Jongeren tonen geen manieren in email......

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-01 15:54

Dit onderzoeksresultaat wil ik jullie niet onthouden.
Sorry als je het niet interessant vindt. Knipoog
____________________________________________

De jeugd van tegenwoordig heeft geen manieren. Als het om het schrijven van e-mailtjes gaat dan.

Dat blijkt uit onderzoek dat ICM Research heeft uitgevoerd in opdracht van MSN, zo meldt de BBC. Volgens het onderzoek zouden e-mailers van 25 jaar en jonger een schokkend gebrek aan kennis van etiquette tentoonspreiden. Jongeren zouden geen idee hebben wat de manieren zijn als het gaat om het schrijven van e-mailberichten. Uit het onderzoek blijkt dat e-mail steeds vaker wordt gebruikt voor zaken die vroeger in een gesprek of in een brief werden meegedeeld. Zo blijkt dat 10 procent van de ondervraagde vrouwen het al eens via e-mail heeft uitgemaakt met een vriendje. Daarnaast denkt maar liefst 44 procent van de ondervraagden dat een bedankje per e-mail net zo acceptabel is als een bedankbrief. Weinig mensen passen hun schrijfstijl aan als ze een formeel e-mailbericht moeten schrijven, bijvoorbeeld aan hun baas. Tweederde van de ondervraagden tussen de 18 en 24 jaar besteedt geen aandacht aan interpunctie, grammatica of stijl bij het schrijven van e-mails. Desondanks denkt 82 procent van de ondervraagden dat goede manieren er toe doen op internet. Bovendien ergert 56 procent van de internetters zich aan e-mailberichten die grammaticale of spelfouten bevatten. Ook te familiare e-mailtjes en berichten zonder fatsoenlijke groet zijn een bron van ergernis.
_____________________________________________
Dit bericht is ook te lezen op http://www.webwereld.nl/nav/n?7075

Geldt dit ook voor forums ?!?!?
Toch maar eens op onze grammatica gaan letten, of deden wij als BOKKERS dit al Lachen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 16:43

haha ik vind het wel interessant ja. Ik schrijf meestal ook zomaar wat. Denk vaak niet aan hoofdletters. Foei he? Bart wijst me er heel erg vaak op. Hij kent de etiquett wel denk ik.

Nou ja ik ook wel maar meestal tik ik maar wat raak. Maarre jullie begrijpen me toch wel ook met tiepvouten nietwaar?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 16:46

Ik let er ook altijd wel op, maar met Nederlands ben ik toch al een zeikerd Lachen

Wat betreft uit maken per email...ach ik vind het nog niet eens zo'n gek idee *LOL*

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 16:47

Nou ja.. Dit zijn altijd een beetje (*#@&* onderzoeken..

Stijl (informeel/formeel) vind ik veel minder belangrijk op internet maar ik val zeer zeker wel onder die 82% die denkt dat 'goede manieren' er toe doen. Maar ja, wie valt daar nou niet onder?

IMO is het wel leuk als men zich een beetje aan de nettiquette zou houden, dus bij mail geen 99% quotes, forwards opruimen, geen mail van anderen zomaar doorsturen, fatsoenlijk onderwerp bij email/forums, etc.. Maar wat tiepfouten enzo?

Tja, 't is wel zo dat sommige mensen het een beetje extreem maken, dan gebruiken ze via email ineens helemaaal geen interpuntie meer. Krijg je een zin van 80 regels.. Da's toch niet te lezen?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 16:55

Zoiets heet een wigconstructie en is inderdaad niet echt handig om te lezen. Of bedoel jij meerdere zinnen die niet te onderscheiden zijn omdat ze geen punten en hoofdletters hebben?

Ik vind trouwens wel dat het uitmaakt naar wie je een mailtje stuurt, als het naar een goede vriend(in) is, maakt het echt niet zoveel uit hoe je stijl is!

_________________
Wie het laatst lacht, denkt het traagst Lachen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-03-22 15:58 ]</font>

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 17:00

Indeed, gewoon 1 grote lange zin zonder punten en hoofdletters. Errug irritant lezen is dat..

Of van die mensen die alleen met hoofdletters tiepen Knipoog

Mijn mails zijn eigenlijk altijd wel ongeveer in de zelfde stijl, of het nou naar Heike is of naar m'n baas..

Alleen de onderwerpen verschillen een ietsjepietsje Knipoog

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 18:58

Ik ben het er wel mee eens. Maar ja, ik vind Cathy (sorry, maar dat is het beste voorbeeld dat ik heb) echt super aardig, en die foutjes, tja, dat neem je toch gewoon. Iem waar je je aan ergert negeer je gewoon...
En wat betreft uitmaken per e-mail. Dat is gewaagd. 'n Klasgenooot heeft het gedaan. Per SMS is ook leuk.... *LOL* En natuurlijk de e-card. Maar het ergste is nog de ansicht, gewoon open laten en daar dan alleen opschrijven: 't is uit.... Dat hebben we op school ff bepaald... Als 't je overkomt denk ik dat je het niet zo leuk vindt....

Lau...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 19:06

Dit is misschien echt super dom, maar wie is Cathy?? Ik heb Karin daar een paar berichtjes over zien plaatsen, maarre.... Verward

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 19:32

ik gebruik nooit punten en hoofdletters en bovendien meel ik helemaal niet zo vaak, ik vind het wel een uitdaging om mijn stijl watte verbeteren! Ik vind die forward e-mailtjes altijd zo vervelend, krijg die dan echt van de hele klas een keer toegestuurd, maar als ik van een bepaald iemand alleen maarvan zulke onzinnige e-mailtjes krijg dan blok ik gewoon de sender! Nergens meer last van!
Jeetje wel moeilijk hoor, ik wist al bijna niet meer waar de SHIFT ook al weer voor was Verward !
Ik ga in iedergeval een poging wagen!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 20:50

Mmm... 't wordt toch eens tijd dat Cathy thuis internet aansluit. Ze wil heel graag op Bokt, maar op haar werk kan ze alleen maar mailen!

Cathy is 30 en woont sinds haar 13e in Nieuw-Zeeland. Daar heeft ze sinds vorig jaar een huis 'in the country' met 10 acre land waar ze haar 7 paardjes op kwijt kan. Ik ben vorige week een paar daagjes bij haar geweest en het is echt een hartstikke leuke meid.

Hoe ik daar terecht ben gekomen? Via Heike, en Heike kent haar weer via de Mr Ed mailing list (waar o.a. Laudine en Kim ook op zitten). Info over Cathy en haar paarden vind je op:

http://www.welshcob.nl/mr_ed/index.php

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 20:37

Tja... de stijl van je e-mail zegt wel iets over jezelf. Of je nonchalant bent, of gehaast, of slordig, of juist heel nauwkeurig.

Ik vind het belangrijk dat je kunt zien of iemand zorg aan z'n brief of e-mail heeft besteed. Met andere woorden: of de schrijver de lezer serieus neemt. En dan kijk ik wel over die paar d/t's en spelfoutjes heen...

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-01 21:03

als ik een meel naar een bedrijf of iemand die ik niet ken ofzo stuur dan doe ik het wel netjes met hoofdletters en punten enzo, maar anders echt niet!!
ik heb trouwens geprobeerd om op icq ook met hoofdletters en punten te werken maar dat lukt me dus echt bijna niet!!ik kan mijn vingers echt bijan niet bij houden en het is moeilijk om nu ook nog aanteleren om hoofdletters en punten te gebruiken, had ik eigenlijk in het begin moeten doen.. maargoed te laat.. helaas

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 09:12

Yep, op icq werk ik ook alleen maar met kleine letters. Wel met punten en komma's, maar het is zo vluchtig en ik typ zo snel dat het ook wel zonder hoofdletters kan. Een e-mail of een bericht op internet blijft langer staan en is ook vaak langer van vorm, dus dan vind ik het prettiger als er wèl hoofdletters en leestekens gebruikt worden. Als ik iets erg vind is het wel een e-mail die uit één lange zin lijkt te bestaan. Zodra ik dat ontdek, lees ik al niet eens meer verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 09:39

ik maak echt constant typefouten in mijn bokt-reacties. Ook in e-mail moet ik echt opletten. Ik ben vaak te gehaast. Aleen bij formele mails probeer ik wel altijd ggoed op te letten.

nlannemieke
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-01 09:56

Tja, e-mailstijl... Jongens/meiden ik kan jullie wat voorbeelden laten zien *LOL*.

Voor mijn werk ben ik altijd druk bezig met e-mail, niet alleen naar collega's en 'derden' maar ook met de bulk e-mails die naar de leden toe gaan. En regelmatig geven de leden dan ook antwoord. Maar vraag niet hoe!
Het gros is te gehaast, daarnaast zijn er enkelen die dyslectisch zijn.

De mooiste voorbeelden echter komen uit de archieven van PZ. Sollicitatie-mails die beginnen met 'Hoi,' en die worden afgesloten met 'Doei' of 'Greetz'.

Ik vind 't altijd prachtig om te lezen <gniffel>

Groetjes,

Annemieke