Laatste nieuws over mkz....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-01 19:26

Er is dus wél een algeheel vervoersverbod, maar weidegang, de buitenbak ter plekke, dat soort dingen is gewoon toegestaan. Ook de wei aan de overkant van de weg.
Echter verboden om buitenritten te maken, ook in het bos zonder boerderijen, omdat daar reeen het kunnen oplopen. Of een ander paard dat een half uur later op dezelfde plek loopt als jij neemt het mee naar huis... In elk geval alleen al voor de boete die je kunt krijgen zou ik het niet doen.
Het allerlaatste nieuws kun je lezen op de site http://www.minlnv.nl/mkz/
Kijk echter goed naar de datum van de 'regeling' die is getroffen, er staat een datum bij. Vandaag gelden dus strengere regels dan gisteren. Gisteren was er nog alleen een algeheel vervoersverbod in de risico-gebieden, nu in heel Nederland.
Het is mijn werk om wetjes/uitspraken van ministers te lezen en analyseren, ik werk bij een radio-omroep, maar elke keer merk ik het weer: ze kunnen het zo ingewikkeld neerzetten, dat niemand weet waar hij aan toe is! Politiek zucht... Doei!
Groetjes, Dorine.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 21:13

Nou Dorine, dan zou ik eerst maar eens even beter leren lezen want er staat NERGENS dat je wel in de buitenbak aan de overkant van de weg mag komen. Dit maak je er dus ZELF van!!! Het is zeer gevaarlijk om dat soort uitspraken te doen!!!!
Er staat WEL in artikel 8 dan al het vee zijn verblijfplaats niet mag verlaten......Ik heb gebeld met het GLTO en als vanochtend je paard op stal verbleef is dat dus de verblijfplaats.
Dus mijn conclusie (let wel MIJN) is dus dat het paard de wei niet in mag en dat je ook niet mag rijden in de buitenbak.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-01 16:59

Hoi Silvia!
Sorry, ik hoop dat je niet boos op me bent, maar 'de overkant van de weg', daar bedoel ik dus mee bijv. de wei die bij datzelfde bedrijf hoort. Het artikel 8 waar je het over hebt, waarbij het vee op de verblijfplaats moet blijven, is een artikel dat gaat over de getroffen risico-gebieden, niet over de rest van Nederland. Vlak nadat ik dit bericht schreef is deze regel echter ook voor de rest van Nederland ingegaan. Er staat dus dat de houder van vee er voor moet zorgen dat het vee de verblijfplaats niet verlaat. Wat paarden betreft vroeg ik mij af of die niet in de wei mochten. Ik heb het GLTO ook gebeld, en gevraagd als een boerderij, manege, pensionstal paarden op stal heeft staan, of deze dan de wei in mochten, of dat ze op stal moesten blijven. Ze mochten de wei wél in. Er was alleen een vervoersverbod wat paarden betreft, en ze mochten gewoon in de wei staan zei het GLTO. Tja, veel sterkte iedereen en ik hoop dat dit alles gauw voorbij is, vooral voor de dieren. Groetjes, Dorine.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 18:01

Gelukkig wel dat ze gewoon de wei in mogen. Wat een problemen je anders met die paarden gaat krijgen! Die van mij heeft toch al vrij snel dikke benen... Gelukkig hebben wij geen wei aan de overkant van de weg. Wist je dat je een boete van 1500,= kunt verwachten als je met je paard (onder het zadel/ aan de hand) over de openbare weg gaat?

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 19:32

Nou Dorine, je hebt echt niet goed gelezen want die regeling voor heel Nederland ging in op 21 maart om 11.00uur en jouw bericht is van half 7 's avonds! En heb je zwart op wit van het GLTO dat ze gewoon de wei in mogen? Als de overkant van de weg bij het bedrijf hoort waarom mogen boeren dan geen veevoer ophalen wat aan de andere kant van de weg ligt?
Als vee wel de wei in mag dan wil ik wel eens weten wat er dan met VERBLIJFPLAATS wordt bedoeld?