Waar wil jij beter in worden? Aanmoedigtopic!

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Spruit

Waar wil jij beter in worden? Aanmoedigtopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 16:06

Zoals de topictitel zegt, waar zou jij beter in willen worden?

Ik wilde zelf leren brood bakken en heb mijzelf als doel gesteld 10 dagen lang, zonder uitzondering, elke dag een brood te maken. Was er nog brood van de dag ervoor? Dan een klein snackbroodje, bijvoorbeeld bolletjes of een noten-rozijnenbroodje.

Dit is gelukt en ik heb er zoveel plezier in dat ik nu net een bestelling voor 15kg bloem/meel binnen heb gekregen :D Ook een zuurdesem cultuur gestart en kan nu brood met gewone gist en zuurdesem maken :)

Dus, waar zou jij beter in willen worden en hoe ga je dit bereiken? Laten we elkaar aanmoedigen!

Een boerin in Groningen, met een liefde voor dier en natuur, te vinden op Instagram Boerin.Marije

Spruit

Re: Waar wil jij beter in worden? Aanmoedigtopic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 17:53

LMM, ik ben nu bezig met mijn doel voor volgend jaar, 100 dagen groente én vlees uit eigen tuin. De eerste tuinbonen zitten al in de grond, de knoflook is geplant en de mosterd en rode Pak choi staan in de koude kas :)

IsaCalixa, Meerdere redenen; Wij eten graag en veel brood hier thuis (2 volwassenen en 1 kleintje eten mee, elk brood gaat praktisch elke dag op :D), om mijzelf uit te dagen en iets nieuws te leren (thuis een bedrijf en 2 jonge kinderen, dat wordt wat eentonig), en het geeft een goed gevoel iets daadwerkelijk vol te houden.

NailB, dat is een hele goede! En hoe wil je dat gaan aanpakken? Ga je bijvoorbeeld een schrifje bijhouden met wat goed ging, waar je trots op bent vandaag en hoe je bepaalde situaties anders aanpakt?

Een boerin in Groningen, met een liefde voor dier en natuur, te vinden op Instagram Boerin.Marije

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-20 22:45

nanoukkie schreef:
Leuk topic! Ik wil beter worden in op een gezonde manier gezond leven, als je weet wat ik bedoel haha! :)

Ik denk het wel! Dus niet enkel voeding, maar ook bewegen en mindset erbij pakken, als ik het zo lees.
Heb je een idee waar je beginnen wil?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 10:09

_xManadisx_ schreef:
Mijn werk niet mee naar huis nemen en kunnen loslaten.
Ben ik heel erg slecht en en wil nooit naar huis voor alles onder controle en af is.

In welke branche werk je? Dat lijkt mij lastig en vermoeiend!

Amado7 schreef:
Mijn doel is : kwetsbaar durven zijn. En na 3 jaar écht oefenen gaat het wat beter maar vaak lukt het ook nog steeds niet dus het is nog steeds mijn doel.

Knap hoor! Is lastig, jezelf open opstellen :) Ben je wel trots als het je wél gelukt is?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 15:27

MarlindeRooz schreef:
Mijn doel is geld besparen... wil deze maand maximaal 1 keer eten bestellen en geen onnodige dingen kopen. Natuurlijk wel kerstcadeau’s en andere “nodige” dingen. Maar weinig inkomen = minder uitgeven! :D

Maar thuisbezorgd is zo fijn en makkelijk als je moe bent. :o

Eten in het voor maken kan daarbij helpen! Denk aan pastasaus (en dan de pasta op het moment zelf erbij maken), soepen, ovenschotels, stamppotten :D

Hier had ik bij het brood maken tegen mijzelf gezegd dat ik hoe dan ook elke dag een brood ging maken, dan laat je geen ruimte voor smoesjes :) En niet zeggen; ik ga het proberen maar denk niet dat het lukt, of misschien lukt het dit keer wel! dan geef je jezelf al ruimte om te sjoemelen :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 18:05

Chiren schreef:
Ik wil in 2021 minimaal 50 dagen groente of fruit uit mijn eigen kleine stadstuintje kunnen nuttigen. Hoe ik dat ga doen? Nog geen idee. Probeer nu te bedenken welke groentes ik graag in de tuin zou willen en ik vaak eet.

