Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-21 23:31

Ha bokkers!

De titel is een beetje cru en vraagt om wat uitleg, dus bij deze;
Vandaag was ik lopen bij het Rozendaalse veld, op de hei. Om even mijn blaas te legen ben ik van het pad afgeweken, opzoek naar een geschikte boom. Ik vond al dat er een nare geur hing en op de weg terug zag ik een hoop onderdelen van een skelet liggen. Toen ik nog eens goed om mee heen keek, zag ik nog 4 dode zwijnen liggen. Van nagenoeg in tact tot half en volledig aangevroten, zelfs dus tot op het bot.

In eerste instantie dacht ik dat ze misschien wel geraakt waren door de bliksem, maar volgens mij heeft het al even niet geonweerd en volgens mij lagen er een paar nog niet zo lang. Het kan misschien ook zijn dat ze zijn doodgeschoten en dat ze daar zijn neergelegd voor bijvoorbeeld de roofvogels?

Ineens bedacht ik mij, misschien was het wel de wolf? Mijn toiletbezoek heeft in ieder geval een hoop vragen opgeroepen :Y).

Ik heb wat foto's gemaakt van de onderdelen van het skelet. Lijkt mij dat dat ook van een zwijn moest zijn

Afbeelding

Afbeelding

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~



DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-21 23:46

Het was echt middenop de hei, geen asfaltweg in de buurt. Vond het vooral ook apart dat ze zo verspreid lagen en in verschillende staat. Eentje was echt nog zo goed als volledig intact, er lag er eentje die van binnen leeggeroofd leek, zag een heel groot stuk vacht liggen en een stukje verderop verspreid over zo'n 10m2 allemaal volledig kaal gevroten botjes.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:04

Bedankt voor jullie reacties. Denk dat ik inderdaad staatsbosbeheer even een berichtje doe! Ben vooral ook wel benieuwd. Als het echt een kadaverveld is, vind ik het wel vrij dicht bij het pad, vooral vanwege de geur. Maar wellicht zit daar ook wel een gedachten achter.

Vond het wel erg tof om alle onderdelen van het skelet zo goed te kunnen zien.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:18

Maflinger_S schreef:
Een kadaverveld of knekelplaats, nog niet eerder van gehoord. Wel heel interessant om te zien.


Ik had inderdaad al wat mogelijke situaties bedacht, maar nooit geweten dat iets als een kadaverveld daadwerkelijk bestaat.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:19

Ik heb staatsbosbeheer een berichtje gestuurd, mocht ik reactie krijgen dan zal ik het hier posten! :)

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:52

Amber_anne schreef:
Cool het enige waar ik aan denk is heb je geen bot meegenomen O:)


Haha ik heb wel even getwijfeld! Ik werk als operatieassistent en toevallig de laatste tijd veel bij de neurochirurgie gestaan, dus heb nog wel even met een ruggenwervel in mijn handen gestaan. Maar voelde toch niet helemaal fijn om mee te nemen.

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Dode zwijnen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 00:56

Ik vertel jullie met alle liefde waar je ze kan vinden!

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 10:10

Naar aanleiding van de opmerking van Supervixen besloten om mijn uitleg naar de locatie weg te halen. Ookal is het vrij gebied en heel makkelijk toegankelijk zonder de natuur te beschadigen daar, zou ik het ook vervelend vinden als het er opeens heel druk gaat worden.

Mochten mensen toch graag willen weten waar het is, dan mag je mij een pb'tje doen.
Laatst bijgewerkt door DewiRox op 14-11-21 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 10:15

Storm schreef:
Anoeska27 schreef:
Voorheen kwam je met de zwarte paaltjesroute op/bij Loenermark ook langs een knekelplaats. Ik begreep dat de zwarte route er niet meer is en weet niet of de nieuwe route er ook langs komt. Maar daar kwamen ook nog wel eens geschokte reacties op, terwijl het op de borden netjes stond aangegeven.

Edit: dit is een interessanter artikel om te lezen: https://www.rd.nl/artikel/486735-dode-d ... ere-dieren


Ik wilde dit stuk lezen maar het is van het reformatisch dagblad en die hebben zondagsrust. Ik kreeg er wel een gratis psalm bij :')


Haha meen je! Kan je die mooi voorlezen bij de kadavers

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 10:33

Supervixen schreef:
Oh daar loop ik heel vaak hard.
Er worden zwijnen/herten geschoten en dan vaak op plekken neergelegd waar geen mensen horen te komen.
Op het Herikhuizerveld bij Velp ben ik ook járen geleden over het veld gelopen bij de wildpost. Daar zijn we toen ook zoveel botten van zwijnen tegengekomen.
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo slim dat je de plek deelt, want nu gaan er zeker mensen van het pad af om naar die botten te zoeken.


Wel interessant om te lezen dat het dus vaker voorkomt dat je zo'n veld tegen het lijf loopt! Ik zag helaas, aan het zakdoekje dat bij de boom lag, dat ik niet de enige ben geweest die daar van het pad is geweken voor een sanitaire stop. Dat is een andere discussie, maar als mensen dat soort 'troep' nou eens meenemen in plaats van botten..

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-21 18:04

Muze schreef:
Heb je al antwoord gehad?


Ik heb reactie gehad dat ze het zouden doorsturen naar de boswachter van dat gebied en dat ze me op de hoogte brachten als ze wat weten!

Maar stropers? Vanwege de tanden of voor vlees?

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-21 22:25

Ja, toevallig wel! Kreeg reactie dat het niet op grond van staatsbosbeheer is en ze ook geen idee hebben wat de reden kan zijn :Y)

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, Black_Moon, brennie85, Drico, Flying_Angel, fohadie, Gee, Googlebot, Maanon_, maava, Niobe, Urona447, xJolijn en 168 bezoekers