MKZ is niet het enige probleem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-01 17:50

IK wil het niet erger maken.

In groningen is een week geleden al MKZ geconstateerd.Tevens zit in de omgeving loosdrecht/hilversum eemnes/baarn/soest en iets meer richting noordbrabant Droes en Rhino. Wanneer MKZ in zoverre uitbreekt worden ZELFS!! de paarden,ezels en andere enkelhoevige afgemaakt.Omdat deze het virus WEL kunnen overbrengen ook al worden ze er niet ziek van.Als deze dieren niet opgeruimd worden ( woorden van de telegraaf), heeft het uitroeien van de wel zieke dieren ook geen nut. Omdat de enkelhoevige de evenhoevige (zoals zwijnen,herten etc) wel kunnen besmetten en zo blijft het cirkeltje rond gaan. Volgens die logica zouden dus ook huisdieren afgemaakt moeten worden omdat deze het virus ook meebrengen. En om nog een stapje verder te gaan, zouden ook alle mensen ter dood gebracht moeten worden omdat ook die het virus kunnen over brengen. Het is een heel erg hardnekkig virus en zeer gevaarlijk.... Over rhino en droes is ook al paniek uitgebroken en er wordt zelf ' overgewerkt' door de DA om een heleboel dieren te enten voor die twee.Even een advies. Luister naar de ministers etc...niet buitenrijden is niet buitenrijden en laat je paard enten voor Droes en rhino...voor je weet is het bij jou...

Groetjes ymke

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 18:04

Uitroeien kunnen ze nooit. En inderdaad de huisdieren van de boerderij waar MKZ geconstateerd wordt, worden ook afgemaakt. Maar de paarden niet zover ik weet, waar heb je dat dan gehoord? Want dan wil ik daar nog wel meer van weten. (lijkt me trouwens sterk, want dan gaan er een heleboel mensen "steigeren" denk ik zo)
Het virus is zelfs overdraagbaar door lucht. Dus iedereen en alles kan het overbrengen, als ze er dan echt van af willen moet er wel heel veel "vernietigd" (vreselijk woord eigenlijk) worden en dan nog vraag ik me af of het wel helpt. Uitroeien lukt volgens mij toch niet, onder controle houden misschien wel.

Maar het is niet te hopen dat het MKZ daadwerkelijk aanwezig is in NL.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 18:35

Nou, dat was gisteren nog in die persconferentie dat het niet zo was. Ruimen en vervoersverboden hebben zowiezo weinig nut, want Oene ligt bv al op de Veluwe, wat dacht je van al die herten/wilde zwijnen etc: daar zien wij het niet van als ze MKZ hebben en worden ook niet geruimd, maar verspreiden het dus wel weer verder. Zaten die politice zelf te verkondigen bij Sonja Barend!!!!

Tommyboy15
Berichten: 23
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 18:40

BEDOEL JE WINTSCHOTEN DIE SLAGTERIJ NOU DIE IS DICHT

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 18:50

Even 2 opmerkingen:

Sommigen kranten maken het graag erger dan het is. Sommige mensen nemen de artikelen die hierin verschijnen wel erg letterlijk en zo komen de indianenverhalen de wereld in.

En inenten tegen rhino verkleint de kans erop, maar biedt geen 100% bescherming. Dit heeft onze veearts ons verteld toen wij een jaar of 5 geleden onze paarden tegen rhino lieten enten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 18:55

Ik dnek inderdaad dat het inianenverhalen zijn. Paarden worden niet afgemaakt, want dat zou geen enkele nut hebben. (Dan zouden de boer en de boerin er ook aan moeten geloven.)

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 19:06

Paarden worden inderdaad nog niet afgemaakt. Dat slaat nergens op, als ze dat zouden doen. Echt vreselijk. maar de Rhino en de droes is hier in de omgeving van Hoorn, De Goorn en meer erg actief. En over de droes maar niet te spreken. Maar af en toe vraag ik me ook af of het niet erg overdreven wordt.Maar wij gaan iniedergeval niet meer lnags de weg en we willen geen vreemden meer op t erf. Want we hebben 3 schaapjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 19:15

Laat je niet gek maken. Overigens is het onzin dat je moet laten enten tegen Droes; daar is niet tegen te enten. En tegen Rhino heeft nu ook geen zin meer. Overigens biedt enten tegen Rhino ook niet veel zekerheid, en hebben de meeste (volwassen!) dieren voldoende antistoffen tegen rhino om er niet dood aan te gaan.
En wat MKZ betreft: ga niet af op sensationele krantenberichten, maar op de informatie die het Ministerie LNV geeft (wordt ook gepubliceerd in de Staatscourant) of bel met je vragen naar de Infolijn op 070-3784062.

Aan paniek (schoppen) heb je niks, als het komt, komt het toch.....

Groetjes, Sonja.

PS Het Boktweekeinde valt nu in de termijn van 6 weken dus dat kunnen we op onze bolle buikjes schrijven.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 19:17

Paarden worden niet afgemaakt, die gaan in quarantaine, dus in een ruimte voor langere tijd afgezonden van de buitenwereld, waardoor het virus sterft en ze daarna weer vrolijk naar huis kunnen worden vervoerd. Dit is wel kostbaar, en niet iedereen kan het betalen... weet dus niet wat er dan gebeurt? Groetjes, Dorine.