En dan sta je ineens voor 't blok........

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

En dan sta je ineens voor 't blok........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 22:25

Ik was dit weekend mee op bewonersvakantie, dat wilt zeggen, ik ga met een groepje van 4 meiden (verstandelijk gehandicapten) een weekendje op vakantie, nou, ik sta dan samen met iemand anders op een groepje van 4 personen, (ik ga geen namen noemen) maar ik stond dus met W. Nou, we waren in Hattem en daar hebben ze een bonbonzaak waar bonbons met de hand gemaakt worden, nou, leek me een leuk cadeautje voor mijn ouders, goed, 14,50 kwijt voor dezelfde hoeveelheid bonbons als dat je die van bijv, Stam zou kopen, maar voor stam betaal je dan zo'n 6 euro. Dus was even flink wat duurder.
Maar dat is het niet. Ik heb 2 jaar terug ofzo (niet echt beseffend waar ik mee instemde) een handtekening gezet voor dat mijn ouders toestemming zouden hebben om presies te zien wat ik met mijn geld doe, ze kunnen zien dat ik naar de bruna ga, ze kunnen zien dat ik naar de jamin ga.. nougoed, ik vind dat wel vervelend dus zorg dat ik altijd geld op zak heb zodat mijn ouders niet presies weten wat ik nou wel of niet koop.

We hebben mede besloten die rekening voor mijn ouders open te stellen zodat er makkelijk geld van rekening over geboekt kan worden (spaarrekeningen enzo) Maar ook mede omdat mijn ouders vonden dat ik niet goed met geld om kan gaan, Maar daar ben ik het dus beslist niet mee eens.

Nou heb ik 2 dagen terug met mijn domme kop een cadeautje voor mijn ouders gekocht, die bonbons dus, maar gewoon daar gepint, niet uit een pinautomaat, met het resultaat dat mijn ouders mij sms-en met de mededeling van "hey laat je wel wat bonbons voor ons over" ja, daar is de verrassing dan vanaf, dus ik liep te foeteren, zo van verdorie, dit vind ik niet leuk blablabla dus ik vertelde het zo aan een collega van mij, ik ben 18, hij is vader van kinderen, en die was compleet verbaasd over wat ik zei en vertelde me dat hij het helemaal belachelijk vond dat mijn ouders presies konden zien wat ik deed, ja, ik voelde me een beetje banketstaaf, je draagt toch een verantwoordelijkheid op zo'n groep, alles wordt je toevertrouwd en dan krijg je ineens dit, ja, mijn ouders controleren me op wat ik koop omdat ze vinden dat ik niet met geld om kan gaan.... Vinden zij.... Nou heb ik dat niet zo letterlijk gezegd, maar ik had toen ik het vertelde aan W. niet het idee dat het fout was en dan men een heel raar beeld van me kon krijgen.... Maar ik voel me er nou zo kl*te bij, hij zal ook wel gedacht hebben van ja jezus, je vertrouwd iemand die je niet zo heel goed kent een hele groep toe van 10 verstandelijk gehandicapte mensen toe, en dan blijken haar ouders haar niet te vertrouwen met het geld! Godver wat had ik er de balen van zeg, ik voel me er echt niet goed bij.... Wat vinden jullie hier nou van?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:32

Ik zou eens met je ouders gaan praten of er geen andere manier is om jou met geld te leren omgaan. Ik zie in je profiel dat je 18 bent en studeert; lijkt me wel tijd worden om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor je uitgaven patroon.

En over die W...het is nou eenmaal al gebeurd, daar doe je niks meer aan. Niet te veel over nadenken, als je het verder goed gedaan hebt dat weekend kijken ze echt niet ineens anders tegen je aan hoor! Ze kunnen misschien vinden dat je rare ouders hebt Iedereen wordt als hij of zij jong is weleens teruggefloten door hun ouders omdat ze het geld over de balk smijten....die van jou zijn daar alleen iets doortastender in geweest. Ik zou dus alleen wel zorgen dat ik daar vanaf kwam!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:33

Hmz,

Hier is moeilijk over te oordelen omdat ik jou dus ook niet ken... Ik bedoel, ik weet niet hoe jij met je geld omgaat e.d.
Dus is het moeilijk om er een mening over te vormen...

