mijn mening is gewoon dat ze boven een keer wakker moeten worden en op zijn minst de politie al meer bevoegdheden moet geven, of in ieder geval dat het werken makkelijk word.

Wij wonen in de buurt van de grens tussen Nederland en Belgiƫ en ook een aantal afdelingen die aan de grens liggen. Soms zijn we blij als onze verdachten over de grens vluchten en daar onze belgische collega's tegen komen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 00:09

Precies, dat is toch belachelijk! Ik snap best dat het zeer moeilijk is om dit land weer in het gareel te krijgen.
Want het zal waarschijnlijk eerst meer geweld uitlokken.

Bij Nova hadden ze het over vroeg beginnen met normen en waarden, in mijn gebied heet dat dan sociaal emotionele ontwikkeling.
Ik mag hopen dat dit ooit net zo ingeburgerd raakt op scholen als rekenen en taal. Dit scheelt al een heel stuk.

En als de regering dan ook nog eens echt zijn best gaat doen, dan zijn we al een heel eind op de goede weg!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 00:12

Er gebeurde hier gister nog iets voor mijn deur waaruit bleek hoe weinig politie kan doen. Mijn twee buurvrouwen hebben (kennelijk, ik woon hier pas) een probleem met elkaar. Een dochter van de buurvrouw stond al met een ijzeren staaf klaar en er waren allemaal mensen gekomen om te helpen.. Politie kwam en deed niets. Mijn beleid zou zijn om ze gewoon allemaal op te pakken, wat een idioot gedoe, met een staaf de buurvrouw opwachten Verward

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 00:20

De politie was misschien bang zelf slaag te krijgen, want stel ze zouden er iets aan gaan doen...
Dan hebben ze de volgende dag de jusitie op bezoek!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 01:25

adriana schreef:
De tolerantie periode, daardoor is alles behoorlijk uit de hand gelopen.


Wat een domme opmerking. Nederland was een land met vrijheid en veel respect voor ieders mening. Daarom is te laat begrepen dat mensen uit een andere cultuur, en dan ook nog uit de meest achtergebleven delen van die cultuur, dit niet begrepen en omdraaiden
Een Nederlander schaamde zich als hij geen werk had, ging 's ochtends demonstratief met boterhamtrommeltje achter op de fiets weg en kwam na vijven terug.
De andere cultuur vond dat je gek was om iets te doen wanneer je het gratis kon krijgen.
Het heeft 30 jaar geduurd voordat dit zonder gene besproken mocht worden. Dat dit niet in een keer opgelost kan worden lijkt me duidelijk.
Ik vind het nog steeds fijn als Westerse buitenlanders ons zo tolerant noemen ik vind dat geen scheldwoord.
Maar de invoering van anonieme kliklijnen is een stap in de richting van een intolerante maatschappij waar men niet alleen bang voor iemand met een andere kleur zal zijn, maar ook voor je eigen buurman.
Waarde en normen

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:21

Het gaat misschien niet geweldig met Nederland en er gebeuren de laatste tijd verschrikkelijke dingen. Ik zelf ben geneigd om te denken dat we in een overgangsperiode zitten en hoop van harte dat de spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen over 50 jaar een stuk minder zijn.

Waar ik altijd heel veel moeite mee heb en wat ik veel mensen hoor doen, is dat ze in de ene zin heel erg zeiken over hoe de maatschappij er tegenwoordig uit ziet en in de volgende zin op hun achterste benen staan als ze aangesproken worden op hun eigen gedrag. Bijvoorbeeld, als iemand een boete krijgt voor het een of ander is het altijd van: "Laat die politie zich met betere dingen bezighouden" of "Ik krijg die boete alleen maar omdat de politie zijn quota moet halen". Ik vind juist dat het ook bij kleine dingen begint. Je hebt een maatschappij, je hebt een wet en het is goed dat de politie die (zo goed en zo kwaad als dat gaat) handhaaft. Ik vind ook echt dat heel veel mensen eerst naar zichzelf moeten kijken als het gaat om geklaag over normen en waarden. Als je het van jezelf wel goed vind om andere mensen uit te schelden (over het internet bijvoorbeeld), hoe kun je dan boos worden dat iemand (van een andere bevolkingsgroep) jou op straat uitscheldt. Echt die dubbele moraal van veel mensen, dat is volgens mij het grote probleem. "De regels gaan wel op voor anderen, maar in mijn geval... "

Ik geloof echt dat een hele verbetering plaats zou kunnen vinden als iedereen bijvoorbeeld wat meer respect en waardering zou hebben voor... ja juist, de politie! Ik heb daar echt respect voor, wat die mensen doen. Want doordat de gemiddelde nederlander alleen maar minachting voelt voor de politie... krijg je natuurlijk dat probleemgroepen binnen allochtone bevolkingsgroepen... al helemaal geen respect hebben.

Moraal van mijn verhaal: Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dus mensen... niet zo zeiken als je op je gedrag aangesproken wordt. Waarschijnlijk is het terecht, het is inderdaad niet zo'n leuk gevoel voor je ego, maar ja, zo werken de dingen nou eenmaal en de wereld zou een stuk fijnere plek zijn als iedereen wat zelf-kritischer zou zijn, wat betreft zijn eigen gedrag.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 09:59

Diplodocus schreef:
Laten we het dan zo zeggen............ De politie mag geen reet
Ik heb het nu al 2 keer meegemaakt met familie van mij die bedreigd worden met messen en de laatste keer met een stuk hout zijn geslagen. De politie stond erbij maar deed niks Verward Pas toen het gesust was.
In ons buurland Belgie zijn ze niet zo flauw hoor!
Maar zoiezo al het geweld slaat nergens op. Ik maak het ook dagelijks mee op m'n werk,ook met bepaalde klanten die hun eigen niet kunnen beheersen.
Ik weet niet waar het nartoe gaat,maar op den duur zou je zelf inderdaad gaan emigreren Boos!
Tegenwoordig mag je geen mening meer hebben of iemand aanspreken,want voor je het weet heb je een mes tussen je ribben.
En als er iets op straat gebeurdt dat er iemand in elkaar getrapt wordt zie je ook BIJNA iedereen doorlopen. Ook omdat de mensen vrezen voor hun eigen leven of omdat ze anders ook in elkaar geslagen worden.



Belgische politie is niet beter dan de Nederlandse hoor. Wanneer je ze nodig hebt zijn ze er nooit of komen veel te laat en wanneer je ze niet nodig hebt val je over hun voeten. Zo werd er in een stadje een km of 5 van mijn woonplaats een juwelier overvallen op de middag. Die man activeerde het stille alarm en hield de boeven een half uur bezig maar er kwam maar geen politie af. Pas na anderhalf uur kwamen ze (als de boeven allang waren gevlogen) effe kijken. Ze hadden zogezegd geen wagens ter beschikking die dicht genoeg waren. In die tijd konden ze nochtans te voet van hun kazerne naar de juweliers winkel gelopen hebben.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 10:01

Natuurlijk ben ik het met je eens Marga, een boete krijg je niet voor niets.
Daarom kan het idd ook goed zijn om eerst naar jezelf te kijken.

Maar ik vindt wel dat we te tolerant zijn geweest, als de regering met een beter en duidelijker beleid was gekomen een paar jaar terug en dat ook had gebruikt.
Misschien was het dan niet eens nodig geweest om mensen met 3 kilo cocaine niet op te pakken.
Alleen de tolerantie veranderd misschien wel in angst.
Vroeger (daar kunnen anderen beter over mee praten dan mij) durfde men nog wel eens in te grijpen als een een ouder persoon werd in elkaar geslagen door een veel jonger iemand. Of gewoon ingrijpen bij een vechtpartij.
Of misschien kreeg die jongere het wel niet eens in z'n hoofd omdat er toen nog zo iets was als respect voor de oudere.
Maar nu zijn de omstanders zelf bang om bedreigd te worden of zelf het slachtoffer te worden, en ik kan me die angst best voorstellen.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:05

Tja, het overdenken waard he. Bezuinigingen. De mensen kunnen de thuiszorg al niet meer betalen en zeggen op. Waar moet dat heen?

Terwijl zo langzamerhand Nederland op een houtje zit te bijten, is het Katshuis voor onze edelachtbare Balkellende voor wel 19 miljoen euro (jawel 19 miljoen) opgeknapt. Daar hadden toch heel wat oude mensjes verzorging voor kunnen krijgen.

De kamer wil niet meebezuinigen hoorde ik laatst. Nee, dat kon allemaal niet. Zij wilde niet de dupe worden. Ja, de dupe my ass. Allemachtig. Mijn salaris is ook bevroren, ik werk ook voor de overheid en als het meezit heb ook ik per 1 juli geen baan meer.

Ik word boos dus ik stop maar even Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 10:08

Ik heb een hekel aan dit land en ik veracht de nederlanders met hun lakse en onverschillige houding. Hier is balkenende niet schuld aan, want dit was al zo. MAar als hij na een aantal jaren niets verbeterd heeft, heeft hij wel een bijdrage geleverd aan die houding. De straffen moeten echt zwaarder hoor.

die marokkaanse jongen zal toch maar weer 2 jaar krijgen. Maar die vent is wel dood!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:02

Overigens, terugkomende op dit topic; ik hoor net op de radio dat 4 op de 5 volwassenen geen vertrouwen meer heeft in politie en justitie. Dat komt door het vele onrecht hier in Nederland. Door dat onrecht zal het steeds vaker voorkomen dat mensen voor zichzelf op moeten komen en het recht maar in eigen hand nemen. Dit kan voorkomen worden: pittiger straffen en situaties AANPAKKEN en niet afwachten en niets doen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:08

Balkenende wil het verschil tussen arm en rijk groter maken. Als 2 verdieners het al moeilijker hebben nu, hoe zit dat dan met mensen die een WAO hebben of iets dergelijks! Arme mensen gaan steeds meer criminele activiteiten uitoefenen omdat ze het anders niet redden. Ik vind Balkenende dus wel degelijk de grootste fout in deze maatschappij. Ja er was al criminaliteit, maar het wordt zo wel steeds erger. Mensen zijn sneller geirriteerd en grijpen dus vaker naar geweld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:22

Als ik alle bovenstaande reacties lees zijn er genoeg mensen die zich wel druk maken over normen en waarden.
In de gouden jaren kon alles en mocht alles. Volgens mij zijn er toen een paar generaties opgevoed waarbij het "ikke, ikke, ikke" belangrijker was dan "wij-met-z'n-allen". (vrije opvoeding, het kind centraal, zelfontplooing en noem maar op)
Langzamerhand begint iedereen te begrijpen dat de boel aardig uit de hand gelopen is. Het is aan de ouders van nu en morgen om de zaak weer recht te trekken.
Een regering kan een maatschappelijke discussie opstarten, maar niet bepalen hoe mensen moeten denken, doen en moeten opvoeden. Dat is aan de mensen zelf.
Wel kan een regering sturen hierin, door bijvoorbeeld een ander strafbeleid in te voeren, en zelfs door betere kinderopvang te bieden (meer toezicht na school, minder "sleutelkinderen").
Respect voor een ander leer je van je ouders, op school en in de maatschappij. Als ik zie hoe veel ouders van tegenwoordig hun kinderen opvoeden, is de ommekeer al begonnen. Normen en waarden staan tegenwoordig weer hoog op het lijstje van opvoedkundige zaken.
Nu maar hopen dat het ook iets positiefs oplevert.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:32

Ik hou m'n hart vast wanneer ik zie welke idioten zonder opvoeding nog ouders moeten gaan worden. Hoe kan een verknipte generatie ooit een fatsoenlijke volgende op de wereld zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 11:58

Jantien, dat is net wat ik bedoelde met "de ommekeer is begonnen".
De mensen die in dit topic gereageerd hebben zijn tussen de 22 en 38 jaar. Allemaal vragen ze zich af waar het naar toe moet met de maatschappij, maar allemaal zijn ze wel van de generatie die nu kinderen opvoedt/gaat opvoeden. Als deze generatie weer normen en waarden bij brengt bij de volgende generatie...
Er is een mentaliteitsverandering nodig en het is aan ons om dat in gang te zetten.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 12:05

Precies, daar heb je gelijk in.
En ik hoop zo dat de scholen (primair onderwijs vooral) dat die vanaf groep 1 al beginnen met de sociaal emotionele ontwikkeling en andere ontwikkelingsgebieden.
Ik zie het als positief dat het Piramide project een onderdeel wordt van het hele toets gebeuren op scholen (Cito).
Het werd eerst alleen ingevoerd bij groep 1 en 2 maar men start nu ook met een pilot bij groep 3.
Ik denk dat je hiermee de mentaliteitsverandering naar school kunt doortrekken.
Ouders leven ook erg met de vraag; wat zijn nou eigenlijk normen en waarden en hoe kan ik die overbrengen op mijn kinderen.
Over een paar weken hebben we over dat thema een koffie bijeenkomst, dat kan nogal eens heftig gaan worden.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 12:05

Ben het met je eens Griebbels. Balkellende is een grote joker. Een vieze egoist die inderdaad de afstand tussen arm en rijk groter wil maken. Stoom komt nog uit mijn oren als ik die 19 miljoen voo rhet Katshuis hoor Boos!