Buurkind speelt alleen maar hier

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:40

Het kind wordt duidelijk niet begeleid in het stellen en respecteren van grenzen. Je kan van een kind van 6 niet verwachten dat hij dat zichzelf aanleert. Stap 1 is met de moeder gaan praten. Ongeacht de uitkomt daarvan kan je het kind aanspreken waar moeder bij is. "Pietje, je mag bij mij spelen maar dan gaan er wel een paar afspraken gelden. Als de poort openstaat, kan je de tuin binnen lopen en komen spelen. Als de poort dicht is, kan je niet komen spelen. Ook als je gaat staan roepen, zal ik de poort niet voor je opendoen. Als je speelgoed meeneemt naar ons toe dan moet je dat ook weer mee terug nemen. Als je dat vergeet, kom ik je even ophalen en zullen we het samen in een doos stoppen zodat je dat weer mee naar huis kunt nemen en het niet kwijt raakt. " Het is lastig. Ik heb ook zoiets aan de hand gehad. Bij ons lukte het om grenzen te stellen aan het kind. Naarmate hij ouder werd, kwam hij minder. Succes



rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:44

Oef, ik dacht dat ik kort door de bocht was. Je moet wel iets meer doen dan dat. Uitleg geven bijvoorbeeld. Het betreft hier niet een lastige hond die je uit je tuin wilt houden hoor.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:09

In gesprek blijven met de moeder, dat is het enige.
Als vaste afspraken niet kunnen, wel bijvoorbeeld de afspraak "eerst aanbellen, dan krijg je ja of nee te horen" maken. Je zal op de een of andere manier een grens, een afspraak moeten maken.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:12

Hoe naar dan ook, dan moet je wellicht de absolute grens trekken. Nee, hier kan je niet meer spelen. En uiteraard ook dit weer communiceren naar de moeder. Uitleggen waarom niet, uitleggen dat ze zelf met haar kind aan de slag moet.
Is het wat om maatschappelijk werk in te schakelen voor dit gezin?

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:47

Ik zou ook, voor je eigen steun en gemoedsrust, eens gaan praten met je huisarts, maatschappelijk werk of zo iets. Je huisarts heeft daar wel adressen en tip van.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:28

Als ik dat zo lees, superpony, lijkt het me meer een a-sociale buurt. Sancties als je iets niet wilt noem ik niet heel sociaal. :)

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:11

superpony schreef:
rien10 schreef:
Als ik dat zo lees, superpony, lijkt het me meer een a-sociale buurt. Sancties als je iets niet wilt noem ik niet heel sociaal. :)


Dat zeggen mensen vast heel snel ja.

Maar ik heb op verschillende plekken gewoond en zie enorme verschillen. Het is juist wel sociaal om kinderen te leren samen dingen te doen, samen te laten spelen etc.
En het is juist mooi dat er wijken zijn waar je kinderen vrij kan laten om zelf te ontdekken en vrij te spelen.

Ik ben opgegroeid deels in Amsterdam en had een angstige vader en kreeg alleen beperkingen mee vanwege gevaren.

Later in een nette buurt in Almere leerde ik pas echt buiten spelen en ene vriendinnetje op te halen etc.

De laatste 8jr woonden wij in een nette wijk op de veluwe en speelde kinderen wel samen op ons pleintje en werd speelgoed uitgestald. Ook al had je daar soms last van als je thuis kwam met de auto. Het was een woonerf, dus dan moet je daar rekening mee houden.

Nu wonen we heel buitenaf, zonder buren. Maar er is vlakbij een woonwijk die ik als eerste zie en ook kinderen samen zie en ze soms tegenkom als ze in het bos aan ons huis spelen en doen.

Er wordt juist heel veel georganiseerd voor de kinderen en ze kunnen onbezorgd spelen. Ik zie ze niet rondlopen met telefoontjes en lekker vies worden en dingen bouwen en doen. Ze groeien op zonder angst en hebben inderdaad veel vrijheden.

Waar ik voorheen kinderen zag uit goede wijken die alleen maar op hun telefoon zitten etc.

Ik heb jaren in t Gooi op school gezeten en had ook wel vooroordelen over mensen soms. Maar ik zie nu juist veel voordelen van samenhorigheid, sociale buurten etc.

Als voorbeeld, oud en nieuw. Het wordt centraal geregeld en waar ze carbid en vuurwerk afschieten is veilig afgezet. Het zijn kinderen van jong tot oudere pubers. Er is er nooit 1 die in de buurt van de paarden komt met vuurwerk.

Waar die naar huis fietsen aan de voorkant hier weleens een rotje links en rechts om zich heen gooien. En die zijn dan op weg naar een "betere" buurt.

Als hier eens een groepje kinderen bij de poort staan of ze paarden mogen verzorgen en ik stuur ze weg, is dat prima. Net als dat ze kwamen voeren en ik zei dat ze dat niet moesten doen. Was gelijk klaar. Daar tegenover sta ik ze netjes te woord en leg uit waarom.

Dus nee, ik heb niet zo snel vooroordelen meer. Je kan kinderen netjes wegsturen en in overleg gaan met de ouders. Maar je moet wel kijken naar in wat voor omgeving je woont en wat je je eigen kinderen meegeeft. Die wilen wel ergens kunnen spelen, vrij zijn in hun vriendjes keuze etc.


Sancties als je je zin niet krijgt is niet sociaal. Hoe lang je verhaal ook mag zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alweerkwijt, Aniek23, Colien, Elmee, EsmeeKKK, GoogleAdsense, juval, lauret, noukso, xSabineW, xSimonee, xxmichellexx en 58 bezoekers