Alcohol (misbruik)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 17:10

Ik lees hier in de problemen hieronder weer erg veel over alcohol... pa drinkt, doet dit en dat....kind haat pa...
Ik wil even iets kwijt. Ik heb zelf ervaring met een familielid die verslaafd was aan de alcohol en ik wil bij deze zeggen: Iemand veranderd totaal door de drank. Diegene kiest er zelf wel voor om veel te drinken natuurlijk, maar op het moment dat je verslaafd bent, kan je niets anders meer. Ookal is degene die verslaafd is zo'n lief mens, door de drank raakt dat op de achtergrond en is het belangrijkste: drank krijgen.
Dus voor iedereen die op dit moment in zo'n situatie zit; bedenk je wel dat de persoon aan de drank anders is dan de persoon die je kent. Drank maakt meer kapot dan je lief is... en dat is zeker weten zo. Ik drink zelf nooit meer en kan me ook gruwelijk kwaad maken om jongeren die zich klemzuipen in de weekenden. Maar dat terzijde. Ik snap uberhaupt niet dat dat spul zo in de supermarkt te krijgen is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 17:45

Helemaal met Laura eens. Drinken is niet stoer en zeker geen oplossing. Een keertje drinken is niet erg en een keertje beschonken zijn ook niet. Wat e meesten niet weten is dat een afhankelijkheid zo gebeurd is. Er zijn meer alcoholisten dan je denkt en geloof me I have seen it.
Het tragische is dat je meestal niks voor ze kan doen.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 17:47

nee,er geldt zo'n stupid regel dat de alcoholisten zelf moet willen afkicken (en wie wil dat nou?) en tja,dan kom je ook niet ver Scheve mond\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 18:02

Je helpt ze ook niet door hun smoezen te verzinnen, hun probleempjes op te lossen, hun misstappen te corrigeren en vooral ook niet door hun gedrag voor de buitenwereld te beschermen.
Een alcoholist zal met zichzelf om de tafel moeten voordat er een begin gemaakt kan worden met de overwinning op de drank.
Iemand aan zijn haren naar de AA slepen werkt ook niet, neem dat maar van mij aan.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 18:06

Ik heb helaas meerder persoonlijke ervaringen met alcoholisten van jongs af aan.
Ik weet het niet beter te verklaren als vergelijking met anorexia, bij anorexia is het probleem NIET het niet-eten...het is een symptoom van het probleem of om het probleem te verhullen.
Ik heb een afkeer van mensen die te veel drinken, dat als excuus gebruiken en dan verklaren door de drank alles vergeten te zijn de volgende dag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 18:18

ja precies en je dan middenin de nacht opbellen omdat ze op het politiebureau zitten of omdat ze van de trap gelazerd zijn, of omdat ze niet meer weten waar ze zijn.
Vervolgens de hele dag verkloten met een kater.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 20:13

Ja, wou het ook al zeggen... Het heeft geen enkel nut van iemand naar de AA te slepen terwijl hij zelf niet wil... Want als iemand niet wil 'afkicken' lukt het ook niet...want dan hervallen ze toch zogauw als ze buiten komen of watdan ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:55

Alcoholisme heb je ook in verschillende gradaties. Er zijn mensen die zich iedere dag helemaal laveloos drinken.

Je hebt ook mensen die iedere dag behoorlijk beschonken zijn maar dat voor de buitenwereld heel goed weten te verbergen en daar ook alles aan doen om het maar te verbergen. Dat zijn de mensen die denken dat ze met drank beter functioneren dan zonder en daar zit vaak nog een kern van waarheid in ook. Vaak zijn ze zodanig getraumatiseerd dat ze de realiteit van alle dag niet aankunnen zonder verdoofd te worden door de alcohol. Helaas weet ik waar ik over praat en het probleem zit vaak veel dieper en is complexer dan dat je in eerste instantie zou denken.

Dat neemt echter niet weg dat er met een alcoholist niet te leven is. Door de drank doen ze dingen en zeggen ze dingen die ze misschien niet altijd menen maar die je wel zo diep kunnen kwetsen en teleurstellen dat een normale omgang soms onmogelijk is.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:16

Ik heb helaas allerlei verschillende gradaties van alcoholisten 'upclose & personal' mogen mee maken.

Een daarvan sloeg dan flink aan de Chivas Regal, vervolgens wilde hij dan 2 wk ontnuchteren met bier... om vervolgens een maand of 3 nuchter te blijven. We hebben foto's gemaakt van hem om hem te laten zien hoe hij eruit ziet als hij laveloos is. Maar iedere keer na het beloven nuchter te blijven, kwam er toch weer een keer van niet...

De ander, die beschonken raakt aan de borrel en dan voornamelijk erg cynisch en beledigend is...maar ik weet het een en ander over wat er gebeurde toen zijn dochter nog thuis woonde.

Zo nog een voorbeeld van de dronkelap die zichzelf bedrinkt 's avonds aan de wijn, vervolgens sexueel agressief is omdat hij niks kan presteren....
Niet dronken ook een erg rare kwast, wie opent de deur voor een 10-jarige als je naakt staat te stofzuigen???

De volgende is een redelijk verborgen alcoholist, begint pas om 15.00 (tsssk) met bier tot 05.00 's ochtends, komt huilend thuis, schreeuwt net zolang tot je wakker bent, valt om tegen de deur omdat hij zijn schoenen niet uit kan trekken...
Is overigens de beste vriend van de lokale slijterij...
Volgens zijn omgeving en vrienden is er niks aan de hand....tja maar woon er eens mee samen (niet voor langer dan 3 maanden) die zien hem alleen 's avonds drinken.

Ik heb ook naast een alcoholist gewoont, een oude man, met een stoma....alleen met zijn kat.
Toen zijn kat er niet meer was ging het steeds slechter, maar zijn zoons zouden regelmatig contact opnemen.
Tot er bij de kerst bleek dat niemand hem in 3/4 wk tijd had gesproken....
Lag hij, gestikt in zijn overgeef, al een paar dgn/week dood half op zijn bed.
Vanwege het trappenhuis is toen tijdens de kerst, de politie via ons balkon naar die man zijn huis gegaan. De theedoeken die ze hebben geleend zijn vernietigd naderhand....

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik een aversie tegen laveloze mensen heb ontwikkeld.
Kan er niet tegen, van die nederlands feestjes waar iedereen heen gaat om bezopen te raken?
Mee zul je er niet vinden en anders ben ik weg zodra er gegeten is en dr drank gaat vloeien.
Ik wil het ook niet zien wat het ziet er denegrerend uit.

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 13:40

mijn vader is alcoholist geweest!
nu niet meer en idd hij is een heel ander persoon!
toen ie alcoholist was gooide hij veel stuk sloeg hij je!
maar nu is ie heel aardig en woont weer bij ons en het gaat heel goed!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 14:30

Ik haat alcohol Boos!

Ik heb er al zoveel ellende mee gehad en gezien. Verdrietig

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 15:21

Er verdrinken meer mensen in een klein glaasje dan in de grote oceaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 16:50

De criteria voor een afhankelijkheid zijn volgens de DSM III, bij 3 of meer ja's is er sprake van afhankelijkheid.
1- vaak langer of meer drinken dan voorgenomen
2- hevig verlangen naar drank of verscheidene niet-succesvolle reductiepogingen
3- veel tijd en energie spenderen om aan drank te komen
4- regelmatig overmatig drankgebruik of zodanige onthoudingsverschijnselen dat ze leiden tot verwaarlozing van sociale verplichtingen
5- opgeven of verwaarlozen van belangrijke sociale- werk en/of recreatieve activiteiten
6- voortgezet gebruik, ondanks kennis van de negatieve consequenties
7- optreden van tolerantie
8- onthoudingsverschijnselen
9- gebruik om onthoudingsverschijnselen tegen te gaan.

-overmatig of excessief gebruik: bij 40 glazen voor mannen en 28 glazen voor vrouwen per WEEK.
-misbruik van alcohol hoeft niet samen te gaan met afhankelijkheid.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:52

poeh heej!

begin u pas echt in te zien hoe zo'n mazzel ik eigenlijk heb gehad in mij jeugd!
Ook ik heb ellende meegemaakt (waarvan 1x de oorzaak heeft gelegen bij iemand die ook al om 13.00 uur begon met cola's-tic), maar niets dat hier op lijkt...

sorry, wordt er een beetje stil van.......

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 14:08

Hmmmm...ik geloof dat ik maar stellig bij mijn brave imago blijf van niet-drinker.... Af en toe iets is niet erg, maar niet veel drank voor mij..... Ben overtuigd....

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 18:35

Citaat:
Op 2001-10-24 13:40, schreef marije b:
mijn vader is alcoholist geweest!
nu niet meer en idd hij is een heel ander persoon!
toen ie alcoholist was gooide hij veel stuk sloeg hij je!
maar nu is ie heel aardig en woont weer bij ons en het gaat heel goed!





Eens een alcoholist altijd een alcoholist!!!! Als hij dat ook maar realiseerd!