psychologen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 08:58

Ff heel kort omdat ik terug moet naar m'n werkplek:

Als je je lichamelijk niet lekker voelt, ga je toch ook naar een dokter? En dan hoef je echt geen gebroken been of ernstige ziekte te hebben hoor. Dus waarom niet naar een psych als je ff geestelijk niet lekker in je vel zit, of iets hebt meegemaakt waar je zelf of met hulp van vrienden niet uitkomt? En daarvoor hoef je echt niet gillend gek te zijn of een zelfmoordpoging te hebben gedaan!

Mensen denken helaas vaak in extremen. Maar zeg eens eerlijk: ben jij wel eens een volkomen normaal mens tegengekomen? En als jij je prettig voelt bij gesprekken met een psych, dan is dat toch alleen maar mooi? Ik heb er zelf veel baat bij gehad, heb geleerd op een andere manier tegen de dingen aan te kijken. En als ik het gevoel zou hebben dat ik weer dat steuntje in de rug nodig had, dan zou ik zo weer gaan!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 10:42

Ik heb het zelf ook niet zo op met 'instanties als het Riagg', Roos. Gelukkig ben ik via mijn huisarts terecht gekomen bij een prettig iemand, die mij echt niet heeft verteld dat 'alles aan mijn ouders ligt'. Je kunt echter niet ontkennen dat ervaringen uit het verleden je hebben gemaakt tot wie je nu bent en hoe je nu over bepaalde dingen denkt, en daar zit een heel groot stuk opvoeding bij.

Dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan, je ouders hebben ook hun best gedaan, maar dat wil niet zeggen dat je later op een andere manier kunt leren omgaan met de ideeën en gewoontes die je van huis uit hebt meegekregen, op een manier die voor jou prettiger is. Ingesleten patronen veranderen is alleen erg moeilijk, de een kan dat beter zelf dan de ander. Maar om nou over 'schuld' te spreken gaat mij wat ver!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 11:00

Hoe je bent en doet is een combinatie van karakter en opvoeding. De rest kun je dus zelf wel invullen... Een heel ander verhaal is hoe je met die combinatie omgaat, en de een heeft daar nu eenmaal wat meer moeite mee dan de ander.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 17:07

Problemen zijn nou eenmaal altijd relatief. Stel: je vader overlijdt bij een auto-ongeluk, of je hele familie (vader, moeder en zusjes) overlijdt bij een auto-ongeluk en jij bent de enige overlevende. Misschien is het laatste wel erger, maar zou je dan om het eerste geen verdriet mogen hebben omdat het altijd erger kan? Misschien een extreem voorbeeld, maar ik vind het altijd wel heel makkelijk gezegd als iemand zegt: 'het valt wel mee, er zijn nog wel ergere dingen'.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-01 18:15

Sanderijn, wat heb je dat mooi gezegd. Dat is ook precies wat ik wilde zeggen in mijn vorige berichtje (hierboven), maar ik kon even de juiste woorden niet vinden.

Verdriet, pijn en problemen zijn geen dingen die je kunt vergelijken. Waar de een fluitend verder gaat met z'n leven, blijft de ander nog lang met iets zitten. Het is maar net hoe diep iets ingrijpt en of er alternatieven zijn. Relativeren is natuurlijk een goede eigenschap, maar op dat moment is wat jij meemaakt voor JOU erg en daar mag je best bij stilstaan.

Alleen is 'ergens bij stilstaan' iets heel anders dan 'geen uitweg meer zien, niet weten hoe je verder moet'. Dan is de volgende stap: hoe ga je ermee om zodat de pijn, het verdriet, het probleem voor jou draaglijk wordt? En als je daarin vastloopt, kan een therapeut net dat steuntje geven dat je nodig hebt. Toch alleen maar fijn dat er dat soort mensen zijn? Moet je wel een goeie treffen natuurlijk, maar dat spreekt voor zich...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 01San, Anoukjuuuhh, BLEXBot, Brenda66, Googlebot, Ilona__, Indy_Mouse_9, Jade91, joyce83, Lizzah, Pellelilly, Polarize, Renee1991, Shari_B, Touchem, vevina en 52 bezoekers