fotorolletjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

fotorolletjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 15:16

Voor de mensen die nog ouderwets analoog fotograferen: Welke rolletjes gebruik je, en waarom deze.
Ik vrees dat mijn redenen redelijk simpel zijn. Ik gebruik Fuji Superia, meestal 400 asa, maar ook wel 200 en 100. Redelijk standaard, grotendeels omdat de rest gewoon te duur voor me is (ook de reden dat ik bezuinig op het ontwikkelen, betere foto's kan ik altijd nog beter af laten drukken). En Fuji omdat ik dat nou eenmaal altijd gebruik.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:26

ik gebruikte altijd 100 of 200. ik heb pas sinds kort een 400 gebruikt voor astrofotografie. 100 en 200 heeft toch veel minder korrel.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 16:53

Tja, dat is inderdaad waar, de reden dat ik veel 400 asa gebruik is dat ik pas sinds zeer kort een statief heb, en de kans op bewogen foto's bij een 70-300 lens is toch wat kleiner met wat meer asa. Ook de kortere sluitertijden die je dan mogelijk maakt was voor mij een reden. Ik maak heel wat roeifoto's, waar je een vrij grote afstand moet overbruggen en een snelle sluitertijd nodig hebt. Ik denk dat ik nu ik een statief heb, toch wel wat meer ga experimenteren met lagere asawaarden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 17:58

ah ik snap je nu ja. met een zoom/tele-lens heb je gewoon een statief of een kleine sluitertijd nodig idd.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 18:17

SuperPepeijn schreef:
ah ik snap je nu ja. met een zoom/tele-lens heb je gewoon een statief of een kleine sluitertijd nodig idd.

Nou, niet helemaal... Knipoog
Ik heb me ook altijd laten vertellen dat je met een telelens geen foto's uit de hand kunt nemen, maar dat kan wel, is iig buiten geen probleem. Bij snel bewegende dingen stel ik iid altijd wel de sluitertijd korter in.
Ik heb een 75-300 lens, en bij daglicht hoef ik niets aan de instellingen veranderen, gewoon op de "kiekjes-stand".
De telelens in de manege wordt trouwens wél een drama, dat wordt veel te donker.

En weer on-topic: de laatste tijd gebruik ik eigenlijk alleen maar 400 asa, maar eigenlijk kan ik met 200 ook wel af. Ik fotografeer toch het meeste buiten.