Dood van een vriendin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 14:16

Ik moet even wat van me afschrijven.
Vier dagen geleden ofzo kreeg ik een telefoontje van mensen die ik vaag ken betreffende een vriendin van me en om de situatie goed te schetsen moet ik even terug in de tijd.

In 1999 ben in naar Portugal verhuisd en na een half jaar in een huis van Nederlanders gezeten te hebben, ben ik van een Portugees gaan huren, echter die wilde na een paar jaar zijn huis liever verkopen en ben ik naar weer een ander huisje van een Portugees verhuisd. De hond die ik mee had uit Nederland heb ik toen in moeten laten slapen wegens ziekte en de gemeentelijke dierenarts die dat deed vroeg of ik niet een hond wilde hebben die ze aan het hek gebonden gevonden had, omdat ze daar de regel hadden om honden waarvan geen baas gevonden werd, dinsdag te laten inslapen en het was maandag...
Dus ook niet veel bedenktijd en ik heb hem uiteindelijk maar genomen.
Omdat ik met deze hond een bepaalde route liep waar net een Engelse weduwe was gaan wonen die haar hondje daar ook uitliet, ontmoetten wij elkaar zo en liepen vaak met elkaar opUiteindelijk ging ik daar ook met enige reglmaat op visite en bleef ook wel lunchen.
We hadden heel leuk contact, ze was heel adrem en hield van dieren, had vroeger ook paarden gehad.
Maar na een aantal jaardaar ben ik naar het noorden van het land verhuisd en verliep het contact alleen nog maar per e-mail.

Intussen heeft zij haar huis daar verkocht en kocht ze een huis in een gemeente bij de Spaanse grens. Ze had toen een vriend uit de oorspronkelijke woonplaats, die heeft ook zijn huis verkocht en ze zijn gaan samenwonen. (Die vriend is een paar jaar later overleden.)
In die nieuwe woonplaats leerde ze een stel kennen die haar erg hielpen met naar de dokter gaan enzo en ze zeiden dat het voor haar handiger was als ze dichter bij de grote plaats in de gemeente zou gaan wonen, dichter bij het ziekenhuis enzo.
Dus heeft ze daar een huis gekocht. Ze heeft haar oude huis niet verkocht want de zoon van die nieuwe vrienden bewerkte daar de grond, had er schapen en kippen en druiven voor wijn, plus stallen en schuurtjes enzo, want ach dat gebruikte ze zelf toch niet.
Omdat ze niet goed meer durfde auto te rijden (gaat om een oudere dame) heeft ze haar auto maar aan die mensen gegeven, onder voorwaarde dat ze haar overal heen zouden brengen wanneer nodig.
Vervolgens beviel het huis toch niet en is ze teruggegaan naar haar eerste huis, waar de zoon nog steeds aan het boeren was, en heeft ze haar nieuwere huis weggegeven aan dat stel, de ouders van die man dus, waar ze bevriend mee was geraakt...
Vervolgens wilden de mensen de tuin opknappen en of mijn vriendin even tienduizend euro daar voor had? En dat heeft ze nog gegeven ook. En toen kwamen ze met of ze nog tienduiend had voor nog een project in de tuin? Daar heeft ze dan nog wel nee tegen gezegd. En ook tegen de vraag of ze niet de onkosten en benzine voor de auto kon gaan betalen.
Ik hoop dat jullie zien wat voor een plaatje hier geschetst wordt. Deze mensen profiteerden geweldig van mijn vriendin.
Zelfs als ze boodschappen gingen doen, was het grootste deel wat in de kar lag voor hen en mijn vriendin maar betalen. Ik was daar ook eens bij en sloeg daar echt van achterover! Ze wonen al gratis maar aten dus ook op haar kosten!

Mijn vriendin gaf ook wel toe dat ze dom was om het toe te laten, maar ja, het was niet dat ze arm was ofzo en nog lang te leven had (ze was in de tachtig).
Ik was gelukkig vorig jaar en het jaar ervoor in gelegenheid om haar te bezoeken en het was als vanuits lachen en gezellig, en zo heb ik dus ook die mensen gezien en het hele verhaal gehoord van het toezeggen aan hen van de twee huizen en zo.
Ze had het ene huis met de grond en hokken enzo ook aan mij gegund, maar ik had gezegd dat ik daar geen vijf paarden kon houden, dus afgewezen.

En nu werd ik dus gebeld dat het slecht met mijn vriendin ging, dat ze in het ziekenhuis gelegen had, nu weer thuis was, dat zij voor haar zorgden en dat de bankrekening leeg was en of ik wist hoe ze bij haar Britse rekening konden komen?
Daar staat nl heel veel geld op, en mijn vriendin liet steeds een bepaald bedrag overmaken naar haar rekening in Portugal, waar ze van leefde.
Dus ze belden niet om me te vertellen dat het slecht ging met mijn vriendin, maar om te weten hoe ze aan haar geld konden komen nadat ze de Portugese rekening al leeggetrokken hadden.
Nu weet ik eigenlijk niet eens wanneer ze in het ziekenhuis is geweest, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat het recent was, maar omdat ze belden omdat de rekening leeg was, kan het eerder geweest zijn.
Ik weet ook niet waaróm ze in het ziekenhuis lag, dus wat ze nou egenlijk had, daarover zwegen ze in alle talen en ik was te overdonderd om te vragen.
Ik kon ze natuurlijk verder niet helpen daarmee, maar heb nog wel aangegeven dat ze misschien beter af was in een Engels tehuis omdat ze terugviel op haar moedertaal en ze niet meer begrepen wat ze zei.
De volgende dag, toen ik van de schrik bekomen was, vroeg ik of het zin had om haar te bellen, dan kon ze in het engels praten. Ze zeiden toen dat ze niet eer sprak en eerlijk gezegd wist ik ten ook wel dat het niet lang zou duren voordat ze zou overlijden.

Twee dagen later, eergisteren, kreeg ik bericht dat ze was overleden en dat ze de volgende dag, gisteren dus, begraven zou worden (dat is de norm en wet hier, binnen vierentwintig uur).
Vanwege de enorme afstand tussen mijn en haar woonplaats is het niet mogelijk om heen en weer te gaan met openbaar vervoer (komt rond vier uur aan en rond drie uur gaan ze de andere kant op) en ik geen auto heb, kon ik helaas niet heen.
Vanmorgen heb ik een bericht gestuurd om te zeggen dat ik hoop dat alles goed is gegaan en of ik haar boeken mocht hebben (die twee dozen met boeken had ze laten zien toen ik er de laatste keer was en omdat ze in het engels zijn was ik bang dat ze weggegooid zouden worden omdat die Portugese man dus in haar huis gaat) en of ze het hondje konden brengen vanwege het probleem van openbaar vervoer.

Nou dat werd weer een heel gedoe op zich. Één en ander ging per sms.
Of, als ik het niet erg vond, het hondje niet kon blijven waar ze was, ze werd goed verzorgd De boeken mocht ik hebben, want toch in engels.
Ik zei dat ik het niet erg vond, maar dat het de nadrukkelijke wens was van mijn vriendin, dat ze me diverse keren er om gevraagd had en dat ik denk dat het zelfs in het testament staat.
Nou ja, zeiden ze, als ik er een kwestie van zou maken, brachten ze haar wel.
Ik zei dat ik graag wilde zien of en hoe het in het testament stond, omdat het een gewetenskwestie is en ik het extreem moeilijk vind om tegen de wens van mijn vriendin in te gaan en of ze het contact hadden van de notaris?
Waarop ik kreeg dat ze daar nog niet naar gekeken hadden en ze me op de hoogte zouden houden.

Ik weet, omdat ze me dat diverse keren heeft verteld, dat ik in het testament sta wegens de hond en een geldbedrag. Nu weet ik niet of een of ander aan elkaar zit, maar dat zou natuurlijk goed kunnen. En het klinkt niet aardig, maar ik wil niet dat ze dat geld wat voor mij bedoeld was dan ook nog krijgen!

Voor het hondje lijkt het me beter dat ze daar blijft, ze is daar opgegroeid, maar mijn vriendin heeft zelfs per mail eens aan me gevraagd of het hondje naar mij kon als ze naar het ziekenhuis moest. Ze hoefde toen uiteindelijk niet naar het ziekenhuis, maar als dat hondje gewoon daar kan zijn en goed verzorgd wordt, waarom zou het voor haar dan belangrijk zijn dat het naar mij zou gaan als zij niet aanwezig was, en na haar verlijden? Is er iets dat ik niet weet en zij niet vertellen? Zorgen ze helemaal niet zo goed voor die hond?
Ik zit niet op een vierde hond te wachten, het is puur een gewetenskwastie, mijn vriendin wilde dat de hond bij mij zou komen en ik krijg gewetenswroeging als dat dan niet door gaat.
Dus ik laat het maar van het testament afhangen, als daar niet per defintie in staat dat de hond naar mij moet dan mag ze wel daar blijven.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:20

Weet je wie de notaris is?
Ik zou die bellen en uitleggen wat je zorg is.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 14:28

Nee dat weet ik niet, ik heb aan hen om zijn contact gevraagd, maar ze gaven die niet in plaats daarvan zeiden ze dus dat ze daar nog niet aan toe waren gekomen.
En dat kan, ze is gisteren net begraven en het is nu weekeinde dus wellicht dat ik maandag wat hoor, maar ik heb het liever van de notaris zelf dan hun versie.
Ik weet niet hoe ik er achter kan komen wie haar notaris was en hoewel ze wel gezegd heeft hoe duur het was om een testament op te stellen heeft ze niet gezegd bij wie ze geweest was.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:32


Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:40

Jeetje. Ja er zijn mensen die er echt een sport van maken om oudere mensen compleet leeg te trekken. Rekening was leeg? Dus de kans is groot dat dit stel ook de financiën beheerden op het laatst? Je weet niet of dat officieel is gegaan via een bewindvoering of dat ze zelf de pinpas hebben gepakt/gekregen van je vriendin? Als ze zelf echt de rekening hebben leeggemaakt zonder bewindvoering dan zouden ze daar verantwoording over moeten afleggen denk ik.
Weet je wie er executeur testementair is? Is dat de notaris? Jammer dat je geen familie bent, anders had je makkelijk de notaris kunnen bellen en het kunnen opvragen. Nu weet ik niet wanneer de notaris bij jou uitkomt en hoe je het testament kunt inzien.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:44

Als dat hele testament uberhaupt niet verdonkeremaand is/wordt.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:46

Ibbel schreef:
Als dat hele testament uberhaupt niet verdonkeremaand is/wordt.


Die ligt bij de notaris als het goed is. Dus die zou niet weggemoffeld kunnen worden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:47

Ibbel schreef:
Als dat hele testament uberhaupt niet verdonkeremaand is/wordt.

Met een officieel testament kan dat niet volgens mij.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:48

In Nederland is het zo dat als je een testament bij de notaris opmaakt, dat dit in een testamenten-register komt te staan, en dat zo de executeur en evt. erfgenamen gecontacteerd kunnen worden.

Hoe dat in een ander land gaat, geen idee?

Vreselijk dit soort dingen, alles voor de centen :(

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:49

Suzanne F. schreef:
Ibbel schreef:
Als dat hele testament uberhaupt niet verdonkeremaand is/wordt.


Die ligt bij de notaris als het goed is. Dus die zou niet weggemoffeld kunnen worden.


Hoe moet de notaris weten dat deze dame overleden is? Zeker als het evt een Britse notaris is?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-03-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 14:49

Ga er maar vanuit dat die mensen meteen aan zijn deur staan wegens hun deel van de erfenis.
Zo niet dan laat ik de politie en en ander uitzoeken want dan bewonen ze die huizen illegaal en kun je de auto als gestolen zien.

Dammie, ik weet bijna zeker dat de notaris Portugees is, omdat ze er volgens mij persoonlijk geweest is en ze is sinds ze hier woont niet meer in GB geweest. Ze heeft ook gezegd hoeveel het was in euros en niet in ponden en dat ze het idee had dat het in GB goedkoper was.
Bovendien is dat het ook het meest logische, ze heeft geen familie in Engeland, alleen een petekind, waarvan ik aanneem dat die al het geld krijgt dat op de Britse rekening staat.

Ik zal evengoed even in de link kijken om te zien of ik wat aan de info heb, dank je wel.

Suzanne, ik ga er vanuit dat de notaris betreffende erfenis wel bij mij terecht komt, er is in elk geval wel een adres bekend, ik weet niet of hij ook mijn telefoonnummer heeft.

Ze hadden haar pin al langer vanwege boodschappen doen enzo.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-03-23 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:53

In Nederland kan je via het centraal testamentenregister nagaan of een overledene een testament had en waar. Kan ook via een notaris. Zo te horen zijn er twee reële opties: ze heeft een testament in Portugal laten opmaken of in de UK. Als daar ook een dergelijk register is, zou je het moeten kunnen achterhalen. Anders via een Portugese notaris informeren hoe je het daar kan nagaan. Voor de UK staat hierboven al een tip.

En als je dan toch contact hebt met een notaris, deel dan vooral je vermoedens dat misbruik gemaakt is van je vriendin.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 14:55

Ik weet bijna zeker dat het een Portugees is, ik ga even kijken of hier een register is of wat.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:00

Ik wil je adviseren om wat minder vertrouwen te hebben qua notaris, voor hetzelfde geld hebben ze je vriendin een nieuw testament laten maken. Je hebt 2 keuzes, laten gaan of er echt bovenop zitten en direct actie ondernemen om achter alle feiten te komen. Een petekind ? Denk dat die erfgenaam is wanneer ze dat in haar testament heeft staan. Maar het feit dat die helpers al bij de Engelse rekening wilden zegt genoeg.
En wees niet verbaasd wanneer het hondje plots is overleden.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 10-03-23 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:03

gecondoleerd.

voor wat betreft de hond zou ik me niet al te schuldig voelen. Als hij daar blijft en het goed heeft is dat toch prima.

Ik hoop dat het met papierwerk en notaris verder netjes wordt afgehandeld.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 15:21

BigOne schreef:
Ik wil je adviseren om wat minder vertrouwen te hebben qua notaris, voor hetzelfde geld hebben ze je vriendin een nieuw testament laten maken. Je hebt 2 keuzes, laten gaan of er echt bovenop zitten en direct actie ondernemen om achter alle feiten te komen. Een petekind ? Denk dat die erfgenaam is wanneer ze dat in haar testament heeft staan. Maar het feit dat die helpers al bij de Engelse rekening wilden zegt genoeg.
En wees niet verbaasd wanneer het hondje plots is overleden.

De huizen gaan via het testament naar die mensen, dat heeft ze me verteld omdat het petekind daar geen interesse in heeft en eerlijk gezegd deel ik je laatste gedachte want waarom wilde mij vriendin zo graag dat de hond naar mij ging als ze het daar zo goed zou hebben?

BigOne, als ze wijs genoeg was om de tweede tienduizend euro voor de tuin af te wijzen, neem ik aan dat ze ook niet zomaar een testament dat ze vreselijk duur vond om te laten maken, gaat wijzigen om hun nog haar andere geld te geven. Maar ja, met die mensen weet je het nooit natuurlijk.
Wat ik raar vind is dat ze mij geen nummer van de notaris wilden geven.

Ik heb ondertussen wel op notarissen gezocht in haar omgeving en dat zijn er maar twee, dus die kan ik allebei wel bellen vanmiddag als ik hun telefoonnummers kan vinden, want dat stond er dan weer niet bij.
Als ik eerst maar eens weet waar het is en dat zij ook weten dat ik het ben die er in staat.
Dan vind ik het allemaal wel goed en wacht ik het rustig af.

Ik ben er inmiddels achter dat er wel een register is, maar dat je voor aanvraag online of er een testament is alle gegevens van de overledene invullen en eerijk gezegd weet ik niet eens haar geboortedatum en -plaats zeker, of wie haar ouders waren.
Ik denk dat bellen dan toch handiger is :+

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:31

Gok dat ze geen nummer willen geven, omdat ze het geld voor zichzelf willen houden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:46

Maar een bankrekening kunnen ze zonder verklaring van erfrecht niet bij. Althans hier in nederland.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 15:52

Ze was toen nog in leven en ze hadden gewoon haar pin, wegens boodschappen doen voor haar.
Eenmaal dood worden alle rekeningen uiteraard geblokkeerd.
Ze belden me letterlijk om te zeggen dat ze geen geld meer had dat ze opkonden nemen en of ik wist hoe ik aan haar Britse geld kon komen! Een zielig verhaal over geen eten meer voor haar kunnen kopen enzo.

Marcella maar als je in een testament staat, spoort een notaris je op, al woon je aan het andere eind van de wereld.

Aan de andere kant, als ze het testament gewoon niet laten openen, is alles in Portugal voor hen, niemand die er naar kraait.
Maar ik denk toch dat ze legaal in de knoop komen als he niet officieel is gegaan.

Het kán zijn dat ze zelf niet weten wie de notaris is en het in haar papierwerk moeten vinden en dat ze daar inderdaad nog niet aan toe gekomen zijn.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:57

Wel kunnen ze als ze het pasje hebben en de pincode de betaalrekening leegtrekken tenzij die tijdig geblokkeerd wordt wat hier gebeurt als een overlijden gemeld is. Over die huizen enzo zullen ze flink belasting moeten betalen want deze mensen zijn geen familie (die moeten ook erfbelasting betalen maar minder dan vreemden) en ze zijn ook niet bepaald een goed doel met anbi-status!

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 16:05

Ja met andere woorden ze hebben er belang bij dat het testament niet geopend wordt? Want die huizen bewonen ze toch al.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dood van een vriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:19

dat weet je niet Anjali, het gaat hier toch niet over Nederland?

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:35

Lusitana schreef:
Ja met andere woorden ze hebben er belang bij dat het testament niet geopend wordt? Want die huizen bewonen ze toch al.

Ja met de vraag weet de notaris wel dat mevrouw overleden is.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:27

Kinke schreef:
dat weet je niet Anjali, het gaat hier toch niet over Nederland?

Maar wel EU.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 18:23

Nou, ik ben al een beetje verder. Ik heb de notaris in haar gemeente gebeld en ik kreeg een scretaresse die me wist te vertellen dat ik de overlijdingsakte op kon vragen in mijn gemeente en dan opsturen en dan kon ik het testament inkijken.
Maar ze begreep niet helemaal de vraag dat ik wilde weten of het wel echt geopend zou worden, want ze bleef op dat iemand het alleen kon openen met de overlijdings akte.

Enfin, ondertussen gierde ik van de honger en ik ben even naar de snackbar geweest (ik zat in de bibliotheek, 8 km van huis) en de man van de snackbar wist te vertellen dat het verplicht was om het testament te openen, dus nu laat ik het maar even los.
Ze moeten het volgens EU regels binnen drie dagen melden?
Weet je, het is allemaal nog erg vers, we zijn volop in de rouw en voor die mensen natuurlijk ook nog een hoop gedoe. Ik verlies niks met even wachten.

anjali, ik ben er inmiddels ook achter, met dank aan mijn zus, dat Portugal geen erfbelasting kent, maar dat er wel voorwaarden aan huizen en autos erven zit.