Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 10:23

Omdat we wel erg off topic gingen in het WTF cadeautjes topic…

[PF] WTF cadeautjes, wat heb jij gekregen?

Dus hier een topic om over de beide situaties door te gaan.

Situatie 1:
Phonix schreef:
Oh ik heb eentje die heel erg is.

Mijn beste vriendin probeert al meerderen jaren zwanger te raken. Als vriendengroep weten wij dit al te wel.

Op haar vejardaagsfeest kreeg ze een doos van een andere goede vriendin. Met erin een positive zwangerschapstest(vriendin was dus zwanger). Ze hebt haar hele feest huilend doorgebracht. Vriendin dacht omdat ze zo blij voor haar was…


Situatie 2:
Moonlight17 schreef:
Hier ook een variant op meegemaakt.
Kerst met familie.
Voor het diner maken de oudste zus en haar man bekend dat ze na jaren proberen helaas niet zwanger konden worden met echt tranen, gebroken stem en het hele emotionele pakket. Vervolgens tijdens het openmaken van de kado's ontvangen de ouders een echo foto van hun jongste zoon die een paar maanden met zijn vriendin samen was, met wij zijn zwanger. Oudste zus en man zijn natuurlijk in huilen uitgebarsten en weggelopen. Klote excuus, was sorry we konden het kado niet meer onder de boom vandaan halen.

1,5 jaar verder nog een soort familievete.


Blijkbaar zijn er nogal verschillende meningen over hoe gepast het is om een geboorteaankondiging te doen als je weet dat een anders stel geen kinderen kan krijgen. Wat is goed en wat is fout en in hoeverre moet/kun je rekening met elkaar houden?

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Geboorte aankondiging en ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:26

Ik vind een geboorteaankondiging sowieso een raar cadeautje voor een ander.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 10:27

Mizora schreef:
Ik vind een geboorteaankondiging sowieso een raar cadeautje voor een ander.


Ook als het om een eerste kleinkind gaat?

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:28

Eh.... geen cadeau oid geven ''voor het geval ze zwanger mochten raken''. Is natuurlijk een erg gevoelige situatie/onderwerp en vind het ook erg kort door de bocht om iemand alvast wat toe te stoppen ''voor het geval dat''. Wie weet lukt het niet of is de wens er niet eens.

Lekker met cadeautjes ''strooien'' als diegene zwanger ís vind ik wat anders en meer gepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:30

Als je al een publieke aankondiging wil doen (zoals hierboven tijdens het diner) zou ik zou ervoor kiezen het ongewenst kinderloze stel in de familie te bellen of langs te gaan om het te vertellen. Daarna zou ik dan pas echt een publieke aankondiging doen. Dan hebben zij er vast even aan kunnen wennen, houd je rekening met hun gevoel en is er op het moment zelf ook ruimte voor je eigen blijdschap.

Mizora schreef:
Ik vind een geboorteaankondiging sowieso een raar cadeautje voor een ander.


En dat ook ja!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 10:33

Blijheid schreef:
Als je al een publieke aankondiging wil doen (zoals hierboven tijdens het diner) zou ik zou ervoor kiezen het ongewenst kinderloze stel in de familie te bellen of langs te gaan om het te vertellen. Daarna zou ik dan pas echt een publieke aankondiging doen. Dan hebben zij er vast even aan kunnen wennen, houd je rekening met hun gevoel en is er op het moment zelf ook ruimte voor je eigen blijdschap.


In dit geval lag de aankondiging al onder de boom als cadeautje voor de aanstaande grootouders en wist het zwangere stel vooraf natuurlijk niet dat het andere stel tijdens het eten zou gaan vertellen dat ze niet zwanger konden worden..

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:34

Hmmm moeilijk wel.
Is in beide situaties niet zo tactvol geweest. Situatie 1 was echt wel wat lomp en ondoordacht, situatie 2 was opzich niet heel raar, maar als het ongewenst kinderloze stel zo'n aankondiging doet dan verzin je toch ff iets om dat cadeau weg te moffelen. 'Oeps prijskaartje zit er nog op' of 'Oeps volgens mij zie ik hem daar nu bij jullie in de kast staan' ofzo.

Overigens ben ik onverwachts zwanger geraakt, was echt even slikken omdat we er nog niet aan toe waren, hoewel we na de eerste shock wel erg blij waren. In mijn omgeving een aantal stellen die (toen) ongewenst kinderloos waren, en die heb ik allemaal persoonlijk opgebeld. Ze waren blij voor ons, maar ik heb wel gezegd dat ik het ook heel erg begrijp als ze eventueel wat meer afstand wilde nemen oid, alle begrip voor.
Aan de andere kant voelde het soms ook heel erg als een taboe als we het wat zwaarder hadden met het verwerken van het nieuws. Het was echt wel even pittig en heel heftig om heel je leven te moeten omgooien met alle stres erbij (we hadden bijvoorbeeld nog geen huis) en ik had het idee dat ik niet teveel mocht laten merken dat we daar echt wel mee zaten. Niet zozeer richting die stellen, maar bijvoorbeeld ook als ik een vraag stelde op een ouderschapsforum oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:38

Daphara schreef:
Blijheid schreef:
Als je al een publieke aankondiging wil doen (zoals hierboven tijdens het diner) zou ik zou ervoor kiezen het ongewenst kinderloze stel in de familie te bellen of langs te gaan om het te vertellen. Daarna zou ik dan pas echt een publieke aankondiging doen. Dan hebben zij er vast even aan kunnen wennen, houd je rekening met hun gevoel en is er op het moment zelf ook ruimte voor je eigen blijdschap.


In dit geval lag de aankondiging al onder de boom als cadeautje voor de aanstaande grootouders en wist het zwangere stel vooraf natuurlijk niet dat het andere stel tijdens het eten zou gaan vertellen dat ze niet zwanger konden worden..


Dat las ik ja, dat is een moeilijkere situatie, maar dan nog is het cadeau laten liggen absoluut niet chique. Haal het cadeau dan op dat moment weg (smoesje) en vertel het een andere keer. Niet alleen om rekening te houden met de ander, maar ook omdat je voor jezelf toch wil dat aankondiging van zwangerschap een vrolijk moment is en niet een moment waar iedereen van slag is.

Bambi_

Berichten: 149
Geregistreerd: 19-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:53

Moonlight17 schreef:
Hier ook een variant op meegemaakt.
Kerst met familie.
Voor het diner maken de oudste zus en haar man bekend dat ze na jaren proberen helaas niet zwanger konden worden met echt tranen, gebroken stem en het hele emotionele pakket. Vervolgens tijdens het openmaken van de kado's ontvangen de ouders een echo foto van hun jongste zoon die een paar maanden met zijn vriendin samen was, met wij zijn zwanger. Oudste zus en man zijn natuurlijk in huilen uitgebarsten en weggelopen. Klote excuus, was sorry we konden het kado niet meer onder de boom vandaan halen.

1,5 jaar verder nog een soort familievete.


Moet eerlijk zeggen dat ik de bekendmaking geen kinderen te kunnen krijgen voor aanvang van het kerstdiner ook een nogal beladen timing vind. Hoe erg ook voor dat stel natuurlijk, maar je kan daarna de komende uren geen kant op. En dat is al moeilijk genoeg zonder het andere cadeautje van de jongste zoon.
Denk dat ik zelf in zo'n situatie geprobeerd had de zwanger aankondiging te onderscheppen en even een nieuw moment geprikt zou hebben.
Laatst bijgewerkt door Bambi_ op 11-11-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:00

Daphara schreef:
Blijheid schreef:
Als je al een publieke aankondiging wil doen (zoals hierboven tijdens het diner) zou ik zou ervoor kiezen het ongewenst kinderloze stel in de familie te bellen of langs te gaan om het te vertellen. Daarna zou ik dan pas echt een publieke aankondiging doen. Dan hebben zij er vast even aan kunnen wennen, houd je rekening met hun gevoel en is er op het moment zelf ook ruimte voor je eigen blijdschap.


In dit geval lag de aankondiging al onder de boom als cadeautje voor de aanstaande grootouders en wist het zwangere stel vooraf natuurlijk niet dat het andere stel tijdens het eten zou gaan vertellen dat ze niet zwanger konden worden..