Ah wat leuk! Kunnen wij elkaar in elk geval helpen met tips :D Heb je dit jaar ook al groentes en fruit uit eigen tuin gegeten?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 21:59

Leuk, meer mensen die meedoen :D

Chiren
Ik heb 144m2, maar een deel heb ik voor snijbloemen gereserveerd (nog een doel; snijbloemen langs de weg verkopen, niet alleen voor eigen gebruik :D).

Wat gaaf, al die fruitbomen! Die van ons zijn nog te jong om fatsoenlijk vrucht te dragen. Hoe groot maak je je kasje?

Eenhoorn
Dat is ook een hele leuke! Merk je al verschil? En wil je echt op niveau Engels leren spreken? Welke andere talen zou je willen leren?

Gothico
Waarom pas op zangles als je met een vriend een bandje kan starten, waarom niet beginnen omdat het je leuk lijkt?

Gem
Heb je een idee hoe je dit doorbreken kan? Wat zou iets kunnen zijn waarvan je nú de knoop doorhakken kan?

Nanoukkie
Mooi begin! En hou je bij waar je naartoe wilt of ga je het op gevoel doen?

Linnie
Vind je het moeilijk om Engels te spreken of ben je bang een fout te maken waardoor je dichtklapt?
Als ik het zo lees is een overkoepelend doel bij jou lijstje; Hoe zet ik mijzelf weer op de eerste plek. Je mag me corrigeren als ik dat fout lees ;)
Volkstuintje is een heel goed idee! Leerzaam, gezond, lekker :D En wat betreft een bijrijdpaard; Als je nooit iets laat weten, kunnen anderen er niet ván weten dat je wat zoekt!
Laatst bijgewerkt door Spruit op 21-11-20 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-20 22:12

Wyb_ster
Breien, leuk! Wat voor patroon/steek wil je uiteindelijk kunnen?

Manadisx
Ah, dat is het zeker niet.. Eigen praktijk of met een groepje?

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 10:45

Amando
Wel een beetje lief voor jezelf zijn he!

Thirtheenn
Wat gaaf zeg! Hij ziet er echt schitterend uit <3 Doe je dit al lang?

Gothico
Misschien dat je met zangles dan tips kunt krijgen? Je hoeft het wiel niet voor de tweede keer uit te vinden :P Wat een talen joh :D Knap! Het enige wat ik in het Italiaans ken is; Tu sei una capra! Maar dan alleen omdat ik met een Italiaan werkte die tegen mij zei als ik iets stoms/doms deed :+

Eenhoorn
Hoe wil je met die talen bezig? Via bijvoorbeeld Duolingo of door gewoon veel series in die taal te kijken?

Linnie
Even lekker er alleen op uit dus :D Heerlijk!

Gem
Ik ben het met Wyb_ster eens, je doet dit niet zonder erbij na te denken :) Beterschap met het herstel van de operatie! Daar ga je later veel profijt van hebben door nu rustig aan te doen :)

Hier heb ik de laatste bestelling gedaan voor mijn groente- en bloementuin. O.a. pepertjes, snijbloemen (cosmos, zinnia, strobloemen) en tomaten zitten daarbij. Kan niet wachten tot ze binnen zijn :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 21:36

Gem
Minder verspillen is ook een goede! Wat gluten betreft, zonder gluten wil een brood niet rijzen. In glutenvrij meel zit daarom o.a. guargom om dat op te vangen :) Cakes en koekjes kun je al heel snel minder zoet maken, of zoeten met inderdaad fruit :D

Gothico
Scheelt dat als je 1 taalfamilie kent, je ook wel lijntje naar andere talen uit dezelfde familie kunt trekken :) Als je ze al begrijpt heb je het moeilijkste gedeelte volgens mij al gehad :D
Ik kon erg goed met die Italiaan hoor, hij was een beetje het mannetje en probeerde zich ook zo te profileren. Maar raad eens wie van MIJN stoel afging als ik de kamer binnenkwam na een paar weken.. :)) Erg gelachen met en om hem :P

Thirteenn
Hoelang doe je erover om een boekje te maken? Is het een idee dat je bijvoorbeeld tegen jezelf zegt elke week 1 (of 2, afhankelijk van hoelang zoiets duurt) te maken?

Mijn tuin van dit jaar;
Afbeelding

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-20 10:19

Thirteenn
Ik heb de stapelsnijder opgezocht, niet de goedkoopste investering! Maar als je er een handeltje in wil beginnen, is het denk ik wel het investeren waard. Je kan dan weer iets sneller werken en je weet zeker dat alle bladzijden op hetzelfde formaat zijn :j En wellicht kun je die 15 boeken wel te koop aanbieden, maar ipv zeggen dat jíj ze niet goed gelukt vind, dat dit 'leer'boekjes zijn geweest en daardoor ieder met een eigen karakter :D

Germie
Oh wat leuk! Heb je 1 leerstempel besteld of ook van die guts dingen (of heten die ook leerstempels?) erbij? Wat zou je er uiteindelijk mee willen maken? Ik zie graag foto's :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-20 16:04

Aight
Hoelang ben je hier al mee bezig? Dit is er 1 die ik ook nog wel tussendoor zou kunnen doen :D

Thirteenn
Welke app is dat?

Hutcherson
Heb je hier ook les in? Rechtsom gaat dus wel goed? :)

Valerie93
Dat is ontzettend knap al! 16 jaar is niet niks. Zoals Thirtheen inderdaad zegt, als het je geen energie geeft is loslaten verstandiger.
Stel dat er een vriendin van jou naar jou kwam om raad als ze in hetzelfde schuitje zat, wat zou je haar zeggen? Dát is hetgeen wat je zou moeten doen, hoe lastig ook! Soms helpt het om heel rigoureus een nummer en de gesprekken te verwijderen :)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 06:40

In welk opzicht? In het dagelijkse leven, door mensen om je heen die je kent, die je niet kent? Of wil je meer waardering voor de dingen die je doet? :)

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 10:17

Voor mijn doel om volgend jaar 100 dagen uit eigen tuin eten heb ik knoflook geplant, 46 teentjes. Daarvan zijn er nu 45 boven :D Als dat zo doorgaat hoeven we volgend jaar in elk geval geen knoflook te kopen :P Verder bak ik nog steeds broden, en er is blijkbaar een brood-topic op Bokt en daar had ik nog een tip gekregen om mijn zuurdesem beter te laten rijzen. Dus de zuurdesembroden gaan nu nog beter dan eerder :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Vandaag, 16:30

Gem schreef:
Nabster schreef:
Ik wil eens gezien worden.

Je kunt een fluoriserend pakkie aantrekken en een Bassie-pruik op doen :D . Da's flauw..... sorry.

Maar Nabster .... buiten 'je best doen om, in welke zin dan ook, op te vallen', heb je zelf weinig invloed op 'gezien worden'. Het is aan anderen om jou te zien. Te willen zien maar ook te kunnen zien.
:(:)

Daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens. Je kunt jezelf beter de vraag stellen of je jezelf het waard genoeg vind om gezien te worden. Is het antwoord 'nee', dan is dat de houding die je aanneemt en zullen anderen zo om je heen kijken. Self fulfilling prophecy.

Het mooie van dit is, dat je dit om kunt draaien! Echter moet je hiervoor wel met jezelf aan de slag, om jezelf lief te gaan vinden en je waarde in jezelf terug te vinden! Want, je bent het waard! Een simpele oefening hierbij zou kunnen zijn, door elke dag in de spiegel te zeggen; "Ik ben waardevol, ik mag er zijn, ik heb mijzelf lief" In het begin zal je het zeggen zonder te menen en zal het raar aanvoelen, maar hoe vaker je het zegt, hoe meer je erin gaat geloven :D En uiteindelijk ook naar handelen :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie