Hoe zit het met een hond met een blauw oog

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niki

Berichten: 1116
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Amsterdam Dorp

Hoe zit het met een hond met een blauw oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-03 19:28

Is dat erfelijk?
Snelle kans op staar etc?

Misschien dat het er toe doet: het gaat om een Border Collie met 1 blauw oog (pup).

Niki

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 23:54

ik denk niet dat ze sneller kans hebben op staar.
vooral siberische husky's hebben vaak 1 (soms zelfs 2!) blauwe ogen. zij hebben volgens mij niet sneller kans op staar dan een hond met 2 bruine ogen.
het is idd (dacht ik) erfelijk (maar ben niet 100% zeker ). is je border collie volledig raszuiver?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 00:04

1 of twee blauwe ogen komt regelmatig voor bij border collies met vrij veel wit. Het is geen enkel probleem medisch gezien, gewoon pigmentkwestie net als bij bonte paarden waarbij je ook vaker blauwe ogen ziet. Ik vind het persoonlijk zelfs wel mooi en apart.
Op show zien ze het liever niet, maar ik ben toch al niet zo gecharmeerd van BC's als showhond...
Sommige handlers menen dat een hond met blauwe ogen minder overwicht op de schapen zou hebben, net als een hond met veel wit, maar ik geloof daar persoonlijk niet zo in.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 08:04

Bij ons op stal hebben ze ook zo'n hond (dacht ik Bloos ) zwart-wit en dan 1 blauw oog. Het maakt niks uit, het is gewoon een andere kleur, net als bij mensen lijkt me Haha!

Niki

Berichten: 1116
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Amsterdam Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 08:48

Bedankt.

Niki

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 12:34

Een blauw oog word veroorzaakt door het pigment rond om het oog.
Meestal zie je dan ook een blauw oog in het witte gedeelte van de vacht.
Soms ook in een donker gedeelte van de vacht, alleen komt dit minder vaak voor.

Pigment is erfelijk bepaald. Het hoeft niet persee van de ouders maar het kan ook van de grootouders of zelfs verder af komen.

Een blauw oog is niet gevoeliger voor staar. Het komt inderdaad voor dat een hond met blauw oog staar heeft, maar dit is dan ook erfelijk bepaald.