Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:15

karuna schreef:
Als je iets minstens of ten minste 20 dagen voor iets moet doorgeven. Is dat dan tussen 0 en 20 dagen van dat moment of meer dan 20 dagen voor dat moment.

Ik zou zeggen tenminste/ minstens 20 dagen van te voren doorgeven -> 20 dagen of eerder.
Op zijn minst 20 dagen, dus eerder mag, maar minimaal 20 dagen van te voren.

paars

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 00:20

Gebruik nu ronde matjes onder mijn pannen maar zoek echt wat voor de hele plaat. Bestaan er inmiddels inductie kookmatjes met ruimte in het midden voor de geïntegreerde afzuig? Of moet ik met een mesje aan de slag…

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:39

karuna schreef:
Je dat is in mijn ogen ook het enige juiste om te lezen. :? Maar eh de tegenreactie was dusdanig venijnig hoe ik zo dom kon zijn het niet andersom te begrijpen. |o dus maximaal 20 dagen ervoor moest het zijn.

Ik zou daar best eens zo niet heel erg lief op hebben kunnen reageren ~~}> iets met IQ van dr schoenmaat of zo

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:41

Ik ga binnenkort met de trein naar Duitsland. Vanuit mijn woonplaats gaat er een stoptrein de grens over. Ik heb eerder een kaartje in de trein gekocht, maar volgens de conducteur had ik toen veel teveel betaald. Maar waar ik goedkopere kaartjes kan vinden is mij niet duidelijk. Voorheen waren er groepstickets (we zijn met 2), maar die zie ik nu niet meer. Weet iemand waar ik het beste een kaartje kan kopen? Heb niet zo'n zin om hier €80 voor te betalen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:45

Naar welk station ga je? En je vertrekt vanuit Nederland? Dan kan je als het goed is gewoon in en uitchecken met je bankpas, maar dat hangt er wel vanaf naar welk Duits station je gaat. Aken bijvoorbeeld kan wel, Berlijn kan niet. Maar Berlijn is ook niet vlak over de grens natuurlijk.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:50

Ik denk dat je het beste online je kaartje kunt kopen. Ook binnenlands is dat vaak iets goedkoper dan ter plekke een kaartje kopen/inchecken met je bankpas.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:57

Ik ga naar Dortmund en woon vlakbij de grens.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:05

Picopico schreef:
Ik ga naar Dortmund en woon vlakbij de grens.

Dortmund is iets verder Duitsland in dan echt net over de grens. Helaas kan je dan niet uitchecken met je betaalpas. Wat hierboven al geadviseerd wordt: je kan dan beter online via bijvoorbeeld ns internationaal twee kaartjes kopen. Goedkope treinkaartjes zijn er bijna niet meer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 22:07

Voordat ik straks uren aan het prutsen ben en mensen hier daarna komen met 'dat hadden we je zo wel kunnen vertellen', vraag ik eerst maar even advies O:).

Ik heb iets van hard plastic, waar een onderdeel vanaf moet. Het zit een beetje in een hoekje, dus de zaag gaat niet en bovendien mogen de randen niet scherp of ruw zijn. Vroeger zou ik gewoon het gas voor het koken aangezet hebben, een mes in de vlam houden en het deel dat weg moet dan stukje bij beetje weg smelten. Echter.... Ik kook tegenwoordig elektrisch :roll:.
Zou dit verhaal ook werken met enkel de vlam van een kaars of wordt het mes dan niet heet genoeg? En als dat niet heet genoeg wordt, hoe pak ik dit dan aan?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 23:17

Ik denk dat een kaars te weinig hitte geeft om goed als "gereedschap verhitter" te werken, tegen de tijd dat je bij het plastic aangekomen bent is je gereedschap misschien alweer te koud.

Daarnaast is niet elke soort plastic smeltbaar.

Ideeën:
- groep van een stuk of drie, vier, vijf waxinelichtjes bij elkaar, die hitte versterkt elkaar om daarmee je mesje of oude schroevendraaier te verhitten. (doe dit op een veilige plaats, de vlammen worden hoger/groter dan je zou verwachten!)
- heb je een soldeerbout die je kunt (mis/ge)bruiken?
- iemand met camping-gasstelletje? (grotere vlam dan kaars = meer hitte)
- dremel (soort grote elektrische tandartsboor)
- het juiste vormpje laten 3D printen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 23:33

Dat is dus ook mijn zorg. Maar ik heb zelf een camping gasstel :)* moet ik alleen even achter het schot vandaan toveren. En op grond van wat jij zegt, zou een suiker-brander (zo'n ding waarmee je normaal de suiker bovenop je crème brulee verbrand, maar die ook prima werkt als je kleding wil verbranden) een optie kunnen zijn? Want die heb ik voor het grijpen.
Dremel heb ik niet, maar mijn broer wel. Woensdag ben ik bij zijn huis en garage, dus mocht het dan nog niet gelukt zijn, kan ik kijken of ik die kan vinden en of ik daar mee overweg kan.

Soldeer bout niet, 5 waxinelichtjes bij elkaar kan ik proberen (buiten, dus O:)).

Thanks voor het meedenken, ik heb wat ideeën rijker. En simpelweg 1 kaars hoef ik dus niet te proberen, dat is duidelijk :))

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 00:16

Lalidan schreef:
zou een suiker-brander (zo'n ding waarmee je normaal de suiker bovenop je crème brulee verbrand, maar die ook prima werkt als je kleding wil verbranden) een optie kunnen zijn? Want die heb ik voor het grijpen.
volgens Google wordt deze vlam 1300graden dus me dunkt warm genoeg. Succes!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:14

Ik heb een wat persoonlijke, maar wellicht herkennen mensen de situatie:

Ik kan niet heel goed tegen (aanhoudend) luid geluid, bijvoorbeeld op feestjes waar veel mensen zijn en praten, en dan ook nog luide muziek aan staat. Als ik dan moet deelnemen aangesprekken kost het me veel moeite om het gesprek te horen en te kunnen volgen.
En een tijd lang kan ik dat volhouden, tot het redelijk plotseling op is - dan is het ineens echt te veel en wil ik eigenlijk per direct naar huis. Maar ja, meestal ben ik daar met mijn man en heeft die gesprekken / connecties waardoor instant vertrekken niet goed kan.

Wat zou ik kunnen doen om een fase tussen 'dit is te doen' en 'ik wil nú gaan' te hebben zodat er gelegenheid is voor mijn man om zijn gesprekken af te ronden?

Zijn er mensen die bv. oordoppen gebruiken, en werkt dat goed je?

Iemand nog andere ideeën?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:20

Meestal zijn er wel signalen dat het emmertje volloopt, maar moet je leren om die te herkennen (en erkennen).

Het kan ook helpen om tussendoor even rustige plek op het feestje op te zoeken (toiletbezoek, al is het maar om even je handen te wassen oid; even naar buiten; wat drinken pakken; etc). In mijn ervaring kun je op die rustige plekken ook beter beoordelen hoe vol je emmertje zit, omdat je dan ook de rust hebt (letterlijk en figuurlijk) om even naar je lichaam te luisteren. Dan kan je ook beter inschatten hoe lang je hebt tot je emmertje vol is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:25

Mijn man heeft voor dit soort situaties de Loop Engage oordoppen. Die filteren het achtergrondgeluid weg waardoor hij zich kan focussen op het gesprek en geen last heeft van muziek en gesprekken van anderen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:28

Indy_Mouse_9 schreef:

Ik kan niet heel goed tegen (aanhoudend) luid geluid, bijvoorbeeld op feestjes waar veel mensen zijn en praten, en dan ook nog luide muziek aan staat. Als ik dan moet deelnemen aangesprekken kost het me veel moeite om het gesprek te horen en te kunnen volgen.
En een tijd lang kan ik dat volhouden, tot het redelijk plotseling op is - dan is het ineens echt te veel en wil ik eigenlijk per direct naar huis. Maar ja, meestal ben ik daar met mijn man en heeft die gesprekken / connecties waardoor instant vertrekken niet goed kan.

Wat zou ik kunnen doen om een fase tussen 'dit is te doen' en 'ik wil nú gaan' te hebben zodat er gelegenheid is voor mijn man om zijn gesprekken af te ronden?

Ik ga dan vaak al alleen even buiten staan / in de auto zitten. Dat kan best 15-20 minuutjes en dan kan de ander afronden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:17

Ik hoor net de reclame van de week van het leven en ik kan me herinneren dat ik deze al eerder heb gehoord en toen ook al dacht waarom mag deze op de radio?

Had iemand anders ook deze reactie?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:23

Prikkelgevoeligheid ben ik ook mee bekend.
Je moet inderdaad herkennen wanneer je emmer vol/koek op/druk te hoog/“kies een metafoor” raakt. Signalen waar ik aan merk dat ik uit de drukte moet zijn bvb een duf gevoel in mijn hoofd, dagdromen, flarden van gesprekken missen en achtergrond ruis wat harder door begint te dringen.

En als je dit merkt gewoon een moment in het gesprek kiezen en beleefd zeggen dat je even een frisse neus gaat halen.

En een andere tip die voor jou misschien wel en misschien niet werkt, eet genoeg. Ik weet van mezelf dat ik op een volle maag veel langer en beter kan filteren dan op een lege maag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 15:27

friezenfan2 schreef:
Ik hoor net de reclame van de week van het leven en ik kan me herinneren dat ik deze al eerder heb gehoord en toen ook al dacht waarom mag deze op de radio?

Heb hem nog niet gehoord, is dat een anti abortus reclame oid?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:33

Dat is inderdaad de anti abortus reclame.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:39

Indy_Mouse_9 schreef:

Ik meld het eerst aan mensen die met me mee zijn, let op ik begin langzaam aan overprikkeld te raken. Meestal zoek ik dan zelf een rustige plek op. Of ga desnoods een half uur op een toilet zitten als ik geen rustige plek heb gevonden. Zodat ik een beetje herstel. Of ik prop oordopjes in of ga buiten in de bus of camper liggen. Of desnoods de auto. Is er een ehbo aanwezig meld ik me daar in de hoop dat ik daar even kan ontprikkelen. Meestal zit er bij mij een 15/30 minuten in opbouw tussen oef het wordt wat teveel tot het is nu echt teveel ik moet gaan of ik stort in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:39

friezenfan2 schreef:

Ja, dat vraag ik me iedere keer weer af. Maar goed, negeren is gratis.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:45

Er werd wel van tevoren gezegd dat het een politieke boodschap was maar ik hoef dat soort boodschappen niet te horen als ik voor de gezelligheid even de radio aan heb.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:10

Helemaal mee eens. Ik snap niet waarom die mensen voor een ander willen bepalen hoe ze hun leven leven en hoe ze beslissen over hun lichaam. Houd dat lekker bij jezelf.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:09

Indy_Mouse_9 schreef:

Herkenbaar. Ik zou denken: je man weet dit denk ik; dus rij apart erheen als dat kan. Zodat je weg kan als het moet. Of pak een uber. Er is niks mee met te zeggen: ik vond het supergezellig, praat samen lekker verder, ik ga nu naar huis, merk dat het voor mij nu te druk word (en desnoods: ik moet morgen weer werken / wat voorbereiden).
Ik ga sowieso vaak even op het toilet de rust opzoeken. Soms verdwijn ik daarna :+ . Op grote en drukke feesten heeft niemand dat door.