23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 19:39

Hey bokkers,

Ik speel met het idee om samen met mijn vriend uit huis te gaan, en midden in het land samen te gaan wonen.

Ik voel al langer dat ik er klaar voor ben, maar wist niet waarheen. Nu kan mijn vriend waarschijnlijk beginnen aan een studie in Arnhem, en zouden we daar in de buurt gaan wonen. Extra mooi meegenomen: de Veluwe en omgeving als achtertuin om in buiten te rijden :D

Ik ben 23, hij 21. Hij zal dus nog een studie van 4 jaar gaan doen, en ik ben over een half jaar klaar met mijn master en zal dan fulltime gaan werken. Mijn pony zal dan uiteraard mee verhuizen, ik heb al twee (op papier) ideale stallen met nog plek vrij gevonden.

Zijn er bokkers die iets soortgelijks gedaan hebben? En zo ja, zouden jullie het weer doen of juist absoluut niet?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:59

Niet als student maar wel als werkende.

Van de randstad naar inderdaad de Veluwe incl paard en pony.
Eerst 4 1/2 jaar op kamers gewoond zodat ik ingeschreven kon worden en toen een huisje gekregen op de Utrechtse heuvelrug.
Daar staan de pony's inmiddels ook.

Geen spijt van gehad.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:05

Ik was 22 toen ik mijn paard kocht. Toen zat ik in het derde jaar van mn opleiding en leerde ik later datzelfde jaar mijn vriend kennen. We hebben een jaar verkering gehad voordat we besloten te gaan samenwonen. Ik was toen net 24. Mijn paard stond in opfok in de plaats waar ik was opgegroeit en ging 50 km verderop wonen. Ik ben eerst zelf verhuist en toen dat eenmaal klaar was heb ik mn paard verhuist naar een stal in mn nieuwe woonplaats. Het was goed te doen maar goed ik was klaar met studeren toen ik ging samenwonen. Wellicht is dat weer anders

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 20:13

Het is voor mij wel een stukje verderop, haha. Ik woon op dit moment in Zuid Limburg.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:55

Ik zou het doen, als het financieel haalbaar is en je deze situatie 4 jaar kunt doorstaan. Hoe heerlijk is het om je eigen plekje te hebben.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:00

Ik snap de wens om op jezelf te gaan wonen, maar zou het alleen doen als je op dit moment de kosten zelfstandig kan dragen. Dus niet op basis van wat je mogelijk gaat verdienen, maar wat kan er nu. Niets zo vervelend als geldzorgen.

Ik heb daarom tot mijn 25e thuis gewoond. Toen had ik een stabiel inkomen en kon ik mijn woning en mijn eigen paard makkelijk betalen. Daarvoor had het misschien ook gekund, maar had ik ieder dubbeltje om moeten draaien.

Als het kan, zeker doen!! Niets zo fijn als je eigen plekje

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:04

Als je de keuze hebt om te wachten, zou ik wachten.

Ik had de keuze niet, ben uit huis gegaan toen ik 18 was. Jarenlang echt heel weinig te besteden gehad (heb mn paard wel kunnen aanhouden).

Nu is het, samen met mijn vriend, financieel gezien goed te doen. Maar heb jarenlang maar net aan de huur, boodschappen, dierenarts, smid enzovoorts kunnen betalen.

Was dat slim, nee, absoluut niet. Kon bvb niet sparen om een huis te kopen oid. Dus als ik thuis had kunnen blijven voor een aantal jaar langer, had ik dat zeker gedaan tot ik een betere financiële situatie had :)

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:09

Jazker 2 eigen pony's, beide auto, koophuis ik was 20.
Overigens wel beide werkzaam en klaar met studie. Het kan dus wel waar een wil is, is een weg. Overigens hadden we toen amper spaargeld.

Nog geen moment spijt gehad lekker op eigen benen

Aanvulling: kwamen beide vanuit ouderlijk huis en nog geen jaar verkering samen.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 07-05-21 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:13

Ik ben 22 en woon samen met mijn vriend + heb een pony. Ik ben op mijn 17e uit huis gegaan en woon nu sinds ruim 1.5 jaar samen met mijn vriend. Ik heb mijn pony gekocht toen we gingen samen wonen. Nu is mijn vriend wel wat ouder, hij is 30 en werkt full time. Ik studeer nu nog, dus mijn vriend draagt de grootste kosten qua huur.

Ik zou het wel spannend vinden om gelijk te gaan samen wonen als je allebei nog thuis woont, zeker als jullie allebei nog studeren. Vooral qua financiën dan, maar als je ook goed support hebt vanuit jullie families dan zou ik het best aandurven! Of als je zeker weet dat je makkelijk een baan kan vinden en je genoeg spaargeld hebt tot je klaar bent met je master.

