Verkleinwoorden.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:31

Over kookprogramma's gesproken: krokantje, bittertje, zuurtje... Alsof er iemand met z'n nagels over een schoolbord krast. :')


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:47

Noeps schreef:
“Vrouwtje”




:r
Mijn moeder soms ook "hoe is het met je mannetje?"
Ik ben dan echt geneigd om d'r met 'r hoofd door een ruit te knallen. :')


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 17:57

moonsparkle schreef:
Geeft het zo'n heftige reactie := dan zou ik even hulp zoeken

Tussen geneigd zijn en doen zit best een groot verschil. :+ Wat ik doe is namelijk gewoon dit: :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:05

Suzanne F. schreef:
Dat is heel Nederlands die verkleinwoorden. De Engelsen die ik ken moeten daar ook om lachen. Ik had een paard wat Lotje heette en ze zeiden ook altijd dat ze dit grappig vonden. Heel veel woorden in het Nederlands hebben -tje erachter.
Het is niet heel Nederlands, het is vooral heel on-Engels, maar om eentalige Britten nou als maatstaf te nemen... :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:29

Lynnepinny schreef:
Suzanne F. schreef:
Yep en nu hoor je de hele dag ‘mondkapje’.


Wat dan, mondkap? :P

Snoetvod. :+

soesita schreef:
Hier op bokt erger ik me vooral aan de uitdrukkingen "grasjes eten" en "mijn zusje/broertje" (waarbij het dan om een volwassen exemplaar van pakweg 40 jaar blijkt te gaan. :roll: )
In een lopend verhaal zeg ik wel vaak “zusje” omdat ze jonger is dan ik. Kan ook “jongere zus” zeggen, maar “zusje” is korter. :') Als iemand ernaar vraagt of ik nog broers of zussen heb, zeg ik wel “ik heb nog een jongere zus.”

Ayasha schreef:
secricible schreef:
groentjes is ook belgisch toch? Volgens mij is dat geen goed NL iig.

Belgisch bestaat niet. En heb het iig nog nooit gehoord. Ik hoor sowieso weinig ‘je’ achter woorden in mijn omgeving. Meisje is hier eerder meiske. Maar groentjes zou ik in eerste instantie zelfs niet begrijpen denk ik. _O-

Vind het best schokkend van wat voor dingen mensen hier jeuk en moordneigingen krijgen eigenlijk. :=

Ik heb zelfs geen ide of ik veel verkleinwoorden gebruik. Ja, Sam is standaard ‘Sammeke’ omdat ie zich simpelweg altijd als een kleuter gedraagd. :+
In het Vlaams klinkt het denk ik ook minder truttig. :+
Mijn man zegt altijd ‘mijn vrouwke’ als ie in een zoetsappige bui is. Vindt het meestal wel schattig als iets dergelijks uit 100kg kerel komt. _O-
Het klinkt bij jullie inderdaad ook minder truttig. :)) En het is ook niet dat ik nooit verkleinwoorden gebruik, maar sommige Nederlanders gebruiken ze zelfs wanneer ze niet naar iets kleins verwijzen, of het als koosnaam gebruiken. “Er staat een radiootje in de woonkamer” terwijl er een gigantische stereo-installatie staat bijvoorbeeld, en niet een klein speakertje van een paar kubieke centimeter. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-10-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 12:33

Boras schreef:
Mijn oudere broer noemt mij: zus. Ha zus. En over mij: dat is mijn zus.

Ik vind dat toch wel fijn klinken hoor. We zijn inmiddels wel gelijkwaardig aan elkaar ondanks het leeftijdsverschil. Er gaat ook een zekere trots van uit.

Gelukkig heb ik geen last van die trots, dus het drie jaar jongere blaag blijft gewoon “zusje”. Of, tegen mensen die me beter kennen, “de andere/jongste dochter van mijn ouders.” :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:56

zorro schreef:
[ [url=m/E84qjl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik noem Marloes altijd Loesje, ondanks haar bijna 1000 kilo...

Wat een dotje! <3
(Sorry. :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:36

Friesfanaat schreef:
Ik betrap mezelf erop dat ik mijn (verzorg)paard continue ´wijffie´ noem. Valt dat ook onder irritant? Ik vind het zelf ook een stomme bijnaam, maar het is er zomaar in geslopen.. :Y)
Ach, je kunt ook op alle slakken zout leggen; een verkleinwoord als koosnaam kan best in een hoop situaties. :P Ik zeg ook vaak “liefjes” tegen een stel KWPN’ers van 1.70+, maar als ik over ze praat, heb ik het wel gewoon over “de paarden”, niet “de paardjes” of “de liefjes”. Mijn beste vriendin noem ik ook weleens bij de Afrikaanse verkleinvorm van haar naam, maar zo noem ik haar uiteraard niet tegenover anderen. :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_26, Arianne_94, Babootje, bonnielau, Century, Elitedeux, ellen05, GrapeshotBot, hagelslag, lovelyfiefy, Marocje, MightyMike, Nescio18, nick_en_ik, Nymphe, paard1970, really_me, Sabine, Soepkipje, Sorriso, Steppe, Tucktuck, YandexBot en 66 bezoekers