Wat zijn de symptonen van pfeifer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Wat zijn de symptonen van pfeifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 22:05

Ik ben vandaag naar de dokter geweest omdat ik ontzettend veel last van m'n keel had, heb ook opgezette klieren (lymfeklieren) Hij zegt dat het 2 dingen kunnen zijn: of gewoon een simpele keel ontsteking of pfeifer.
ik heb verder niks mee gekregen en moet gewoon 10 dagen afwachten, als het dan nog niet over is moet ik terug komen. ik hoop dat het een keel ontsteking is, maar het rare is ik heb geen keel pijn. alleen zijn m'n klieren zo erg opgezet dat het pijn doet met slikken, die pijn straalt uit naar m'n oren en hoofd, ook ben ik erg moe en hangerig en heb waarschijnlijk koorts (zo ff opmeten). heb het steeds koud terwijl m'n hoofd gloeit. heb echt nergens zin in, terwijl ik toen ik bij de dokter was, niet moe of hangerig was.

Weten jullie wat pfeifer precies allemaal inhoud en wat de symptonen zijn.
hoop dat het snel afzakt want het doet echt giga zeer.
Alle tips en evaringen zijn welkom
alvast bedankt
(sorry voor typfouten, ben zelfs te moe om te typen)

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:09

Ik had zelf een mega keel ontsteking, m'n amandelen zaten tegen elkaar aan en kreeg daardoor niks naar binnen, daarnaast werd ik al moe van een schakelaar boven mij aan en uit doen...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132042
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 22:13

He bah, je zult je vast wel ellendig voelen.
Ik heb zelf Pfeiffer gehad en ook al enkele malen keelontsteking, en het voelt beide niet fijn.
Het grote verschil zit in de duur van de klachten: keelontsteking ben je na behandeling na een weekje van af (klachten verminderen al na een paar dagen), Pfeiffer duurt veel langer (er zijn gevallen bekend van enkele jaren Huilen ).
Symptomen van Pfeiffer zijn moeheid en opgezette klieren.

Als ik je verhaal zo lees, dan zou ik eerder denken aan een ontstoken keel (of keelontsteking, niet helemaal hetzelfde, maar toch Knipoog ), zeker omdat je er ook koorts bij hebt.
Maar ik ben helaas geen arts, dus zeker weet ik het natuurlijk ook niet.
Ik heb zo'n vermoeden dat de huisarts dit gevoel ook heeft, anders had hij je vast meteen op Pfeiffer laten controleren dmv. een bloedonderzoek.

Ik hoop voor je dat je over een weekje weer op de been bent !
Veel beterschap, en hoop er maar het beste van !

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 09:40

Het rare is, gister had ik een lichte verhoging, nou heb ik geen koorts meer.
onze dokter geeft niet zo gauw antibiotica of wat dan ook vandaar ook dat ik maar 10 dagen moet afwachten. Ik Hoop dat het gewoon een keel onsteking is en dat het binnen 10 dagen al afneemt, want als het pfeifer is vind ik het zo banketstaaf voor m'n vriend en hoop dat hij het dan niet krijgt, vanwege z'n werk.
ben je bij een keelonsteking ook moe, hangerig en futloos?

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:55

Draakje schreef:
Het rare is, gister had ik een lichte verhoging, nou heb ik geen koorts meer.
onze dokter geeft niet zo gauw antibiotica of wat dan ook vandaar ook dat ik maar 10 dagen moet afwachten. Ik Hoop dat het gewoon een keel onsteking is en dat het binnen 10 dagen al afneemt, want als het pfeifer is vind ik het zo banketstaaflig voor m'n vriend en hoop dat hij het dan niet krijgt, vanwege z'n werk.
ben je bij een keelonsteking ook moe, hangerig en futloos?


Dat laatste ben je meestal wel bij een ontsteking..

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 10:09

Het is woensdag langzaam op komen zetten, ik was toen nog op vakantie, donderdag kon ik er niet meer tegen en ben toen opgehaald door m'n vriend (ik zat in Valkenburg) gister dus naar de dokter geweest. maarja ik wil zo graag wat voor de pijn enz Huilen , kan niet eens eten of wat dan ook, dat doet al zeer, heb ook nergens zin in, vind het soms zelfs vervelend als m'n vriend er is, terwijl ik daar normaal geen last van heb Haha! ik slik wel gewoon een pijnstiller en neem zuigtabletjes, maar dat verzacht maar even en neemt helaas de pijn niet weg. ik hoop dat het deze week afneemt, want heb zaterdag feest van de ouders van m'n vriend, zijn 28 jaar getrouwd. daar loop ik liever niet met een speknek rond Scheve mond

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:25

Toen ik Pfeiffer had, begon het met koorts, waarna ik heel erg moe was. Ook ik had last van opgezette klieren.
Het kan dus best Pfeiffer zijn...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:35

en hij heeft geen bloed laten afnemen???? Lijkt me toch wel DE noodzaak om Pfeiffer te achterhalen Verward

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:39

jah inderdaad.. bij mij dachten ze 2 jaar geleden ook dat ik pfeifer had, tenminste er was een kans.. egt wel dat ze me die dag nog doorgestuurd hebben naar t ziekenhuis om bloed te laten prikken.. gelukkig was het uit eindelijk geen pfeifer...

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 10:40

Omdat het ook een keelontsteking kan zijn denk ik dat hij daarom 10 dagen wil wachten, als het dan niet afneemt moet ik terug komen. meestal met keel ontsteking krijg je toch ook wel antibiotica of iets anders?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:10

Klinkt toch echt t zelfde als toen ik pfeiffer had... Ik had t alleen nog wat erger, kon helemaal niks doorslikken en ik werd al moe als ik iets van mn nachtkastje pakte. Als ik jou was zou ik hier niet mee doorlopen maar echt heel goed rust gaan houden..

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:27

pfeiffer kun je bijna altijd door een simple bloedtest achterhalen. in een enkel geval niet.

wat ook je ook bij pfeiffer veel ziet, is dat het tandvlees heel licht van kleur is, gelige ogen en soms ook een gelige huid.

en vooral moe heel moe.

ik zou er op staan dat hij bloed afneemt, dan weet je het zeker.

ik heb zelf ook 3 maanden pfeiffer gehad, en sliep 16 uur per dag, wist op het laatst niet meer of het dag of nacht was.

daarna duurt het nog enkele jaren voordat alle pfeiffer uit je lichaam is.

dus ik hoop voor je dat het keelonsteking is dan ben je er een heel stuk sneller vanaf

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 13:43

dat lijkt me iid geen pretje

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:52

Ik heb ook pfeiffer (gehad?) heb in juni bloed laten prikken omdat ik zo moe was, en nog steeds ben ik wel redelijk veel moe. Toen ik bloed liet prikken was de pfeiffer al niet meer actief in mijn bloed, maar was het mogelijk de nasleep er van. Achteraf gezien heb ik in februari erg keelpijn gehad en was ik ziek.. Mja, kan je niet echt vertellen wat precies de symtonen zijn, bij de een is pfeiffer erger dan bij de ander, en de een geeft er sneller aan toe dan een ander.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 15:24

maar als ik van de meeste begrijp begint het met opgezette lymfeklieren of keelpijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 15:35

De enige zekerheid heb je pas als je een bloedtest laat doen. Het duurt even voor je lichaam voldoende antistoffen heeft aangemaakt zodat je de ziekte ook in het bloed kunt aantonen. Vandaar dat je het advis hebt gekregen een dag of 10 te wachten. Die tijd heb je toch nodig om te herstellen van je keelontsteking, of je nou Pfeiffer hebt of niet. Doe het dus maar lekker kalm aan en maak je niet te druk om wat je misschien wel of niet onder de leden hebt. Daar wordt je niet beter van en je verandert er nu toch niets meer aan. Rustig afwachten dus, en als je Pfeiffer blijkt te hebben kun je dan wel weer verder zien.

Beterschap iig!

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:32

laat je ons ff wat weten???

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:01

Een paar tips,
voor als het wel keelontsteking is?

Vermijd melk: het houdt het slijm in de keelholte vast.

Gebruik extra vitamine C (Vitaal vitamine C complex tabletten bevatten uitsluitend natuurlijke vitamine C).

Zorg voor een goede mond/keelhygiëne: poets meerdere malen per dag de tanden en de tong!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:05

en hier wat info over pfeiffe.

pfeiffer, ziekte van


De ziekte van Pfeiffer (klierkoorts of mononucleosis infectiosa) is een acute virusinfectie die vooral bij kinderen en jonge volwassenen voorkomt. De verspreiding vindt vaak plaats door mond-op-mondcontact; daarom wordt ze ook wel de 'kusziekte' genoemd. De incubatietijd is ongeveer acht dagen.

De ziekte begint plotseling met koude rillingen, koorts oplopend tot 39° C, hoofdpijn en een algeheel malaisegevoel.. In eerste instantie lijkt het wel of de patiënt griep heeft. Maar een dag of twee later ontstaan er pijnlijke zwellingen van de lymfeklieren, vooral van de halsstreek, maar ook in de oksels en liesstreek.

Er zijn verschillende verschijningsvormen, waarvan één met ernstige keelontsteking en één met uitsluitend koorts. De bijverschijnselen kunnen zijn: buikpijn of zwelling van milt en/of lever. Omdat het gehele ziektebeeld gepaard gaat met een typerende verandering van het witte-bloedbeeld, kan een juiste diagnose slechts via bloedonderzoek worden gesteld. De ziekte kan de milt en de lever aantasten. Na twee à drie weken verdwijnen alle belangrijke symptomen, maar voelt de patiënt zich bij de geringste inspanning nog erg moe.

Nadat de diagnose is gesteld, wordt over het algemeen bedrust voorgeschreven. Het ziekteverloop duurt dan ongeveer 6 à 8 weken, waarna de patiënt zich meestal nog vele maanden lusteloos, slap en moe voelt.

