Roddels en ruzies

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Roddels en ruzies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 14:11

Gelukkig nieuwjaar allemaal en ik hoop dat het voor iedereen een topjaar wordt met zijn/haar paard!

Zo, dat eerst even. Nu even iets heel anders. Er wordt bij ons op de manege ontzettend veel geroddeld en er is vaak ruzie tussen meiden met eigen paarden en meiden die manegepaarden verzorgen. Ze zeggen van elkaar dat ze de paarden niet goed vezorgen, dat ze niet kunnen rijden (vooral zagen en schoppen zijn populaire verwijten). Dan denk ik: bemoei je lekker met jezelf en laat iedereen! Maya, ze blijven doorgaan en vaak raak je mensen er ook behoorlijk mee. Mensen gaan erdoor huilen, zeggen dat ze niks kunnen en dat niemand hen aardig vindt. Ze worden er gewoon onzeker van. Dat is toch niet normaal? Of overdrijf ik nu? Gebeurd dit bij jullie ook zoveel? Ben ik wel benieuwd naar.

Groetjes, Linda

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:05

Je overdrijft zeker niet. Op de meeste stallen schijnt dit normaal te zijn...

Ik heb zelf een tijdje op een pensionstal/illegale manege gestaan waar ook van dat soort manege meiden rond liepen.
Ik was van ongeveer de zelfde leeftijd en had daar als enig kind jonger dan 18 een eigen pony. Sabientje dus.
Op de manege stonden een aantal haflingers, maar allemaal rasloos, lelijk, niet goed gebouwd, en lopen konden ze al helemaal niet netjes.

Sabientje liep onder het rijden altijd netjes aan de teugel, en daar waren ze al jaloers op.
Die haflingers waar zij op reden (tevens hun verzorgpony's) liepen allemaal met de kop in de lucht, of werden naar beneden gezaagd. Of er werd ff een slof omheen gehangen.

Daarnaast hadden we voor Sabientje best veel spullen (dekens, Eskadron halsters enz. enz.), en toen ook nog op een dag de zadelmaker kwam om een zadel te passen was het helemaal gedaan Bloos
Zo jaloers dat die grieten waren!

Toen ben ik een tijdje op een andere manege geweest met Sabietnje.
Rijden ging goed, had nog regelmatig contact met die meiden van daar (ineens waren ze weer aardig, snap van mezelf ook niet hoe ik erin heb kunnen trappen maargoed). Dus zij werden min of meer op de hoogte gehouden, hoe het met rijden ging, dat Sabientje een peesverreking had enz. enz.
Ineens kreeg ik mailtjes van een meisje wat vroeger op die pensionstal had gestaan waar ik eerst ook stond.
Zij had ook een eigen paard en emt haar kon ik het goed vinden.
Ok zij werd vaker getreiterd door die meiden dus ze moest er niks van hebben.
Zij vertelde me een aantal dingen daar over die stal die me overigens zeer onwaarschijnlijk leken. Maargoed, ik geloofde haar.

Op een dag kwam zo'n grietje online en begon me alles te vertellen.
Het was neit dat meisje wat mij mailde, zij was eht geweest maar ze moest dat van een andere vrouw/meisje (van ong. 24 Verward)Ze hadden een heel anti-Felicitas (ik dus) clubje opgericht... pff, het moet je maar invallen hoor Tong uitsteken

Naderhand zijn we weer terug gegaan naar die stal (op die andere manege was meer voor een soort "trainingsperiode").
Toen was het nog erger met de pesterijen.
Ik vond m'n halsters terug in de voerbak van een ander paard Verward
M'n dekens werden op de grond gegooid. Natte dekens werden over mijne heen gelegd (nou, lekker dan).
Dekens van andere pensionklanten werden op de grond gegooid en dan werd gezegd dat ik het had gedaan...
M'n pony werd ineens kopschuw terwijl ze zich normaal echt overal aan liet komen. Ze had striemen op haar kont, terwijl ze in de winter altijd een deken op had.
In elk geval hele rare dingen.

Tot er op een gegeven moment zoiets vreselijks is gebeurd dat ik liever niet hier op Bokt zet. (heb nl. dat mens wat dat gedaan heeft al eens over Bokt verteld en ze zei toen dat ze er eens zou gaan kijken, bovendien is dat ook meer "prive"...).

We zijn de dag erna meteen vertrokken (wilde eigenlijk dezelfde avond nog gaan maar dat is ook best lastig.)

Nu sta ik op een reuze gezellige stal waar ik het super naar m'n zin heb! OK dan!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:20

Ik heb eigenlijk altijd het idee dat de hele paardenwereld vol arrogantie zit. Je hoort bv zo vaak: Ik kan veel beter rijden, die en die rijden te veel zo, ze verzorgen hun paard niet goed bla bla. Daar wordt ik echt altijd zo gek van, bah. Bij mij op stal loopt ook een mens die altijd loopt te zeiken over hoe ik met mn paard omga, maar ze zegt het niet tegen mij. Ze banketstaaf alleen maar achter mn rug om. Ik handel altijd zo als ik denk dat het beste is, maar als ik iets fout doe zeg het dan tegen mij, dan heb ik er wat aan.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:24

Ik hoor ook inderdaad geregeld dat er veel competitiestrijd is op veel stallen en dat het de sfeer altijd goed kan verzieken. Heel erg jammer, maar ik ben van mening dat als bepaalde mensen van de stal ermee beginnen, het er niet meer snel verdwijnt omdat het aardig besmettelijk schijnt te zijn voor sommige andere pensionklanten.

Heel erg kl*te voor je, lijkt me alles behalve plezierig. Ben je nu al op het punt dat je naar een andere stal wilt, of dat nog niet?
Bij ons op stal staat 1 paard van een ander dan de fokker zelf, zeg maar een pensionklant (tsja, ik denk dat dat de enige naam is ervoor). Zij reed altijd wel 4/5 dagen in de week toen ze net bij ons kwam, want voor die tijd stond ze met dat paard op een manege waar ook aardig van die competitiestrijd heersde... Het rijden werd steeds minder en nu is ze al één keer in een half jaar wezen rijden. Niet normaal meer! Wij nemen dat dier vaak maar eens mee, omdat het gewoonweg sneu is. Ook dit verwijt ik aan dat eeuwige gedonder op maneges, haar 'concurrentie' valt weg (niet iedereen beschuldigt je meer als je een week niet geweest bent), dus dan valt opeens ook de drang (of verplichting bij dit soort mensen) om te rijden weg? Nou ja, dat soort mensen zouden geen paard moeten hebben (als je maar een keer in het half jaar komt). Puur status voor dit mens in mijn opzicht: "Ik heb een paard, jij niet??"

Grrrrr, heel veel succes ermee!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:15

Welkom in de paardenwereld. Knipoog

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:17

Zo gaat het bij ons nou ook.
Maar bemoei me daar niet mee.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 17:21

Ik ken het zo goed
Heb op 3 verschillende manege's gestaan
En de laaste was voor mij het ergst
Nu nog dat ik er al dik een half jaar weg ben wordt over mij geroddelt enz..
Maar omdat rond juni de paardjes van NathanLover een maand als het meezit bij mij komen staan verwachten ze wel dat ik terug kom

Nou dacht het niet ze kunnen daar stikken

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:28

aaah dat is wel heel banketstaaf zeg! bij ons op de manege is dat niet, iig zover ik weet dan. ik vind ook dat iedereen maar naar zich zelf moet kijken, je mag natuurlijk altijd wel zeggen dat je vind dat iemand het minder goed doen maar dan wel op een aardige manier.
geloof mij maar, het is gewoon allemaal jaloezie!

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:09

Bij mij op de manege lopen ook erg veel van die meiden rond hoor.
Er word ook een beetje gepest enzo, heel irritant, als ik het dan op neem voor het meisje dat gepest word krijg ik die kleuters op mijn dak. Niet dat ik me er wat van aantrek, maar het is gewoon erg vervelend, ik wil gewoon goed mijn best doen, en het voor de paarden fijn en aangenaam maken.
Dat kan ik van hun dus niet zeggen

Ze doen allemaal dingen die niet mogen, bijv. rennen door de manege en spelletjes doen enzo (kleuterstuff), op pony's ruggen gaan zitten in de stallen (mag dus echt niet), en ze voeren dus niks uit, alleen maar proberen om populair te zijn enzo, en andere mensen afkraken op hun rijstijl en de manier van verzorgen (bij mij doen ze dat nooit hoor, moeten ze eens proberen!)

Nou ik bemoei me er niet mee, ik laat ze lekker kinderachtig zijn.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 19:52

Het probleem is een beetje dat ik een manege-paardje verzorg. De pensionners (en ook andere manege-paard-mensen) denken dat ze heel wat zijn en dat hun paard beter is enzo. Echt zo vreselijk kinderachtig! En ik probeer me er niks van aan te trekken, maar als jij hoort dat je slecht rijdt, je paard niet goed verzorgd, een stomme rotknol hebt en arrogant bent, zit je daar toch wel mee. Een vriendin van mij wil ook heel graag een keer mee naar Jessica, maar ze is één keer eerder op stal geweest en ze werd zo uit de hoogte en arrogant aangekeken daar, dat ze niet eens meer mee "durft" te komen. Zo vonden het raar dat zij met make-up op en hakken aan meekwam. Alsof je voor die ene keer een paardrijbroek moet kopen! Echt belachelijk!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:56

Bij ons op stal is dat niet gelukkig. Maar ik herken het zeker wel van mijn manege-tijd.
Bijv. met de wedstrijden. Ik stond mijn pony te knotten en oke, het zag er niet uit. Maar ik was een klein meisje en ik stond al 2 uur te vlechten en te poetsen. Maar dan kwam altijd mevrouw-met-de-dure-ponys + haar hele club die er maar achteraan hangen omdat ze zo goed is. Werd ik ook altijd even lekker de grond in getrapt.
Mevrouw-met-de-dure-paarden is inmiddels aardig bekend als ponyruiter, rijd EK en dergelijke. Kom haar nog vaak tegen maar dan zegt ze niets meer. Ze is wel een jaartje jonger dan mij. Maar vroeger was zij alles. Ik reed tenslotte alleen maar op die manege pony's en zij had zelf een stuk of 10 pony's/paarden. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:32

Bij ons is dat gelukkig niet zo... Daar zou ik echt niet tegen kunnen!! Maar iedereen die er wel last van heeft: veel succes!!

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:58

tussen de paardemensen is er in wee altiojd een soort van vete, de ene denkt altijd beter te kunnen rijden dan de andere en de andere denkt altijd beter te kunnen verzorgen dan de andere, naarmate je ouder word (wat klinkt dat weer oud he) dan let je daar niet meer op en ga je van het standpunt uit, iedereen die wat met paarden doet doet het uit liefde en uit zich elk op zijn manier, kijk ff laten bijschaven kan geen punt zijn maar dat geroddel gaat dan wel over, ik zou me er niks van aantrekken en lekker zelf je eigen gangetje gaan en vooral niet meeroddelenm!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:16

Bij ons op stal is er absoluut geen haat en nijd (hoe je het schrijft?) Maar op mijn vorige stal was daar wel degelijk sprake van, echt jammer, maarja sommige mensen kunnen die dingen kennelijk niet laten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 04:34

Ik heb m'n dieren aan huis, maar al langer informeer ik naar goede plaatsen om m'n hengst te laten opleiden. Alleen daar al is de afgunst enorm. Daar moet je niet gaan hoor, want die doen dit en dat. Vraag je het elders krijg je weer van ander mensen een hoop geleuter te horen. Op de duur weet je niet meer wie betrouwbaar is . Eén iets is wel zeker, ieder heeft z'n methode, en elk paard z'n karakter, maar welke methode best bij het karakter past van mij en mijn dier en in hoeverre het afzeiken van anderen mee zal spelen in de uiteindelijke keuze Verward ... Erg moeilijk uit te maken Een mens zou de waarheid onder de leugens niet meer vinden

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:06

Ik kom vandezelfde manege als de topicstartster, en ik herken en heleboel. Op het stalletje waar ik nu sta (kleinschalig 10 pensionpaarden) gaat het er gelukkig niet zo aan toe. Het meerendeel is recreatieruiter, maar sommigen rijden ook wedtrijden. Er is helaas een gezin dat de boel loopt te zieken. Ja, ze hebben een heel leuk paard waar ze ruim Z mee zijn. Maar dat zegt helmaal niets over hoe je rijdt tc. Zet het kind op een van onze paarden, en ze kan spontaan niet meer.... Daarbij willen ze alls in geld uitdrukken om te laten zien hoe rijk ze wel niet zijn. Echt walgelijk. Gelukkig zijn we nu een maand van ze af, lekker rustig. Wat mij betreft komen ze helemaal niet meer terug. De rest van stal denkt er net zo over, maar helaas zijn ze vastberaden om terug te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 11:31

Het gebeurd op iedere manege in meer of mindere mate denk ik. Het is werkelijk vreselijk. Het zijn voornamelijk vaak de meisjes (tja sorry ik heb het jongens nog nooit zien doen) die geen eigen pony hebben en vaak ook niet kunnen rijden. Die meiden kunnen totaal niet tegen kritiek en zijn zo jaloers als de pest.
Jij hebt mooie spulletjes waar je zuinig op bent en hun slopen het voor je omdat ze het zelf niet hebben Misselijk

Wij hebben op stal ook zo'n meisje gehad. Ik kreeg een nieuw paard met een leuk papier en dat vonden hun niet leuk. Mijn paard was nou niet echt een van de makkelijkste dus dat leverde vaak leuke taverelen op. Dan heb je van die grietjes die nog niet eens recht op het shetlanders kunnen zitten en die gaan dan zeiken over de houding van iemand die M2 dressuur rijd. Ik heb daar zo'n hekel aan...

Maar ja dat zal altijd wel zo blijven helaas.
Ik ben blij dat je een leuke manege hebt gevonden nu! OK dan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:39

Zo gaat het bij mij niet Haha!

Maar goed, ik sta ook samen met mijn zus op een stal Tong uitsteken

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:54

Het gebeurt inderdaad op iedere manege. Maar je weet toch zelf wel of je je paard wel of niet goed doet, daar heb ik echt niemand bij nodig Knipoog

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:02

LoveJess schreef:
Het probleem is een beetje dat ik een manege-paardje verzorg. De pensionners (en ook andere manege-paard-mensen) denken dat ze heel wat zijn en dat hun paard beter is enzo. Echt zo vreselijk kinderachtig! En ik probeer me er niks van aan te trekken, maar als jij hoort dat je slecht rijdt, je paard niet goed verzorgd, een stomme rotknol hebt en arrogant bent, zit je daar toch wel mee. Een vriendin van mij wil ook heel graag een keer mee naar Jessica, maar ze is één keer eerder op stal geweest en ze werd zo uit de hoogte en arrogant aangekeken daar, dat ze niet eens meer mee "durft" te komen. Zo vonden het raar dat zij met make-up op en hakken aan meekwam. Alsof je voor die ene keer een paardrijbroek moet kopen! Echt belachelijk!

Ja ik snap het. Ik zou er ook mee zitten, maar probeer er niet iets aan te doen zegmaar, ga geen ruzie met ze maken, maar blijf gewoon je manegepaardje goed verzorgen op je eigen manier.
Als je er wat van zegt dan zullen zij niet stoppen, dus dat is niet de goeie manier.
Als het echt erg wordt kan je misschien naar een instructrice of de eigenaar van de manege toe stappen? Dat ga ik binnenkort namelijk ook doen omdat ik gek word van dat gezeur.

In ieder geval, succes ermee he! Probeer er niet al te veel mee te zitten Lachen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 14:31

Dat heb ik nou helemaal geen last van, echt een geweldige stal OK dan!
Op bokt daarentegen.... Rolleyes

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:08

Denk dat het een beetje inherent is aan een individuele sport waar geld een belangrijke rol speelt. Ondanks dat is het heel irritant...sowieso al die bemoeizucht vind ik al irritant eigenlijk!

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:19

Lindy schreef:
Welkom in de paardenwereld. Knipoog


En dat is de rede waarom ik alleen nog maar bok! Haha! Ik heb zoveel geleerd sinds ik vijf jaar geleden een pony kreeg van iemand,en daardoor met vele paarden liefhebbers in contact kwam.
Gelukkig kan ik mijn pony's achter het huis houden,en ik kom dus niet meer op maneges en andere dingen waar paarden mensen samen komen.
Wat een rust! Knipoog want wat was ik het zat zeg dat geleuter over mijn pony kan dit en de mijne kan dat,ik vind die niet mooi en die juist weer wel,en wat vind je nou van haar en hoe doe jij dit en waarom doe je dat niet zo enz enz................ Ik ga nu mijn eigen gangtje doe mijn pony's zoals ik denk dat het goed is,en ik heb met niemand wat te maken, Tong uitsteken heerlijk

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 15:19

ik herken het wel.
ik reed eerst op een manege ( manegepaarden) en daar was iedereen erg aardig tegen mij enz.
kwam ik met eigen paard daar naar toe, en niemand zei of praatte meer tegen mij!
Kwam ik later weer met manege paard en iedereen deed weer normaal ed Boos!
toch raar...
nu sta ik op een leuke stal en allemaal gezellig ed Lachen

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 17:54

Romkabouter schreef:
Zo gaat het bij mij niet Haha!

Maar goed, ik sta ook samen met mijn zus op een stal Tong uitsteken



Even offtopic: Romkabouter waar heb jij je paarden dan staan? In Leeuwarden zelf? of daarbuiten?