Jaloersheid, hoe kom je ervan af?

Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:31

Vertrouwen zal moeten groeien. Ik sta aan de andere kant (heb een jaloerse partner met weinig vertrouwen in mensen) en ben regelmatig heel boos op hem geweest omdat hij me niet vertrouwde, zonder enige aanleiding. Zelfs na een paar jaar. Het voelde zó niet okee dat hij me na zoveel tijd niet vertrouwde. Zelf vertrouw ik hem helemaal. Interesseert me ook echt niet met wie hij contact heeft. Ja, uit belangstelling en interesse, maar niet uit wantrouwen. Want hij geeft mij totaal geen aanleiding om hem niet te vertrouwen. Ik ben niet zijn ex, ik heb hem niet bedrogen. Sterker nog, ik heb nog nooit iemand bedrogen.

Beiden zijn we in eerdere relaties bedrogen, beiden hebben we een aardige rugzak. Het is echt een mindset. Mijn partner heeft er uiteindelijk een coach voor gezocht en sindsdien gaat het stukken beter. Geen vragen meer 'wie is dat?' als ik wat typ op mijn telefoon, geen discussies meer over mannelijke vrienden, geen gezeik meer als ik positief ben over iemand. Want stel je voor dat ik vreemd zou kunnen gaan :x
En ja, zover ging het echt. Puur door angst, een laag zelfbeeld en geen zelfvertrouwen of vertrouwen in mij. Funest voor je relatie en bij ons heeft het een aardige deuk opgelopen.

Dus mijn advies: zorg dat je die positieve mindset krijgt en lukt dat niet niet, zoek er hulp bij. Jaloezie vanuit angst en een laag zelfbeeld is enorm lastig in een relatie, zowel voor jou als voor je partner.

∞ ♥ Jim & Noura ♥ ∞
Onafhankelijk voeradvies voor je paard: https://www.equinoji.nl - voedingsadvies - cursus ruwvoer - snacknetjes te koop
Cursus ruwvoer: https://www.bokt.nl/markt/ad/519545/cur ... -juli-2023
Volg de aanleg van mijn equihabitat: [VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 13:59

KarenQ schreef:
Relaxed schreef:
Lastig, maar besef wel dat het echt jouw probleem is en dat jij hieraan zult moeten werken. Hij doet imo niets verkeerd.. Wat maakt het uit dat zijn ex nog wel eens een berichtje stuurt? Je hoeft een ex toch niet compleet te negeren en blokkeren als daar geen reden voor is? Foto's idem, het zijn zijn foto's van zijn leven voor jou, moet hij dat dan allemaal wissen?

Blijf het bespreken, maar dan niet op een aanvallende manier met verwijten naar hem, want dat is echt dodelijk voor een relatie. Ga eventueel eens met iemand praten.

Dat zou inderdaad toch raar zijn?
Mijn vriend heeft ook nog foto's van zijn exen. Want tja, relatie mee gehad, op vakantie geweest ed. Jeweetwel, een leven voor mij. Ik voel mij daar echt niet door bedreigd. Want he tis een ex.

Als je niet jaloers bent aangelegd, heb je geen idee hoe iemand die dat wel is zich daarbij voelt.
Mijn partner wilde ook dat ik ze van mijn telefoon afgooide. Ik heb dat niet gedaan, precies om wat jij aangeeft. Hoe vaak ik ook zei: "een ex is niet voor niets een ex, maar hij is wel onderdeel van mijn leven geweest."

Iemand die last heeft van jaloezie heeft niet zoveel nodig om getriggerd te worden.
Ik heb dat probleem vooral zijn probleem gelaten, maar ook dat is niet altijd even makkelijk. Want als partner word je er wel elke keer mee geconfronteerd.

Jaloezie uit beschadigd vertrouwen en laag zelfbeeld is heel lastig. TS moet daar zelf echt mee aan de gang, dat is zeker haar probleem. Maar niet makkelijk om naast je neer te leggen, juist omdat het zo diep zit.

∞ ♥ Jim & Noura ♥ ∞
Onafhankelijk voeradvies voor je paard: https://www.equinoji.nl - voedingsadvies - cursus ruwvoer - snacknetjes te koop

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 15:16

Ik heb ook nog foto's van 2 exen. Niet omdat ik er dagelijks naar kijk en het zijn er ook niet veel.

De ene omdat hij heel belangrijk voor me is geweest en we gewoon niet bij elkaar pasten als in relatiemateriaal. Hij is heel gelukkig met zijn nieuwe relatie en ik met de mijne. We hebben geen contact meer met elkaar, maar toen was hij echt mijn maatje. Dat mag best een plekje hebben in mijn verleden, we zijn een paar jaar samen geweest.

En de andere foto's zijn van een ex die is overleden en mij ook enorm dierbaar was en nog steeds is. Onze relatie liep al eerder stuk, maar wij zijn altijd goede vrienden gebleven. Ook met zijn vriendin kon ik het goed vinden. Heel bijzonder. En toen hij ziek werd, werd onze vriendschap steeds hechter. Nooit verder dan vriendschap, we hadden onze beiden relaties. En toen overleed hij net voor zijn 30e verjaardag. Een heftige periode. Dus ja, die foto's van hem heb ik nog zeker en gaan ook nooit weg.

En ja, zeker op de laatste is mijn partner ook jaloers geweest. Ondanks dat hij overleden is. Want ik spreek nog steeds met veel liefde over hem en dat zat hem ook dwars. Bang dat ik nooit van hem zou houden als van mijn ex. Dat is inmiddels allang over en uitgepraat. Ik vond het belachelijk en mijn partner schaamt zich er nu diep voor, maar blijkt hoe diep die jaloezie kan zitten.

∞ ♥ Jim & Noura ♥ ∞

Daihyo

Re: Jaloersheid, hoe kom je ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 09:31

Zo, dat is heftig. Als ik dat zo lees ben ik blij dat mijn partner zijn probleem wel erkende, er over praatte (wat enorm moeilijk was) en er mee aan de slag ging.
Hij heeft mij nooit fysiek mishandeld, maar het eerste jaar was voor mij wel heel moeilijk.

Juist door wat bigone hier zegt:
Citaat:
Iemand die de beste bedoelingen heeft maar elke keer met wantrouwen of argwaan benaderd word heeft er op een gegeven ogenblik( terecht) genoeg van, zeker wanneer je de oorzaak niet weet. Dus ts moet praten over gevoel en zeker haar voorgeschiedenis vertellen en ook meteen aangeven dat ze dit gevoel van haarzelf heel vervelend vind omdat hij geen enkele aanleiding geeft.

Ik had geen idee waar het vandaan kwam, maar werd gewoon verstikt door zijn jaloerse gedrag. Hij heeft het wel verteld, maar het gedrag veranderde niet. Ik vond het zo oneerlijk. De laatste ruzie die we hadden (inmiddels een tijd geleden), was toen we 2 jaar samen waren. Het leek weer goed te gaan en ineens weer out of the blue "Met wie ben je aan het appen?" "Wie is ... (man) op Facebook?"
Ik ben zó uit mijn stekker gegaan omdat hij me na 2 jaar dus toch niet vertrouwde en heb hem voor het blok gezet: hulp zoeken of opdonderen.
Hij heeft voor het eerste gekozen, maar ik merk dat ik nu heel wantrouwig en voorzichtig ben in het 'houden van' weer toe te laten. Aan het afwachten tot de volgende onterechte beschuldiging. En waarschijnlijk van mijn kant nu onterecht, want de hulp die hij heeft gezocht werkt. Het probleem is nog niet weg, maar het verbetert.

Maar om aan te geven wat het bij mij heeft gedaan als partner van een jaloerse vriend. Het doet echt wat met je. Precies wat bigone zegt. Het voelt zo enorm onterecht als je continu beschuldigd wordt van dingen die je niet doet. En ja, ik kan me dus heel goed voorstellen dat er mensen zijn die er niet meer voor vechten na een periode dat naar je hoofd geslingerd krijgen. Het is frustrerend, oneerlijk en doet echt geen goed aan je relatie.

∞ ♥ Jim & Noura ♥ ∞

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie