Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:21

Je deuren zijn prachtig geworden! Ik schilder ook steeds meer dingen op de muren en het blijft inderdaad heerlijk om daar naar te kijken, ik snap je wel :-D
Als het huis wat we nu verbouwen steeds verder af is, dan wordt daar alles met kalk en leem gestuct en mag ik ook los met patronen, kleuren en schilderingen. Nu al zin in, al weet ik dat het nog jaren gaat duren. Juist dat groeiproces is ook zo leuk.

Lekker bezig geweest ook met de oogst!
Hier is ook veel ingemaakt, zodat ik aan mijn herfst-oogst-(uit)deel-cadeautjes kon beginnen. Brieven en een zakje met lekkers voor de mensen die belangrijk voor me zijn - dat wordt gelukkig heel erg gewaardeerd.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 07:06

Het was weer een heerlijke ontspanning om jouw bericht te lezen. Complimenten voor je schilderwerk, erg knap gedaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 07:51

Genoten van je verhaal en het inkijkje in je gezellige huisje.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:13

Wat een mooi werk, het beschilderen van de deuren, heel goed gelukt, daar kun je nu tevreden naar kijken in de winter als je binnen zit!!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 00:13

Mooi kunstwerk, Thea. Erg leuk om te zien waar je overal inspiratie vandaan haalt.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 19:27

marcella <3

pien_2010 dankjewel <3

mysa als we een kilo per dag eten, komen we zelfs nog te kort. Er gaat ook nog een 20kg pootgoed vanaf. Dus het opeten zal wel lukken. Ik hou van aardappelen :9

Wat een prachtige kast :oo <3

melzazu dankjewel <3

SuzanneF dankjewel <3

Dammie dankjewel <3

yavanna dankjewel <3. Hihi wat een grappige benaming. Gelukkig heb ik daar meestal geen last van.
Het sneeuwt hier nog niet en het is zo nu en dan nog best wel warm voor de tijd van het jaar.

tamary dankjewel <3

jeetje77 dankjewel <3

senna21 dankjewel <3

hevonen dankjewel <3. Ondanks dat het huis niet geisoleerd is kunnen we het met hout goed warm stoken. Heb jij geen mogelijkheid voor een houtkachel? Ik hoop voor een zachte winter voor jou dan :(:)

mar_fay wat gaaf! Heb wel eens werk van jou voorbij zien komen op bokt, jij bent ook heel creatief!

Wat een leuk idee met de oogst weggeef kadootjes, dat wordt vast en zeker gewaardeerd <3

Ceetje_bokt dankjewel <3

maras dankjewel <3

balance dankjewel <3

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:14

Leuk om te lezen, wat leven jullie mooi met de seizoenen. De deuren zijn mooi :-)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:55

Wat zijn de deuren mooi geworden! Wat fijn om zo met de seizoenen te leven. Hoe eet je de aardappels? Gekookt of ook op andere manieren? Ik kan wel wat inspiratie gebruiken om door mijn veel kleinere oogst heen te komen :j .

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:17

Prachtig!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:21

Sharani schreef:
Wat zijn de deuren mooi geworden! Wat fijn om zo met de seizoenen te leven. Hoe eet je de aardappels? Gekookt of ook op andere manieren? Ik kan wel wat inspiratie gebruiken om door mijn veel kleinere oogst heen te komen :j .

Je kunt ze Wecken, liefst met vastkokende :)

In stukjes of in partjes rauw, goed spoelen, goed aandrukken in pot, afvullen met water en evt beetje zout erin. Of kruiden zoals rozemarijn.

90 minuten wecken (kan ook gewoon in een grote soeppan met een doek onder de potten), tijd gaat in zodra het water kookt.

Als ik de pot open maak spoel ik ze nog even af, er zit vaak zetmeel waterprut aan. Airfryer of opbakken vinden we hier het lekkerst (ik eet eigenlijk sowieso geen gewoon gekookte aardappelen, niet lekker :'))

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:10

Hoi.
Ik heb je hele topic gelezen en heb zitten genieten.
Ik heb als kind altijd mijn moeder moeten helpen bij het kaarden van de wol van een schapenvacht die ze dan kocht om mee te spinnen.
Ik moet zegen dat het kaarden van de wol niet echt een genoegen was om te doen.
Mijn polsen waren altijd kapot van de scherpe haakje aan de kaardplankjes.
En daar na liep ik dus in een trui van zelf gesponnen wol ,ook niet lekker wat een gekriebel was dat. -O-
Maar het handwerken is er wel in gebleven nu maak ik quilts en gehakte dekens heerlijk rustgevend om te doen.

Ik heb natuurlijk een vraag aan jou :o
Ik heb zelf mijn paarden aan huis gehad en daar natuurlijke mest geruimd stallen gedaan enz.
En heb behoorlijk wat eelt op mijn handen gekregen.
Hou hou jij je handen zo mooi.
Echt ze zien er zo mooi en zacht uit voor iemand die zo hard werkt.

Nog een vraag
Waar is de hond gebleven je schrijft niet meer over de hond.
Pff nog een vraag.
Ik ben de leeftijd van je man en vroeg mij af hoe jullie dat gaan doen als het lichamelijk niet meer zou gaan.
Wordt het dan toch verhuizen terug naar deze tijd.
Bv ik hen nu een hernia waar door ik het zware werk niet meer kan doen en dus staan mijn paarden nu in een paardenrusthuis.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 21:15

solistardankjewel <3

sharanidankjewel <3 . Aardappelen eten we op elke manier die je kunt bedenken. Meestal in een stew of oven gerecht, maar ook gebakken in wat boter als ontbijt of gerapst met eitjes als rösti. Gekookt komt minder vaak voor en nu staat erdäpfelknödel op de planning :)

sachertortedankjewel <3

prairy hoef je de aardappelen niet te blancheren? Heb jij het boek van weck?

vordur welkom!
Kaardborstels zijn scherp inderdaad en kaarden is ook niet mijn favoriete klusje, maar het spinnen daarna is desto leuker *\o/*.
Arme jij met de zelfgebreide kriebeltrui :knuffel: , mijn man heeft diezelfde ervaring als kind met zijn moeder....

Wat betreft mijn handen, geen idee maar misschien lijken ze beter op de foto :P
Onze hond is een aantal jaar geleden overleden. Ze was al 16 jaar.
En hoe we het gaan doen als we ouder zijn? Ik weet het niet; maar een gewoon modern leven, waarschijnlijk niet :P Ik zie mezelf als een 80 jarige als een crazy cat lady, die krom gebogen, nog steeds de emmers water uit de put haalt om de beestenboel te drinken te geven ;) "Van het concert des levens krijgt niemand een program "

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 14:43

Thee uit eigen tuin

Afbeelding

Ik neem nog een slokje van de thee die ik afgelopen zomer gemaakt heb van de gedroogde, gefermenteerde wilgenroosjes en kijk door het raam naar buiten. De grijze wolken drijven voorbij en regendruppels blijven als glasparels aan de naakte takken hangen. Het begint alweer te schemeren ondanks dat het nauwelijks half 3 is. Ik probeer de tijd nog wat te rekken voordat ik de regen in moet gaan, maar nu kan ik niet nog langer blijven zitten. De kippen moeten gevoerd voordat ze zo in het donker op stok gaan zitten.
De dagen zijn zo kort nu, na de vaat, de was, eten koken is het daglicht voorbij en dan te bedenken dat er nog 5 weken komen waarin het nog donkerder wordt. Half januari, dan is het weer net zo donker als nu, waarom voelt het dan altijd zoveel lichter?
In ieder geval weer 3 eitjes, blijven de pannenkoeken nog even op het menu;)

Ja, nog 5 weken tot de donkerste dag en de langste nacht, maar ook nog 5 weken tot kerst! Dan voelt 5 weken nog maar kort, om presentjes te maken, kerstkaarten te versturen en hopelijk een nieuwe jurk te maken.
Ik haal het pakketje tevoorschijn wat ik een tijdje geleden ontvangen heb. Twee wollen folkloristische rokken; een linnen rok, die bij onze streekklederdracht hoort; een bruin gestreepte katoenen rok; en een grote lap linnen, om te verwerken tot overhemden. Liefdevol strijk ik over de stof en denk aan de vrouw die deze stoffen geweven heeft. De kleine steekjes waarmee ze lappen aan elkaar genaaid heeft, laat de vaardigheid van haar werk zien.
Een vrouw met grote intresse in handwerk en tradities. Waar je haar ook tegen kwam, het breiwerkje was nooit ver van haar vandaan. Zowel zij als haar man waren een grote drijfveer van onze dansvereninging, met zowel kennis, toewijding en hartelijkheid. Maar nu is zij heen gegaan en zullen haar breipennen voor altijd rusten.
En zo kwam het pakket bij mij, niet alleen de rokken en stoffen, maar ook brei garen, weef benodigdheden, naalden, draad, scharen…

Afbeelding
de rok die bij onze streekklederdracht hoort, met een schildering van de komplete dracht. Dit is een zomerfeest jurk en een project voor een andere keer

Afbeelding

Nu lijkt het mij mooi om voor de kerst een van de rokken in te nemen en in te korten tot mijn maat, er een bijpassend lijfje bij te maken en een blouse. Het potlood krast over het papier als ik het idee voor mij uit schets. De rode wollen rok past het best nu in de wintertijd; een lijfje uit zwart ribfluweel (uit Sander’s versleten broek); en een blouse van ongbleekt katoen, wat ik nog heb liggen en als ik tijd over heb, zou ik zelfs nog een paar donkerblauwe kniekousen kunnen breien. Het idee krijgt vorm maar voor ik hier aan kan beginnen moet ik eerst rap verder met de broek die onder de naaimachine ligt, voordat Sander straks in zijn ondergoed op pad moet!

Wilgenroosjethee

Oogsten: tussen eind mei en half augustus. Pluk de meest gave bladeren van het wilgenroosje en laat ze eventueel een aantal uur liggen.
Rol de bladeren, met een aantal tegelijk, tussen je handen tot ze het sap loslaten en ze een balletje vormen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doe de balletjes in een glazen pot en druk licht aan. Doe het deksel dicht en laat minstens 3 dagen staan tot de bladeren heel donker gekleurd zijn. Ze moeten niet schimmelen maar ook niet uitdrogen.

Afbeelding

Zodra ze donker genoeg zijn, spreid je ze uit op een bakplaat en laat ze drogen op 100gr of liever nog wat koeler, tot ze knisperend droog zijn.
Bewaar zoals gewone thee. 1tot 2 tl per mok, begieten met kokend water.
Smaakt als een kruising tussen zwarte thee en rooibos.

Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:58

Wat een leuk verhaal weer! Wilgenroosjesthee, leuk idee. Ik drink zelden thee, maar als ik thee drink is dat kruidenthee of rooibos, dus klinkt als iets om eens te proberen. Dankje!

Dat vroege donker is inderdaad deprimerend, de dagen zijn zo kort (en bij jullie natuurlijk nog wat korter)

Weet je al wat je voor Sander gaat maken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 15:30

Ach jee wat bijzonder dat je DE fysieke erfenis hebt gehad in de vorm van stoffen en kleding. Dat ontroerd me want dan doe je toch echt goeds zo daar, dat je zo iets bijzonders krijgt. De mensen van wie je het gehad hebt weten het in goede handen, of zoiets als de "geestelijke" erfenis van die vrouw. Hoe beleef jij dat Thea want voor hetzelfde geld zit ik er volledig naast.

Dat zo vroeg donker worden was voor ons een reden om zeer zeker niet naar het Noorden te emigreren. Wij zitten nu in Spanje (we bereiden onze emigratie van Frankrijk maar Spanje voor) en we zitten nog lekker met een tshirt op het balcon in de zon, en eten buiten tussen de middag.

Je thee ziet er goed uit..Lijkt me lekker! Succes met de korte dagen want dat lijkt me echt een uitdaging hoor, en ik ben benieuwd hoe je naaiproject gaat verlopen en wat je gaat maken uiteindelijk. Maar dat het mooi en goed wordt is je wel toevertrouwd. Zing je zelf ook in de zangvereniging ? Dat ben ik wellicht vergeten en heb je dat ooit wel geschreven.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 16:58

Bedankt voor de wilgenroosjesthee-tip! Wellicht voor volgend jaar!

Wat knap dat jullie kippen nog leggen, wij hebben er nog maar 1 van de 12 hennen die legt maar ook nog langer licht dan jullie!

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 17:11

Wat een heerlijke serie foto's en dito verhaal weer! Wat een mooi geschenk van de mevrouw. Heel benieuwd weer naar de dingen die je gaat maken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:03

Mooie erfenis heb je ontvangen, dit had echt niet beter terecht kunnen komen. Ben weer benieuwd naar de prachtige kerstcadeaus die je gaat maken.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:20

Oh wat een prachtige stoffen/erfenis heb je gekregen. En wilgenroosjes thee klinkt heel goed. Voor volgend jaar.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:58

Ik las ergens dat je goed moet uitkijken want er zijn verschillende planten die op elkaar lijken.
Ondanks het verminderen van de zon uren kun jij je prima vermaken.
Wat mooi dat jij de spulletjes mocht erven. Ze hadden niet een betere handen terecht kunnen komen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:25

Wat ontzettend mooie erfenis zo met die stoffen, het past gewoon <3

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:50

Wat leuk om te lezen, knap hoor die kleding!

Gaan de kippen ook echt zo lang op stok als het zo lang donker is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:56

Kippen zijn geheel nachblind.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:25

Ja, ik dacht misschien moet je daarom een lamp aan doen of kunnen ze met zulke korte daglengtes toe?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:51

Solistar schreef:
Ja, ik dacht misschien moet je daarom een lamp aan doen of kunnen ze met zulke korte daglengtes toe?

Je moet goed in de gaten houden of ze genoeg eten en niet vermageren. Als het donker is, eten en drinken ze niks. Bij mijn familie zetten ze een automatische klok in het hok, die om 6.00 aan gaat.