ruzie op werk, kunnen ze dit maken???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

ruzie op werk, kunnen ze dit maken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 00:09

pff een heel verhaal maar ik moet het kwijt, kan anders niet slapen!

Ik werk nu 4 1/2 maand bij een supermarkt, ben aangenomen voor 16-20 uur op de brood/kaas afdeling en de rest van de uren(moet er 28 hebben) help ik wat bij de vulploeg.

Ik heb in een andere winkel, zelfde eigenaar, 1n 1/2 jaar met heel veel plezier gewerkt.
mn toenmalige bedrijsleider, is naar deze winkel gegaan en nu weer mn bedrijfsleider, maar omdat deze winkel nu net een jaar open is, gaat nog niet alles soepel en zijn veel mensen(de afdelingschefs enzo) soms nog wat gestresst.

In de zomer was het heeeeeel erg druk, en werd er nog ee nieuwe aangenomen bij het brood, voor 32 uur per week.

nu na de vakantie is er een soort gat, weinig te doen op t werk enzo, dus ja we hebben ineens te veel mensen op de afdeling!

1 meisje is naar de vleeswaren verplaats(niet vrijwillig, maar inmiddels zit ze er 9 weken ipv 2-3 weken.....ze heeft zich er maar bij neergelegd)

ik moest 4 ochtenden werken bij het brood(precies 16 uur) en dan diezelfde dagen ook 's avonds gaan werken.....dat werd vaak half 12 's avonds waardoor ik de ochtend erna gewoon niet fit was en wel om half 8 moest beginnen met werken, heb er wa van gezegd, gevraagd of mn uren beter ingepland konden worden.

en ik wordt ineens naar de KW verplaatst(kruidenierswaren, alles behalve de verse dingen zoals vlees, brood, kaas, groente enz) moet daar zwaarder werk doen, en ik heb er ook gewoon geen zin in!

de bedrijfsleider belde me zelfs thuis op, hij moest me spreken, eiste mn 06 nr van mn zusje, en dat gaf ze, maar ja mn foon stond uit, later belde hij weer thuis, toen ik er wel was, en ik moest 28 uur KW gaan doen, ik heb eerlijk gezegd dat ik dat niet zag zitten, hij beledigd, en er zou worden overlegd.

maandag kom ik op mn werk, moet naar kantoor, daar zitten de 'belangrijke mensen' me aan te kijken en zeggen dat de enige oplossing 8 uur brood(maandag ochtend en zaterdagochtend) en 20 uur KW is, nou ja, ik moet werken voor mn paarden en ja k had weinig keus, dus ik stemde toe.

onder voorwaarde dat mn vaste vrije middagen&avonden bleven(di+vrij avond en do.middag, ivm paardrijles)

nou dat was ok

maandagavond nog gewerkt, gisteravond gewerkt, vanavond ben ik er, mn afdelingschef van t brood zegt me geen gedag als ik m in de gang tegen kom, maar ja die is wel vaker chagie

zie ik de planning voor volgende week, op donderdag van 12.00-22.00 moet ik werken

10 uur achter elkaar, op mn vrije middag!

toen ik vroeg waarom dat dat zo was, werd de ass.bedrijfsleider erg boos, ging schreeuwen, ik terugschreeuwen en ik kon vertrekken(in dat gesprek heette mn mond ineens bek volgens hem, waarop ik zei dat ik altijd nog n mond had, vind dat zo iemand wel een beetje normaal mag praten tegen mij, ik bleef ook redelijk beleefd!)

toen mocht ik dus vertrekken, en 'ze namen nog contact met me op'

mn contract loopt over een week of 5 af, ik dacht al dat ik wrsch geen nieuw contract zou krijgen(zoals zovelen op mn werk) omdat er dus geen werk is

maar ja nu denk ik dat ik al helemaal niet meer terug hoef te komen

kunnen ze dat maken? ze gooien het wrsch op werkweigering, hebben ze al eerder egdaan bij anderen.....

10 uur op 1 dag werken mag toch sowieso niet?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:21

Renske20 schreef:
dat werd vaak half 12 's avonds waardoor ik de ochtend erna gewoon niet fit was en wel om half 8 moest beginnen met werken, heb er wa van gezegd, gevraagd of mn uren beter ingepland konden worden.

10 uur op 1 dag werken mag toch sowieso niet?


