Mag ik nog een keer? :D (discussie?)

Moderators: Leo, Muurp, Dani, Murthul

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 13:46

Natuurlijk blijf je altijd en overal houden dat je met de ene persoon beter kunt communiceren dan met de andere. Zou niet best zijn als dat niet zo was, saaie wereld als iedereen hetzelfde dacht. Zou er ook niet aan moeten denken om een relatie te hebben met iemand die het in alles met mij eens is, dan ben je gauw uitgepraat. Wat wel erg jammer is, is dat er op deze wereld mensen rondlopen die weinig tot geen opbouwende kritiek kunnen geven, maar wel heel makkelijk iemand ongefundeerd onder tafel kunnen schoffelen, onder het mom van 'ik ben direct en ik geef mijn mening'. Ik weet wel dat als iemand mij 'afzeikt', dat dat bij mij alleen maar nog meer irritatie opwekt. Ik heb dan echt geen zin meer om nog iets van die persoon aan te nemen, ook al is het 'goed bedoeld'. Het effect van je woorden is voor een heel groot deel afhankelijk van de toon waarop je iets zegt. 'Positieve kritiek is een gratis advies', werd bij een vorige werkgever van mij altijd gezegd, en dat is een van mijn leefregels geworden.

Overigens lokt de ene reactie ook vaak de andere uit. Als ik als moderator een berichtje verplaats naar een ander forum, stuur ik eigenlijk altijd even een aardig PB'tje om dat diegene te laten weten, met daarbij de reden waarom ik het berichtje verplaatst heb. Als ik daar vervolgens van iemand een gepikeerde reactie op krijg, dan vraag ik me ten eerste af waar ik dat aan verdiend heb (ik laat het toch op een aardige manier weten?) en ten tweede moet ik me inhouden om niet een zelfde gepikeerde reactie terug te geven, maar ik hou dan maar de eer aan mezelf en denk dan: laat maar, ik weet wie het zegt. Ga je er wel op in, dan heb je weer een zoveelste zinloze discussie.

Als het te moeilijk is om op een aardige manier je mening te geven, blijf het dan gezellig houden met de mensen met wie je het wèl goed kunt vinden en haal je schouders op bij mensen die het bloed onder je nagels vandaan halen. Ik weet verdomd goed hoe moeilijk dat is, 9 van de 10 keer hou ik ook mijn mond maar de 10e keer zeg ik heel duidelijk wat ik ervan vind. Soms misschien ook op een niet-subtiele manier, ik zal daar bij mezelf ook eens op letten. Maar toch probeer ik het altijd wel op een subtiele manier te doen, met het risico dat ik als 'softie', 'goedprater' en 'meeloper' word bestempeld (maar goed, dat risico neem ik dan maar). Alleen heb ik net als Miseryfox niet altijd zin om terecht te komen in een welles/nietes-spelletje, vandaar dat ik ook niet altijd reageer. Maar uit ervaring weet ik dat je het toch nooit goed doet: als je je mening niet geeft, durf je je bek niet open te trekken, en als je je wel mening geeft, loop je mee met iemand die toevallig dezelfde mening heeft als jij.

Overigens: als jij je standpunt kunt onderbouwen lever je een prima bijdrage aan een discussie, maar als je iets alleen JA of NEE vindt 'gewoon omdat' of het met iemand eens bent omdat-ie 'je vriendje' is, dan ben je naar mijn mening niet redelijk bezig. Een belangrijk element bij discussies vind ik 'redelijkheid', en daarbij hoort respect voor het (onderbouwde!) standpunt van de ander zeer zeker bij.

Wat mij zelf trouwens erg stoort, is als mensen hulp van vriendjes gaan inroepen bij discussies, en dan gaan roepen 'je bent m'n vriend' of 'dat valt me van je tegen, je was altijd op mijn hand', wat ik nu bijvoorbeeld bij PJ veel zie gebeuren. Ik neem PJ als voorbeeld, omdat ik weet dat dit niet alleen mij is opgevallen. Voorbeelden: in het begin van het verhaal is iemand het met PJ eens, PJ roept vervolgens 'je bent m'n grote vriend!'. In datzelfde topic is Yor het niet eens met iets wat PJ zegt, PJ duikt er meteen bovenop met 'Dat valt me van je tegen Yor' en roept in hetzelfde bericht: 'Heike I love you!' omdat Heike toevallig eerder in dat topic iets heeft gezegd waar PJ zich wel in kan vinden. Ik vind dit op z'n zachtst gezegd heel kinderachtig, als je op zó'n manier je 'vriendjes' om je heen moet verzamelen... Wil je dan nog wel serieus genomen worden?

Tenslotte nog iets wat al heel vaak gezegd is, namelijk dat het nadeel van internet is dat je alleen kunt zien wat iemand typt en niet z'n gezichtsuitdrukking erbij. Om ons het communiceren via het beeldscherm makkelijker te maken, zijn de smilies in het leven geroepen (en niet alleen de kotssmiley). Misschien helpt het voor sommige mensen ook om eens open te staan voor een meeting en je niet altijd te verschuilen achter je internet-identiteit?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-06 15:14 ]</font>

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:30

Tuurlijk, ik hou ook van iedereen met wie ik geen problemen heb. En vooral van de mensen die het met mij eens zijn. Helaas werkt dit in de wereld van de grote mensen niet op deze manier, PJ.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie