de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 23:23

Pantykousjes kunnen vaak ook :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:04

prompter schreef:
Pantykousjes kunnen vaak ook :)

Ik denk dat dat wel minder werkt want daar boren insecten gewoon doorheen en vogels kunnen dan ook makkelijker pikken. Als ik een zakje eromheen heb die strak zit (dus verkeerde maat) dan werkt het namelijk ook niet zo goed

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:09

Maken jullie die zakjes zelf? Of kopen jullie ze?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:47

TinkerTreas schreef:

Shein :(

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:04

Dorine92 schreef:
TinkerTreas schreef:

Shein :(

Dit moet simpel zelf te maken zijn met wat oude glasgordijnen denk ik. Iig geen shein voor mij. Dan doe ik misschien giftige stof rond mijn oogst -O- Ik neem geen risico na die PFAS hier (ik zit bij 3M site Antwerpen)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:46

Nou ik denk dat de kans hier groter is dat het bende (bollengif in de lucht ofzo) tegenhoudt dan dat het iets op het fruit afzet. Als er al spul op zit wat los kan laten, is dat er tegen de tijd dat het fruit rijp is allang afgerekend. Ik hang de zakjes al maanden van tevoren op. Zodra de rui is geweest eigenlijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:41

Zoiets wil ik ook wel eens proberen :j Al zitten de insecten hier vaker aan de kersen en pruimen dan aan de appels en peren.

Ik ga komend jaar voor het eerst met moestuinbakken werken. Hopelijk zijn de slakken zo makkelijker tegen te houden.
Afbeelding

Ze moeten nog de grond in, maar het begin is er *\o/*

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:35

Ik dacht een paar Karneval appels te laten hangen zodat een vriend ze kan proeven. Die netjes hebben ze dus uiteindelijk wel stuk gepikt
Afbeelding
Maar dit is echt maar de tweede keer in een heel seizoen op zoveel fruit. Topscore

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:54

Afbeelding
Heb gister wat kweepeerblaadjes geoogst, want ik had begrepen dat je die als ze verdorren kunt oogsten, drogen en dan thee van zetten.

Ook heb ik gister voor het eerst kleefkruid gegeten, want ik wil beter worden in wildplukken en alles wat er te eten is in mijn tuin aan "onkruid" beter te benutten. Kleefkruid is nu echt prima te eten ben ik achter gekomen. Je kunt er ook stamppot mee maken las ik in een boek die ik heb

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 10:55

Ik heb in het verleden thee gezet van jonge, gedroogde bramenbladeren. Was echt lekker!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:19

Oh dan ga ik dat ook eens proberen in het voorjaar

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:26

Weer wat geprobeerd vanwege mijn voornemen meer onkruid te eten: bloedzuring door de smoothie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kan voortaan wel meer doorheen, zeker icm banaan. Maar ik dacht ik begin voorzichtig. Ook de peer en braam komt uit mijn tuin. Die had ik ingevroren. Wie wat bewaart die heeft wat

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:54

Leuke experimenten Dorine.

Ik zou ook echt meer uit de tuin kunnen eten. Maar dit jaar hadden we nog een boodschappenbox en die leverde het probleem op dat we veel van wat we in de tuin hebben staan ook via de box kregen. Waardoor we echt vaak teveel van hetzelfde hadden. En ik ben dan lang niet altijd in staat om het 'overschot' te verwerken. We hebben wel veel theeën uit de tuin gedronken en ik heb ook behoorlijk wat brandnetel in gerechten gebruikt.

Hier heb ik weer negen nieuwe peren in de grond staan. Ik ga proberen er zelf stepovers van te kweken.

En verder hebben we een geodome kas gekocht en materialen om beregening aan te leggen in de moestuinbakken. Dus ik ben alweer lekker aan het plannen voor volgend jaar. Zeker nu ik geen paarden meer aan huis heb is er ook weer veel meer ruimte. De hele track kan bij de tuin getrokken worden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:47

Wat bedoel je met stepovers? Van die lage hekjes zeg maar?

Gaaf zeg die geodome!

Ik heb mijn enten van afgelopen jaar uitgezocht, denk 40% gelukt.

Ik heb nu echt heel veel nectarine-pruim, appel Pinova en hybride pruim GEK haha, en nog een aantal leuke dingen die gelukt zijn. Helaas ook behoorlijk wat mislukt maar nog steeds goedkoper uit als boompjes kopen plus dat ik er hobby in heb.

Laten we het er maar op houden dat paarden als hobby nog steeds duurder zouden zijn :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:02

Netjes hoor! Ik koop altijd maar gewoon alles. Heb wel enten geleerd maar doe er verder niks mee. Ben ook geen zaaier trouwens. Dan kost het inderdaad een stuk meer. Ben benieuwd of jij nog wat opgekweekt krijgt uit de zaden. Die perzik zijn rotzaden, die zijn vaak gebarsten, vandaar dat ik er ook wat abrikozen bij had gedaan

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:19

Ik ook. Mijn man is wel beter in zaaien, vooral in pawpaw maar ook avocado en loquat zijn al een aantal goed gelukt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 05:42

Ik vraag me wel af of loquat een kans van slagen heeft hier. Bij Wouter van Eck is hij overleden. Ik zie op facebook wel een paar resultaten maar dat zijn allemaal Belgen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:23

Ik heb er twee die afgelopen winter buiten hebben overleefd, 1 zaailing en 1 geënte. De jonkies staan nog in de kas. Ik heb zaailingen van Madeira en van de supermarkt (Spanje).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:33

Prairy schreef:
Ik heb er twee die afgelopen winter buiten hebben overleefd, 1 zaailing en 1 geënte. De jonkies staan nog in de kas. Ik heb zaailingen van Madeira en van de supermarkt (Spanje).

Ik lees vooral vaak dat ze soms wel overleven maar geen vrucht zetten. En blijkbaar gaan ze dus soms ook dood

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:47

Ik heb er eentje die in een grote pot in de kas staat, ik denk dat die nu 4 jaar oud is? Inderdaad nog geen vrucht.

Van de Madeira zaailingen hoop ik dat die wel vruchten gaan geven omdat dat wilde loquats zijn. Van de Spaanse kan ik me inderdaad voorstellen dat die wellicht geen vruchten gaan geven.

We gaan het zien over een paar jaar, ik vind het in ieder geval mooie planten en ze hebben mooi groot blad om mee te mulchen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:58

Prairy schreef:
Ik heb er eentje die in een grote pot in de kas staat, ik denk dat die nu 4 jaar oud is? Inderdaad nog geen vrucht.

Van de Madeira zaailingen hoop ik dat die wel vruchten gaan geven omdat dat wilde loquats zijn. Van de Spaanse kan ik me inderdaad voorstellen dat die wellicht geen vruchten gaan geven.

We gaan het zien over een paar jaar, ik vind het in ieder geval mooie planten en ze hebben mooi groot blad om mee te mulchen.

Ik volg het met belangstelling in ieder geval. Er zijn zo een aantal dingen die ik te risicovol vind (in de zin van dat ze een heel goed plekje zullen innemen voor iets wat het gegarandeerd gaat doen). Het gaat hierbij naast de loquat dus onder andere om cudriana tricuspidata (che fruit), granaatappel (er is wel succes in België mee in de volle grond, maar de vraag is hoe gaat dat in Nederland) en dingen als jujube, ananasguave, aardbeiguave, passievrucht etc
Ik heb het wel aangedurfd om een Kumquat en een Citrumelo neer te zetten in de volle grond tegen de muur van mijn huis, maar ook dat is afwachten of en wanneer het vrucht gaat zetten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:21

De ananasguave heb ik staan, die heeft afgelopen winter ook overleefd, net als de een van de 2 che fruit.

Chileense guave (denk dat dat je aardbei guave is?) heb ik staan en doet het ook goed. Daar heb ik nu 2 jaar vruchtjes aan gehad.

Kumquat en een andere citrus staan in de winter in de kas.
Dit was allemaal gekocht spul.

Ik heb ook anona uit zaad, die staan nu in huis, dat kan echt niet tegen kou hebben we helaas een keer gemerkt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:15

Bij che fruit ben ik absoluut niet bang dat het doodvriest, maar meer dat het geen vrucht zet, of het vroegtijdig laat vallen. Ik weet van geen enkele boom in Noord Nederland dat die draagt. En dan moet het nog afrijpen en lekker zijn ook
Ananasguave weet ik helemaal weinig van, ook niet hoe het smaakt en ook bij deze vraag ik me af of het vrucht zet en afrijpt. Een levende boom is niet per se een producerende boom.
Chileense guave is iets anders dan aardbeiguave. Ugni molinae bedoel jij. Zijn die lekker? Ik weet dat ze op beschutte plekken vaak wel een aantal jaar overleven en dragen, tot het 1 keer een rotjaar is, en dan sterven ze vaak toch wel. Ik zat eraan te denken deze in pot te houden, maar weet niet of de ik vruchten lekker vind. Van die vrouw van kwekerij arborealis is het het lievelingsfruit maar er zijn ook mensen die het niet lekker vinden. En zelf kan ik er dus helemaal niks over zeggen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:26

Ik vind het grappig smakende besjes. Ik vergeet alleen vaak dat ik ze heb staan haha.

De ananas guave heb ik vooral omdat ik het een mooie struik vind, in het nieuwe gedeelte heb ik ook gekeken naar dingen planten gewoon omdat ze ook mooi zijn (naast een functie).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:39

Ja zoveel ruimte heb ik dus dan weer niet, dus iets wat jaar na jaar niks doet kan ik beter vervangen door iets wat wel wat doet. Ik denk er ook ernstig over om mijn Japanse sierkers met de grond gelijk te maken. Dan kan daar een gewone kers staan, dat geeft tenminste nog oogst. Zelfde geldt voor een Robinia