&*^$%@ Belasting

Moderators: Leo, Murthul, Muurp, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 10:21

UlbeH schreef:
Wat moet je doen dan Poohbeer?

Dat wilde ik ook al vragen Haha!. Volgens mij gewoon even de huizen omrekenen naar rato en elk voor hun eigen deel de huurwaarde en in totaal moet dat dan weer 12 maanden zijn, maar dan samengesteld Verward.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:08

Klopt Poohbear, van het verkochte huis reken je de maanden dat je het in je bezit had, daar krijg je dus de korting op en over je nieuwe huis bereken je het ook voor de maanden dat je het hebt, met de bijbehorende huurwaarde (via WOZ waarde) voor elk van de huizen. Tenminste, zo is het volgens mij.

Als er overlap is geweest en je dus 2 hypotheken tegelijkertijd had, dan wordt het iets ingewikkelder, dan moet je volgens mij een van de twee tijdens de overlap periode in een andere box meetellen (box 3 als ik me niet vergis), denk ik.

Ulbe???

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:09

Je kunt het je zo voorstellen:
Huis 1 van januari t/m juni : hier vul je dus de huurwaarde en rente in voor 6 maanden, de maanden dat je dat huis in bezit had.

Huis 2 van juli t/m december: hier vul je dus ook de huurwaarde en rente in voor 6 maanden, plus nog de aftrekbare kosten voor de akten etc.

Als je je oude huis bijvoorbeeld in augustus hebt verkocht wordt de verdeling natuurlijk 8-4, maar dat was wel helder neem ik aan.

De teruggave is in zoverre huisgebonden dat de twee verschillende huizen hun eigen WOZ waarde hebben, waarmee je de huurwaarde berekent en elk hebben ze hun eigen financiering, waarover je rente betaalt en die voer je op in je aangifte (en kosten notaris etc.). Je kunt de teruggave voor je oude huis dus alléén berekenen over de maanden dat je het in bezit had en de bijbehorende financiering liep. Voor dat deel van het jaar dat je je nieuwe huis in bezit had, moet je dus met die bedragen rekenen. Dan ga ik er wel van uit dat het transport op de eerste of de laatste dag van de maand is geweest, die details kun je precies terugvinden in je bankpapieren. Als het goed is, heb je van de bank een exact overzicht gehad over je hypotheken.

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:05

Als je nog geen aanslag hebt gehad voor de gemeente belasting, dan moet je inderdaad de gemeente bellen voor de WOZ waarde. Misschien weet Ulbe te vertellen of er nog gecorrigeerd moet worden in sommige gemeentes??? Dat weet ik namelijk niet uit mijn hoofd en ik heb geen fiscaal memo liggen. 2 jaar geleden moest ik nog 30% bij op tellen in Amsterdam, nu niet meer omdat er opnieuw gepeild is (hertaxatie).

Je hypotheek gegevens staan in je akte, en anders kan de bank je aan een overzicht helpen voor je nieuwe hypotheek. Van je oude hypotheek heb je -als het goed is- wel al overzichten gekregen voor elk jaar.

Diskette er in stoppen en de rest gaat vanzelf Haha!.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie