Iemand verstand van erfrecht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 21:59

Ik hoop dat het hier goed staat...

Zal de situatie zo duidelijk mogelijk beschrijven, zonder er een te lang verhaal van te maken.

Begin van dit jaar is mijn vader overleden. Een week later kreeg mijn oom “Jan” (zijn broer) te horen dat hij minder dan 6 maanden te leven had. Ongeveer 2 weken daarna is “Jan” ook overleden. “Jan” was weduwnaar en zijn zoon is al overleden, hij had naast zijn broers en zussen dus geen erfgenamen.

Broer nummer 3, mijn andere oom, vertelde mijn moeder dat “Jan” op de ochtend van overlijden zijn testament had verandert. Waar eerst alle broers en zussen erfgenaam waren, had hij het nu schijnbaar verandert naar “alle nog in leven zijnde broers en zussen”.

Mijn moeder was dus sowieso uitgesloten als erfgenaam omdat mijn vader overleden is. De erfenis zou dan overgegaan zijn op mijn vader zijn kinderen, mijn broer, zus en ik.
Maar omdat het verandert is blijkbaar, zijn wij nu ook uitgesloten als erfgenamen.

Mijn moeder vertrouwd het niet en verdenkt mijn ooms en tantes van rommelen met het testament. Maar omdat zij sowieso geen erfgenaam was kan zij er verder niks mee. Het zit haar nog al hoog en ze heeft gevraagd of ik een kopie van het testament op kan vragen. Ze had rechtsbijstand (?) geraadpleegd en volgens hen kan ik dat opvragen...

Hoe werkt zoiets? Kan ik ze gewoon opbellen oid?

Als toelichting, mijn moeder is natuurlijk erg emotioneel met het overlijden van mijn vader, en mijn oom met het overlijden van 2 van zijn broers zo kort na elkaar. Omdat ze er zo over in zit heb ik aangeboden om te helpen, want ik wil niet dat er familie ruzies gaan onstaan doordat iedereen wantrouwig is. De feitelijke erfenis kan mij gestolen worden.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:11

Volgens mij moet je hiervoor bij een notaris zijn. Die weet alles van erfrecht en daar zijn testamenten vastgelegd.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:13

Een erfdeel van een kind kan niet zomaar eventjes worden gewijzigd, voor zover ik weet.
Een notaris kan je er meer over vertellen.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:14

Inderdaad, ga naar een notaris. Een goede notaris is zijn gewicht in goud waard. Die mensen weten heel veel en kunnen heel veel.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 22:22

senna21 schreef:
Een erfdeel van een kind kan niet zomaar eventjes worden gewijzigd, voor zover ik weet.
Een notaris kan je er meer over vertellen.

Ho ho, ik ben niet het kind van mij oom he!

Ik heb de informatie van de notaris waar zijn testament was opgemaakt, en ik zal ze morgen gelijk even bellen. Maar ik weet niet goed wat ik precies moet vragen?

Of hoe ik mijn vraag het beste kan formuleren :')

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:24

@Senna,maar het gaat hier niet over het erfdeel van een kind maar om dat van broers en zussen. En dat kan wel gewijzigd worden.Overigens kun je ook kinderen wel gedeeltelijk onterven,niet helemaal want ze houden recht op een kindsdeel.Maar dat is in deze zaak niet van toepassing ,of had de overleden zoon nog kinderen?Ik denk dat die dan zouden erven van hun grootvader.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:28

Hevonen schreef:
Inderdaad, ga naar een notaris. Een goede notaris is zijn gewicht in goud waard. Die mensen weten heel veel en kunnen heel veel.

Dat is helemaal waar,maar hun honorarium is schrikbarend hoog. Ik vernam iets van 300 euro per uur. Dus alles wat je zelf kunt doen kun je het beste zelf doen!

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:28

een testament wordt geregistreerd bij het testamentregister https://www.notaris.nl/bij-overlijden/centraal-testamentenregister

daar is op te vragen waar en wie het laatste testament in bezit heeft. Iedere notaris en kandidaat-notaris kan namens de erfgenamen het CTR raadplegen. Als particulier of als belanghebbende instantie kunt u ook zelf nagaan of de overledene een testament heeft. Dat moet via een schriftelijke aanvraag. Alleen testamenten die in Nederland zijn opgemaakt worden in het CTR geregistreerd. Over de inhoud van een testament is bij het CTR niets bekend.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:30

Hiervoor moet je inderdaad bij de notaris zijn, vind het wel een vreemde wijziging wanneer jullie als enigste nu uitgesloten zijn van de erfenis. Wanneer er hommeles was , oké maar zomaar ? Gaat het om grote bedragen ? En waar komt jullie vermoeden van ingrijpen door familie weg?

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:32

Zie hierboven. Je kan idd laatste testament opvragen in ieder geval de datum van afgifte. Inhoud wordt niet vrijgegeven tenzij je in testament genoemd wordt.
In jullie geval zul je meer weten n.a.v de datum zou je kunnen herleiden of hij veranderd is

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 22:39

Het gaat om iets meer dan een miljoen. Er was geen ruzie, ik heb mijn oom op de crematie van mijn vader voor het laatst gezien, dus niet zo heel lang voor zijn eigen overlijden. Hij was al langer heel ziek en kon weinig meer zelf.
Mijn moeder vind het vreemd omdat het blijkbaar op de ochtend van overlijden veranderd is, en omdat mijn ooms en tantes haar nu ontwijken. Nadat ze het gewoon gevraagd heeft hoe het zat, kreeg ze wat vreemde reacties van hen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:45

Dat is dus een behoorlijk grote erfenis.Daar kunnen mensen flink ruzie over gaan maken.En dan tellen familiebanden niet meer.Je zult niet de eerste en ook niet de laatste zijn bij wie de familie door een erfenisruzie helemaal uitelkaar is gevallen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:46

De ochtend voor overlijden veranderd lijkt me wel sterk. Je moet eerst na ar notaris zijn geweest. Die maakt dan concept op en die moet dan getekend worden. Daar gaan wel paar dagen overheen

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 22:49

De erfenis kan mij niet schelen. Probeer juist on familie ruzies te voorkomen. Maar het is lastig want zowel ikzelf als mijn broer en zus wonen in het buitenland. Het klinkt misschien als een grote erfenis maar moet erbij zeggen dat mijn ooms en tantes er heel erg warmpjes bij zitten hoor! (Miljonairs) Dus ik denk dat mijn moeder zich vooral dingen in haar hoofd haalt.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:52

anjali schreef:
Dat is dus een behoorlijk grote erfenis.Daar kunnen mensen flink ruzie over gaan maken.En dan tellen familiebanden niet meer.Je zult niet de eerste en ook niet de laatste zijn bij wie de familie door een erfenisruzie helemaal uitelkaar is gevallen.



Nou dat gebeurt wel veel volgens mij :n

Ook niet zo tactisch om op de ochtend van overlijden meteen over de erfenis te beginnen vind ik. Geen idee of dit die ochtend nog aangepast kan zijn. Alle partijen moeten daarvoor wel tekenen.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:58

verootjoo schreef:
Volgens mij moet je hiervoor bij een notaris zijn. Die weet alles van erfrecht en daar zijn testamenten vastgelegd.


Ik zit momenteel midden in een vreselijk ingewikkelde erfenis van mijn moeder (vader is al overleden). Het beste advies: ga naar een notaris. Je kan ook eerst contact opnemen met de notaris die de erfafhandeling doet. Dat kan de notaris zijn die het testament heeft opgesteld, maar dat hoeft niet zo te zijn. Wie is de executeur?
Dit is niet iets wat je even op een paardenforum kan afdoen. Succes, het kan knap lastig zijn.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:05

@Lindor: Volgens mij hoeven bij het opmaken of veranderen van een testament alleen de erflater en de notaris te tekenen.De begunstigde partijen niet. Overigens komt eerst nog de fiscus langs om een flink deel van de erfenis af te romen.Als de moeder van ts denkt dat jullie oom onder invloed van familie zijn testament heeft veranderd,kan ze dat altijd aanvechten.Ook dat wordt heel veel gedaan.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:06

Begunstigde partij hoeft niet te tekenen. Dat zou namelijk betekenen dat de begunstigde A) op de hoogte is van het testament en dat hoeft niet altijd wenselijk te zijn en B) in staat is te tekenen. Dat hoeft niet zo te zijn, denk aan een heel jong kind.
Contact opnemen met de doelnotaris is gewoon heel verstandig.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:11

De notaris kan gewoon bij iemand thuis of ziekenhuis komen wanneer daar om verzocht word. Dus inderdaad kan een testament op het laatst nog gewijzigd worden maar ik blijf het zonde vinden dat je oom dit heeft besloten. Want of het nu wel of niet waar is dat de familie daar de hand in heeft gehad ( hoe weet oompje drie dit) het brengt verdeeldheid en dat neem je nooit meer weg . Hoe goed je ook je best doet Libera, dit blijft een splijtzwam.
Het enigste wat je kunt doen is proberen oom nummer drie aan de praat te krijgen waarom?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:18

In een familie zitten vaak heel veel onverwerkte emoties, toestanden van vroeger.Bij een overlijden komt dat allemaal boven en bij de verdeling van een erfenis gaat het niet alleen om geld of spullen.Maar ook om gevoelens die daar achter zitten.

SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:22

Wanneer de broer van jouw vader overlijdt en jouw vader al eerder is overleden vervalt het erfrecht van de koude kant dus voor jouw moeder. Neefjes en nichtjes hebben bij wet sowieso geen erfrecht als er broers en zussen zijn. Testament zal dus duidelijkheid brengen.

tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Iemand verstand van erfrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:26

Marisje..een testament kan wel degelijk op de dag van overlijden nog veranderd/opgemaakt worden.
De notaris kan dan aan huis komen.
Dit heb ik van nabij meegemaakt.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:35

Ik ga er vanuit, op basis van de gegeven info, dat ook jij geen (volledige) inzage zal krijgen in het testament. Je bent geen erfgenaam. Wellicht enkel het deel waaruit volgt dat jij geen erfgenaam bent, de rest krijg je niet te zien. De vraag is of dit voldoende is voor je moeder om haar wat rust te geven :)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 29-09-20 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:36

SolarHertog schreef:
Wanneer de broer van jouw vader overlijdt en jouw vader al eerder is overleden vervalt het erfrecht van de koude kant dus voor jouw moeder. Neefjes en nichtjes hebben bij wet sowieso geen erfrecht als er broers en zussen zijn. Testament zal dus duidelijkheid brengen.

Indien er geen testament is en geen partner of eigen kinderen dan erven broers en zussen, indien die overleden zijn erven kinderen daarvan. Dus je info klopt niet.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 23:52

bigone schreef:
SolarHertog schreef:
Wanneer de broer van jouw vader overlijdt en jouw vader al eerder is overleden vervalt het erfrecht van de koude kant dus voor jouw moeder. Neefjes en nichtjes hebben bij wet sowieso geen erfrecht als er broers en zussen zijn. Testament zal dus duidelijkheid brengen.

Indien er geen testament is en geen partner of eigen kinderen dan erven broers en zussen, indien die overleden zijn erven kinderen daarvan. Dus je info klopt niet.

Klopt
Citaat:
Groep 2: De ouders, broers en zussen van de overledene.

Halfbroers en halfzussen erven de helft van het erfdeel van een volle broer of zus.
Als een broer of zus is overleden, hebben zijn of haar kinderen recht op zijn of haar deel van de erfenis. Dit noem je plaatsvervulling

https://www.erfwijzer.nl/groepen-van-erfgenamen.html

Citaat:
Voorbeeld 2: Een man heeft geen vrouw en geen kinderen. Bij zijn overlijden zijn in leven zijn beide ouders en drie broers, dan erven de ouders ieder 1/4 gedeelte en de broers ieder 1/6 gedeelte. Is al een broer vooroverleden met achterlating van kinderen, dan erven zijn kinderen samen in zijn plaats ieder 1/12 gedeelte.

https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... verledene/