Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 07:59

Idd een trekkertje voor de wanden / glas, en dan de kant van de douchestang met een FRM droogdoek, voor de stang/kraan en die wand. Best wel gedoe soms als je even snel wilt douchen, maar ik hou het maar vol om het zo lang mogelijk mooi te houden :')

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:42

_San87_ schreef:
Omdat onze douche in het bad zit.

Oja duh. Sorry ik had nog geen koffie op :')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 16:31

Ik heb voor 6,95 een schrob apparaatje meegenomen bij de action (een soort tandenborstel xl).
Voor die paar euro krijg ik de hoekjes en voegen van de douche er mooi schoon mee.
Een stoomapparaat kan ik helaas nog niet bekostigen.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:47

Even dit topic weer omhoog halen voor een vraag :P

Een van de truien van m’n vriend ruikt altijd muf. Gister gewassen en er zit gewoon geen frisse geur in. De rest van de kleding heeft het niet, dus het is echt deze trui.
Hij is 100% polyester.

Ik heb hem al eens een paar uurtjes in de azijn gehad voor het wassen en dat leek ietsje te helpen, maar kennelijk niet voldoende.

Iemand tips? :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:58

_Lois_ schreef:
Even dit topic weer omhoog halen voor een vraag :P

Een van de truien van m’n vriend ruikt altijd muf. Gister gewassen en er zit gewoon geen frisse geur in. De rest van de kleding heeft het niet, dus het is echt deze trui.
Hij is 100% polyester.

Ik heb hem al eens een paar uurtjes in de azijn gehad voor het wassen en dat leek ietsje te helpen, maar kennelijk niet voldoende.

Iemand tips? :)

Tip van iemand die een t-shirt (van mijn ex) die een dode nog eens zou laten sterven heeft kunnen redden:

24-48 uur in sterk azijn water en dan op 60 graden wassen. Op het langste programma Misschien overleeft hij het niet maar een stinkende trui wil je ook niet. :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:59

Ik heb wasmiddel voor sportkleding gebruikt om een geur uit kleding te krijgen, dat is daarmee heel goed gelukt. Daarna nog een keer gewassen met gewone wasmiddel en het rook weer helemaal goed. Wellicht is dat een idee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:11

In de baking soda met warm water? Nachtje in leggen en dan wassen met beetje wasparfum?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:12

Ik ben trouwens aan het testen met probiotica schoonmaakmiddelen van FRM tegelwerken. Moet zeggen dat ik blij verrast ben. Blijft echt langer schoon.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:16

Ik ben erg benieuwd of die probiotica producten hetzelfde/op dezelfde manier werken als de probiotica producten van Yokuu? Deze laatste zijn namelijk ook superfijn en niet schadelijk voor het milieu!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:36

MissWeenie schreef:
Ik ben erg benieuwd of die probiotica producten hetzelfde/op dezelfde manier werken als de probiotica producten van Yokuu? Deze laatste zijn namelijk ook superfijn en niet schadelijk voor het milieu!

Weet niet, die ken ik niet. Zal eens kijken.
Edit: ja, werkt volgens hetzelfde principe.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 06:40

C_arola schreef:
Ik heb wasmiddel voor sportkleding gebruikt om een geur uit kleding te krijgen, dat is daarmee heel goed gelukt. Daarna nog een keer gewassen met gewone wasmiddel en het rook weer helemaal goed. Wellicht is dat een idee.

HG heeft een goed middel. Inderdaad voor sportkleding.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 06:41

Suzanne F. schreef:
Ik ben trouwens aan het testen met probiotica schoonmaakmiddelen van FRM tegelwerken. Moet zeggen dat ik blij verrast ben. Blijft echt langer schoon.

Ik ben er sceptisch over.
Je zou met goede bacteriën, slechte doden.
Maar wat heeft die goede bacterie nodig om te overleven?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 06:45

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:

Die blijven ook maar enkele dagen (ze zeggen 7) leven. Ik vind het grootste voordeel dat het niet schuimt en dat het veel langer schoon blijft. Zelfs stof. Je sprayt het erop en laat even intrekken en dan neem je het met een doek af. De douche heb ik eerst met de deep clean kalk reiniger gedaan. Is ook echt goed spul.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:18

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik heb het niet onderzocht, maar denk dat de goede bacteriën idd de slechte ‘opeten’ degene die onder andere geurtjes etc veroorzaken. De bacteriën leven een dag of 7, zolang voeden ze zich ook met andere bacteriën en vuil die zich hoe dan ook verzamelen in je huis, dus in plaats van dat het zich helemaal ophoopt, wordt het ondertussen vanzelf verminderd. Zoiets?

Het werkt in ieder geval wel echt fijn, vooral de vloerreiniger werkt superschoon en erg zuinig. En de allesreiniger spray zorgt er idd voor dat oppervlakken langer schoon blijven, en vind die ook geweldig om te sprayen op de bank en de hondenmand etc. Geen chemische luchtjes en mens/huisdier/milieu vriendelijk. Heb echt het idee dat ik makkelijker schoonmaak tegenwoordig en dat het ook echt schoner oogt/ruikt (we hebben 3 honden in huis) en dat zonder belastende stoffen. Ik ben dus zeker wel fan!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:24

Ik was sokken, sportshirts en liners van caps van tijd tot tijd met dettol. Niet dettol wasmiddel maar de gewone versie. Alle bacteriën dood, object gris en stank vrij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:55

Maar een de meeste bacteriën overleven het niet in een droge omgeving en hebben er geschikte temperatuur/warmte nodig.

Ik weet niet wat ze in die flessen stoppen, maar toen ik hun op de pagina de uitleg van 5 pagina’s aan het lezen was, haakte ik af.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:40

PSvanLot schreef:
Maar een de meeste bacteriën overleven het niet in een droge omgeving en hebben er geschikte temperatuur/warmte nodig.

Ik weet niet wat ze in die flessen stoppen, maar toen ik hun op de pagina de uitleg van 5 pagina’s aan het lezen was, haakte ik af.

De uitleg van die FRM Tegelwerken of van Yokuu? Bij de FAQ van Yokuu wordt gelinkt naar wetenschappelijke onderzoeken voor extra uitleg zie ik. Maar ik denk idd wel dat het klopt dat je er bijvoorbeeld rekening mee moet houden dat je het even laat inwerken, dus niet sprayen en gelijk poetsen en op die manier wel zorgt voor goede omstandigheden voor de bacteriën. Hier lijkt het in ieder geval heel goed te werken en het is huisdiervriendelijk dus ik ben er blij mee :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:58

Hebben jullie nog warmtepomp droger aanbevelingen? Graag onder de € 700 of iets erboven als het echt geweldig is.
Bij voorbaat dank!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:11

F_Orumster schreef:
Hebben jullie nog warmtepomp droger aanbevelingen? Graag onder de € 700 of iets erboven als het echt geweldig is.
Bij voorbaat dank!

Hier een condensdroger. Ik gebruik de droger niet zo vaak dus hier geen warmtepompdroger.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:18

Ik ga m ook niet veel gebruiken, ik mis het eigenlijk niet, behalve dan dat mijn handdoeken vreselijk worden (vezels die plat slaan). De handdoeken staan rechtop ongeveer. Geeft daardoor ook veel meer stof af.

Condens zou ik op zich ook prima vinden, maar ik wil er niet uren op wachten/thuis voor blijven. En dat wordt bij condens afgeraden. Hoe ga jij daarmee om?

Dus voor handdoeken en beddengoed, 1 persoons huishouden. Beddengoed maak ik altijd een heel tentenkamp van op zolder, gaat ook prima op zich, maar als er toch een droger is, dan zal ik die daar ook voor gebruiken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:22

F_Orumster schreef:
Bij voorbaat dank!

Ik heb al een paar jaar een zanussi warmtepompdroger. Ik droog m.n. in de winter de handdoeken, beddengoed, sokken, ondergoed en shirts erin. Dus staat dan 1-2x per week aan.

Let wel op dat je de condensor goed schoon kan maken. Dat is per model nogal verschillend.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:25

Peulenschilletje :)

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:28

Suzanne F. schreef:

Hoe bevalt het nu een paar weken later?
En zijn er meer mensen met ervaring met schoonmaakmiddelen met probiotica? Ander merk mag ook. Liever zelfs want ik vind FRM vervelend op Facebook :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:34

Aan mij heb je niks, als bioloog zijnde ben ik sceptisch haha.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:34

Oh maar tegengeluid is ook welkom, zeker van iemand met verstand van zaken! Dit kan niet werken?