Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 17:13

Dees schreef:
Meelezer (lange termijn plannen) heeft even tussendoor prangende vraag voor jullie voor een vriend:

Hoe heet ook alweer die site die jullie gebruiken om marktinformatie te krijgen over een beoogde woning?
Vriend wil een bod doen en vraagt zich af hoe hij tot een goede bieding kan komen.

Aankoopmakelaar in de arm nemen is het beste.

Als hij dat niet wilt: Je kunt via het kadaster per postcode recente verkoopprijzen opvragen (kost €3,70). Dan moet je zelf die woningen even op Funda opzoeken en checken of het vergelijkbaar is. Dat geeft je in ieder geval een indicatie van verkoopprijzen in de buurt.

MizzMontana

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 19:28

Walter living geeft inderdaad veel info als je een account aan maakt. Geschatte waarde en recente verkoopprijzen in de buurt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 19:30

Nou 2 december moet flat van mijn oom leeg zijn voor de fotograaf.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 19:40

Gaat dat lukken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 19:50

Mijn broer heeft het gepland. := :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 19:53

Dus hij gaat het leeghalen?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 15:21

Walter Living en Woningstats.nl had ik graag willen kennen voordat ik mijn woning kocht. :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 15:25

Bellatrix schreef:
Dus hij gaat het leeghalen?

Ik kan niet veel. :+

Hoofd wil wel.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:10

Temeraire schreef:
Nanna schreef:
Het gaat om een twee-onder-een-kap woning met een tuin van +-14x9 meter. Dus weet niet hoe geschikt varkens dan zijn?

Ze brengen het alsof het afgelopen zomer voor het eerst hebben ontdekt en het dus in een begin stadium zit. Maar zeker weer ik dat niet. Ik wil inderdaad navragen of meer buren er last van hebben.

Het gebruik van gif vind ik geen optie.

Ik zou het wel spannend vinden. Kwamen ze hier zelf mee of zag je het zelf bij de bezichtiging?
Ik denk dat het mij niet op zou vallen terwijl het dus toch wel heel belangrijk is! Goed om op te letten.

Het werd genoemd in de vragenlijst dat het ontdekt is (met een vermoeden dat het Japanse duizendknoop is) in september dit jaar en er toen uitgetrokken is. Het lastige is dat we nu dus niet weten waar het stond en hoeveel. De tuin is afgelopen tijd ook niet super netjes bijgehouden dus het zou zomaar al wat langer kunnen staan. De makelaar bagataliseerd het erg. We neigen ernaar om eerst concrete informatie van een expert hierover te eisen voordat we in onderhandeling over het huis willen. Nu weten we namelijk precies niks. Het is zo zonde want het huis zelf is echt leuk.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:14

Het is echt troep,1 worteltje zorgt gewoon weer voor nieuwe ellende .
Laat je inderdaad goed adviseren,of het de kosten die het met zich mee gaat brengen je waard zijn .

Heel veel mensen weten niet wat het inhoud en bagatelliseren het ,klopt .

Tot je er mee te maken hebt (krijgt in jullie geval )

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:01

Ik lees nog steeds mee, maar door drukte rondom de woningzoektocht en werk even niet gereageerd. Ondertussen drie bezichtigingen met aankoopmakelaar verder, waarvan bij het eerste huis meer mankeerde dan ik had gedacht waardoor ik van bieden af zag. De tweede was geweldig. Locatie, huis, buren, het was perfect. Heb het maximale geboden wat ik kon op basis van de geschatte taxatiewaarde, meer dan mijn aankoopmakelaar het waard vond. Op één na hoogste bieding -O- Schrok daar eigenlijk van, had gedacht dat ik nog veel vorser overboden zou worden. Dit was close. Het laatste huis was niet perfect, maar absoluut goed genoeg. Stond laag in de markt, 16% overboden, maar wederom niet geworden. Dus de zoektocht gaat door .Er gaat wel meer tijd dan me lief is in zitten :=

Nanna, lijkt me goed om informatie bij een expert in te winnen. Je niet laten opjagen in elk geval! Liever nu meer tijd en geld kwijt aan vooronderzoek, dan er wonen en erachter komen dat het helemaal mis is.

Dees, ik gebruikte 8118. sms'je van 1,50 en je krijgt de laatst bekende koopsom toegestuurd. Enige nadeel: er zit volgens mij een halfjaar vertraging op. Dus ik heb ook wel eens de koopsom van 5-20 jaar geleden teruggekregen. Ik belde ook de hypotheekadviseurs die ik vrijblijvend had gesproken. Dan kreeg ik alsnog de geschatte taxatiewaarde te horen. Nu met een aankoopmakelaar gaat het al helemaal gemakkelijk.

Alja, succes! Hopelijk met aankoopmakelaar nu snel geluk :D

_Roxanne, wat gaaf! Ben heel benieuwd wat jullie er voor iets moois van gaan maken.

JustMe8484, hoe zijn jullie bezichtigingen afgelopen?

Moonsparkle, hebben jullie de twee huizen nog bezichtigd? Hier ook moeite met vrij regelen. Of eigenlijk: dat kan ik niet. Dus ik heb 1 dag in de week en twee avonden van 16:30-17:00 waarop ik kan. In het verleden hebben mijn ouders nog voor mij bezichtigd, maar zonder zelf het huis te hebben gezien is bieden toch wel ingewikkeld.

Siers83, het is alweer twee weken geleden, maar toch: ik kreeg buikpijn van je bericht. Wat verschrikkelijk :( Zijn jullie er wat overheen, of is de kater nog aanwezig?

Alja schreef:
Wij hadden afgelopen najaar een bod gedaan op een huis in Vlagtwedde
Deze week kon je de biedingen inzien is hij weg gegaan voor een ton meer en dan praten we over Vlagtwedde, fiets Vlagtwedde :+

:') :') :')

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:48

Xrlijn, wat lief dat je er naar vraagt. Bezichtiging met de kinderen was heel positief. We hebben een bod uitgebracht en dat is geaccepteerd. Onze makelaar denkt op basis van gesprek met de andere makelaar dat wij niet het hoogste bod hadden, maar ze een goed gevoel bij ons hadden op basis van de begeleidende brief.
Ik ga niet teveel in detail treden, alles moet nog getekend ed. Maar mijn tip is dus wel: doe een brief bij je bod, het is een kleine moeite wat net in je voordeel kan zijn!

KleinBoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:45

Ik kom ook even binnenvallen. Ik lees altijd graag mee, maar ben niet zo actief qua posten. Maar wij hebben vorige week ons eerste huis gekocht. Ook wij zijn het uiteindelijk geworden door de motivatiebrief, want wij hadden niet het hoogste bod (En er zat een relatief groot verschil tussen ons en de hoogste bieder). Dus schrijf inderdaad die motivatiebrief, wie weet maakt het toch het verschil!

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:14

Wat voor zaken nemen jullie dan mee in die motivatiebrief?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:46

Persoonlijk houden, niet zakelijk. Dat online bieden is al zakelijk genoeg.
Voorstel rondje, hoe je de bezichtiging hebt ervaren, hoe je jezelf daar ziet wonen. Dat soort dingen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:50

Mijn ervaring is ondanks onze brieven werden we het nooit. En die waren echt wel
Positief en leuk opgezet maar hier in de Randstad telde gewoon hoogste bod ongeacht je bod.

Vandaag sleutels bij notaris overgedragen aan nieuwe bewoners van onze oude woning.
We wonen nu een week in onze nieuwe woning. Al voelt het nog niet als thuis, hahah.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:29

Eerlijk is eerlijk, het is het snelst verdienen in je leven. Al is het hoogste bod tweeduizend euro meer dan het tweede dat is gewoon alsnog tweeduizend euro. Misschien als ik senior ben een naar een flat ga zou ik nog wel overwegen om voor een lager bod te gaan.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 00:36

moonsparkle schreef:
Eerlijk is eerlijk, het is het snelst verdienen in je leven. Al is het hoogste bod tweeduizend euro meer dan het tweede dat is gewoon alsnog tweeduizend euro. Misschien als ik senior ben een naar een flat ga zou ik nog wel overwegen om voor een lager bod te gaan.

Klopt, op onze woning zat verschil van 11 duizend.
Diegene die minder bood had zonder financiële voorwaarden geboden en de ander met.
En eerlijk, we zijn gewoon voor die 11 duizend meer gegaan hoor dan maar met voorwaarde, want je bied tegenwoordig in deze tijd toch niet zonder dat je weet wat je kan bieden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:00

Dat valt toch in de praktijk tegen denk ik met dat overbieden. Wij zijn in een jaar tijd bij 3 huizen geweest die al verkocht waren onder voorbehoud maar opnieuw beschikbaar kwamen omdat de koper het toch niet rond kreeg.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 09:51

_Anne_V schreef:
Wat voor zaken nemen jullie dan mee in die motivatiebrief?

Wij hebben iets over onze zoektocht geschreven, wat we voor ons zien als wij in deze woning wonen, de voordelen die het al heeft maar ook de potentie. Geen smeek bede, wel persoonlijk.

Het zal er wellicht van af hangen welke regio, hoeveel er overboden wordt of andere mensen ook een motivatie brief hebben etc. Maar het is een kleine moeite om te schrijven (althans vind ik, zeker als je het leven in dat huis daadwerkelijk voor je ziet) en hoewel het geen garantie is zie je hier in het topic toch ook al weer 2 voorbeelden waarin het wel de doorslag heeft gegeven. Als je m niet schrijft kan het je sowieso niet helpen.
Bij dat huis waar wij ons eerste bod hadden gedaan waar met 2 ton overboden werd snap ik dat ze die brief van ons gelijk de schredder in schoven.
Maar liggen er andere biedingen die niet veel uit elkaar liggen kan het net de doorslag geven. Tja ons en KleinBoefje heeft het wel geholpen, dus mijn tip blijft om het lekker te doen. Baadt het niet schaadt het waarschijnlijk ook niet, tenzij je de woning of de persoonlijke smaak van de verkoper helemaal afkraakt natuurlijk..

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:02

Bij ons is de woning ook weggegaan aan de hoogste bieder..de makelaar heeft helpen kiezen..2 biedingen zaten vlak bij elkaar...beide met motivatie brief..Toevallig bracht het hoogste bod ook de meeste zekerheid voor ons...
De brieven die ons het meeste aanspraken waren wel de brieven met hoe graag ze in deze omgeving wilde wonen en wat hun aansprak in het huis en de tuin...en het winnend bod had zelfs al een plan voor de tuin...
Afknapper vond ik zelf een brief van iemand die ruim onder de vraagprijs bood met een beklaf brief die vooral over hem zelf ging..dat als alleenstaande hem niks gegund werdenzovoort enzovoort..verschil tussen laagste en hoogste bod was 75.000

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:15

Zou in je brief sowieso aangeven dat je al bij een hypotheekadviseur bent geweest als je een voorbehoud opneemt, dus geen problemen met de financiering verwacht.

Dat ze overigens voor een lager bod zijn gegaan hoeft niets te maken te hebben met de brief (ook al zegt de makelaar dat), want als die andere veel hoger hebben geboden maar bijvoorbeeld voor het hele bedrag dat ze bieden een voorbehoud van financiering willen opnemen is zo'n bod sowieso niet echt interessant.

Wij hadden twee exact dezelfde biedingen, maar wel allebei met een ander voorbehoud wat beide weinig risico voor ons was. Uiteindelijk hebben we toen wel gekozen voor de kopers die het beste bij ons monumentale huis passen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:29

Hoezo is een bedrag onder voorbehoud financiering niet interessant? Omdat je dat tegenwoordig ook af kunt kopen en het dus minder gedaan wordt? Wij hebben gewoon met voorbehoud geboden. Geen idee natuurlijk wat de andere hebben gedaan. Maar daarin waren wij dus ook niet perse een gunstigere keuze.
Uiteraard snap ik dat je naast best passend ook kijkt naar wat de overige voorwaarden en bijbehorende risico's zijn. Zo zijn wij flexibel in overdrachtsdatum en hebben dat ook benoemd.
Maar zo'n beklag brief als bij haha1995 is natuurlijk niet zo slim. Je zou toch verwachten dat een aankoopmakelaar daar ook even wat van zegt?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 10:39

JustMe8484 schreef:
Hoezo is een bedrag onder voorbehoud financiering niet interessant? Omdat je dat tegenwoordig ook af kunt kopen en het dus minder gedaan wordt? Wij hebben gewoon met voorbehoud geboden. Geen idee natuurlijk wat de andere hebben gedaan. Maar daarin waren wij dus ook niet perse een gunstigere keuze.
Uiteraard snap ik dat je naast best passend ook kijkt naar wat de overige voorwaarden en bijbehorende risico's zijn. Zo zijn wij flexibel in overdrachtsdatum en hebben dat ook benoemd.
Maar zo'n beklag brief als bij haha1995 is natuurlijk niet zo slim. Je zou toch verwachten dat een aankoopmakelaar daar ook even wat van zegt?

Het gaat niet om het voorbehoud van financiering zelf, maar de hoogte hiervan.

Stel de vraagprijs van een huis is realistisch neergezet op €300.000 en iemand doet een bod van €375.000 waarvoor ze een volledig voorbehoud van financiering opnemen van dus ook €375.000. Als de vraagprijs realistisch is, is de kans dan heel erg groot dat de taxatiewaarde nooit €375.000 gaat worden. Je krijgt tegenwoordig maximaal de taxatiewaarde als hypotheek, dus ongeacht het inkomen van deze mensen krijgen ze geen financiering voor dat bedrag en kunnen ze ontbinden.

Dan kun je beter gaan voor het bod van €360.000 met een financieel voorbehoud van €300.000, aangezien dat een veel minder groot risico is. Deze bieders zeggen dus eigenlijk dat ze die €60.000 die ze overbieden uit eigen middelen kunnen betalen en daarvoor geen hypotheek nodig hebben.

Bij het eerste voorbeeld heb je eigenlijk twee risico's: de taxatiewaarde en het inkomen van de bieders. Bij het tweede voorbeeld kun je wel verwachten dat de taxatie vast wel €300.000 wordt, waardoor je risico al verkoper lager is.

Het is dus als je een bod doet wel interessant om goed aan te geven hoe groot het voorbehoud van financiering is wat je opneemt. Hoe lager dit bedrag, hoe interessanter je bod.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:16

Voordeel zonder voorbehoud: je hebt na de wettelijke bedenktijd zekerheid van verkoop. Nadeel van financieringsvoorbehoud: het duurt een week of 6 tot 8 voordat je zekerheid hebt. Als de koper het niet kan financieren dan heb je bijna 2 maand tijd verloren.