(Sorry!) Zout brooddeegrecept iemand?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

(Sorry!) Zout brooddeegrecept iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 13:36

Nou, ik weet dat dit niets met paarden te maken heeft maar ik heb overal al gezocht... *zucht*.
Wie o wie heeft het recept voor zout brooddeeg voor mij? (je weet wel, dat spul dat je als klei kan gebruiken)
Dit omdat wij voor onze theaterproducties neppizza's nodig hebben, en ik met mijn domme kop belooft heb om die te maken *zucht*

Groetjes Andrea

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:45

ZOUT(BROOD)DEEG


Wat heb je nodig:


3 koppen witte bloem.
1 kop zout.
1-1/4 kop handwarm water.
1 theelepel slaolie.



Doe de bloem in een kom, in het midden een kuiltje maken en daar het zout in doen. Het water bij het zout doen en door elkaar gaan mengen. Eerst het zout en dan langzaam steeds meer bloem erbij. Ook de slaolie er nu even doorheen gooien. Blijf het deeg zeker vijf minuten goed doorkneden tot het soepel aanvoelt en je er een gladde bal van kunt maken.
Als het deeg te droog is komen er scheurtjes in, dan iets water toevoegen. Als het nat en plakkerig aanvoelt gewoon iets bloem erbij doen.
Bewaren gaat goed in een afgesloten plastic zak.


Nu kun je van het deeg allerlei figuren gaan maken.
Bijvoorbeeld: Kerstboom versiering

Het afbakken doe je eerst een tijd op 100 graden celcius en daarna op 125 graden. Afhankelijk van de grootte bepaal je de tijd. (enkele uren!) Het afkoelen laten gebeuren in de oven zelf.



Tip:

Wanneer je bij de maken van het brooddeeg wat gekleurde verf toevoegt (enkele lepeltjes plakkaatverf is meestal voldoende), krijg je prachtig gekleurd brooddeeg wat dan achteraf niet meer geschilderd hoeft te worden.

Tip van Christa:
Dit kleuren kan ook door gekleurd crepe papier in het water te doen waarmee je het deeg maakt. Wel het papier eerst verwijderen voor je het water bij de bloem doet. Voor de wat kleinere kinderen is dit misschien een makkelijker oplossing.


Is dit wat je zocht?
Veel plezier!! Haha!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:46


Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:48

Wij doen het altijd zo:

ingrediƫnten
Hier zijn verschillende manieren, en verhouding, om brooddeeg te maken. Dit is de meest gangbare:
2 delen bloem ..... 1 deel zout ..... 1 deel water
bijvoorbeeld
500g ongebleekt meel ..... 250g zout ..... 250ml water

De grammen zijn afhankelijk van de hoeveelheid die je wil maken. De grote hoeveelheid zout geeft al aan dat het brood niet om te eten is. De grote hoeveelheid zout is nodig voor de conservering en de hardheid van het baksel.

bereiding
Doe meel en zout bijeen in een kom en meng ze door elkaar. Voeg daarna de olie en het water toe en kneed hiervan een stevig deeg. Hiervoor kunt u het beste een mixer met deeghaken gebruiken, maar het kan ook met de hand.
Hoe weet u wanneer het deeg klaar is voor gebruik? Als het aan de wanden van de kom (of aan uw handen) kleeft, zit er te veel water in - voeg dan meel toe tot het niet meer plakkerig is. Als het kruimelig is of scheurt wanneer u het uitrolt, is het te droog - doe er dan wat water bij, steeds met twee eetlepels tegelijk totdat het de juiste dikte heeft.
Bewaar het deeg in een plastic zak totdat u het gaat gebruiken. Haal er zoveel uit als u nodig hebt, kneed het licht en rol het daarna tussen uw handen of met een deegroller uit. Maak in het laatste geval gebruik van een licht met bloem bestoven werkvlak.

bakken
Het bakken moet geleidelijk aan gaan en niet te hevig. Je moet de deegfiguurtjes wel in de gaten blijven houden. Is het deegfiguurtje niet hard genoed dan moet je het langer in de oven laten. Afhankelijk van de dikte van de figuurtjes zal de baktijd 1 tot 3 uur bedragen op zo'n 100 graden Celius. Bij dikkere figuren moet je al snel aan 10 uur denken. Je kan het deeg ook gewoon op kamertemperatuur laten drogen, dit zal echter wel enkele dagen in beslag nemen. Controleer het baksel door er met een vork tegenaan te tikken. Als u een steenachtig geluid hoort, is het goed.

Succes.
Groetjes Inge.

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 13:49

ik heb toevallig vorige week met mijn klas waar ik stage loop figuurtjes gemaakt van brooddeeg voor 15 kinderen heb ik gebruikt 1500 gram bloem 750 gram zout en 750 ml water.
ik hoop dat je er wat aan hebt.
als je bij de zoekmachine www.msn.nl zout brooddeeg in typt dan krijg je heel veel bruikbare links.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 18:04

Oeh, thanks! Jullie zijn geweldig! Haha!