Jaloersheid, hoe kom je ervan af?

Moderators: Giolli, ynskek, Mjetterd, Hanmar, Dani, Maureen95, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jadeken

Jaloersheid, hoe kom je ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 18:23

Exact wat in de titel staat dus O:)
Bij deze een klein beetje achtergrond informatie.
Ik heb het heel specifiek over jaloersheid binnen een relatie.
Ikzelf heb 3 jaar een fijne relatie gehad en van de één op de andere dag was het pats boem gedaan. Een week later had hij een ander.
Mijn 2e relatie was van kortere duur doordat hij me bedroog.
Dat ik weinig vertrouwen heb in mensen is een understatement B-)
En nu...
Ik leerde een hele toffe jongen kennen, op slag verliefd. Gelukkig wederzijds en ondertussen al een hele tijd gelukkig samen <3
En nu begin ik te merken dat het wantrouwen toeslaat, de kleinste dingen vergroot ik uit.
Tot nu is het me gelukt om hierover niet met hem in discussie te gaan, althans ik heb het wel aangekaart dat ik bepaalde dingen niet tof vind en hij gaf aan daar rekening mee te houden.
Helemaal prima dus, we kunnen gelukkig hierover goed praten en hij snapt me wel.
Maar leuk is het voor hem natuurlijk niet.
Hij vindt het verschrikkelijk dat ik hem niet vertrouw en geeft ook aan dat ik daartoe geen enkele reden heb.
En hij heeft gelijk, dus hou ik m’n mond maar van binnen verscheurt het me. |o
En ik ben er zó klaar mee.
Om nu specifiek iets te schetsen...
Tot voor kort had hij nog heel wat foto’s op z’n telefoon staan van zijn ex en hem. Als hij dan iets terugzocht om me te tonen scrolde hij daar voorbij.
Ik heb hem voorzichtig aangegeven dat ik niet goed snapte waarom hij die nog bewaarde, hijzelf gaf aan dat hij er nog niet aan toegekomen was om ze te verwijderen en dat het hem ook niet echt interesseerde of ze er stonden of niet.
Hij zei dat hij het wel zou doen als ik er echt problemen mee had.
Hartstikke prima dus! Ik weet niet of hij het gedaan heeft of niet en vraag er trouwens ook niet om, maar ergens voel ik mij toch k*t.
Hetzelfde geldt een beetje voor berichten. Af en toe stuurt zij hem nog een bericht, dit kan vanalles zijn.
Voor zover ik weet antwoordt hij hier niet op. Het is toevallig dat ik het zie, als ik zijn telefoon vast heb en er bv. net dan een bericht binnenkomt. Het is dus niet zo dat ik z’n telefoon doorzoek!
Ik weet echt wel dat hier niks mis mee is verder en het ligt echt aan mij dat ik het hier moeilijk mee heb.
Ik vind het verschrikkelijk dat ik zo denk want het is een geweldig lieve jongen!
Ik zou absoluut niet willen dat er hierdoor discussies ontstaan!
Dus help! Hoe kom ik hier van af? :+

jadeken

Re: Jaloersheid, hoe kom je ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 14:50

Bedankt al voor alle reacties! :)
Ik denk dat een aantal hier precies de vinger op de zere plek kunnen leggen.
Er is inderdaad niks mis met die foto’s, dat weet ik zelf ook wel.
Ik projecteer gewoon mijn eigen negatieve gedachtes/gevoelens op hem en dan líj́kt het voor mij een big deal.
En dat is zo frustrerend! Het is ook moeilijk uit te leggen, ik vind het ook niet fijn om zo jaloers te zijn :o
Dan is het een kwestie van tor 10 tellen en mezelf afvragen ‘is dit nou een probleem?’
Dat is het eigenlijk nooit maar de negatieve gedachtes blijven wel, en daar wil ik graag vanaf :(

jadeken

Re: Jaloersheid, hoe kom je ervan af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-20 19:03

Bedankt voor alle reacties! :o
Ik haal hier vast en zeker goede tips uit!
Nou speelt er ook nog wel het één en ander.
Hijzelf en zijn ex zijn niet zo tof uit elkaar gegaan, ze hadden al lange tijd ruzie. Soit mijn zaak niet en ik weet er ook weinig tot niks van.
Om die reden zegt hij ook dat vriendschappelijk contact tussen hen eigenlijk niet mogelijk is, bij de minste respons dat ze krijgt van hem klampt ze haar er helemaal aan vast tot treiteren aan toe.
Ze heeft me ook al zelf gecontacteerd wat op z’n zachtst gezegd niet zo aangenaam was :n
Mede daardoor zegt hij het me niet als hij berichten van haar krijgt.
Ergens snap ik het wel, want hem maakt het niet uit en ik raak er door van streek.
Ik denk dat hij ook bang is dat ik er dan teveel mee in mijn hoofd loop terwijl dat volgens hem absoluut niet nodig is.
Maar echt tof is het niet, onlangs zag ik per ongeluk dat ze al meerdere berichten gestuurd had, hij gaat niet in op haar maar ergens zit het me niet lekker dat hij er niks van zegt.
Hoewel het z’n goed recht is hoor, dat is meer mijn probleem... :x

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-20 17:54

Sassol schreef:
Jaloezie komt altijd voort uit onzekerheid. En hoe haal je nu het beste onzekerheid weg? Door er over te praten, de connectie op te zoeken en die liefde en dankbaarheid voor de ander nog eens goed te voelen.

Als je jaloezie bestempeld als iets 'slechts' wat niet mag, dan ga je het proberen te blokkeren. Blokkeer echter het één, blokkeer je ook het ander. Dus ook die fijne gevoelens van liefde, warmte én vertrouwen.

Dus praten praten praten en nog eens praten. Niet alleen over jouw jaloezie, ook over jouw vriend zijn beleving. Wat vindt hij er eigenlijk van dat zijn ex hem bericht? Misschien vindt hij het zelf ook wel lastig, zou het hem ook goed doen om daar over te kunnen praten.

Belangrijk bij dit soort gesprekken is dat je praat om het praten. Zoek niet naar oplossingen of acties die uitgevoerd moeten worden, zoek naar wederzijds begrip. Dan komen de antwoorden vanzelf.

Mijn vriend praat niet over haar. Of dit een kwestie is van niet kunnen/niet willen dat weet ik verder niet.
Ik heb vandaag voorzichtig proberen aankaarten dat ik het fijn zou vinden als hij wat over haar verteld. Zodat ik zelf een beeld heb hoe zij was, ik denk dat mij dat zou helpen :)
Hij snapt alleen niet waarom ik dat zou willen, verder ontwijkt hij alles wat met haar te maken heeft.
Hijzelf is daar heel makkelijk in, hij wil ook niks van mijn exen horen. Voorbij is voorbij zegt hij en het verleden moet je loslaten. Ik bewonder hem dat hij daar zo makkelijk in is :o

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie