Handigheidjes voor indeling keuken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Handigheidjes voor indeling keuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 10:37

Hoi,

Wie heeft er tips/handigheidjes/ fijne manieren van opbergen etc voor in de keuken? Over 2 weken komt onze nieuwe keuken en ik wil deze graag overzichtelijker en netter indelen. Waar kunnen jullie niet zonder op dit gebied?

Emj_23

Re: Handigheidjes voor indeling keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:06

Ik heb een draaiplateau in de koelkast, handig voor alle potjes. Ik heb al mijn kruiden ook in potjes in de la onder de kookplaat. Nooit meer een half kastje leeghalen om de kaneel te zoeken. Ik heb sowieso, na een meelmotplaag, alle etenswaren in afsluitbare potten en bakken zitten. Dat ruimt enorm op!
Ik lees mee voor handige opties voor glaswerk en lege plastic bakjes, dat is bij mij nog een rommeltje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:29

Ik heb een plank op de muur met doorzichtige plastiek containers van de action, hierin zit rijst, pasta, zelfrijzende meel, gewone mail, bloemsuiker, bruine suiker, lichtbruine suiker, koffiebonen, pizza bloem, 00 bloem, etc.

Daarnaast had ik een badkamer met twee deurgaten, een uit de gang en een uit de keuken, met de renovatie heb ik het gat uit de keuken dichtgemaakt en een inbouw kruidenkast ervan gemaakt, 10 cm diep, 200 hoog, ideaal voor alle conserven, kruiden die we niet vaak gebruiken, olietjes etc erin te plaatsen.

Naast de kookplaat aan de muur heb ik kruidenrekjes met plastiek kruidenpotjes (temu) met alle veelgebruikte kruiden. Een tupperware keukenhulpjeshouder, en oplaadbare peper en zoutmolens.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:39

Specerijen heb ik blikjes met een magnetische achterkant op de zijkant van de koelkast geplakt hier, en het draaiplateau heb ik in een keukenkastje voor diverse sauzen, bouillonpoeder, etc

Plastic bakjes doe ik niet aan, als ik zaken invries o.i.d. gaat dat in diepvrieszakken. Werkt ideaal voor sauzen, stoofvlees en dergelijke omdat het veel minder ruimte inneemt

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:40

Ik heb in de koelkast een plastic bak voor alle kleine potjes/sausjes/tubes (vond ik efficienter ruimte innemen dan een draaiplateau) en ik heb in de koelkast een plastic bak waar ik mijn fruit in opberg. Scheelt mij ook veel ruimte :)

Inderdaad rijst, pasta etc zit in bewaarbakken. In mijn keukenkastje waar mijn blikken,zakken,crackers,maiswafels etc staan heb ik een plateau geplaatst die evenbreed is als het kastje en de helft van de diepte heeft. Daarop heb ik dan weer spullen gezet. Zo kan ik de hoogte tot de plank daarboven beter benutten. Niet deze, maar wel zoiets als dit.

Ook heb ik gekeken naar uittrekbare plateaus voor in keukenkastjes zoals deze zodat je beter kan zien wat er achterin je kast ligt en je er makkelijker bij kan. Die heb ik toen niet in de benodigde maat gevonden en voor bovenstaande oplossing gegaan, maar dat is ook nog wel een aanrader :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:45

In mijn apotheker kasten heb ik voor bepaalde kleine zaken mandjes staan, zo blijft het netjes geordend want dat klein spul gaat slingeren.
Zo ook in de lades. Verder heb ik een handig messenrek in de la zodat ik niet een blok op mijn toch al krappe aanrecht heb staan.
https://www.bol.com/nl/nl/p/messenblok- ... androidapp

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:08

Ik ben gek op lades in een keuken; veel handzamer en overzichtelijker.
Doorzichtige potten op een plank in het volle daglicht is niet aan te raden. Ziet er misschien leuk uit, maar dingen die je minder vaak gebruikt gaan in kwaliteit/smaak achteruit.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:00

Wij hebben sauzen die we regelmatig gebruiken in de deur van de koelkast staan. En overige sauzen/tubes in de onderste groentela. Vind ik erg prettig omdat het niet meteen zo vol staat in de deur.

Verder hou ik bakjes gescheiden van deksels. Deksels zijn in een losse bak gestoken waardoor ze niet overal tussendoor liggen te vervelen. Mijn bakjes zijn stapelbaar in een la en daardoor overzichtelijk.

En ik heb een la met bestek en een aparte la met scherpen messen (in een plat messenblok) en keukenhulpjes (in aparte bakjes). Super duidelijk waar alles te vinden is vind ik zelf :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:22

Ik heb van die hoge kastjes waar je dan net niet lekker bij kan (hoewel ik zelf wel redelijk lang ben), ik heb van die bakken van de action, waar er dan 2 naast elkaar passen. Vul ik dan helemaal met pakjes rijst, bloem, pasta, blikgroente etc etc en vind ik zelf echt zo fijn en handig.

Verder nu met mn vader bezig geweest aan een kruidenrek: Houten plank en daar 4 van die kruidenrekjes van ikea op, op maat gemaakt. Laklaagje er overheen en precies passend voor dat ene stukje in mn keuken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:26

Qua hoge kasten ben ik voorstander van een 30 cm brede apothekerskast (uittrekkast). Daar kun je zoveel meer in één keer overzichtelijk in kwijt <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:44

Precies dat DubbelFun, daar heb ik er 3 van. Zijn wel breder dan 30 cm, de inserts zijn 30 cm.
Kost wel wat, maar is zo ontzettend fijn en er kan gigantisch veel in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:16

DubbelFun schreef:
Qua hoge kasten ben ik voorstander van een 30 cm brede apothekerskast (uittrekkast). Daar kun je zoveel meer in één keer overzichtelijk in kwijt <3

Ja dit. Eens. Als ik ooit nog een nieuwe keuken ontwerp dan gaat die er weer in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:07

I love apotheker kasten. <3

Afbeelding

Bakjes zijn hier ook mooi op te zien.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:24

Zoek je ook niet alledaagse handigheidjes?

Onderstaande zijn ideaal om losse snijplanken op te bergen in kasten.

Deze leg je dan op zijn lange rug.
Afbeelding

En bij zoiets als deze steek je er ze zo in, heb zelf ook zoiets.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:27

Hier blijven snijplanken uit zichzelf rechtop staan :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:19

Hier heb ik een kleine plastic snijplank voor vlees/vis, die ligt gewoon bovenop in een la, en verder een grote houten snijplank voor de rest. (Kops)hout is ook met afstand het beste voor je messen :)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:33

Wij hebben 3 brede laden onder de kookplaat. Één voor bestek, één voor pannen en één voor alle plastic bakjes, bidons, beslagkom etc. Hier passen de snijplanken tegen de zijkant vd lade.

Ik zou bij een volgende keuken het liefst allemaal lades hebben (niet zichtbaar, dus gewoon met een deurtje ervoor).

Aan de andere zijde hebben we 4 lades. Één met een bak theedoeken, bak handdoeken, bak vaatdoeken. Daarachter is ruimte voor vuilniszakken, bakpapier etc.

Ik ben sws voorstander van werken met bakken om alles overzichtelijk en bijelkaar op te bergen.

Alles heeft ook al 19 jaar een vaste plek.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:39

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:51

De glazen, kopjes, bestek en borden zo dicht mogelijk opbergen bij de vaatwasser :-)

Overweeg voor dingen die je dagelijks veel gebruikt (ontbijtproducten, thee, koffie) lades vrij te maken.

Laat planken goed verspringen in de kastje; naar aanleiding de spullen die je hebt. Zo kun je planken hebben die dicht op elkaar zitten voor een paar lage overschalen en juist planken ver uit elkaar voor hoge flessen.

Zorg dat je zoveel mogelijk van dezelfde producten bij elkaar kunt zetten. Dus de voorrad beschuit ook bij het beschuit waar je het pakt voor het ontbijt, niet los in een voorraadkast. (mits je hier ruimte voor hebt). Zo houdt je beter overzicht in welke producenten op zijn of niet.

Onder mijn kookplaat heb ik een grote lade met kruiden, olie's maar hierin zit ook een grote bak met spatels/tangen/rasp ect wat ik gebruik bij het koken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:54

_CS_ schreef:
Deze leg je dan op zijn lange rug.
[ Afbeelding ]

Ik zet hier mijn doppers (drinkflessen) in. Rollen die niet door de kast

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:56

Gambler21 schreef:
Hoi,

Wie heeft er tips/handigheidjes/ fijne manieren van opbergen etc voor in de keuken? Over 2 weken komt onze nieuwe keuken en ik wil deze graag overzichtelijker en netter indelen. Waar kunnen jullie niet zonder op dit gebied?

Al die lades zijn leuk, maar vergeet ze niet te bekleden, zeker waar je potten en pannen opbergt. Bij IKEA kan je rollen plastic anti-slip inleg kopen en op maat knippen

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:59

En nog wat met lades: als je daar zelfgevulde voorraadpotten in gaat zetten, ofwel met glazen deksel ofwel met vervangbare labels. Of je staat alsnog alles op de tillen om te zien wat erin zit.

Vergeet geen plekje om keukenhanddoek op te hangen.

Hoogte van werkblad bepalen zonder schoenen aan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:05

Ik heb van de Action antislip onder de pannen, in de kast.

Wij hebben veel lades, 1 van die lades is mijn kruidenla, die zit direct onder het kook gedeelte. Sowieso ben ik voorstander van eten en bestek aan de kook kant, zo dicht mogelijk bij waar je het nodig bent.
Kopjes ed kunnen wel aan de spoelkant, zo dicht mogelijk bij de vaatwasser.

Hier 1 lade kruiden, 1 lade ontbijt/lunch voorraad, 1 lade warm eten voorraad.
en dan de rij er naast 1x bestek, 1x borden en schaaltjes, 1x kookpannen.

In het kastje boven de oven hebben wij koffie/thee/suiker enz. Daar staat een rekje achterin, waardoor je de hoogte van het kastje kan gebruiken.