Ik heb er in elk geval geen spijt van gehad om te gaan samen wonen met mijn vriend. Ik vind het heerlijk om thuis te kunnen komen bij mijn vriend (of nu met corona constant thuis te zitten met hem :') ). Nu ik nog studeer ben ik een van de weinige die samen woont in mijn opleiding, de rest zit op kamers of woont nog thuis.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:27

Ik heb helaas de mindere kant ervaren, al was ik alleen en niet samenwonend, dus wellicht dat dat nog een verschil uitmaakt. Ik ben toen ik net 19 was mijn eigen weg gegaan. Was toen nog studerende, met een pony en 4 katten. Ik heb jarenlang met pijn en moeite de huur kunnen betalen en vooral geleefd op instant noodles en brood. :+

Op een gegeven moment werd de financiële last echt teveel en heb ik noodgedwongen mijn pony moeten verkopen. Die had ik toen al meer dan 8 jaar en dat doet tot op de dag van vandaag echt nog pijn. Inmiddels heb ik al drie jaar niet meer op een paard gezeten terwijl ik bij wijze van spreken op een paard ben geboren. En ook nu moet ik zeggen dat ik het nog niet makkelijk heb financieel; al die jaren heb ik niet de kans gehad om ook maar iets te sparen, dus nu ik net klaar ben met mijn studie heb ik pas een echt mini-spaarpotje op kunnen bouwen. Tegen de tijd dat ik een huis kan kopen kan ik denk ik mijn graf wel weer in. :')

Voordeel: je leert goed roeien met de riemen die je hebt en het heeft mij echt ook wel dankbaarder gemaakt met bepaalde dingen. Ik heb ook doorzettingsvermogen op moeten bouwen. Maar: als ik het over kon doen en de keuze had om uit huis te gaan of het nog langer uit te zitten? Oeuf, dan weet ik niet of ik het opnieuw had gedaan met de ervaring die ik nu heb.

Hoe fijn het idee is en hoe romantisch het klinkt, ik denk dat je met dit soort keuzes heel goed na moet denken en analyseren wat je allemaal tot beschikking zou hebben etc. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik na mijn studie toch wel een redelijke baan zou vinden et cetera, maar (in ieder geval in mijn omgeving) bleek dit toch ook niet zo simpel te gaan als ik dacht. ;(

Toevoeging: het ligt ook een klein beetje aan de tijd waarin, denk ik. Prijzen zijn tegenwoordiger alsmaar hoger en een huis kopen zit er voor veel starters al helemaal niet in op het moment. Ik werk sinds een jaar fulltime en moet eerlijk zijn dat ik zelfs nu er nog geen paard bij zou willen hebben, financieel gesproken dan.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 07-05-21 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:31

Geen idee hoe jullie je leven bekostigen als studenten, maar ik zou niemand aanraden om je in de schulden te steken voor deze dure hobby.

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:54

senna21 schreef:
Geen idee hoe jullie je leven bekostigen als studenten, maar ik zou niemand aanraden om je in de schulden te steken voor deze dure hobby.


Daar ben ik het wel mee eens! Als ik had moeten lenen om mijn pony te bekostigen, dan zou ik hem niet hebben gekocht. Maar TS heeft al een pony dus dat is misschien ook niet van toepassing hier.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 21:58

Ik studeer in Aachen, dat kost zo'n 300 euro per half jaar. Nu is alles online, en als het goed is heb ik nog maar een half jaar nodig. Ik heb tot nu toe altijd alles kunnen betalen van mijn bijbaan (1 dag in het weekend), zowel paard als studie. Ik heb genoeg spaargeld, ruim in het 5 cijferige, maar dat is eigenlijk wel voor pony noodgevallen "gereserveerd". Mijn vriend heeft wat minder en heeft helaas ook een studieschuld.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:03

Gaan jullie van de inkomsten de vaste lasten kunnen betalen? Spaargeld is heel fijn, maar niet om maandelijks je huur van te betalen.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 22:24

marleen_88 schreef:
Gaan jullie van de inkomsten de vaste lasten kunnen betalen? Spaargeld is heel fijn, maar niet om maandelijks je huur van te betalen.


Dat is een beetje de vraag. Ik heb geen idee wat ik van een full- of misschien part-time baan qua loon kan verwachten.

Mijn vriend zal alleen een bijbaantje kunnen hebben, dus zo'n 500 euro per maand. En hij is van plan bij duo te lenen.

Sherivey
Berichten: 8625
Geregistreerd: 06-11-15

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:29

Als het de vraag is of je je vaste lasten kunt betalen, zou ik nog even wachten.

Geloof me, stress over het betalen van vaste lasten wil je niet, echt niet :n

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:29

Oke, dit verandert wat mij betreft wel de zaak. Ik zou dit geen goede uitgangspositie vinden om samen te gaan wonen. Ik zou echt wachten, tot in ieder geval jij, meer duidelijkheid hebt over (vast) inkomen.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 22:32

Ik moet gewoon eens even gaan kijken wat er op dit moment open staat in Arnhem en omgeving. Maar ik moet het natuurlijk ook goed timen, er al werken voordat ik er woon is bijvoorbeeld niet bepaald handig :')

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:49

Ik ben niet van de ene kant van het land naar de andere kant verhuisd maar ik ben wel 23, met een eigen paard en ik woon op mezelf in de randstad.

Ik studeer nu nog en ga zelfs komende zomer starten met een nieuwe opleiding :+ Je kan me altijd een PB sturen mocht je nog vragen hebben.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:06

Krijg je überhaupt een woning zonder inkomen?

Iedereen gaat een keer het huis uit, al dan niet met paard. Ik heb mijn eerste paard met een minimumloon betaald, maar woonde dan ook in een enorm slechte wijk in een zwaar renovatie benodigende woning.

Het is op zich niet vreemd om ergens te solliciteren waar je nog niet woond, je kan meestal gewoon afspreken wanneer je gaat beginnen (binnen enigszinds redelijke termijn).

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 23:12

Het staat nu sowieso nog in zn kinderschoenen, mijn vriend moet eerst nog te horen krijgen dat hij echt aangenomen is. Dan gaan we serieuzer kijken naar hoe of wat mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:25

Nala schreef:
Ik moet gewoon eens even gaan kijken wat er op dit moment open staat in Arnhem en omgeving. Maar ik moet het natuurlijk ook goed timen, er al werken voordat ik er woon is bijvoorbeeld niet bepaald handig :')
Ach, na corona zijn bedrijven veel meer ingesteld op thuiswerken en mensen die misschien eens in de week, twee weken naar kantoor komen. Mijn werkgever is gevestigd in Norwich, en daar ben ik de komende maanden ook nog niet. :') Ik zou eerst zorgen voor een baan voordat je stappen gaat zetten. Zonder een idee van wat je inkomen (en dus je budget) gaat zijn, kun je simpelweg niet tot nauwelijks plannen, zeker omdat je in Nederland ook vaak belachelijk veel moet verdienen om in aanmerking te komen voor een huurwoning. Je kunt daarnaast beter een paar maanden wat moeten passen en meten met reistijden dan handenvol geld uitgeven aan een verhuizing, de eindjes maar net aan elkaar kunnen knopen en stressen over hoe je het allemaal gaat betalen. Ja, het zal je ook dingen leren, maar de vraag is of je jezelf dat allemaal aan wilt doen voor wat in essentie toch een luxehobby is.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: 23, een eigen paard, en op jezelf gaan wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 05:54

Ik ben 25, woon samen sinds mijn 19de met vriend en inmiddels 3 katten, een hond en een pony.

Eerste 3 jaar betaalde we 50/50 (ik kreeg nog basisbeurs) daarna het leenstelsel en nu betaald hij meer denk 70/30? Of zelfs 75/25 (hij verdiend boven modaal als ict’er).
Pony betaal ik wel helemaal zelf met het geld wat ik verdien met mijn weekendbaan.
Ik heb mijn eigen spaarpot voor de pony, maar was er niet aan begonnen als ik m’n vriend niet financieel kon bijspringen indien nodig.

Huren is duur. Wij gooien al 6 jaar zo’n €1000 per maand uit het raam. En dan wonen we nog redelijk goedkoop in verhouding.
Maar toch ruim €70K…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 06:50

Sizzle schreef:
Krijg je überhaupt een woning zonder inkomen?

Dit is wel een goede vraag. Zelf kwam ik er best moeilijk tussen toen ik wel net was aangenomen, maar nog geen dag had gewerkt. Intentieverklaringen, garantstelling van mijn ouders, bewijs dat je 3x de huurprijs verdient, pfff. Ze gaan best ver met het screenen van huurders.

Ik heb even gespiekt in je profiel en zag je studierichting. Leeeuk! Maar eerlijk is eerlijk, wel met beperkte baankansen. Mocht je per se in je studierichting willen werken, dan zou ik eerst een baan zoeken en dan pas kijken waar je gaat wonen, met name vanwege je reistijd. Ik vond de overstap van studeren naar werken zelf best pittig; daarnaast kost een huishouden tijd, je pony natuurlijk ook en een sociaal leven opbouwen in een nieuwe omgeving ook. Dan is het wel fijn als je je reistijd van/naar werk een beetje binnen de perken kunt houden. Maar komt vast goed. Succes met afstuderen en met deze leuke plannen! :))

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:02

Ik heb het wel gedaan als werkende en een vast contract. Mijn nu exvriend woonde niet bij mij vanwege zijn studie. Ik had wel een paard, twee katten en een eigen huis. Dat ging prima. Ik woonde zelf ook in arnhem. De huizenprijzen zijn nu wel gestegen, dus denk dat het nu wat lastiger is. Ik kreeg een intentieverklaring zodat ik het huis kon kopen. Huren is ook erg lastig omdat er overal een wachtrij voor staat en idd je moet veel verdienen...