Dat was ook het eerste wat ik dacht. Bij vrachtwagenchauffeurs mag je 2 x per week max. 10 uur werken, en de andere dagen max. 9 uur. En in totaal in 2 weken maar 90 uur. En ook heb je recht op 11 uur rust (slapen). Maar dat is wel een andere sector natuurlijk.

Volgens mij heb je ook recht op meer uur rust. Van half 12 tot half 8 is maar 8 uur. Ik denk dat dat officieel niet zou mogen.


Veel succes in ieder geval.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 00:27

thanx!
ja ik weet niet precies welke CAO geldt voor een supermarkt, heb wel een CAO boekje gehad, ooit, maar waar t nu ligt?
zal vast wel ergens op i-net staan denk ik?

maargoed, als ze zo beginnen wil ik er niet eens meer werken, maar ja vind maar eens even snel ander werk!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:30

ja, het is inderdaad in deze tijd moeilijk om te zeggen van: jongens, oke, de ballen, bedankt en tot ziens. En vooral als je zelf voor de inkomsten moet zorgen. Maar ik denk dat je zelf al weet dat dat punt, op dit moment, toch snel in zicht is.

Ik zou toch proberen om het CAO boekje te vinden en de directie daar even op te wijzen (mocht het CAO boekje het met jou eens zijn Lachen )

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:32

Ik werk in feite ook 11 1/2 uur op een dag, 8 uur op stage, en 3 1/2 op mijn eigen werk. Maar daar zal wel weer een andere regeling voor zijn. Maargoed, ik vind het zwaar asociaal wat ze daar flikken, ik weet niet wat jij doet, maar ik zou er niet eens meer WILLEN werken, laat het ze fijn bekijken als ze het zo goed weten. Lekker naar de concurentie gaan en daar zorgen dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt, misschien kun je ze dan ooit nog een dag uitlachen omdat die supermarkt veel beter loopt dan hun supermarkt Lachen. Succes ermee iig!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 00:32

*gaat snel zoeken*

en ik ben al aan t rondkijken naar ander werk 1e sollicitatieformulier is al ingevuld!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 00:36

helaas syph ik werk bij de grootste en best lopende winkel uit dat dorp, en zelfde eigenaar heeft 7 km verderop nog een winkel, is met een 3e winkel bezig en met nog wat dingen
they're taking over the whole place...........!!

iig heel 'de Kempen' Scheve mond

maar ik wil er ook niet meer werken had ik al besloten toen er achter mn rug om al was besloten dat ik naar de KW moest, maar wilde die 5 weekjes rustig afmaken, dan stopte mn contract, en ik ging er al vanauit dat ik geen vast contract zou krijgen...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:37

Maar pauzes mogen tot anderhalf uur ofzo onbetaald zijn en tellen daarmee niet als 'werktijd'. Er zijn hier wel mensen die van 9 - 21 werken.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 00:40

als ik van 12-22.00 werk heb ik 1x 15 min en 1x 30 min onbetaalde pauze

werk dus 9 1/4 uur van die 10 uur

Elliot
Berichten: 6441
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:43

2. De normale arbeidsduur bedraagt:
a. gemiddeld 40 uur per week berekend per periode van vier aaneensluitende weken, waarbij deze perioden elkaar niet mogen overlappen
b. ten hoogste negen uur per dag. Onder de normale arbeidsduur vallen niet de uren waarmee in enige week een arbeidstijd van 45 uur is overschreden.

Dit komt uit de CAO van 2 april 2001 tot 1 april 2002, het is dus enigszins gedateerd... Voor de gehele CAO:

http://www.bondgenoten.nl/download.do?id=3434&cd=true

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:43

Volgens mij mag het gewoon...

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:47

Jeetje meid wat vervelend! Ik weet zeker dat 10 uur op een dag werken officieel niet mag en al helemaal niet als je dan de volgend ochtend weer om 07:30 moet beginnen. Ik werk dan in de zorg, maar in die CAO staan daar ook duidelijke regels over. Wij mogen nooit late diensten draaien als we daarna een vroege dienst hebben. Er moet minimaal 12 uur rust tussen zitten dacht ik.

Het zou wel erg banketstaaf zijn als ze om deze redenen jouw contract niet verlengen, maar aan de andere kant is het nu belangrijk om jezelf in ere te houden en aan je eigen welzijn te denken. Jij werkt je daar uit de naad, graag of niet hoor voor hun. Als ze je inzet niet waarderen en geen rekening met je willen houden, dan zij ze jou niet waard! Zo moet je maar denken. Voor hun 10 andere werkgevers *LOL*

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 00:51

ik denk dat t wel mag, maar dan niet 's ochtnds vroeg weer moeten beginnen.

mn afdelingschef van t brood is altijd 's ochtends vrij als ie koopavond(tot 20.00 soms 21.00) heeft gehad

en wij moeten er dan om 7.00 of 7.30 weer zijn!

als ik de vulploeg moet helpen ben ik weleens na 23.30 thuis, en dan is t vroeg als de wkker om 6.30 weer gaat Scheve mond

als ik ander werk heb ben ik er meteen weg!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 00:59

Als je nu al te veel bent lijkt het me niet lekker lopen met het bedrijf, of ligt dat aan mij? Als hij wil blijven uitbreiden zal hij toch meer personeel nodig hebben?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 01:16

tsja ze hadden in de vakantie teveel mensen aangenomen bij t brood, ipv dat de nieuwe weggaat moet ik maar naar een andere afdeling, of helemaal weg, lekker makkelijk want mijn contract loopt al 1e af de rest heeft al een vast contract, of een halfjaar contract(krijg je als 1e) wat nog lang niet is afgelopen....

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 01:23

Renske, je mag max. 9 uur werken op een dag. Ik werk soms van 7.00-17.00 das 10 uur Maar daarin heb ik onbetaalde puaze van 12.00-13.00 en verder nog 2 keer over 15 minuutjes pauze.
Verder weet je wel hoe ik erover denk!
Het wordt tijd voor ander werk!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 08:57

Ik zou zweren dat het om een albert heijn filiaal gaat. Ik heb tig jaar geleden presies hetzelfde meegemaakt, ze denken soms echt dat ze alles kunnen maken, beetje grote bek opzetten en dan hopen dat je in hun straatje gaat kruipen.
Niet zelf ontslag nemen ivm evt uitkering, laat ze zelf maar met zoiets komen (en een verdomd goede reden).
Sterkte en succes laat je niet kisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:07

Ik meen dat er tussen 2 diensten minimaal 12 uur moet zitten. Hoe veel uur je op een dag mag werken weet ik niet. Maar let op dat je je pauzes er wel aftrekt!!
Als er geen werk meer is op de afdeling waarop je werkte moeten ze je passende arbeid aanbieden. Wanneer je dat weigert kun je ontslag krijgen op grond van werkweigering.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:07

Meld je ziek en overleg met je arboarts. Dat is het enige wat ik je kan vertellen dat je moet doen. Je moet je ziekmelden, bij je ziekmelding vragen wie jullie arbo arts is en contact met deze maken. Met hem bespreek je de situatie. Leagally staan ze redelijk in hun recht, ook niet helemaal hoor! Maar je hebt geen case genoeg.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:17

sjonge, hebben mensen die in winkels werken uberhaupt rechten? Worden ze wel als mensen beschouwd? (jawel, heb zelf ook in een winkel gewerkt........). Ik vind het heel ergerlijk zoals er met werknemers omgegaan wordt.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:35

Vippie, dit gaat niet om een AH...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:37

gijsenkim schreef:
Meld je ziek en overleg met je arboarts.
zou ik ook doen. en zo snel mogelijk wegwezen daar.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:55

Ik zou me ook ziek melden en overleggen met de arboarts. Volgens mij is dat typisch iets van supermarkten, mijn zus laten ze ook rustig 10 uur op een dag werken terwijl ze weten dat ze dat niet mag van de dokter.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 11:04

ja ik wacht nog even af, maar idd ze gooien het gewoon op werkweigering Scheve mond

ze zouden me bellen, heb nog nix gehoord.

sta morgen van 7-12.30 en van 17-19 ingepland(eigenlijk tot 21.00 maar moest vrij hebben, kreeg ik niet nu valt iemand voor me in vanaf 19.00)

dus als ik nog nix heb gehoord eind vd dag bel ik zelf maar, weet anders niet of ik wel/niet moet gaan werken, maar als ik morgen niet kom, is het sowieso werkweigering

*zucht* wat een stel aso's heb ik als bazen zeg!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:07

Renske, meld je ziek en overleg met je HA en Arbo-arts.

Ga hier in geen geval mee accoord! Dit is te zot voor woorden. Boos!