Het 'gevaar' van een forum

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Het 'gevaar' van een forum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 15:01

Vorig jaar heb ik wetenschappelijk onderzoek (jaja Tong uitsteken ) gedaan naar internetfora, het ging hier weliswaar om andere fora dan bokt, andere onderwerp, andere doelgroep, maar het idee van een forum blijft hetzelfde natuurlijk.

1 van de conclusies die daaruit naar voren kwam was dat voor mensen die wat minder stevig in hun schoenen staan, onzeker zijn, een forum eigenlijk heel 'gevaarlijk' kan zijn. (Weet even geen betere woordkeus). De redenatie hier achter is dat sommige mensen voor ieder wissewasje raad gaan vragen of steun zoeken op een forum. Ze raken een deel van hun zelfstandigheid/zelfvertrouwen kwijt, willen voor iedere stap die ze zetten eerst bevestiging hebben van anderen.

Een forum is een makkelijke manier om die bevestiging te krijgen (laagdrempelig, relatief anoniem, minder moeilijk dan face-to-face etc.). Het gevolg kan zijn dat mensen niet meer zelf proberen hun (persoonlijke) problemen op te lossen, maar gelijk om raad vragen, het liefst willen dat anderen de oplossing verzinnen, wel zo makkelijk, en eigenlijk 'lui' worden.

Een forum is een mooi medium, maar probeer te voorkomen dat je er afhankelijk (en dat is in dit geval iets anders dan verslaafd Haha! ) van wordt. Iedereen wil natuurlijk graag bevestiging dat hij/zij goed bezig is, dat is menselijk, ook is het heel normaal dat je een probleem, persoonlijk of praktisch, waar je zelf niet uit komt graag voor wilt leggen aan anderen om hun visie daar op te krijgen. Maar het kan dus gebeuren dat mensen daar te ver in door gaan, minder zelfstandig etc. worden, voor ieder wissewasje de hulptroepen inschakelen, het is immers zo makkelijk om het even op het forum te vragen.
IMO schuilt ook in bokt dit 'gevaar'.
Hoe denken jullie daar over? (Even bevestiging vragen Haha! )

Nulla tenaci invia est via



Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 15:17

Van bevestiging van je eigen ideeën kun je idd sterker worden, maar dan heb je dus zelf al iets bedacht en vraag je je alleen af of dat het goede is. Daar is niks mis mee, zolang je het beperkt en niet voor iedere scheet die je laat (vergeef me de uitdrukking Haha! ) de goedkeuring van anderen wil.

Het wordt anders als je zelf helemaal niet meer nadenkt over mogelijk oplossingen, maar gelijk de vraag stelt.
'Wat moet ik doen aan dit probleem?' vs. 'Ik heb deze oplossing bedacht voor dit probleem, is dat goed?'

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 15:24

Kitty schreef:
Jij krijgt nu bevestiging van dat er werkelijk een gevaar in foragebruik zit en waarschijnlijk geeft jou dat een goed gevoel waardoor jij je in jouw overtuiging gesterkt voelt.


Klopt Haha!

Maar bevestiging van mijn bevindingen is niet de reden waarom ik dit topic geopend heb, ik vind dit een boeiend onderwerp wat interessante discussies/gesprekken kan opleveren en mensen misschien ook aan het denken kan zetten over hun eigen post-gedrag.

En na 3 maanden intensief onderzoek en een verslag van 80 pagina's over o.a. dit onderwerp zou het toch wel treurig zijn als ik niet overtuigd ben van m'n eigen conclusies *LOL*

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 15:49

Pregini:

Margreet schreef:
Het gevolg kan zijn dat mensen niet meer zelf proberen hun (persoonlijke) problemen op te lossen, maar gelijk om raad vragen, het liefst willen dat anderen de oplossing verzinnen, wel zo makkelijk, en eigenlijk 'lui' worden.

[...]

Maar het kan dus gebeuren dat mensen daar te ver in door gaan, minder zelfstandig etc. worden, voor ieder wissewasje de hulptroepen inschakelen, het is immers zo makkelijk om het even op het forum te vragen.


En dat is dus het gevaar dat er achter schuilt.
Zal beslist niet voor iedereen opgaan, gelukkig niet zeg, maar voor mensen die daar gevoelig voor zijn denk ik dat het wel degelijk een gevaar is.

Overigens wil ik het 'om hulp vragen op een forum' niet de grond in boren ofzo hoor, dat kan ook heel positief werken, mits het dus niet overdreven wordt. En sommige mensen hebben daar IMO wel een handje van.

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 21:25

Je bent een mooi voorbeeld Stef, dank daarvoor Knipoog
Fijn om weer eens bevestigd te zien dat mijn conclusies niet uit de lucht gegrepen zijn Haha! Knipoog

Maar nu even serieus, dat zijn geen grappen meid! Dat je het weet is al stap 1, maar ik zou als ik jou was toch ook serieus proberen om er iets aan te doen (Of probeer je dat al?), dit is echt niet goed voor je persoonlijke ontwikkeling.

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 22:22

Ja.

Het onderzoek richtte zich niet specifiek op 'het verschijnsel forum', maar op de bruikbaarheid van patiëntenfora op internet voor het vormgeven van patiëntenparticipatie in wetenschappelijk onderzoek. En op dat gebied zijn de uitkomsten overwegend positief.

De conclusie die ik in dit topic aanhaal was meer een bijkomstigheid eigenlijk, niet direct relevant voor dit onderzoek, maar wel interessant.

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie