Waar gaat het heen met deze wereld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Waar gaat het heen met deze wereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 00:55

Misschien ben ik wel helemaal fout met het plaatsen van dit bericht. Want wie ben ik om een oordeel te vellen over andermans verdriet? En men moet een ieders verdriet respecteren en iedereen beleeft verdriet op een andere manier. Maar kunnen we alsjeblieft blijven relativeren?

Wekelijks zien we kinderen en hun ouders janken als ze er bij de Idols auditie achterkomen dat ze echt niet kunnen zingen. Nou, hun wereld vergaat, dromen storten in. Excuses voor mijn sarcasme, maar wil niet het gros van de 15-16 jarigen beroemd worden? Dus hoe serieus zijn die dromen nou eenmaal? Hebben ze energie, tijd en moeite genomen om daar te staan? UITZONDERINGEN DAARGELATEN!

Maar als 30,000 mensen in Iran sterven door een aardbeving en de lichamen worden met shovels in massagraven gestort worden. Als slachtoffers dagen in de vrieskou moeten wachten op hulp/een deken. Als ik een verhaal zie van een vader die zijn vrouw en 2 kinderen verloren heeft door deze aardbeving..... En dan hoor je op TV iemand zeggen dat er waarschijnlijk geen show zal komen om geld in te zamelen voor Iran, want, Iran is niet echt een populair land onder de Nederlanders.

Toen Jamai, Idols won stonden alle kranten er vol van, dagenlang. Ook van het koningskind Amalia konden we geen genoeg krijgen, maandenlang foto's van WA en zijn Maxima, die alsmaar dikker werd.
Maar als een trein ontspoort in Afrika en 100 mensen levend verbranden, dan hoor je er niets van, of worden er 5 regels aan gewijdt, op pag 8.
En dan kun je zeggen: 'Ja, maar die treinramp verkoopt niet'. Is er dan niet iets mis met ons? Is het belangrijker (voorpagina nieuws) dat de NS een nieuw middel heeft ingezet om de rails met de herfst schoner te houden dan de zoveelste aanslag in Azie (die niet genoeg westerse/amerikaanse/australische mensen heeft gedood om een fatsoenlijk artikel te krijgen)?

In Amerika zie je in de kranten alleen amerikaans nieuws, en op pag 12 zie je iets uit europa. Gaan we hiernaar toe? Dat we op het nieuws enkel nog horen over de eerste woordjes van Amalia? Of dat we een soort CNN krijgen, dat alleen laat horen wat de regering wil dat we horen (WE GOT HIM! en niet "the Iraqi people don't want the US in their country")?

Ik wil hiermee niemand aanvallen, maar gewoon weten wat jullie mening is.

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 00:58

Tja, ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet vinden. Maar je kunt niet zoveel verschillende soorten verdriet met elkaar vergelijken. Dat van Idols is denk ik even, gewoon een schok. Maar dat wat jij noemt is weer heel anders. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden....

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:04

Je hebt gelijk, ik erger me daar ook aan.
Waarom waren de (hoeveel waren het ook alweer? Schijnheilig ) ... doden door de aanval op het WTC uren/dagen/weken/maandenlang op het nieuws en zijn deze 30.000 mensen niet zo belangrijk en krijg je dagelijks een verslagje van 2 minuten op het nieuws?

Ik weet het echt niet Sensatie mist bij een aardbeving? Westerse wereld staat boven de rest?
Geen idee. Wel waardeloos idd.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:10

Tja... wat moet je ervan zeggen. Ik ben ook 16 en wil beroemd worden Haha!

Ik denk dat het is wat de kijker/luisteraar/lezer wil horen in het nieuws komt.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 01:16

Ik probeer ook niet het verdriet van mensen met elkaar te vergelijken. Alhoewel het soms moeilijk is. Gelukkig kan ik tegenwoordig het meeste commentaar inslikken voor het over mijn lippen is. Maar is Jamai zijn nieuwe bril dan echt zoveel belangrijker dan een busongeluk in India?

Maar als het is zoals Okkie zegt, dat WIJ bepalen wat er in het nieuws komt... waar liggen dan onze interesses?

PS. ik ben 25 en hoef niet zo nodig beroemd te worden. Knipoog (kan voor geen meter zingen)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:23

Ik heb het er toevallig gister nog met mijn moeder over gehad, hoe makkelijk je nieuws naast je neerlegt als het verder van je afstaat.
Maar als je er dan even bij stilstaat...30.000 mensen...dat zijn minstens 30.000 getraumatiseerde gezinnen, dat is, als je onze stad er even bij pakt, een halve stad weg, foetsie...
Ga maar eens bij jezelf na wie dat in jouw omgeving zouden kunnen zijn, 30.000 mensen, dat zijn meer mensen dan je ooit hebt leren kennen. Met andere woorden, al je dierbaren, weg...
Niet te bevatten, en dat is het grootste probleem misschien ook wel. Dat het niet te bevatten is. Maar het zou best eens goed zijn om meer bij zulke dingen stil te staan, dat ben ik met je eens.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:25

Jennygirl schreef:
Ik probeer ook niet het verdriet van mensen met elkaar te vergelijken. Alhoewel het soms moeilijk is. Gelukkig kan ik tegenwoordig het meeste commentaar inslikken voor het over mijn lippen is. Maar is Jamai zijn nieuwe bril dan echt zoveel belangrijker dan een busongeluk in India?

Maar als het is zoals Okkie zegt, dat WIJ bepalen wat er in het nieuws komt... waar liggen dan onze interesses?

PS. ik ben 25 en hoef niet zo nodig beroemd te worden. Knipoog (kan voor geen meter zingen)


Schijnbaar wel aangezien dat de jeugd (behalve mij Schijnheilig ) aanspreekt? Wat goed voor de kijkcijfers is!

Ennuh, zingen? Paardrijden Haha! *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 01:29

Belangrijk is wat dichtbij je staat, de rest is tijdelijk.

Da's niet raar, dat is normaal. En dat gaat bij jou precies zo Jennygirl. Als er morgen een dierbare van jou sterft, maal jij op dat moment niet om die 30.000 mensen. Jouw verdriet is op dat moment net zo erg.

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-03 01:33

Dat begrijp ik Romkabouter, en je hebt gelijk (ik heb meerdere malen een geliefde verloren), Maar ik bedoel in het algemeen. Als ik nu niet net een geliefde heb verloren.... is dan Maxima's zwangerschap belangrijker dan die 30,000 mensen?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 10:58

Als je erover nadenkt is het inderdaad belachelijk dat het zo gaat tegenwoordig. Maar het is ook wel een vorm van 'zelfbescherming' van de mensen. Als je echt dagelijks ALLE ellende die in de wereld gebeurd tot je moet nemen, dan wordt je daar niet vrolijk van....en dat kan volgens mij ook niet goed zijn. Wat er in Iran gebeurd is echt rampzalig en als ik die beelden voorbij zie komen dan sta ik letterlijk te janken in de huiskamer. Ik wil absoluut helpen door iets van geld te storten of wat dan ook, maar wat heeft Iran er verder aan dat ik door die beelden 3 dagen lang depri rondloop? Het heeft alles met relativeren en daardoor overleven te maken, denk ik zelf.

Ik heb de documentaire "Bowling for Columbine" gezien en dat gaat over een heel ander onderwerp, namelijk het gebruik van wapens in Amerika. Maar een belangrijke conclusie die uit die documentaire naar voren kwam, is dat de samenleving in Amerika doordrenkt is van angst en negativiteit, puur doordat juist alleen maar de ELLENDIGE dingen op het nieuws te zien zijn, ten overvloede. Het is gewoon een feit dat dat niet goed is voor mensen....ze worden er bang van en in Amerika zelfs dus ook agressief (bleek uit die film).

Wat ik ermee wil zeggen......natuurlijk moeten we stilstaan bij de ellende en ons er bewust van zijn dat wij hier maar in een luxe-positie bevinden. Maar daarnaast moet je als mens die ellende ook wel weer naast je neer kunnen leggen.....puur en alleen om je eigen 'normale' leven weer voort te zetten. Relativeren dus, onder andere door ook aandacht te hebben voor de "o zo eenvoudige en leuke dingen in het leven". Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:42

Cody schreef:
Niet te bevatten, en dat is het grootste probleem misschien ook wel. Dat het niet te bevatten is. Maar het zou best eens goed zijn om meer bij zulke dingen stil te staan, dat ben ik met je eens.

Je slaat de spijker op z'n kop! Klein verdriet, kleine hoop is te bevatten, kan je goed bij meeleven. Grote problemen zijn ver weg, en inderdaad gewoon niet meer te overzien.

Moet zeggen dat ik na een week WTC verslaggeving bijna over mijn nek ging van de hypocritie van de amerikanen

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 11:51

Ik ben het gewoon 100% met je eens!~Kan niet anders zeggen.

De vergelijking tussen het WTC en Iran gaat wat mij betreft wel op. Het WTC staat ook ver van ons af, maar daar was iedereen wel geshockeerd over. Nu, ik ben hier ook geshockeerd over! 30.000 doden door een aardbeving, maar ook doordat de bouw in Iran van minder kwaliteit is dan in een Westers land. Dit had zeker doden kunnen schelen.