Over het algemeen wordt de ziekte gekenmerkt door de volgende symptomen:


rode keel

de amandelen vertonen witte stippen of beslag

lymfeklierzwelling

hoge koorts

algemene ontstekingsverschijnselen

aantasting van lever en milt.

Er zijn enkele algemene maatregelen die nuttig kunnen zijn:


zorg voor voldoende bedrust - meestal ten minste een maand nadat de ziekte zich geopenbaard heeft

drink veel vruchtensap (liefst vers geperst)

gebruik veel vijgen, sinaasappels, grapefruits, appels, druiven, wortels en komkommers.

Er zijn enkele natuurlijke geneesmiddelen die bij de ziekte van Pfeiffer kunnen worden gebruikt:

Echinaforce
(2x daags 20 druppels of 2 tabletten) helpt de weerstand te vergroten, waardoor er minder kans bestaat op een secundaire infectie, en zal het verloop van de ziekte bespoedigen.

Boldocynara
(3x daags 10-20 druppels) helpt wanneer als gevolg van de ziekte van Pfeiffer de leverfunctie is aangetast.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:18

Wat jij hebt, heb ik ook altijd, precies hetzelfde. En iedere keer kwam het terug, en ik werd steeds maar op pfeiffer geprikt, maar telkens bleek ik gezond te zijn... ik was wel moe, hangerig, koorts en de lymfklieren in mn keel waren mega-opgezet (zijn ze sowieso heel erg snel...) maar ik heb ook vaak opgezette lympfeklieren onder mn oksels en dat doet zooo'n pijn he... maarja niemand weet wat ik heb, lekker leuk zo Scheve mond

Maar ik snap hoe je je voelt, al denk ik niet dat het pfeiffer is, want bij echt pfeiffer schijnt je zoooo mega moe te zijn en heb je vaak geelzucht bij. Ik denk gewoon dat je erg gevoelige klieren hebt, dat is bij mij in ieder geval aan de hand zei de huisarts. Maar beterschap en succes ermee.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:25

Ik had pfeiffer en heb het toen overgedragen aan mijn inmiddels ex-vriendje.

Die kon er niet goed tegen, en zijn hele lever is door de pfeiffer aangetast!
Hij werd opgenomen in het ziekenhuis etc. etc. maar dat zijn natuurlijk alleen de extreme gevallen.

Pfeiffer is iig geen pretje.... alleen van je ogen open doen wordt je zooo moe.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:37

ik was tijden al niet lekker... ik dacht even uit te rusten waarna ik echt vreselijk hooge koorts kreeg.. keel en voorhoofd holtontsteking daar kreeg ik antibioticapillen voor en voor mij oorontsteking antibiotica pillen.
daarna werd ik vreselijk duizelig en hoofdpijn ik kon niet meer opstaan alleen nog maar slapen.
Nu heb ik vaak nog last krijg ik een heel zwwaar gevoel in me hoofd en ik mag gewoon nog niet te veel doen.. ik moest ook heel langzaam opbouwen we zijn nu 9 maanden verder en ik werk om de dag een ochtendje en ga nu wel iedere dag naar de paarden, ik voel me echt de laatste tijd veel beter Lachen
uitgaan doe ik nog niet dat is gewoon echt nog te zwaar heel af en toe ga ik mee.. maar he doet dan uiteindelijk te druk en het is dan alsnog te veel voor je. je hebt veel verschillende je kunt het dus ook meerdere keren krijgen maar dat van mij was alleen besmettelijk voor ik er zelf last van nu ben ik niet meer besmettelijk en heb ik er nog zelf last vanm Boos!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:38

Ik heb anderhalf jaar geleden pfeiffer gehad, ook ik denk dat het bij mij nooit meer weg zal gaan.
Het begon met al 3 jaar zwaar vermoeid zijn, maar nooit wat hebben kunnen vinden.
Toen kreeg ik griep verschijnselen, ik werd geel (dat is een duidelijk teken), had opgezette lymfekliren en ik was zooooo moe. Ik kon niks meer, niet meer lopen, mijn handen niet meer optillen, niet meerverliggen. Dat koste me te veel energie.
Ik ben 3 maanden niet meer naar school geweest, toch nog zonder her over gegaan. Maar school bleef eigenlijk te zwaar. Ik ben er begin dit jaar alsnog mee gekapt. Heb nu parttime gewerkt, en ga 1 sept. weer beginnen met school. Hopelijk kan ik het nu wel volhouden, want 2 dagen achter elkaar werken is voor mij al heel zwaar.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:40

biepp schreef:
Ik had pfeiffer en heb het toen overgedragen aan mijn inmiddels ex-vriendje.

Die kon er niet goed tegen, en zijn hele lever is door de pfeiffer aangetast!
Hij werd opgenomen in het ziekenhuis etc. etc. maar dat zijn natuurlijk alleen de extreme gevallen.

Pfeiffer is iig geen pretje.... alleen van je ogen open doen wordt je zooo moe.


ik word zel;fs nog veel moe van eten Haha!