Kookboek van Jamie Oliver: the naked chef - 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Vinden jullie het kunnen om dat kookboek door te sturen?

Ja, moet kunnen, want...
7 (35%)
Nee, kan niet, want....
2 (10%)
Ja, kan wel, maar...
9 (45%)
Nee, kan niet, maar
2 (10%)

Totaal aantal stemmen: 20


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Kookboek van Jamie Oliver: the naked chef - 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 22:50

Vandaag zat ik op mijn werk, en kreeg ik als attachment het tweede kookboek van Jamie Oliver van een voormalige collega als attachment in een e-mailtje toegestuurd. Een kadootje, zo mailde ze, en wenste me verder een fijne dag toe.

Ik dus, met een beetje bedenkingen (soms krijg je als attachment wel hele schunnige plaatjes naar je werkadres toegestuurd, en het is erg vervelend als je werkgever net achter je staat als je zoiets opend) het attachment geopens, blijkt het dus inderdaad dat kookboek te zijn. Compleet, in Word formaat, en 133 pagina's dik. Leuk, dacht ik, heb het meteen voor mezelf uitgeprint, en aan wat goede kennissen en vrienden doorgestuurd. Vond het wel slordig dat zo'n compleet kookboek de ronde deed in het internetcircuit, maar heb er verder niet bij nagedacht.

Pas in de auto op weg naar huis kwamen de bedenkingen. Het is inderdaad slordig dat zoiets vanuit de uitgeverij de weg vindt naar het internet, maar de uitgeverij, en last but not least Jamie Oliver is daar wel mooi de dupe van. Dus hoever laat je het als burger komen? Als je zo'n mailtje krijgt, stuur je dat dan door, of denk je er wel bij na dat je iemand wel van zijn brood beroofd? Nu boert Jamie Oliver geloof ik niet slecht, dus die zal er geen boterham minder om eten.

Wat zouden jullie doen in dat geval? Doorsturen? Of niet doorsturen? Of alleen aan selecte mensen doorsturen? Of maakt het je verder niet uit, als jij het niet doet, doet een ander het wel?

Dus vandaar deze poll, gewoon om te kijken wat jullie ervan vinden. Zet er a.j.b even onder waarom je zo hebt gekozen. Heb voor mezelf al een keuze gemaakt....

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:54

Ik vind opzich dat het wel moet kunnen. De e-books zijn al in opkomst en hoewel dit wel illegaal is, is het misschien wel een uitkomst. Bovendien, de mensen die het boek willen kopen kopen het toch wel no matter what. Daarnaast is het nog zo dat er nog steeds belachelijk veel winst wordt gemaakt op zaken zoals boeken, cd's en dvd's. Boontje komt om zijn loontje zou ik zo zeggen....

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:56

ja kan wel, maar er moet een bepaalde maat in blijven. Als je het erg uitgebreid op het internet gaat zetten of je stuurt het alleen door aan vrienden en kennisen. Daar vind ik het verschil in zitten

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:58

En die vrienden en kennisen sturen het weer het hele internet over. Schiet niet echt op he? Imo is het doorsturen of niet doorsturen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 23:00

Juist Sypheron, daar gaat het over. En als jij het niet doorstuurt doet een ander het wel. Als het eenmaal het internet over is, dan is het geloof ik ook niet meer te stoppen. Maar netjes is het niet.

Maar dat boontje komt om zijn loontje snap ik niet helemaal?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:05

Cassidy schreef:
Maar dat boontje komt om zijn loontje snap ik niet helemaal?
Ik bedoel dus dat de makers en verkopers het zelf schuld zijn dat ze 'denk dat ze minder verkopen'. Uit de cijfers blijkt er echter niet veel van, maar ze vinden dat ze minder verkopen door illegale kopieen, echter als de cd's en boeken een stuk goedkoper zouden worden, dan zou er ook veel meer verkocht worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 23:13

Nu denk ik dat er meer wordt verdiend aan een CD dan aan een boek. En inderdaad, met het copieren van CD's heb ik geen moeite. Maar waarom met dit dan wel?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:58

Misschien omdat het zo "omvangrijk" is Verward ??
Ik denk dat je er al veel minder moeite mee had gehad, als het bijv. maar 3 recepten waren geweest Knipoog !!
Ik persoonlijk zou het waarschijnlijk niet hier op een groot forum aanbieden, maar wel weer aan vrienden / vriendinnen! Niet omdat ik het de mensen op een forum niet zou gunnen, maar meer voor mijn gemoedsrust Knipoog !

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 00:07

Maar moeten wij dat dan allemaal maar goedvinden? Het is wel "intellectual property"

Maar waar Sterre ook weer gelijk in heeft, als het er drie waren geweest had ik er niet zo'n probleem mee gehad...

h_henkie

Berichten: 16
Geregistreerd: 25-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 00:42

Hai,
Ik begrijp je twijfel. Aan de ene kant zit er rechten op het boek (ook al is het een E-book). Aan de andere kant wil je iedereen laten meegenieten van het boek.
Nu is het zo dat ik voor de hobby muziek argementen / teksten schrijf. Ik laat de rechten wegschrijven bij buma/stemra, zodat de rechten beschermt blijven. Als anderen het gebruiken krijg ik daar dus ook geld voor. Nu is dat niet veel. Dat hoeft voor mij ook niet. Ik ben er eens achter gekomen dat een aantal werken gebruikt zijn zonder het te melden bij de buma. Ik heb dit zo gelaten want het is een hobby en ik hoef er niet van te leven.
Jamie verdient aan zijn boeken, maar hij verdient nog meer aan zijn restaurants en zijn tv shows. Maar zijn boeken blijven een leuke bijverdienste.

Om de twijfel dat wat groter te maken toch nog het volgende. Het boek kun je versturen met de mededeling: Als U het dit document actief gebruikt dient U het boek aan te schaffen. Hiermee laat je het aan de ontvanger over wat hij / zij er mee doet. Besef nl wel dat als er werk van gemaakt word dat het spoor terug te leiden is naar jou. Met deze regel laat je weten dat je de ander op de hoogte hebt gebracht omtrent het gebruik.

gegroet Henkie

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 01:19

Aantal berichten verwijderd met de vraag of het kookboek ook naar deze users doorgestuurd kan worden.

Volgende mensen die met die vraag komen krijgen een waarschuwing en hun bericht wordt verwijderd.

Tja, lastige dingen dit. In principe kan je het gewoon totaal niet maken, het is gewoon iemand 'bestelen'. Zelfde met het tomeloos kopieren van muziek en films. Maar ja, aan de andere kant is het natuurlijk erg verleidelijk, zeker als het over duurdere 'dingen' gaat en de producent toch al geld genoeg heeft...

Maar nee, in principe vind ik het niet kunnen. Denk ook niet dat ik iets met het boek zou doen, vind een kant en klaar maaltijd al ingewikkeld genoeg Tong uitsteken

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 01:28

BartVB schreef:
Maar nee, in principe vind ik het niet kunnen. Denk ook niet dat ik iets met het boek zou doen,
vind een kant en klaar maaltijd al ingewikkeld genoeg
Tong uitsteken


Dat komt omdat die magnetrons zo vreselijk ingewikkeld zijn Tong uitsteken

ik vind eigenlijk niet dat het kan. Maar aan de andere kant....
Ik heb ook muziek op mn puter staan, en dat mag eigenlijk ook niet...
Zo zijn er nog veel meer van die dingen. Het is vrij dubbel!
Ik ga dus voor de optie, ik vind van wel, maar...

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 01:58

Ik vind dat je het eigenlijk niet kunt maken. Aan de andere kant redeneer ik hiermee hetzelfde als met CD's copieren. Als ik een CD copieer van iemand anders, dan vind ik hem niet de moeite waard om hem zelf te kopen. Had ik hem niet kunnen copieren, dan had ik hem ook niet in huis gehad. Op die manier is er niemand die inkomsten mis loopt, ik had die CD toch niet gekocht.
Met het boek is het hetzelfde. Als ik het al wilde kopen, kocht ik het toch wel. Zeker (kook)boeken heb ik graag in mijn kast staan. Als ik het niet wilde kopen maakt die copie ook niet uit, niemand mist inkomsten omdat ik die copie heb. Misschien koop ik het boek wel eerder, juist omdat ik die copie heb Knipoog

*weet eindelijk een cadeautje voor Bart }> Tong uitsteken*

h_henkie

Berichten: 16
Geregistreerd: 25-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 02:13

Wmijn schreef:
Misschien koop ik het boek wel eerder, juist omdat ik die copie heb Knipoog


En dat is nou dan het mooie van de de copie. iemand die echt interesse toont, die zorgt ervoor dat het orgineel in huis is. Dus dat is diegene die het werk van de ander waardeert.

gegroet
henkie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 01:09

Er word wel gekeken, maar de poll word niet ingevuld. Voor iedereen die nog niet heeft gestemd: Durven jullie niet?

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 10:27

Ik heb gestemd op moet kunnen want...

Ik ga mee in de uitleg van Wmijn.
Behalve dan op het vlak van CD's, ik koop niet veel CD's meer, alleen die van Bryan Adams omdat ik deze echt de moeite waard vind om op CD te hebben... Maar andere CD's ga ik dus echt niet kopen, vind het gewoon te veel geld om uit te geven aan ongeveer 15-18 liedjes die erop staan.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:59

Wmijn schreef:
Had ik hem niet kunnen copieren, dan had ik hem ook niet in huis gehad. Op die manier is er niemand die inkomsten mis loopt, ik had die CD toch niet gekocht.

haha, daar zit wel wat in, ja. Als je het zo bekijkt ... Schijnheilig