tandarts..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

tandarts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 09:46

OOh en ik was al zo bang vandaag.
Ik ben al een hele tijd niet naar de tandarts geweest, alleen omdat ik zo verschrikkelijk bang ben.

Vorige week de knoop doorgehakt en een afspraak gemaakt, heb vandaag de controle gehad en ik heb dus een gaatje HELP

Ik moet volgende week woensdag terug voor het vullen. Ik heb ooit eens 1 gaatje gehad maar dat is al zolang geleden.

Iemand POSITIEVE verhalen over hoe een gaatje boren ookalweer gaat? (ja ik heb het verhaal van Cody gelezen, hielp niet echt)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 10:29

Nou dan toch ook maar een positieve reactie van mij Knipoog , want ik vind het boren inmiddels eigenlijk niet echt eng meer, tuurlijk zijn er leukere dingen, maar het is niet echt iets om bang voor te zijn.
Met andere woorden: als ik, met echt een tandarts-fobie, een beetje over mijn angst heen ben, dan moet het voor jou ook te doen zijn, want ik heb er echt van wakker gelegen en heb meerdere gaatjes laten vullen.

Vraag om een goede verdoving, en vraag of hij het voorzichtig inspuit, dan voel je dat nauwelijks. Bij mij hielp alleen het idee dat ik verdoofd was al, omdat me dat geruststelt dat ik bijna niks kan voelen.

Euhm even kijken hoe gaat het in zijn werk.
Je komt aan, gaat op de stoel zitten en krijgt een verdoving. Piece of cake Dan moet je even geduld hebben want de verdoving moet inwerken. Duurt ongeveer een kwartiertje, twintig minuutjes denk ik.
Dan: mond open Bloos en de tandarts gaat even precies kijken waar het zit en waar hij moet boren. Wat gewroet met tangetjes, maar voel je niets van. Je krijgt een slangetje in je mondhoek dat het speeksel wegzuigt.

Dan gaat hij even boren, je voelt er echt niets van, en als je dat fijn vindt, vraag dan of je met een spiegel mee mag kijken, dan zie je dat het meevalt wat hij doet. Aan de lamp die op mijn mond gericht wordt zit zo'n spiegel bij onze tandarts, misschien bij jou ook wel.
Dan komt er een vulling in je tand/kies, goed je mond openhouden want kan wat zuur zijn. Dan wordt er een blauwe lamp op gezet. Pijnloos.

Daarna nog wat gefriemel met goedjes en gereedschapjes, maar dan is het boren allang weer voorbij. Het boren zelf is echt maar heel kort.
Als laatste wordt de vulling mooi glad gemaakt zodat je er geen scherpe randjes aan hebt.

Volgens mij gaat het op deze manier, als ik alles goed gezien en onthouden heb. Echt waar, ik had verschrikkelijke angst voor de tandarts, maar eigenlijk is het nergens voor nodig. Tandsteen verwijderen vond ik een vervelender gevoel. Als je verdoofd bent voel je immers niks, alleen dat hij aan je tanden zit, maar als je jezelf maar voorhoudt dat het geen pijn kan gaan doen lig je veel ontspannener...

Heel veel succes, ik begrijp je probleem!!! maar het valt echt mee, geloof me maar Lachen

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 15:00

Nou, toevallig was ik vandaag aan de beurt... *LOL*
In Cody's topic had ik al geroepen dat ik zo'n fijne tandarts heb... nou inderdaad, dat heeft ie vanmorgen weer netjes bevestigd. Ik had drie (!) gaatjes, twee linksboven en één rechtsboven. Verdoving aan beide kanten, na vijf minuutjes kon hij beginnen (Cody, duurt het bij jou écht 20 minuten? Verward ) Door de verdoving voelde ik echt helemaal niks, dus met die boor was ie zo klaar. Daarna peuterde hij het zachte gedeelte, dat het eigenlijke gaatje is, eruit (voel je uiteraard niks van), zodat het gat mooi schoon is voor de vulling. Voor de rest is het helemaal simpel, vullen, lampje erop (droogt het snel van). Meestal gaat dat in een paar laagjes, dan wordt het een paar keer achter elkaar gedaan. Daarna nog even afwerken (soort slijpdingetje heeft ie daarvoor). Om te kijken of er niks irritant uitstak, liet hij me even op een carbonnetje bijten (die geeft blauw af, kan hij zien waar de contactplekken zitten en die eventueel nog een beetje bijwerken). Het uitwerken van de verdoving duurt ongeveer drie uur. Eten kun je op zich wel doen, maar je voelt niks, dus voor het zelfde geld zit je op je wang te kauwen... Haha! Dus het is beter om even te wachten tot het een beetje is uitgewerkt.
Vraag je tandarts gewoon of hij je wilt vertellen wat ie doet. En omdat ik tijdens het boren graag ergens op wil afreageren, (eigenlijk ook flauwekul, ik voel toch niks) vraag ik gewoon zo'n wegwerp-kwijldoekje. Kan ik me heerlijk op uitleven, zonder hem te storen. Bij mijn oude tandarts lag ik en de vloer om de stoel na de behandeling helemaal vol met snippers... Haha! Mijn huidige tandarts heeft een soort plastic doekjes, die krijg ik niet kapot... Clown Mijn verdoving is nu bijna weg, mijn bovenlip wil alleen nog niet zo lekker meewerken... *slobber* *kwijl* *slurp*

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:30

Elles"]
Verdoving aan beide kanten, na vijf minuutjes kon hij beginnen (Cody, duurt het bij jou écht 20 minuten? Verward )
[/quote]
Mwoah nou weet niet Bloos Het voelt wel als 20 minuten, misschien is het ook wel korter, of heeft het ermee te maken dat de tandarts 3 behandelstoelen heeft, en van de een naar de ander vliegt, waardoor je soms een tijdje voor nop ligt te wachten Knipoog
[quote="Elles schreef:
Mijn verdoving is nu bijna weg, mijn bovenlip wil alleen nog niet zo lekker meewerken... *slobber* *kwijl* *slurp*

Irritant he? De laatste keer had hij zo weinig verdoofd dat ik er weinig van merkte aan mijn lip, want dat is wel zo vervelend, die moet je handmatig optillen als je een slokje drinken wilt nemen Haha!
Zo ziet dat er bij mij uit Scheve mond

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 16:52

Cody schreef:
Zo ziet dat er bij mij uit Scheve mond
Haha, hanglipje... Haha! Je praat dan ook zo raar... Inmiddels is het over en kan ik weer met een gerust hart aan tafel gaan zitten eten, zonder dat ik Thom's eetlust bederf... Knipoog