Sollicitaties!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Sollicitaties!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 20:55

Nou wat ik vandaag meemaakte.. Ben al een tijdje op zoek naar ander werk, maar het wilde niet echt vlotten. Een maand geleden ofzo had ik gesolliciteerd bij de universiteit utrecht (faculteit diergeneeskunde) als microbiologisch laborant. Ik had wel vrijwel meteen een bevestiging brief gehad, dat ze mijn sollicitatie hadden ontvangen, bla bla.. Maar nog steeds niks gehoord. Dacht eergisteren, nou dat wordt niks, vacature stond al niet meer op de website, dus ik ging al weer op zoek naar wat anders. Zag ik bij het Kiwa in Nieuwegein een vacature als, jawel, microbiologisch laborant Haha! . Dus ik solliciteren (dat was afgelopen woensdag).
Vandaag kwam ik thuis, zat er bij de post een brief van de universiteit, dat ik 22 april op gesprek mag komen! Ik blij!!! Lachen (Was ook zo nieuwgierig had de envelop al op de trap open gemaakt). toen kwam ik binnen (met de brief in m'n handen) gaat de telefoon. Is het Kiwa, of ik volgende week op gesprek wil komen! Hahahaha! 2 tellen later belde ze weer terug of het aanstaande maandag ook kon, want er zat toch wel haast bij! Dus ik heb het de komende tijd druk met solliciteren! Haha!

Dusse, heeft er nog iemand tips voor me? Haha! Trek m'n mooie Mexx pak aan, met een blousje eronder. Verder nog tips?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:14

Dat is nog eens geluk hebben !
Zo heb je niks, en zo heb je twee uitnodigingen, leuk hoor !

De belangrijkste tip:
Blijf gewoon jezelf....... lijkt makkelijk, maar dat is het niet altijd.
Uiteraard moet je proberen om jezelf "te verkopen", je moet jezelf zeker niet minder voordoen, maar pas ook op met overdrijven over je positieve kanten want uiteindelijk loop je toch tegen de lamp (of je krijgt een baan waar je eigenlijk niet geschikt voor bent).

Je kunt je wel alvast voorbereiden op het sollicitatiegesprek.
Er zijn bijna altijd standaard vragen die bij elk gesprek gesteld worden, zoals wat zijn je positieve en negatieve kanten, waarom juist deze baan, waarom bij dit bedrijf etc.
Voor jezelf is het belangrijk om tijdens het gesprek de dingen te zeggen die je wilt zeggen, ook al wordt er niet direct naar gevraagd.
Belangrijk dus om voor jezelf uit te zoeken welke wending jij graag aan het gesprek wilt geven, en hoe je dit wilt gaan bereiken.

Mocht je behoefte hebben om eens een gesprek te "oefenen", dan wil ik je met alle plezier helpen !

Heel veel succes !

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 21:27

Bedankt voor de tips oscar, en voor het aanbod voor het oefenen. Ik heb wel een klein beetje ervaring met solliciteren, heb nu 3 gesprekken gehad, bij 2 aangenomen (de 1e werk ik nog steeds). Bij de andere was ik afgewezen omdat ze me te rustig vonden. Verward Dat paste niet in de groep. Btje rare reden maar ja. Maar dat aanbod om te helpen gaat niet lukken vrees ik, heb maandag m'n eerste gesprek. Scheve mond Misschien heb je nog een tip voor me, positieve punten van mezelf lukt meestal wel, maar negatief vind ik wat lastiger. Niet dat ik mezelf zo goed vindt, maar kan gewoon niks bedenken.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 16:02

Graag gedaan !
Voor wat betreft de "negatieve" eigenschappen, dat is inderdaad lastig.
Als ze er om vragen, zul je toch iets moeten zeggen, als je zegt dat je geen mindere eigenschappen hebt dan staat dat vaak zo arrogant.
Vaak zijn "negatieve" eigenschappen ook weer als positief te beschouwen.
Bijvoorbeeld ongeduldigheid kan aan de ene kant minder positief zijn, terwijl het in andere gevallen weer erg goed van pas komt.
Hetzelfde geldt voor stipt werken: aan de ene kant natuurlijk een erg goede eigenschap, aan de andere kant kan het lastig zijn (je verliest er vaak veel tijd mee en het kan ook doorslaan naar het extreme).
Zo zijn er nog heel veel dingen te bedenken die op verschillende manieren uit te leggen zijn, kies desnoods hier iets van zodat je toch nog wat te melden hebt en aangeeft dat je erover nagedacht hebt Knipoog

Heel veel succes morgen, ik zal voor je duimen !

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 19:45

Bij mijn vorige sollicitaties zei ik meestal bij positief: nauwkeurig werken (erg belangrijk op een lab), sociaal, praktisch, flexibel. En bij negatief: onzeker, afwachtend, perfectionist (kan ook positief zijn).
Bedankt voor je informatie! En de sollicitatie morgen zie ik niet zo tegen op, meer die bij diergeneeskunde. Als ik mag kiezen, wil ik daar het liefste werken! Laat morgen weten hoe het ging. Moet er pas om half vier zijn.