Heel lastige situatie, maar ik snap wel dat je als wel-zwangere dit graag wil vertellen aan familie. Dat de timing dat niet zo best is, dat is inderdaad wel weer vervelend voor de niet-zwangere. Ze hadden (de wel-zwangere) ook wel anders kunnen aanpakken door vooraf het niet-zwangere stel aan te kunnen spreken van ''dit en dit zijn wij van plan, want we zijn zwanger'', zodat het niet-zwangere stel alvast op de hoogte was gesteld. Dan komt het er tijdens de cadeaus geven ook niet zo hard/rauw uit in een grote groep. Dan heeft het stel zich ook kunnen voorbereiden en ligt de emotie wellicht niet zo hoog. Snap goed dat je dit als wel-zwangere graag wilt delen tijdens zo'n moment met familie - alleen moet je soms naar de situatie kijken en is het wel zo tactisch om dit per situatie even aan te kijken om vervelende situaties te vermijden.

Zoiets hebben wij ook van dichtbij meegemaakt. Stel kon niet zwanger raken, maar haar broer en vriendin waren wel ''ineens'' zwanger. Ze hebben het stel van te voren als eerste voorzichtig ingelicht en daarna de ouders verteld. Uiteraard kwamen er (gevoelige) tranen bij kijken, maar je moet een ander ook gunnen welke wél ouders kunnen worden, ook al lukt het bij jou niet. Is even heel zwart/wit, maar zo werkt het wel en zo is het leven. Alles begint bij timing en communiceren om verkeerde verwachtingen/gevoelens te scheppen.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:06

Mizora schreef:
Ik vind een geboorteaankondiging sowieso een raar cadeautje voor een ander.

Eens. Leuk voor degene die zwanger is, maar wat heeft die ander daar aan?

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:06

Ik snap de aankondiging van beide waarbij ik voor een familie feest de opmerking geen kinderen kunnen krijgen toch echt iets vind wat je eerder had kunnen vertellen. Hoe triest ook maar soms vertellen mensen heftige dingen om zich te laven aan het medeleven. En daar lijkt het in dit geval op aangezien ze er anderhalf jaar later nog problemen mee hebben. En de echo onder de boom? Leuk. Zij konden niet weten van de anderen.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:09

bigone schreef:
Ik snap de aankondiging van beide waarbij ik voor een familie feest de opmerking geen kinderen kunnen krijgen toch echt iets vind wat je eerder had kunnen vertellen. Hoe triest ook maar soms vertellen mensen heftige dingen om zich te laven aan het medeleven. En daar lijkt het in dit geval op aangezien ze er anderhalf jaar later nog problemen mee hebben. En de echo onder de boom? Leuk. Zij konden niet weten van de anderen.

Waarom geldt dat dan alleen voor de trieste mededeling? Waarom is het wel gepast om alle aandacht naar je toe te trekken met de mededeling van de zwangerschap? Dit is toch meten met twee maten?
Of vind je eigenlijk dat je niet mag praten over geen kinderen kunnen krijgen? Is het voor jou misschien een taboe?

DuoPenotti

Berichten: 29452
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:12

Dat van dat kerstcadeau is een ongelukkige samenloop.
En dat daarvoor een familie vete is vind ik niet echt correct.


Dat van die verjaardag aan iemand die niet zwanger kan worden is gewoon lomp, heel lomp.

Al zie ik het ook niet zitten het als cadeautje te geven.
Wat is er mis met een gewoon vertellen joh wij zijn zwanger.
Was dat met kerst ook niet gebeurt.
Al vind ik wij kunnen niet zwanger worden ook geen kerst onderwerp, maar oke.

Verbaas me tegenwoordig toch over alle gedoe rondom een zwangerschap en geboorte.
Eerst al de aankondiging, dan een gender reveal party, dan van die babyshower.
Het is gewoon een geboorte, een van de heel veel veelste sinds de mensheid...

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:14

Jemig vind die eerste wel heel lomp en onbeschoft..

Maar die 2e vind ik toch een beetje pech voor de niet zwangere. Tuurlijk is het vervelend en moeilijk, maar dat betekend niet dat hun gevoelens monopoly hebben tijdens kerst.
De wel zwangere, al dan niet snel en kort samen, hadden waarschijnlijk ook heel graag het willen vertellen en het duidelijk helemaal uitgedacht. En die zagen wellicht dat ook niet aankomen van de broer.

Tuurlijk ben je dan even van slag, maar daar moet je je dan maar overheen zetten. Vind het zoiets zuurs als je naar doet naar mensen die wel een kind/xyz kunnen krijgen, maar jij niet.

Het is niemand zijn schuld dat, dat gebeurd. Dus een familie vete erom vind ik vooral kwalijk van de niet zwangere.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:15

Achterom schreef:
bigone schreef:
Ik snap de aankondiging van beide waarbij ik voor een familie feest de opmerking geen kinderen kunnen krijgen toch echt iets vind wat je eerder had kunnen vertellen. Hoe triest ook maar soms vertellen mensen heftige dingen om zich te laven aan het medeleven. En daar lijkt het in dit geval op aangezien ze er anderhalf jaar later nog problemen mee hebben. En de echo onder de boom? Leuk. Zij konden niet weten van de anderen.

Waarom geldt dat dan alleen voor de trieste mededeling? Waarom is het wel gepast om alle aandacht naar je toe te trekken met de mededeling van de zwangerschap? Dit is toch meten met twee maten?
Of vind je eigenlijk dat je niet mag praten over geen kinderen kunnen krijgen? Is het voor jou misschien een taboe?

Zeker niet, heb zelf familie die al veertig jaar ongewild kinderloos zijn, doordat zwager bof kreeg op 15 jarige leeftijd.
Kerst vieren is niet het moment om zo’n heftige droevige boodschap te doen. Dan ga je naar je ouders en vertel je dat en kun je tegelijk vragen om niet zo erg uit te pakken met kerst. Maar niet vlak voor cadeautjes uitpakken deze bom droppen.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:16

Wij hebben het ook verteld dat ik zwanger was met een voorleesboekje en een gedichtje ingepakt onder de boom, los van deze situatie snap ik niet waarom dat niet leuk zou zijn? Onze ouders vonden het iig wel leuk :+ .

Het pakje laten liggen na dit nieuws zou ik niet gedaan hebben, dat zou ik tactischer opgelost hebben. Het contact verbreken vanaf de andere kant is imo dan weer een te heftige reactie. Het is ook niet dat ze expres zwanger zijn geworden om te pesten ofzo.

Verder overigens niet al dat ‘gedoe’ hier, maar juist omdat het kerst was rond de tijd dat we het wilden vertellen was het wel leuk om het even zo te doen. En het is toch niet raar dat je dan even alle aandacht krijgt? Blijft toch iets wat je niet heel regelmatig doet.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:17

Achterom schreef:
Waarom geldt dat dan alleen voor de trieste mededeling? Waarom is het wel gepast om alle aandacht naar je toe te trekken met de mededeling van de zwangerschap? Dit is toch meten met twee maten?


Gevoelmatig vind ik het een wereld van verschil of iemand met kerst (of een verjaardag, of iets anders feestelijks) iets tragisch aankondigt (je zegt ook niet "dit wordt mijn laatste kerst, ik ben ongeneeslijk ziek" mag ik toch hopen) of dat iemand met kerst aan de hele familie iets leuks vertelt.

Zelfs al trek je in beide gevallen 'alle aandacht naar je toe' - really?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:23

bigone schreef:
Achterom schreef:
Waarom geldt dat dan alleen voor de trieste mededeling? Waarom is het wel gepast om alle aandacht naar je toe te trekken met de mededeling van de zwangerschap? Dit is toch meten met twee maten?
Of vind je eigenlijk dat je niet mag praten over geen kinderen kunnen krijgen? Is het voor jou misschien een taboe?

Zeker niet, heb zelf familie die al veertig jaar ongewild kinderloos zijn, doordat zwager bof kreeg op 15 jarige leeftijd.
Kerst vieren is niet het moment om zo’n heftige droevige boodschap te doen. Dan ga je naar je ouders en vertel je dat en kun je tegelijk vragen om niet zo erg uit te pakken met kerst. Maar niet vlak voor cadeautjes uitpakken deze bom droppen.

Voor vervelend nieuws is er nooit een echt goed moment, maar ik begrijp werkelijk niet waarom je dit zo afkeurt. Jij zou de voorkeur hebben om het alleen te delen met je ouders, maar waarom niet gewoon open gooien? Dan zijn ze tenminste ook in één klap van die continue vervelende vragen en meewarige blikken af.
Je toont hier in mijn beleving wel erg weinig inlevingsvermogen.
Maar goed, uit eigen ervaring weet ik heel goed dat mensen niet zitten te wachten op vervelend nieuws, want o wee als je met een ander mee moet leven. Het is veel minder confronterend als mensen die onaangename aspecten van het leven vooral voor zichzelf houden.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:26

Ibbel schreef:
Achterom schreef:
Waarom geldt dat dan alleen voor de trieste mededeling? Waarom is het wel gepast om alle aandacht naar je toe te trekken met de mededeling van de zwangerschap? Dit is toch meten met twee maten?


Gevoelmatig vind ik het een wereld van verschil of iemand met kerst (of een verjaardag, of iets anders feestelijks) iets tragisch aankondigt (je zegt ook niet "dit wordt mijn laatste kerst, ik ben ongeneeslijk ziek" mag ik toch hopen) of dat iemand met kerst aan de hele familie iets leuks vertelt.

Zelfs al trek je in beide gevallen 'alle aandacht naar je toe' - really?

Er is nooit een goed moment voor vervelend nieuws. Op een verjaardag vind ik wel vreemd, om de aandacht naar je toe te trekken. Maar met kerst zou het toch moeten gaan om er zijn voor elkaar?

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zwangerschap/geboorte aankondiging vs ongewenst kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:32

Juist dus vertel je het eerder zodat iedereen er voor iedereen een fijn familiefeest van kan maken en er voor elkaar kan zijn. Maar niet onder de boom een bom droppen want hadden ze het gewoon verteld had het andere stel ook een andere beslissing genomen. En dat heeft van mijn kant niets met het empathie loos te maken maar hoe je met elkaar omgaat.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:36

bigone schreef:
Juist dus vertel je het eerder zodat iedereen er voor iedereen een fijn familiefeest van kan maken en er voor elkaar kan zijn. Maar niet onder de boom een bom droppen want hadden ze het gewoon verteld had het andere stel ook een andere beslissing genomen. En dat heeft van mijn kant niets met het empathie loos te maken maar hoe je met elkaar omgaat.

Dus het "fijne" familiefeest moet vooral oppervlakkig en blij zijn? Nu weet ik weer waar mijn antipathie tegen dat schijnheilige feest ook alweer vandaan kwam. Jeetje, voor mij valt dat dus wel onder empathie loos...

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:37

bigone schreef:
Juist dus vertel je het eerder zodat iedereen er voor iedereen een fijn familiefeest van kan maken en er voor elkaar kan zijn. Maar niet onder de boom een bom droppen want hadden ze het gewoon verteld had het andere stel ook een andere beslissing genomen. En dat heeft van mijn kant niets met het empathie loos te maken maar hoe je met elkaar omgaat.

Maar dan ga je er vanuit dat het ongewenst kinderloze stel dat ook al eerder wist. Misschien hadden die het ook pas een paar dagen van tevoren (definitief) te horen gekregen en was er geen eerder moment.

Neemt niet weg dat ik het wel met jou (en Ibbel) eens ben dat een dergelijk emotioneel beladen onderwerp nou niet direct geschikt is voor het kerstdiner. Waarbij het toch meestal de bedoeling is om daar iets gezelligs van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:42

Situatie 1, jemig wat ontzettend lomp.. Sowieso, op iemand anders verjaardag je zwangerschap aankondigen en dat als 'kado' geven? :r Dat is net zoiets als een huwelijksaanzoek op iemand anders bruiloft, niet jouw dag, niet jouw moment.. Gewoon niet doen :n

Situatie 2, heel sneu, maar hier konden ze niets aan doen toch? Wisten zij op dat moment natuurlijk niet. Snap wel dat dat heel slecht viel, maar 1,5 jaar vete :n

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:42

Situatie 1: vind ik echt een raar cadeau, net alsof ze het erom doet.
Zou het zeker zelf zo niet aankondigen, het is die ander persoon zijn dag en niet haar dag.

Situatie 2: vind ik ingewikkelder. Omdat iemand anders geen kinderen kan krijgen (dit verteld tijdens kerst, wat feestelijk moet zijn) jij die dag niet jouw heugelijk nieuws niet mag vertellen?

Ik zou vooral niet boos maar juist blij voor de ander zijn.
En als je het heugelijk nieuws aaankodigd na het slechte nieuws, zou ik wel benoemen dat er getwijfeld is om het alsnog wel door te laten gaan.
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 11-11-21 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt