Kweet het niet ;(

Moderators: khirshanta, Leo, Shanna, Hanmar, Polly, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 14:32

Veulens en jaarlingen horen samen met leeftijdsgenootjes ingeschaard te worden. Dit zowel voor hun fysieke als geestelijke gezondheid en opvoeding. Het is natuurlijk niet voor niets dat er op de proefboerderij voor vee onderzoeken daarnaar worden uitgevoerd. Veulens die te weinig beweging krijgen, hebben een supergrote kans op botaandoeningen omdat ze beweging nodig hebben zodat de botten 'hard' worden. Buitendat, als jij een paard hebt wat vanaf het spenen altijd binnen heeft gestaan is er alle kans dat ie niet handelbaar is omdat hij 'wereld' vreemd is, en om hem dan samen te laten gaan met een ander paard op latere leeftijd is dan vrijwel onmogelijk. Hoe het gewoon bij het paardje wat je reeds hebt, en verdiep je eerst eens in de ontwikkeling van een jong paard.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 08:11

Bel dan naar de Waiboerhoeve in Lelystad (waar het onderzoek van veulens plaatsvindt) als je het zo goed weet. Om zo'n veulen in z'n eentje, zonder leeftijdsgenoten voor ontwikkeling, te laten is imo hetzelfde als een kind van kleinsaf aan in z'n eentje in een kamertje op te sluiten en geen contact met anderen te laten hebben. En dan raar opkijken dat zo'n kind wanneer hij wel andere mensen ontmoet contact gestoord is. Je zal het gerust kunne betalen als je dat zegt maar een veulen hoort vrij te kunnen bewegen voor zijn lichamelijke ontwikkeling (hij is nl in de groei, als hij alleen maar op stal staat is de kans op aandoeningen zoals OC en OCD ongeveer gegarandeerd) en met leeftijdsgenootjes voor mentale ontwikkeling en opvoeding.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:21

Ik zei toch ook, als je zegt te denken het te kunnen betalen dan zal dat wel. Ik denk het dus niet, 200 piek voor onderdak, voer, VA en hoefsmid vind ik heel knap als je dat zou lukken. Ik heb bijvoorbaat al medelijden met mensen met geen of onvoldoende praktische kennis en ervaring die maar een veulentje kopen omdat dat zo goedkoop is tov een volwassen paard. Frusty Frusty

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie