Wat denken de bokkers over KARMA en reincarnatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Wat denken de bokkers over KARMA en reincarnatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 23:03

KARMA, door Hans van Meteren...

Volgens veel religies, en ook volgens het hindoeisme, komt het één worden met het goddelijke aan ieder mens toe.

Nu zal niet iedereen in dit leven deze staat kunnen bereiken. Voor iedereen zal de mate waarin het goddelijke tot uitdrukking of ontwikkeling komt, anders zijn.

Het hindoeisme gaat ervan uit dat er een natuurlijke wet van oorzaak en gevolg is. Alles wat je in dit leven meemaakt, vanaf de ouders uit wie je geboren wordt tot de omstandigheden waaronder je sterft, en alles wat daartussenin je leven vormt, heeft een zin.

Er is een reden waarom je de dingen meemaakt die je meemaakt. Al het goede wat je ervaart en alle problemen die je ondervindt: ze hebben een oorzaak in dit of een vorig leven.

En dit leven biedt je de mogelijkheid daarvan te leren en, alsnog, de juiste weg te bewandelen, God te realiseren.
Er is geen heden zonder verleden, maar ook geen heden zonder toekomst. De kern is echter: het heden, het NU: de spil waar de geschiedenis, ook jouw geschiedenis, om draait, de as van het rad van wedergeboorte. De stille kern waaromheen het leven draait.

Dit leven biedt je dus mogelijkheden, onbegrensde mogelijkheden.

Karma is dus echt niet zo'n fatalistisch begrip als het wel eens wordt afgeschilderd want:

1. je hebt DIT leven om bevrijd te worden
2. een tijdelijke daad kan nooit eeuwige gevolgen hebben

1. Wat er ook zij van vorige levens, van je daden tot nu toe: mooi dat je dit leven hebt, mooi dat je er wat mee kunt doen. Aan jou de keuze.
Want een keuze heb je altijd: je kunt er zelfs voor kiezen te geloven dat je geen keuze hebt!

2. Hoewel de idee van Karma een 'systeem' van belonen en bestraffen inhoudt, wat velen niet zo'n aanlokkelijk idee vinden, is het toch anders bedoeld dan vele Christenen menen te moeten concluderen uit de Bijbel:
het kan niet zo zijn, vinden de Hindoeïsten, dat je door tijdelijke slechte daden eeuwig verdoemd bent, om de doodeenvoudige reden dat oorzaak en gevolg beide in balans MOETEN zijn.

De Vedanta streeft niet naar tijdelijk of eeuwig genot. Het dreigt ook niet met tijdelijke of eeuwige ellende, maar nodigt je uit te streven naar absolute vrijheid, vrij zijn van tijdelijke vreugde en even tijdelijk verdriet.

En lukt dat in dit leven niet, dan heb je een volgende kans.


Persoonlijk wil ik wel nog even kwijt, dat we nooit zeker weten dat we een volgend leven hebben.
Het lijkt me verstandig daar dan ook maar niet van uit te gaan en in dit leven te streven naar deze kennis van vrijheid; dit leven in die zin volledig te leven.


Maar goed, in de mogelijkheid een andere incarnatie te gebruiken om alsnog dit doel te bereiken zit ondermeer de rechtvaardiging van de idee van reincarnatie.

Oke ik geloof in Karma en in een wet van wederkerigheid: Wie goed doet, goed ontmoet... is hier een voorbeeld van.
Tevens de drievoudige wet, dat alles wat je uitzend, in drievoud zal terugkeren naar je.

De materie gaat dieper tot waar je ook kunt kijken naar een Werelds Karma... maar ik vond dit stuk van Hans van Meteren, mooie uitleg geven.


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 23:19

christendom en boeddhisme liggen veel dichter bij elkaar dan mensen denken. wie dat betwijfelt lees het thomas evangelie (uiteraard als heidens verklaart door het vaticaan) maar eens.

hindoeisme spreekt me niet aan omdat hulp van goden aangeroepen wordt aan het einde van het karma-verhaal. het verhaal over karma klopt volgens mij niet helemaal. het is de bedoeling om te zorgen dat geen karma ontvangen wordt, zodat geen wedergeboortes meer zullen plaatsvinden. zo zou een einde komen aan het "lijden". daden die vrij zijn van oa. bedrog, haat en begeerte leveren geen karma op.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 23:45

De reïncarnatie gedachte vindt zijn oorsprong vooral in de oudere religies uit het Oosten. In de Oepanisjads, de vijfduizend jaar oude Hindoe geschriften, wordt gesproken over het begrip de eeuwige kern van de mens, die vele levens incarneert in een stoffelijk lichaam. Ook wel de leer van de wedergeboorte genoemd. Incarnatie betekent letterlijk vertaald in het vlees gaan.

Reïncarnatie wil zeggen dat dit proces niet één keer plaatsvindt, maar dat de ziel meerdere keren in een lichaam incarneert. Ook het begrip karma wordt hier al genoemd. De wet van karma kan worden omschreven als 'wat men zaait zal men oogsten'. Op materieel niveau kennen we de wet van Newton, actie = reactie. Wanneer je een bal tegen de muur gooit, dan komt deze weer terug. De actie (oorzaak) die wordt veroorzaakt, heeft zijn reactie (gevolg). Op geestelijk niveau is er een zelfde wet, namelijk de wet van karma.

Karma betekent in het Sanskriet 'werk' ofwel 'handelen'. De handelingen ofwel de acties die wij maken hebben allen een reactie. De energie die we verspreiden, heeft een terugwerking om zo het evenwicht weer te herstellen. Ook de gedachten die we verspreiden kennen allen hun terugwerking. De terugwerking en daarmee het herstel van het evenwicht, zorgt ervoor dat we ons bewust worden van ons eigen handelen.

Ook in het later ontstane Boeddhisme zijn wedergeboorte en karma weer terug te vinden. Het Boeddhisme stelt dat de mens door goed te leven, zich los kan maken uit het zogeheten rad van wedergeboorte. Door goed te leven wordt namelijk het (negatieve) karma van vorige levens opgelost en kan de mens terugkeren naar het nirvana, een toestand van eeuwigdurende gelukzaligheid. In het oosten ligt het accent meer op een cirkelgang als gevolg van doem- of noodlot.

In de westerse traditie wordt karma positief opgevat. Karma wordt gezien als een nieuwe kans om datgene wat nog niet bewust is of volgroeid alsnog te leren. Karma wordt daarom ook wel de Wet van Genade genoemd. Karma is geen straf, maar een middel tot bewustwording van het feit dat wat wij andere aandoen, wij ook onszelf aandoen en omgekeerd.

In het westen staat reïncarnatie/karma dus in het teken van groei, ontwikkeling van de ziel naar het Hogere naar God en het vermogen tot lief hebben. De moderne westerse spirituele stromingen zijn vrijwel allemaal gebaseerd op de reïncarnatie en karma gedachte.

Karma wordt dus verschillend opgevat, in het westen werd reincarnatie en karma geintroduceerd door H. Blavatski, grondlegger Theosofie en Rudolf Steiner, grondlegger antroposofie (1913)
Overigens heb ik veel minder kennis nog op dit vlak, dus hoop ook zeker wat van je te kunnen leren, SP
Ik begrijp nu, dat vanuit het boeddhisme je goed leeft en zo geen karma ontwikkeld waardoor je (negatieve) karma uit vorige levens inboet als het ware en wedergeboorte eigenlijk betekend dat je je (negatieve) karma nog niet ingelost hebt...
Vanuit het westen wordt karma echter anders bekeken, als meer iets positiefs.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 00:00

Ja hoor Orri, kom je nu mee, heel leuk en interessant, maar moet ik over na denken en vrijdagavond laat ben ik niet op z'n scherpst Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 00:39

karma heeft eigenlijk als doel je bewust te maken van je daden en dat elk gevolg een oorzaak heeft. voor mij is het ook meer iets symbolisch dan een realiteit, maar er zijn genoeg mensen die denken dat je als schildpad kan reincarneren. als alle karma ingeleverd zou zijn, zou je terecht komen in het nirvana (wat overigens geen hemel is, maar een plek waar geen lijden is).

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 00:43

Ik heb dus weer mee gekregen dat je niet kunt reincarneren in iets met een lagere of hogere energie (trilling).... dus dieren blijven dieren, mensen blijven mensen. Weet jij toevallig ook iets over deelpersoonlijkheden, dus deels reincarneren?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 00:50

over reincarnatie zijn allerlei opvattingen. ik heb van die van jou nog niet gehoord maar die zal er ongetwijfeld zijn. ik wil nog even benadrukken dat vooral reincarnatie en karma niet letterlijk opgevat moet worden, maar letterlijke opvattingen zijn een risico bij elke religie geloof ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 00:58

KOmt dit soms van Innerned.com???

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 01:02

Ik volg geen religie wat betreft karma en reincarnatie, ik heb er zelfs nog geen bepaalde opvatting over gevormd, daar ben ik nog mee bezig.
Er zijn verschillende opvattingen en daarom is het juist interessant om deze te lezen. Het is mooi dat jij dat wilt benadrukken, ik denk echter dat mensen ook daarover hun eigen oordeel kunnen en mogen vellen.
Karma is zeker niet iets dat ik letterlijk na streef, maar wel iets om over na te denken. Wat betreft reincarnatie heb ik zo mijn eigen opvatting.

Dat van die Hans van Meteren wel ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 02:07

Het kwam me al zo bekend voor inderdaad, vandaar dat ik het vroeg.