Relatie met flink leeftijdsverschil

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pelgrim
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-01-03

Relatie met flink leeftijdsverschil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 17:42

Graag zou ik ervaringen willen lezen van mensen die een relatie hebben met een oudere/jongere man/vrouw. En dan echt een groot leeftijdsverschil, ik praat zelf over zo'n 15 jaar.
Wat zijn de moeilijkheden die je bent tegengekomen, zijn er vaak twijfels, reacties van de omgeving...etcetc.
Ik ben erg benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:02

Tussen mijn ex en mij zat een leeftijdsverschil van 16.5 jaar.
Onze omgeving reageerde geschokt, en achteraf hadden ze helemaal gelijk maar dat geef ik natuurlijk niet zo gauw toe Haha!
Ik was 19 en hij bijna 36 toen we gingen samenwonen. Het heeft anderhalf jaar geduurd.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:11

15 jaar. Maar het ligt ook hoe je het bekijkt. Kijk ben jij 14 en je vriend (of andersom) is 29 dan is het verschil groot. Maar ben jij 21 en je vriend is 36 dan vind ik het weer anders klinken. Dan heb je twee volwassenen en bij mijn eerste voorbeeld dan ben je nog een ''kind'' zeg maar. Maar in principe moet het wel kunnen en tja liefde kan je niet dwingen he.....

Pelgrim
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 18:18

Oke, om het even duidelijker te maken, ik ben zelf 28 jaar.

En natuurlijk is het dan toch anders dan als je bijv. nog 'maar' een jaar of 18 bent. Was dat een van de redenen Sonja bij jou, omdat je eigenlijk nog te jong was? Of ben je ook erg beinvloed door je omgeving?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:24

In mijn eigen omgeving is er iemand van ruim 50, met een meid van 26. Vind ik ten eerste erg dom, die meid van 26 is nog jonger dan zijn eigen dochters, en bovendien is hij al opa. Die meid wil zelf misschien nog kinderen. Tegen de tijd dat zij 20 zouden zijn, zou hun vader al 80 zijn.

Natuurlijk wordt dit verschil veel kleiner als je over een leeftijdsverschil van 15 jaar praat, maar alsnog krijg je volgens mij wel botsingen.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:25

Vriendin en vriend van mij: 13 jaar verschil.

Allebei natuurlijk hevig beweren dat het leeftijdsverschil geen probleem is, maar uiteindelijk is het daar toch op stuk gegaan. Teveel verschillende ervaringen en in een andere periode in het leven. Dat ging niet samen.

Maar ik ken ook genoeg voorbeelden dat het wel kan, en al heel lang goed gaat. Gewoon proberen dus maar?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:27

Pelgrim schreef:
En natuurlijk is het dan toch anders dan als je bijv. nog 'maar' een jaar of 18 bent. Was dat een van de redenen Sonja bij jou, omdat je eigenlijk nog te jong was? Of ben je ook erg beinvloed door je omgeving?


Nee, dat was de reden niet. Losse handjes.....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:34

Maar losse handjes hebben in principe toch niet met leeftijdsverschil te maken? Of was de aanwezigheid van losse handjes niet het enige wat jullie relatie de das omdeed?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:37

Hiero... vorige relatie 10 jaar verschil (ik dus de jongste) De leeftijd was op zich niet de reden waarom het niet verder ging, maar voortaan houdt ik t toch echt dichterop mn eigen leeftijd...

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:37

de vriend van mijn moeder is 9 jaar jonger. en op t eerste gezicht passen ze totaal niet bij elkaar, maar het gata al een aantal jaar erg goed (8 dacht ik) en wat denk ik heel belangrijk is in hun relatie is het feit dat ze elk hun eigen leven hebben en elkaar daarin erg vrij laten. ik hoop trouwens dat het gaat om iemand die ouder is dan jou, want iemand van 13 is wel erg jong en die zit echt in een totaal andere belevingswereld.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:50

Pelgrim schreef:
Wat zijn de moeilijkheden die je bent tegengekomen, zijn er vaak twijfels, reacties van de omgeving...etcetc.
Ik ben erg benieuwd.