Maar, wat is dan de reden dat je ouders vinden dat je niet met geld kan omgaan (of niet goed met geld kan omgaan) en wat zijn jouw tegenargumenten?

Ik weet uit eigen ervaring dat je een volmacht wel kan opzeggen... Dus als het je zo stoort?
(Ik heb zelf een jaar of meer geleden de volmachten die mijn ouders op mijn rekening hadden opgezegd, wegens persoonlijke redenen, ouders hadden volmacht op mijn rekeningen en konden ze dus ook beheren (geld afhalen e.d.) en die volmachten heb ik zonder veel problemen bij de bank opgezegd, gewoon handtekening zetten et voila)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:43

Het lijkt me dat als jij meerderjarig bent, het niet zo moeilijk moet zijn om dit met de bank te regelen. Hoe denken je ouders dat je zo met geld om leert gaan dan? Dat doe je alleen door een keer flink op je bek te gaan, 3 weken van eierkoeken te leven en vervolgens weet je het. Ik zou dit met je ouders bespreken, en of ze nou wel of niet instemmen maakt niet uit - jij kan dit ongedaan maken.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:49

je bent dus onder curatele gesteld? tenminste als ik het goed begrijp. Ik vind dit eigenlijk wel een beetje schending van jouw privacy, ook al zijn het dan je ouders. Ik kan ook niet zo geweldig met geld omgaan (ik ben 17) maar mijn ouders hebben zoiets van: je leert het het beste door jezelf eens een keer flink tegen te komen. Van fouten leer je. Probeer gewoon met je ouders te gaan praten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:03

Het lijkt er inderdaad op dat je onder curatele gesteld bent. Dit gebeurd niet zomaar . Daar gaat een heleboel aan vooraf. Ik kan en wil dus niet oordelen over jouw situatie. Maar als het echt curatele is dan zul je het er zelf naar gemaakt hebben.....

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 23:21

Ja, mijn ouders zijn een beetje zorgelijk, ik heb ooit eens JAREN terug de schuifpui open laten staan terwijl ikweg ging Bloos dat is 1x gebeurd, ik werk nu op een woongroep, waar ik zelf alles af moet sluiten. Mijn ouders durven nog steeds niet een weekendje weg te gaan met zijn tweeen omdat ze bang zijn dat ik de deur niet afsluit. Ik heb een tijdje gehad dat ik regelmatig wat lekkers kocht van het geld, dat liep een beetje uit de hand, (was mezelf een beetje kwijt) maar het probleem was dan niet dat ik teveel geld uit gaf, maar het probleem was DAT ik geld uitgad aan snoep, en onder curatele gesteld???
Uhm, mijn vader had het erover dat hij wilde dat hij bij mijn rekening kon met oog op overboekingen van mettertijd autorijden, grote betalingen, blablabla, ik werk al sinds mijn 17e dus vandaar. Zodat zij ze makkelijk konden overboeken, mede dat ze het geld dat gestort is op mijn rekening gelijk over te kunnen zetten naar een spaarrekening, dit d.m.v. een paar klikken via de computer en internet. Maar wat daar bij kwam en wat ik niet wist en waar ik me bij neer heb gelegd, was dat ze konden zien waar ik iets had gekocht en hoeveel ik er aan had uitgegeven... Op zich vind ik dat niet zo'n probleem, de oplossing ligt er, gewoon naar de flappentapper. Maar als dan dit gebeurd dan heb ik er enorm de balen van, ik heb nou het gevoel dat ik niet eens een dagje weg kan zonder dat ik op de voet gevolgd word waar ik ben en wat ik koop om welke tijd en hoeveel ik ervoor betaal! W. die reageerde ook erg verontwaardigd, hij von het belachelijk, hij zei presies hetzelfde als wat ik nu zeg, verdomme, je bent een weekend op bewonersvakantie en je wordt gecontroleerd! als je ouders zo denken, wat kunnen wij dan van je verwachten? Er zijn wat probleempjes op mijn werk... Ik zit ook bij een maatschappelijk werkster, allemaal niks ernstigs, hoewel mijn werk wel... zit wel in de problemen, uiteindelijk kwam vandeweek de kat uit de mouw, mijn ouders zijn te beschermend, en ik heb me niet kunnen ontwikkelen in gesprekken voeren, als een gesprek ook maar iets negatiefs krijgt dan weet ik niks meer te zeggen, dat soort dingen. En dit heeft er dan ook weer mee te maken, gatver, ik word op mijn werk bijna ontslagen en indirect hebben dit soort dingen, het geheel ervan mee te maken.

Ik heb gister met W. een gesprek gehad, en nu zijn de puzzelstukjes ineen gevallen, k ben erg geschrokken, voel me ook erg hopeloos, ik ben te eerlijk... PFFF kreeg ik dus te horen... En dat haalt me onderuit in mijn werk, ik lijk de kar niet te kunnen trekken, als mij een taak wordt gegeven wordt die uitgevoerd,...

maargoed, ik dwaal af Lachen

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:57

lunatje, je bent niet achterlijk en ontoerekeningsvatbaar als je 1 keer in je leven de schuifpui open laat staan. Wat vind je ervan om je ouders in therapie te doen ivp jezelf? Wie heeft hier nou hulp nodig?
Je komt op mij over als een meid met gezond verstand, alleen ik denk dat je iets te weinig zelfvertrouwen hebt. Dat ligt niet aan jou, maar mede aan je ouders die jou geen verantwoordelijkheid durven te geven. Ik heb het idee dat ze jou nog als hun kleine meisje zien.
Wie heeft eens niet toevallig de achterdeur open gelaten?

En over dat geld... moeilijke kwestie. Misschien dat je een paar jaar geleden niet goed met geld om kon gaan, maar je hebt ook niet de kans gehad om er mee om te LEREN gaan! Het is een leerproces van vallen en opstaan, inderdaad eens op je bek gaan en ontdekken dat je wel 4 nieuwe broeken hebt gekocht deze maand, maar geen geld meer voor een kadootje voor de verjaardag van je beste vriendin. Klaar, je gaat op je bek, je voelt je banketstaaf, en de volgende keer denk je wel 3 keer na voordat je al je geld opmaakt. Dat moet je leren.

Nog een tip: Iedere maand als je salaris binnenkomt een automatische overboeking maken naar een spaarrekening. Daar merk je niks van, en toch spaar je een heleboel geld.
Tot wanneer willen je ouders jou blijven controleren? Tot je 35 bent en samenwoont en 2 kinderen hebt? Bel naar je bank, vraag naar de mogelijkheden. Het zou ook kunnen dat je het pas op kan zeggen als je 21 bent.

En praat met je ouders. Leuk hoor, neem je een kadootje voor ze mee, krijg je zo'n opmerking. De volgende keer doe je dat dus ook niet meer en dat bereiken je ouders op deze manier. Zien ze dat niet?
Je werkt hard voor je geld en daar mag je best een beetje van genieten, maar wel op een gezonde en verstandige manier.

Sterkte!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:05

Ik zou je ouders geen bonbons geven maar een tripje naar iemand die met ze kan praten... ze klinken wel heel erg obsessief in hun bezorgdheid.
Kunnen ze het wel aan dat je volwassen wordt?

Ik zou gewoon een nieuwe rekening openen en daar mijn salaris heen laten storten Tong uitsteken

Ervaring met geld doe je op door het zelf te ervaren.... ik kan er helemaal niet tegen als iemand zo 'controle freak' zou zijn Haha!

Ze lijken een beetje op mijn ex *LOL*

Zelfs al zou je een gat in je hand hebben... ik ben er ook groot mee geworden hoor Knipoog dan maar wat creatiever in je uitgaves Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:01

Jeetje, wat lastig. Vond je het voorheen ook al vervelend dat je ouders zo'n controle hebben op jouw financiële zaken, of is dat pas nu je er met iemand anders over hebt gepraat?
Ik ken jouw verleden natuurlijk niet, maar ik vind wel dat jouw ouders jou erg weinig verantwoordelijkheid geven. Op deze manier krijg je nooit de kans om je eigen fouten te maken...
Ik zou toch eens proberen om hierover een serieus gesprek te hebben met je ouders. Zet van tevoren al je argumenten op papier, zodat je even kunt spieken tussendoor.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:11

Je bent 18? Naar de bank gaan en hen ontheffen van de mogelijkheden die zij op jouw rekening hebben. Simpel en klaar. Dit is toch werkelijk te gek voor woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:44

Het lijkt mij echt een ramp als mijn ouders inzage zouden hebben in alle gegevens wat mijn bankrekening betreft. Niet dat ze niet mogen weten wat ik koop, maar het idee alleen al om zo 'gevolgd' te worden staat me echt niet aan.

