Adopteer een kip euuhhh haan

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:48

Sara, wat voer je de kippen? Mijn vader fokt nl sierhoenders dus ik kan je misschien wat tips geven. Ik ben weet van niet meer dan dat hij kippen heeft. Zat serieus in de rats om zijn dieren in April. Hij werkt nl al 25 jaar om een kleur bij een van rashoenders goed te krijgen en heeft dit dus eindelijk zoals hij het wil en zou ze dus door vogelpest misschien kwijtgeraakt geweest zijn.



petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:05

het voer op zich is goed behalve geen sausen of mayonaise geven aan kippen. Voor de rest mogen ze aardappelen eten en sla overschotjes waar geen mayo of andere sausen of olie aanhangt. Ik denk dat het probleem ligt in het feit van de overgang naar ander voer. Waarschijnlijk waren ze gewoon van Legmeel of legkorrel te krijgen bij hun vorige eigenaar. Door de overgang naar granen zijn ze na een tijdje broeds geworden omdat de vitaminering anders is en ook de stof om te blijven leggen heel wat minder is. (Hopelijk leg ik het een beetje verstaanbaar uit). Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent maar wat mijn vader vaak doet bij onverwacht broedse hennen is ze verplaatsen van hok. Kippen die in de rui gaan leggen ook geen eieren meer en als het heel koud is leggen ze ook geen eieren meer. Oude hennen leggen vaak minder eieren dan een jonge hen. Kippen van 4 of 5 jaar oud die beduidend minder leggen dan een hen van 1 jaar oud is niet abnormaal.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 12:34

welk ras of rassen heb je gekocht sara. Inderdaad sommige rassen zijn sneller broeds dan andere. Dit ondervinden wij zelf persoonlijk

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 13:38

Kan je eens foto's plaatsen. Misschien kan ik zien welke het zijn of wat er voor mogelijke kruisingen in zitten.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 14:27

IK denk niet dat die truc veel zal uithalen. Dat is voor het eerst dat ik dit hoor. Ik zou er toch niet veel vertrouwen in hebben.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:10

Oja, ik ken dat gedrag van die beesten. Lopen dan heel arrogant rond en bekijken ons dan alsof we een of andere luis zijn. Haha!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 07:35

Sara, ik denk dat het kruisingen zijn met Cochin of Wyandotte met nog iets anders maar heel zeker ben ik daar niet van. Waar ik wel zeker van ben is de kleurslag van die kippen en die heet Columbia. Cochin staan bekend om nogal snel broeds te worden. Maar zal vanavond eens de foto's tonen aan mijn vader die is daar nog stukken beter in dan ik. Is voor jouw ook leuk om eens te weten wat je precies in je tuin lopen hebt. Van die blauwe hennen kan ik het niet goed zien omdat de foto nogal wazig is. Alleen de kleur kan ik je al vertellen die is blauw.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 07:37

Voor de nieuwschierigen onder ons de kleurslagen van de kippen die Maya plaatsen is voor de grootste foto koekoek en de kleinste is zilverzwart geloverd.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:23

Sarabande, na een blik op de foto's van jouw kippen is mijn vader haast zeker dat het Sussex hoenders zijn (Engelse kippen dus en geen Duitse). Kreeg flink op mijn kop omdat ik dacht dat ze Cochin of Wyandotte bloed in zich hadden. : Bloos Ik moest beter want ik doe al jaren het computer werk voor de jaarlijkse TT van zijn club. Had toch wel de kleur juist. Hieronder volgt wat uitleg van mijn vader en de mogelijke reden van het broeds zijn.

Deze kippen worden nog enkel gefokt als tentoonstellingshoen. Sussex zijn een nutras (levert zowel tamelijk veel eieren op en is ook een redelijk gevleesd hoen) Naar ons zien op de foto is een van de dieren geringd. Het probleem met broeden zal waarschijnlijk bij het voeder liggen. Als kippen een lange periode tamelijk eiwitrijk voer gehad hebben en daarna eiwit armer voer krijgen, worden zij dikwijls broeds. U kan eventueel voor een periode legmeel of legkorrel voeren tot ze binnen enkele weken in de rui gaan. Het kan ook een stam zijn die nogal gemakkelijk broeds worden. Dit kan u alleen maar volgend jaar controleren.

Nog veel plezier met uw dieren.

Nog enkele foto's van enkele sussexhoenders.

[urlhttp://users.pandora.be/johan.opsomer/rasparade/sussex.htm[/url]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie