Normaal eten? Als eten een obsessie wordt.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Normaal eten? Als eten een obsessie wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:45

Vandaag heb ik eindelijk durven toegeven dat ik op het moment een beetje bizar met eten omga. Of liever gezegd best manisch.

Maurice is er al langer van overtuigd dat ik niet helemaal in de realiteit stond qua eten en mijn omvang maar na een gesprek met mijn moeder vandaag heb ik dat ook voor mezelf wat durven toegeven.

Ik voel me namelijk best wel dik. Als ik in de spiegel kijk zie ik eerst mijn benen en buik. En die lijken me behoorlijk vadsig. Maar in werkelijkheid ben ik eigenlijk niet zo dik. Liever gezegd volgens de meesten ben ik gewoon slank. Ik ben sinds vorig jaar zomer ca. 5 kilo afgevallen en nu weeg ik bijna 54 kg bij een lengte van 1.64. Mijn korte broek maat 36 zit iets aan de ruime kant. Ik ben niet vel over been maar ook niet dik. Dat denk ik alleen vaak wel. Ik wil dunne lange benen en heb meestal het gevoel dat ik best vadsig ben en teveel eet.

Gisteren zag ik een heel mager iemand in de supermarkt en eerst dacht ik: "Oh wat goed, die is pas echt dun!" Maar toen ik nog eens keek vroeg ik me opeens af of dat wel zo aantrekkelijk was, eigenlijk was het helemaal niet zo mooi. En toen klikte er opeens iets in mijn hoofd. Wat ik vandaag dus zowaar durfde toe te geven. Ik heb zoiets van:"als ik nou maar tenmisnte slank ben, dan ben bewijs ik dat ik dat ik wel iets kan en iig mijn best doe om leuk te zijn.".

Het is niet normaal dat ik elke dag bezig ben om te kijken wat ik wel en niet mag eten. Om maar een hoofdgerecht te zoeken met weinig calorieen. me een week schuldig te voelen als ik een plak kaas opbrood doe. Boos te worden als mijn vriend meusli van een verkeerd merk koopt waar meer calorieen in zitten. Bijna boos te worden als hij gewone broodjes mee neemt ipv de bruine volkoren.
Ik ben de hele tijd bezig met uit te zoeken hoe ik verder kan afvallen. Maar ik wil ook niet opvallen dus eet ik op bezoek wel een stukje vlaai mee en neem in het weekend ook een wat snoep. Om vervolgens op maandaag weer goed te gaan lijnen zodat dat ellendige overgewicht onmiddelijk verdwijnt. Van uit eten geniet ik amper, ik zoek eerst uit wat het verantwoordst is om te eten en voel me tegelijkertijd heel erg schuldig dat ik eet.
En als ik dan wel pizza eet durf ik de volgende morgen niet op de weegschaal te staan en probeer die dag alleen maar fruit te eten.
Als ik ben afgevallen ben ik blij, als ik boven de 54 kg zit, al is het maar 54,1 voel ik me meteen een dikkerd en voel me schuldig en zeer teleurgesteld in mezelf.
En ik kan er echt niet tegen als iemand zegt dat we bijvoorbeeld zo gezellig aan het eten zijn. Dan laat ik subiet mijn bord staan. Ik wil niet dat mensen mij als een gezellige eter zien.

Maar goed, ik ga nu proberen dat te veranderen. Uiteraard wil ik wel slank blijven maar ik wil ook weer kunnen genieten van het eten.

Ik voel me al heel erg lang te dik. Toen ik 18 was en 49 kg woog vond ik mezelf ook al te dik. Maar ik kon het altijd aardig in toom houden maar de laatste tijd is het toch wat uit de hand gelopen. Doordat ik me onzeker voel door tal van oorzaken. Maar ik ga nu proberen gewoon trots te zijn op wie ik ben en dat niet aan mijn gewicht te hangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-03 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:50

Het klinkt ontzettend herkenbaar Katrien, bij ons thuis was ook iemand met anorexia, gaat nu een stuk beter! en dat houdt ook in: controle over je gewicht en lijf willen hebben, niet laten zien aan de buitenwereld hoe erg je met eten (of niet eten) bezig bent en ook het veel zwaarder en dikker voelen dan je bent. Het is heel moeilijk om zomaar een knop om te schakelen en weer normaal te gaan eten.
Ik denk wel dat je nu al een stap in de goede richting hebt gezet, je erkent je probleem en dat is de enige manier om er iets mee te gaan doen.
Als je meer wilt weten of het er via PB eens over wilt hebben, dat kan natuurlijk, dat weet je vast ook wel Knipoog Misschien is het alleen al fijn om soortgelijke ervaringen te horen, maar ik zet ze liever niet al te uitgebreid op bokt. (en nee het gaat niet over mij Knipoog )
Maar ik weet dus wel wat het inhoudt als iemand er zo mee bezig is, en dat kan heel ver gaan.
Dus laat maar wat van je horen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:53

Ik heb geen anorexia maar ik wil het graag voor zijn. Ik heb dit nu maar wel op Bokt gezet. Als een soort stok achter de deur voor mezelf. Ik kan het nu niet meer terugdraaien en beweren dat ik helemaal niet met eten bezig ben.
Ik vind het ook echt stom dat ik er zo mee bezig ben. Lijkt wel alsof ik heel dom ben maar ik besef wel dat het niet normaal is hoe ik met eten omga maar reeel denken en ook daarnaar reageren zijn even 2 heel verschillende dingen bij mij.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:17

Heel goed van je om erover te praten.

Als je zelf doorhebt dat het niet normaal is dan ben je in ieder geval al een stap in de goede richting
Wel doorzetten hoor meid! Goed eten is heel belangrijk voor je!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:52

Door je er bewust van te zijn ben je het al een stapje voor....
zorg goed voor jezelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 02:37

Knap van je dat het hier neerzet, lijkt me niet makkelijk.

Het is belangrijk om te weten wanneer je je goed voelt in je velletje, en niet wanneer het goed oogt. Het is belangrijk om het plaatje dat je wilt zien, los te laten en om jezelf te accepteren zoals je bent. Maatje 36 is toch slank genoeg?? Als ik jou was dan gooide ik die weegschaal uit het raam, want die kan jou niet vertellen wanneer je op je mooist bent, want dat is wanneer je je lekker voelt.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 07:58

Ik heb een totaal ander probleem, maar heeft ook alles met eten te maken. Ik vreet nl. teveel... Heel de dag door denk ik aan eten en ik eet het ook. Voorbeeldje van gisteren:
Ik begin vroeg en eet voor 11:00 uur mijn 6 bruine boterhammen op. Vervolgens ga ik om 12:00 lunchen met collega's en dan eet ik bijna altijd vet. Dus patat, kroket, broodje hamburger en frikandel. Dan krijg ik rond 14:00 uur weer echte trek en dan ga ik over op chips, drop, chocola. Op mijn plek eet ik continue crackers en komkommer, paprika, worteltjes etc. Ik denk van 7:00 tot 17:00 aan eten en eet ook eigenlijk continue. 's Avonds eet ik niet zo veel meer (logisch).
Het gekke is, ik kom nog niets aan en ben niet dik, maar dat gaat natuurlijk wel komen, want dit gaat zo al maanden. Ik baal er ook van, want ik lijk wel een bouwvakker en kan het niet laten. Als ik geen eten meeneem word ik gek en ga ik wel op zoek naar eten.
Pff. We hebben dus alletwee iets anders jij eet te weinig, ik eet te veel, maar beide willen we het niet. Succes.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 08:11

de stichting anorexia en boulimia en BED heeft een website waar je meer info kunt halen over eetproblemen: www.sabn.nl

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:17

Super dat je de stap neemt er hier over te praten, vast veel mensen hier die je ermee kunnen helpen. Het lijkt me echt heel moeilijk. Sterkte en succes tegelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:22

Dank je! Ik wil het voor zijn dat het nog meer mijn leven gaat beheersen.
En ik ken mezelf als ik het nu niet heel duidelijk maak en het ergens ebvestig ga ik het zo weer ontkennen. En net alsof doen dat er helemaal geen probleem is. Ik moet gewoon weeer proberen het wat te laten gaan. Of ik me goed voel moet niet afhangen van of ik maat 34 wel pas of niet.
En dat gezoek naar maar minder calorieen en me misselijk voelen als ik aan eten denk is gewoon niet leuk.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:23

zoek alsjeblieft hulp!
Zoals al eens eerder op bokt heeft gestaan heb ik zelf BED gehad (ok je komt er nooit echt vanaf) en van de hele dag met eten bezig zijn word je echt niet gelukkiger hoor!
Warschijnlijk denk je dat je er zelf wel vavaf kan komen maar dit is moeilijk, heel moeilijk. Vergelijkbaar met een heroine verslaafde die verplicht moet afkicken. Het eten is iets waarop jij voor jou gevoel nog vat hebt, vaak heb je het gevoel dat je sterk bent omdat je je eetpatronn volgens jou in de hand hebt.
Ik zelf heb toendertijd hulp gekregen bij het RIAGG en daar samen met andere meiden in een praatgroep gezeten, gelukkig heeft dit heel erg goed geholpen en ben ik nu niet meer zo met eten bezig. Echter in stress situaties moet ik heel erg oppassen dat ik niet weer ik mijn oude patroon terug val. Mocht je meer willen weten dan kun je altijd pb'en.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:45

llieve katrien
ik ben behoorlijk trots op jou dat je het onder ogen durft te zien en hier neer durft te zetten
dat is moeilijk,vooral dat onder ogen zien
en zoals ik het lees gaat dit idd de anorexia kant op en dus is het misschien prettig als je met lotgenoten kan praten.op psychiater.pagina.nl staan ook gegevens over eetstoornissen,misschien dat je daar wat aan hebt
verder wil ik je even zeggen dat mocht je het willen je me altijd mag pb-en,ik heb namelijk ook een eetstoornis gehad(gehad,maar het blijft toch je denken over eten beheersen,als je het eenmaal in je hoofd hebt is het moeilijk eruit te krijgen)dus ik begrijp je denkwijze en je schuldig voelen erg goed.
veel sterkte en liefs sanderijn

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:50

Ah gelukkig dat ikd it nu lees, sorry.
Maar ik heb sinds 2 of 3 dagen hetzelfde en dit heeft me nu wel gewaarschuwd en omdat ik nu beetje zeg maar in begin periode zit hoop ik dat dit me heeft afgeschrikt.
Ik ben altijd wel licht geweest. Ben nu 17 jaar en groei niet meer ind e lengte maar tja nu wel beetje in de breedte he. Ik ben heel lang rond de 52 kilo geweest maar nu ben ik 53 - 54 kilo aan het worden, ik ben trouwens 1.74 meter lang. AAAAAAAAAAAAh vreselijk dat ik het vond! Ik wil graag nog op pony's rijden en denk dat ik nu veel te dik ben. Ook mijn benen vind ik te dik en mijn buik Tong uitsteken tja tis nooit goed he. Ik wil terug naar de 52 en het liefste naar de 50................... doe mijn best maar denk ik niet goed.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 21:03

Knap dat je het durft toe te geven,
Een stap om het voor te zijn, voor te zijn dat het erger word!

Het is zeker niet zomaar spontaan over, maar dit is al super knap om toe te geven,
veel succes er mee!

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:34

Idd knap dat je het durft toe te geven, dan zie je namelijk zelf in dat er iets niet helemaal klopt...dat is stap 1...zoek alsjeblieft hulp, want alleen hiermee doorgaan gaat denk ik niet lukken. Heel veel succes en sterkte!

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:35

ik herken hier veel van alleen ik durf dit eigenlijk niet aan anderen toe te geven.
sterkte!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:56

Oei, ik herken er wel een hoop in. Ik onthou ook altijd precies wat ik eet en hoe vet het is. Voel me schuldig als ik "gezondigt" heb in het weekend. Doordeweeks heb ik echt geen moeite, dan eet ik overdag 2 broodjes en avondeten. In het weekend ben ik de hele dag vrij en MOET ik gewoon wat lekkers hebben. Ik heb geen eetziekte, ik ben me ervan bewust wat ik doe en kots niks uit oid en heb geen vreetbuien. Alleen schuldgevoel.

Succes ermee, je bent er nu iig achter dat het niet helemaal goed is wat je doet!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:54

Fleury schreef:
Ah gelukkig dat ikd it nu lees, sorry.
Maar ik heb sinds 2 of 3 dagen hetzelfde en dit heeft me nu wel gewaarschuwd en omdat ik nu beetje zeg maar in begin periode zit hoop ik dat dit me heeft afgeschrikt.
Ik ben altijd wel licht geweest. Ben nu 17 jaar en groei niet meer ind e lengte maar tja nu wel beetje in de breedte he. Ik ben heel lang rond de 52 kilo geweest maar nu ben ik 53 - 54 kilo aan het worden, ik ben trouwens 1.74 meter lang. AAAAAAAAAAAAh vreselijk dat ik het vond! Ik wil graag nog op pony's rijden en denk dat ik nu veel te dik ben. Ook mijn benen vind ik te dik en mijn buik Tong uitsteken tja tis nooit goed he. Ik wil terug naar de 52 en het liefste naar de 50................... doe mijn best maar denk ik niet goed.


50 kg bij 1.74 m Lips are sealed ... Ik ben 1.75 en weeg 67 kg... Kan niet zeggen dat ik dik ben...
Even voor alle mensen die (te) licht zijn:
Het heeft meer gevolgen dan je denkt. Denk aan altijd koud hebben, pijn bij zitten, onvruchtbaarheid, problemen met spijsvertering. Je lichaam kan schade oplopen die nooit meer geneest!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 09:39

Heel knap dat je dit openlijk durft toe te geven.
En kijk eens serieus naar die mensen die jij slank noemt, dat zijn geen mensen, maar wandelende skeletten, nee dat ziet er lekker uit, zo'n gratenpakhuis... Haha!

Je kan best op je eetgewoontes letten, maar zorg er idd voor dat het niet je dagelijks leven gaat beheersen! Als zelfs je vriend en moeder het opvallen, is er idd iets aan de hand.

Heel veel sterkte met de ommezwaai!