Ik scheel 14 jaar met mijn partner (hij is ouder). Twijfels heb ik nooit gehad, mijn omgeving echter wel (vnl. ouders) Nu ziet hij er nog steeds lekker uit voor zijn leeftijd -scheelt ook een hoop- dus als stel is niet echt te zien dat we veel verschillen in leeftijd, soms is het even slikken als je na gaat denken over hoe het over 20 jaar zou zijn, maar dat zie ik dan wel weer. Inmiddels wonen we alweer 7 jaar samen, problemen in onze relatie hebben we nooit gehad, we hebben geen kinderen, ook niet uit vorige relaties. Dat heeft een hoop zaken een stuk makkelijker gemaakt, denk ik.
Tja... je word verliefd of je word het niet he Haha!
Laatst bijgewerkt door Sibold op 16-01-03 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pelgrim
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 18:51

Marjolein schreef:
ik hoop trouwens dat het gaat om iemand die ouder is dan jou, want iemand van 13 is wel erg jong en die zit echt in een totaal andere belevingswereld.


Nee, hij is gelukkig wel ouder Knipoog .

Poeh, maar verder dus nog niet veel goede ervaringen, alleen de moeder van Marjolein dan wel.
Ik hoop dat er nog andere reacties komen met goede ervaringen Haha! .

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:32

XoNo schreef:
Maar losse handjes hebben in principe toch niet met leeftijdsverschil te maken? Of was de aanwezigheid van losse handjes niet het enige wat jullie relatie de das omdeed?


Heeft in principe niets te maken met leeftijd. Maar wel in meerdere mate met leeftijd verschil. Waarschijnlijk is het zo dat hij vaker jongere meisjes heeft gehad, omdat ze meer tegen een oudere opkijken en het voor hem makkelijker te 'domineren' is. Kweet niet hoe hoog de correlatie is, maar wellicht zijn er wel onderzoeken naar gedaan/

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 19:38

Degene met wie ik wat heb gehad waren ouder, het kleinste verschil was 3jaar en het grootste 15 jaar en ik moet eerlijk bekennen dat ik toch het groter leeftijdsverschil (rond de 10/15 jaar) fijner vind. Die mannen trekken me ook meer aan.
Ik zou me iig door een leeftijdsverschil niet laten ontmoedigen er zijn veel ergere dingen.
En zoals Sibold zegt: je wordt verliefd of je wordt het niet he.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:53

Prima, ja, daar had ik nog niet over nagedacht. Is wel mogelijk inderdaad.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:55

Leeftijdsverschil hoeft geen probleem te zijn. Het gaat niet zo zeer om de getallen voor je leeftijd, dan wel hoe oud je van binnen bent. Een tante van mij is gaan samenwonen met een man die jonger was dan haar oudste zoon. Die zoon is gaan samenwonen met een vrouw iets jonger dan zijn moeder.... beide stellen zijn inmiddels bijna 30 jaar samen. Het kan dus heel erg goed gaan. En nee, ik heb geen idee of ze ook aan partnerruil doen Haha! Ik heb er niet zoveel contact mee. Vond het destijds maar een vreemde vertoning, maar ze zijn nog altijd gelukkig lijkt het.
Maar ook ik maak me schuldig aan de bedenkingen die ik er toch altijd weer bij heb als er zo'n groot verschil in zit.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:11

Nou mijn vader is bijna 50, en zijn vriendin is 26. Ze schelen dus 24 jaar!!
Ik ben zelf 21, en ik heb nu dus 2 half zusjes van 3 jaar en van 1 jaar oud. Ze zijn nu al een paar jaar samen.

Ja de reacties die je krijgt zijn logisch, hij doet het natuurlijk voor de sex en zij voor het geld. Dat denken mensen gewoon meteen..

Het gaat inderdaad niet om de leeftijd, maar de mentale leeftijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:14

Prima"]
[quote="XoNo schreef:
Maar losse handjes hebben in principe toch niet met leeftijdsverschil te maken? Of was de aanwezigheid van losse handjes niet het enige wat jullie relatie de das omdeed?


Heeft in principe niets te maken met leeftijd. Maar wel in meerdere mate met leeftijd verschil. Waarschijnlijk is het zo dat hij vaker jongere meisjes heeft gehad, omdat ze meer tegen een oudere opkijken en het voor hem makkelijker te 'domineren' is. Kweet niet hoe hoog de correlatie is, maar wellicht zijn er wel onderzoeken naar gedaan/
[/quote]

Daar is zeer zeker onderzoek naar gedaan en de uitkomsten laten zich raden Haha!. Hoe hoog de correlatie is, weet ik ook niet uit mijn hoofd, maar er is in veel gevallen wel een verband in die richting te vinden. De achtergronden kunnen wel verschillen, bij de een heeft het een andere oorzaak dan bij de ander namelijk. En daar is veel onderzoek naar gedaan.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:35

Mijn vorige vriend was 23 jaar ouder dan ik (ik ben 23). Dat ging prima. De reden waarom we uit elkaar zijn gegaan wil ik liever niet hier bespreken, maar het had in elk geval niet met leeftijd te maken. Verder hoeft leeftijd echt geen probleem te zijn. Je bent zo oud als je je voelt, en zolang jij meerderjarig bent, is er ook geen wet die het verbiedt. Doe gewoon wat jij leuk vindt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:57

mijn ex was 15 jaar ouder dan ik, en idd hij dacht na n tijdje vaderfiguur te kunnen gaan spelen, hij werkte in een kroeg op stratumseind in eindhoven(voor de niet-brabanders:das een grote straat, met alleen maar kroegjes enzo echt gezellig!)en ik mocht alleen in de kroeg zijn waar hij werkte, moest t vragen als ik ergens anders heen ging met mn vriendinnen, en dan stuurde hij er vaak nog 'onopvallend'een vriend van hem achteraan! hij bepaalde en regelde alles voor mij, maar ja ik had ruzie thuis en hij had een eigen huis, dus op mn 18e woonde ik al samen!

maar oke in t begin, eerste 6 mnd ging het super! laatste 8 mnd was een hel!
er was nix van mij over!had geen eigen mening en die vrolijke spontane gekke meid die altijd de aandacht had en altijd dr woordje klaar had, was veranderd in een onzeker meisje dat niet eens meer op stap wilde, en geen eigen mening had!ik was steeds bang dat hij weer boos werd of dacht dat ik iets verkeerd had gedaan!

toen werd he ou&nieuw en t buurmeisje, van 17, dus scheelde maar 1,5 jaar met mij, kwam om half 2 vragen of ik ff mee op stap wilde!nou ik had al wat gedronken en had dus wel zin om met haar&leeftijdgenootjes op stap te gaan, hij verbood het mij!! toen ben ik toch gegaan(durfde ik gelukkig eindelijk tegen hem in te gaan, dankzij die fles champagne!), na een uur was hij er ineens ook en stonden hij en wat vrienden naar me te wijzen in t discotheekje waar ik was, ik had eindelijk weer plezier en stond op podium te dansen enzo heel veel mensen van mn werk waren er ook, en hij stond met zn middelvinger omhoog naar mij, en ging toen weg, 2 uur later ging ik ook terug naar zn huis, en lagen al mijn spullen buiten in de tuin, tussen de restjes vuurwerk, ik heb me nog nooit zo kl*te als toen gevoeld, hij had mn brommersleutels weggegooid, ik kon nergens heen en moest daar binnen gaan zitten en hem uitleggen wat ik had gedaan en of ik was vreemd gegaan, want daar was ie heilig van overtuigd!

heb me toen op wc opgesloten en mn moeder gebeld, die heeft me opgehaald(hij stond als een doorgedraaide gek op de wc-deur te slaan met een hamer!!ja drank&drugs doen gekke dingen met je...) t was nu een jaar geleden en heb er soms nog nachtmerries van!

heb nu gelukkig een hele lieve vriend, die is 29 ik 20, ik wordt 12 juni 21 en hij wordt 4 juli 30, dus ja ook wat ouder dan ik, maar hij is zo anders!laat me lekker vrij(oke zeurt soms wat over mn paarden)gaan op stap met een grote groep vrienden, leetijd van 19-31 jaar en t is altijd gezellig!

maar oke, nu ff weer terug naar je vragen, het leeftijdverschil kreeg ik bij mn ex wel wat reacties op, maar hij zag er heel jong uit(net half 20 ofzo) en in t begin ging het ook gewoon goed, tot hij ineens waanvoorstellingen ofzo kreeg, zn neef die vond me blijkbaar wel een leuke meid om te zien, en toen heeft mn ex echt 2 maanden volgehouden dat ik met ralf zou zijn vreemdgegaan!en hij ging alles controleren enzo, maar het leeftijdverschil zelf heb ik nooit echt problemen mee gehad

en mn vriend die nu dus 30 wordt, dat scheelt dus ook 9 jaar, daar krijg ik ook geen vreemde reacties op!

wat ik wel heb gemerkt, is dat iemand die een stukje ouder is dan jij zelf, vaak toch aan de toekomst wil denken, mn vriend van nu wordt 30, die wil toch wel wat zekerheid hebben, en niet dat ik over een paar jaar zeg goh ja t was leuk nu ga ik er weer vandoor!dat hij dan op zn 33e ofzo weer alleen zit, hij denkt echt aan de toekomst(zo af en toe hoor echt niet dagelijks!) terwijl ik nog meer van dag tot dag leef, ik bedoel ik ben pas 20 ik zie over een jaar of 5 wel wat ik verder wil doen! kinderen huisje boompje beestje enzo dat komt ooit nog wel!terwijl mn vriend daar al wat vaker aan denkt, logisch ook voor iemand die bijna 30 is.

maar verder geen problemen ofzo hoor!

ja in t begin leek het voor mij alsof hij boven mij stond, maar dat komt ook omdat ik hem van t werk ken, waar hij dus mn baas was(hele leuke gezellige groep, van supermarkt, en er zijn superveel realties op t werk dus niemand stond er raar van te kijken hoor!)
en dan op t werk moest ik dus gewoon luisteren naar hem, maar in t dagelijks leven krijgt hij dus gewoon een grote mond bij een meningsverschil(wat zelden voorkomt hoor!)en op t werk kan ik natuurlijk niet mn mond opentrekken naar hem!

maar ik werk inmiddels fulltime met paarden, dus is hij niet meer mn baas, en ach ja t was alleen de eerste maand ff wennen dat ik hem ook buiten werktijd zag enzo en dat we 100%gelijkwaardig zijn, maar t gaat echt hardstikke goed!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:01

Op de vereniging waren we er al achter dat veel vrouwen een oudere partner hebben. O.a. mijn vriendin scheelt bijna 20 jaar met haar man, en zo zijn er nog 3 koppels. Zelf scheel ik 10 jaar met mijn vriend

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:00

Mijn partner en ik schelen 11 jaar in leeftijd.
We zijn inmiddels bijna 8 jaar bij elkaar en we gaan in juni trouwen.
Wij hebben nooit problemen ondervonden door het leeftijdsverschil.

Toen we elkaar leerden kennen was ik 22, mijn mannetje was 33.
Vreemde reacties krijgen wij eigenlijk nooit, domweg omdat het verschil nauwelijks zichtbaar is.
Nu natuurlijk de hamvraag: heb ik zo'n oude kop, of ziet m'n mannetje er nog zo lekker jong uit ?
Laten we het maar op het laatste houden, dat is voor iedereen beter ! Knipoog Haha!

Onze familie heeft ook nooit moeilijk gedaan, waarschijnlijk omdat we er zelf ook helemaal geen issue van maakten.
Sommige problemen kun je zo moeilijk maken als je zelf wilt, in ons geval was er dus gelukkig geen probleem Knipoog
Ik moet wel zeggen dat ik er altijd nog dankbaar voor ben dat ik nooit vervelende reacties heb gehad van familie / vrienden / bekenden, dat heeft onze start een stuk gemakkelijker gemaakt.

Pelgrim
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 10:39

Leuk dat er toch nog veel goede ervaringen zijn, dank jullie wel voor de verhalen. Het is ook niet zo zeer dat ik aan hem twijfel, het gaat eigenlijk heel goed. En wat sommigen ook zeggen, je bent zo oud als je je voelt en je kan moeilijk je gevoelens gaan negeren (wat ik trouwens wel een hele tijd heb gedaan).

En natuurlijk Oscar kan je sommige problemen zo moeilijk maken als je zelf wilt, het probleem is ook dat ik zo’n enorme nadenker ben. Is niet goed, weet ik, maar dat gebeurt gewoon Knipoog .
Sibold, hebben je ouders het uiteindelijk wel geaccepteerd? Of zijn er altijd bedenkingen gebleven?

Wat ik me ook kan voorstellen dat je minder snel ‘samen’ vrienden zal maken, omdat dan het leeftijdsverschil toch weer om de hoek komt kijken.

Daarnaast heb ik een grote familie en iedereen heeft altijd wel een mening. En dat vind ik best moeilijk. Alleen mijn moeder weer het nu, het vertellen aan de rest vind ik erg moeilijk, stel het elke keer weer uit. Sommige zullen dat wel raar vinden,’ want het is toch je eigen leven’, maar in dat opzicht laat ik me erg beïnvloeden door de omgeving.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:05

Ik scheel met mijn vriend 15 jaar, ik ben 21 hij is 36, 28 januari zijn we 2 jaar met elkaar en we wonen nu ongeveer een jaar samen.
In het begin vond mijn moeder het niet zo prettig maar nu ze hem veel beter kennen zijn ze toch wel blij met hem!!!

Of het voor altijd is weet je nooit hiervoor was ik met een jongen van 25 (ik 19) en dat is ook fout gegaan! Dus ik ben met mijn huidige relatie begonnen met het idee dat het niet aan leeftijd ligt. En het gaat hardstikke goed.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:05

Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen en dat is.

Age is nothing but a number