Lunatje, je kunt gewoon naar de bank gaan en alle rechten die je ouders op je rekening hebben laten verwijderen. Verder heb ik nog wel een goede tip denk ik, wat geld betreft. Open een tweede rekening, waar je iedere maand voor jezelf een soort van 'zakgeld' op zet. Van die rekening kun je dan shoppen tot de pas het niet meer doet (blokkeer wel een eventuele 'rood sta' mogelijkheid om problemen te voorkomen).

Op die eerste rekening laat je maandelijks ruim voldoende geld staan, zodat alle vaste lasten daarvan betaald kunnen worden. Verder dus gewoon niet aan die rekening komen. Wel kun je vanaf bijvoorbeeld de vaste lasten rekening automatisch sparen. Dan laat je gewoon iedere maand automatisch een vast bedrag overboeken naar een aparte spaarrekening.

Op die manier kan er weinig mis gaan wat geld betreft, maar ben jijzelf wel de gene die alle touwtjes in handen heeft.

lunatje schreef:
Ik zit ook bij een maatschappelijk werkster, allemaal niks ernstigs, hoewel mijn werk wel... zit wel in de problemen, uiteindelijk kwam vandeweek de kat uit de mouw, mijn ouders zijn te beschermend, en ik heb me niet kunnen ontwikkelen in gesprekken voeren, als een gesprek ook maar iets negatiefs krijgt dan weet ik niks meer te zeggen, dat soort dingen. En dit heeft er dan ook weer mee te maken, gatver, ik word op mijn werk bijna ontslagen en indirect hebben dit soort dingen, het geheel ervan mee te maken.


Ieder mens heeft sterkere en zwakkere punten. Zwakkere punten zijn er om te versterken. Nu heb je misschien moeite met moeilijke gesprekken en ik weet zeker dat jij daar zeker niet de enige in bent, want veel mensen hebben daar last van. Maar dit wil niet zeggen dat je hier voor de rest van je leven last van hebt. Het lijkt er duidelijk op dat je het probleem zelf al ziet, dus dat is al een heel goed punt. Ook dat je hier op durft te schrijven wat het probleem is, vind ik al heel sterk. Ik hoop dat de maatschappelijk werker je goed kan helpen bij dit probleem. Als dit niet zo is, of als je het gevoel hebt dat je niet serieus genoeg genomen wordt, ga dan eens naar de huisarts. Die kan je namelijk zo doorverwijzen naar een goede therapeut.

Alles kan natuurlijk niet zomaar in een dag opgelost worden, maar je hebt zelf in ieder geval al een goed begin gemaakt!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:11

Ik kan moeilijk oordelen over de situatie, maar zal je over mijzelf vertellen. Ik was namleijk ook niet zo'n held in het beheren van geld Knipoog Maar mijn ouders zijn gelukkig zou verstandig geweest om het me zelf uit te laten zoeken. Zo heb ik op mijn 15e ongeveer fl. 1000,- aan snoep opgemaakt Bloos! Nou, als je je dat realiseert komt dat best hard aan en daar leer je van...

Wat doe ik nu om het in goede banen te leiden? Ik heb op mijn bankrekeningen geen mogelijkheden om rood te staan. Als het op is, is het op. Niets uitgeven terwijl het er niet is. Verder heb ik (zoals hierboven ook al vaker genoemd) een maandelijkse automatische overboeking naar mijn spaarrekening. Als ik dan iets groots moet uitgeven, dan heb ik daar in ieder geval geld voor. En als laatste hou ik een kasboek bij. Op die manier zie ik heel makkelijk hoeveel geld ik waaraan uit gegeven heb. Mijn vader heeft me geadviseerd om een kasboek bij te houden, zodat ik kon aantonen meer geld nodig te hebben als dat zo was aangezien ik nog een bijdrage van mijn ouders krijg omdat ik student ben. Zonder 'bewijs' geen extra toelage (niet dat het ooit nodig is geweest, maar da's wat anders Knipoog). Een kasboek is een redelijk rotwerk, maar het is zo ontzettend goed om te zien wat je waar aan uit geeft. En als je ouders graag inzicht willen hebben, dan is het laten zien van een kasboek een stuk handiger (ook omdat je soms iets anders kan opschrijven, bijv. spijkerbroek ipv te duur truitje Knipoog) en dat kan dan tenminste op jouw tijd. Dus nadat je een cadeautje gekocht hebt Lachen

Dus, misschien eens met je ouders praten over het opheffen van die controle en voorstellen om het op deze manier te doen? Dat getuigt namelijk ook van zelfstandigheid.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-03 18:52

Ik verdien per maand zo'n 12 a 1300 euro, ik kan dat nooit van mijn leven opmaken :S in een maand dus... het is niet meer zo dat ik veel geld uitgeef aan snoep, dat deed ik wel, denk zelfs dat ik ook wel in de categorie van Wmijn pas, maar nu is het zo, mijn ouders vinden dat ik teveel geld uitgeef aan zaken waar ik dit niet zou moeten doen (ik ben een impulsief koopster, en koop daarbij bij een dure winkel iets voor 10 euro terwijl in een goedkopere winkel, presies hetzelfde voor 5 euro te koop is, dat bedoelen ze meer denk ik... en voor de duidelijkheid, mijn ouders zitten ook bij de maatschappelijk werkster en die heeft hun ook gezegd dat ze me te weinig vrij laten.....

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:11

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het met Maudy eens ben!

Je zult echt wat meer zelfvertrouwen moeten krijgen. Denk je dat de rest van de wereld geen fouten heeft gemaakt? Volwassen worden gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.

En euh, die schuifpui.......raar verhaal. Ze zouden mij eens als dochter moeten hebben. Wat ik vroeger wel niet heb uitgehaald, kapot heb gemaakt. Heb bij mijn eigen moeder de wenkbrauwen eraf geschroeid omdat ik iets aan het maken was in de oven.....die bleek niet goed aan, mams deed er nog even een vuurtje bij.......... KABOEM Verdrietig
Dat kan gewoon gebeuren. oliebol happens you know!

Kop op, durf voor jezelf op te komen! Zelfstandigheid moet kan je leren!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:20

Ik vind dat ze er niks over te zeggen hebben. Als jij nu een tijdje een hoop geld uit gaat geven leer je vanzelf dat je dat niet moet doen, omdat je op een gegeven moment in de problemen raakt. Je zult toch ooit zelfstandig moeten worden of dat nou nu is of over 10 jaar. Tegen de tijd dat je ouders je niet meer 'helpen' met je financieën kun je júíst gaan denken: "Eindelijk vrijheid, laat ik eens geld uit gaan geven"
Dan kun je het dus beter nu leren, dan wanneer je echt in de problemen kunt komen, omdat je een huis wilt gaan kopen.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:57

Als de wiedeweerga naar de bank en dat veranderen!

Je bent nu 18, dus mag je dat veranderen als je wilt, zonder toestemming van je ouders.

Echt onzin dat je ouders dit zien.... Vooral nu je volwassen bent.

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 20:40

Lijkt mij vervelend als je ouders je niet los kunnen laten. Ze bedoelen het vast goed. En dat van die bonbons is jammer. Een goed bedoelde verassing is dan echt verpest. Maar ze zullen het evengoed waarderen.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:22

Zeker als je ouders te horen hebben gekregen dat ze je niet genoeg vrijlaten, dan is dit een goed punt voor zowel jou als je ouders om mee te beginnen. En als je het zelf niet wilt zeggen, kan dat misschien via de maatschappelijk werker van je ouders, misschien in een gesprek met jullie allen? Geen idee of dat kan, hoor.