Zijn er dierenartsen in de zaal????

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Zijn er dierenartsen in de zaal????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 16:05

Hoi hoi...

Ik ahd ff een vraagje? Ik vroeg me af of er hier ook dierenartsen zijn, of in ieder geval iemand die de opleiding (voor een deel) gevolgd heeft...

Is het echt zo zwaar als word gezegd?
Is het echt zo moeilijk om binnen te komen?
Ben je verzekerd met een kumlaude? (sorry verkeerd geschreven, weet nie hoe het wel meot)

ER word mij namelijk verteld dat het echt niet makkelijk is, Een vriendin van mij wil het ook graag worden, die wil naar antwerpen geloof ik, maar het lijkt me in belgie allemaal veel strenger?? Engeland lijkt me ook wel leuk, maar das weer niet te betalen....

iemand??

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:09

Ehm ik doe zelf niet de DA opleiding maar wel de DA ass. paraveterinair.
Van de DA opleiding weet ik niet heel veel maar ik zal het proberen :

Volgens mij moet je VWO hebben als vooropleiding.
Dan moet je nog worden ingeloot op de universiteit, en dit schijnt idd heeel erg moeilijk te zijn.
En ja dan ben je eindelijk binnen en begint het echte werk.

Ik hoor wel van verschillende dierenartsen waar ik mee te maken heb dat ze dit werk niet de opleiding waard vonden...maargoed naar schoolgaan is nooit leuk Haha!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:10

Batje weet er volgens mij ook iets van, weet dat zei er ook mee bezig was.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:11

Ik kan het overigens morgen op school wel even voor je vragen?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:15

Je moet idd minimaal VWO hebben, als je gemiddeld een 8 hebt ben je automatisch 'ingeloot'.
Mijn vriendin doet de opleiding voor 'gewone' arts in Belgie. het toelatingsexamen is heel zwaar. De stof verschilt niet veel, maar ze zijn wel streng (weinig herkansingen e.d.).

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:16

Oh ja, je kan ook een met een propaedeuse van een gerichte!! HBO opleiding instromen.
En onder de 8 moet je meeloten.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 13:28

In Nederland heb je inderdaad VWO nodig, of Propedeuse van HBO op een vergelijkbaar vlak (en die zijn er dus niet echt, maar goed Haha! )
Heb je geen VWO dan kan je Colloqium Doctum doen, een aangepast VWO examen, alleen geldig voor toelating voor Diergeneeskunde.

Bij de loting telt je gemiddelde examencijfer.
> 8 = toegelaten
7-8 = ca 66% kans
6-7 = ca 22% kans
5-6 = ca 11% kans
Bij een Colloqium Doctum zit je in de 22% kans klasse.
(Volgens mij kloppen de % niet helemaal, maar om je een beeld te geven..)

Voor grootvee kan je mee doen aan de decentrale selectie, daarbij heb je meerdere gesprekken en heb je kans zonder loting toegelaten te worden. Paarden zijn in dit opzicht geen grootvee.

Voor de situatie in Belgie kan je het even aan Reina vragen, die zit daar nu (Gent)

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:57

Hoii,

Ik ga volgend jaar diergeneeskunde studeren en heb me helemaal verdiept in de toelatingseisen.

Je moet VWO hebben (of een HBO-propedeuse/diploma, dan word je ingedeeld in catagorie C= tussen de 6,5 en 7,0). Voor VWO met profielen moet je of natuur- en gezondheid hebben, of natuur- en techniek met biologie 1,2 (weet het niet helemaal zeker, kijk anders een op www.uu.nl, dan op studiekiezers, dan bachelor, dan opleidingen en dan alle opleidingen. Daar staan alle toelatingseisen.

Het ligt dus aan je gemiddelde eindcijfer in welke lotingscatagorie je terechtkomt, hoe hoger je gemiddelde eindcijfer, hoe groter de kans dat je inloot.

Voor landbouwhuisdieren of veterinaire volksgezondheid kan je ook de decentrale selectie doen, dan kan je dmv allerlei testen toegelaten worden.

In België word je toegelaten als je aan dezelfde eisen voldoet als in Nederland. In België is geen loting, daar kan je zo instromen. Maar in België schijnt de opleiding veel zwaarder te zijn dan in Nederland (en die is al pittig heb ik gehoord).

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:07

Carola hier op Bokt studeert toch ook diergeneeskunde in België? Maar volgens mij wordt deze opgeleiding alleen in Gent gedoceerd en niet in Antwerp.
Een vriendin van mijn vriend (bep. niet mijn vriendin Haha! ) is nu bezig met afstuderen of inmiddels afgestudeerd (met als onderwerp Ataxie ) en wat ik van haar hoorde was dat de opleiding an sich niet zwaarder was dan hier maar dat vooral het cultuurverschil zwaar was. En dan zwaar als in vermoeiend.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:10

In Belgie moet je toelatingsexamen doen. En daar mag je geen Binas bij gebruiken en geen rekenmachine. De belgen zijn wat strenger. Ook schijn je soms als nederlander gediscrimineerd te worden. Je hebt minder kansen om te herkansen. Daarom is het hard werken, zeker op de uni's ook een 'cultuur' verschil.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:20

In België hoef je voor diergeneeskunde GEEN toelatingsexamen te doen, je mag er zo in. Alleen voor de opleiding tot tandarts, arts en burgerlijk ingenieur moet je toelatingsexamen doen. Voor diergeneeskunde dus niet. Verder weet Carola er veeeeeel meer vanaf dan ik, want die studeert diergeneeskunde in Gent.

Oja: Je kan in Belgie Diergeneeskunde (in het Nederlands) studeren in Gent en Antwerpen.

SuperMinx
Berichten: 125
Geregistreerd: 19-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:28

Ik studeer ook in Belgie i het o zo gezellige Gent. Je hoeft geen toelatingsexamen te doen, maar het is hier echt wel een heel stuk zwaarder dan in nederland dus bedenk wat je doet als je hier gaat studeren. Je geeft nemalijk heel erg veel van je vorige leventje op. Maar we loten dit jaar weer mee en dan zien we wel weer!! Carola timmer B.T.W.?

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 21:21

In antwerpen kan je alleen de eerste drie jaar doen, daarna moet je alsnog naar Gent.. Slapen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 00:19

Carola doet, dacht ik, ook de opleiding voor DA in België.

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:09

en moet je latijn en grieks hebben gehad?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 19:37

Nee, atheneum is in principe voldoende!

Wat betreft Belgie en NL is het idd meer het cultuurverschil, daarmee dus ook de verhoudingen tussen student en docent, dat het probleem maakt.

Bovendien ben ik blij dat ik niet in het nieuwe curriculum zit, in Utrecht. Dat lijkt me namelijk helemaal niks!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:34

Ik ben vorig jaar in Belgie wezen kijken, en het sprak me totaal niet aan. Zowel de manier van onderwijs die niet bij me past, als de manier waarop onderwijs gegeven wordt. Ik raad je aan om wat Belgie betreft echt zelf te gaan kijken of het bij je past.
Voor diergeneeskunde heb je een VWO diploma nodig met profiel natuur en gezondheid of natuur en techniek met biologie 1 en 2 of een oude stijl diploma met de vakken natuur- en scheikunde.
Met een 8 gemiddeld ben je automatisch binnen, met een lager gemiddelde is het vooral een kwestie van mazzel hebben. De inlotingskans in klasse 7-7,5 zal rond de 1 op 7 a 1 op 8 zitten (laat ik het anders zeggen, ik geloof er geen hout van dat 66% in die klasse wordt toegelaten, omdat in die klasse al bijna 2x zoveel mensen zitten als er opleidingsplaatsen zijn)
Met een HBO propedeuse kun je ook meeloten in die klasse, mits je kunt aantonen dat je natuur- en scheikunde op VWO niveau beheerst. Dat kan voor een deel door je opleiding, maar vaak zal je voor een van die twee vakken nog een aanvullend certificaat moeten halen. Op de site van de uni (www.uu.nl) wordt hier ook nog enige info over gegeven: zoek op James Boswell instituut.
Voor de richtingen tot veearts (rund en varken, GEEN paard) en overheidsveterinair wordt een decentrale selectie georganiseerd. De eerste ronde daarvan bestaat uit psychologische tests, de tweede uit gesprekken. Ik dacht dat daarna nog een gesprekkenronde kwam, maar dat weet ik niet zeker. Let wel: de mensen die op deze manier binnenkomen dienen een contract te tekenen dat ze die richting op gaan, dus je zit er dan wel aan vast.
En ondanks al het gepruts ga ik dit jaar voor de derde keer meeloten...*zucht*

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:26

Over dat contract valt dacht ik nog wel te steggelen. Daar lopen rechtszaken over, of het eigenlijk wel kan.
Want je moet ook al heel vroeg (eind eerste, begin 2e jaar? ) een richting kiezen waarna je niet meer zou kunnen switchen. Het is niet zeker of ze dat wel kunnen maken.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 19:32

Ik heb ook de cursussen gevolgd bij het james Boswell Instituut in Utrecht. Was echt goed geregeld, heb allebei de vakken in 1x gehaald!! (Natuurkunde was een zomercursus, in de zomervakantie 6 weken lang 5 dagen per week les van 17:30 tot 21:30, wel zwaar maar je bent er snel vanaf. Scheikunde heb ik een najaarscursus gedaan, van 10 september tm 26 november, 3 dagen per week (ook op zaterdag) les. Was wel fijn om op deze manier je ontbrekende vakken te halen, maar ben wel erg blij dta ik er nu vanaf ben!!

Jantien, wat is er anders aan het nieuwe curriculum?? Ben wel benieuwd eigenlijk..(Ondanks dat mijn kans op inloting negenoeg nihil is :s)

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:16

Nog even over Belgie: Het is inderdaad een pittige studie (maar ik heb geen idee hoe zwaar het in Nederland is). Het onderwijssysteem valt mij alles mee. Het is wel heel anders dan in Nederland, maar ik heb het hier prima naar mijn zin! Het enige wat ik wel heel jammer vind is dat de Nederlanders zo samenklieken.Ik heb echt geprobeerd om wat meer met de Belgen om te gaan, maar dat blijkt toch moeilijker dan ik dacht...
Jantien: Hoe weet je dat van die rechtzaken?? Het lijkt mij toch dat ze zelf bepalen wat de eisen zijn en zeker als het om zoiets gaat. Als zij je niet aan dat pad kunnen binden, probeert straks toch iedereen op die manier binnen te komen??

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 23:11

bedankt voor jullie reacties, het heeft me een stuk geholpen... Ik hoorde zoveel roddels dat ik onzeker werd.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 19:07

Als je het echt graag wil.....Gewoon proberen. Anders krijg je er echt spijt van!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 19:12

Ik ga ook ZEKER proberen, dat is mijn allergrootste wens, maar ik twijfel wel.... Ik heb wat dat betreft ook nog genoeg tijd...