Niet lekker in mijn vel zetten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Niet lekker in mijn vel zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 12:06

Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje dat ik niet lekker in mijn vel zit, zo'n twee maanden denk ik nu. Ik weet niet helemaal waar het aan ligt, hoe ik er vanaf kom of hoe ik er mee om moet gaan. Ik weet ook niet echt wat ik met mijn klaagzang hier wil bereiken, maar wie weet dat er mensen zijn die dit herkennen of tips hebben.

De laatste tijd merk ik vooral dat ik heel emotioneel ben en huilerig als ik het heb over hoe ik me voel. Zit ook nu ik dit schrijf een beetje met natte oogjes te typen :') Er zijn wel wat dingen in mijn leven gebeurd, die misschien alles een beetje onregeld hebben, maar ik vind twee maanden wel erg lang.

- Ik heb een vriendin die sinds april dit jaar ziek is (eetstoornis) en ik merk dat ik hier toch wel erg door ben aangeslagen. Vind het zo ongelofelijk rot voor haar en wil haar hier zo graag bij helpen, maar dit is eigenlijk iets dat ze alleen zelf kan doen. Ik probeer haar echt goed te supporten en steun te bieden, vaak langs te gaan, te bellen en te appen. Nu het de betere kan met haar op gaat, had ik verwacht dat ik mezelf beter zou gaan voelen, maar ben me eignelijkj alleen maar somberder gaan voelen.

- Mijn school is sinds September weer begonnen en net als vele medestudenten volg ik online lessen. Ik ben nu 2e jaars student en de weinige contacten die ik in mijn eerste jaar had opgebouwd, zijn aan het verwateren. Ik ben om mijn sociale leven op te krikken, bij de roeivereniging gegaan in de stad waar ik studeer. Mijn team is wel okay, maar iedereen is een beetje awkward. Ik ging hier met goeie moed naar toe, maar merk dat het me nu meer energie kost dan dat ik er iets voor terug krijg? Ik wilde juist vrienden maken en iets te doen hebben naar school, maar merk nu dat ik hier eigenlijk helemaal geen zin meer in heb...

- In het begin van corona ben ik begonnen met afvallen. Dat ging echt super goed! Ik was in totaal bijna 10 kilo afgevallen en weer op een goed, gezond gewicht gekomen. Nu ik niet lekker in mijn vel zit, ben ik echter enorm gaan emotie-eten en bijna weer terug op mijn oude gewicht... Ik weet dat ik moet stoppen met snoepen, omdat ik me juist alleen maar poedersuiker voel, maar tegelijkertijd voelt het ook fijn om te eten. Sinds ik ben begonnen met afvallen, ben ik onregelmatiger ongesteld geworden. Ik denk dat ik nu meer dan drie maanden niet meer ongesteld ben gevallen; wie weet dat dit een enorm lang PMS moment is?

- Ik heb elke winter/herfst last van een winterdip. Voel me echt somber dan en je ziet in mijn cijfers ook echt dat er in die periode een daling zit. Echter, de hersft is net begonnen en ik voel me al een tijdje zo... Heb er echt geen zin in, om me de komende paar maanden ook zo te voelen.

Mijn sombere gevoel wordt echt steeds groter en ik wil er vanaf. Normaal ben ik altijd wel vrolijk en opgewekt en hou ik van grapjes maken enzo - maar ik ben nu echt somber, snel verdrietig en heb echt last van moodswings. Voel me echt k*t om zo maar even te zeggen. Ik ben eigenlijk iemand die helemaal nooit echt praat over hoe ik me voel en krop het vaak een beetje op; maar ik schrijf het nu toch maar een beetje van me af, omdat ik me een beetje zorgen begin te maken.

Is het normaal dat ik me zo voel? Dat het al zo lang duurt? Is het gewoon stress/zorgen, omdat school net is begonnen of is het wat anders? Ik ben nu 19 jaar, dus zou denken dat ik de ergste hormonen schommelingen wel heb gehad :+ Ik zie nu dat dit echt een heel essay is geworden... Maar ja, zijn er mensen die zich hierin herkennen? Zo ja, hoe komen jullie er vanaf? Of hoort dit gewoon bij de pubertijd en ben ik me enorm aan het aanstellen? 8)7

Bedankt voor het lezen in ieder geval :)

Anoniem

Re: Niet lekker in mijn vel zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:18

Je kan hoog of laag springen en Bokt kan heel veel zeggen, maar het klinkt alsof je inderdaad gewoon niet lekker in je vel zit en daar kan je echt gewoon hulp bij krijgen. Veel huisartsenpraktijken hebben een POH in dienst, dat is een psycholoog die je op een laagdrempelige manier in een paar afspraken wat handvaten kunnen geven om dingen weer onder controle te krijgen. Als ze denken dat je meer hulp nodig hebt kunnen ze je doorverwijzen naar een psycholoog. Voor een herfst/winterdip is het ook geen slecht idee om wat bloed te prikken om te kijken hoe het zit met oa je vitamine D.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Niet lekker in mijn vel zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:35

Kun je zwanger zijn? ;)

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:38

Palmera schreef:
Kun je zwanger zijn? ;)

Of gebruik je hormonale anticonceptie?

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:41

Zou sowieso stoppen met dat roeien, als het je niet oplevert wat je zoekt dan gewoon iets anders gaan proberen.
Zit zelf 3 maanden thuis zonder werk,herken je gevoel verder wel een beetje. Saaie sleur doet geen goed

Foaly

Berichten: 4837
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:53

Met een huisarts of POH gaan praten is een goed advies. Je bent echt niet de enige, en helemaal in deze tijd (zucht :+ ) niet die in een dip terechtkomt, en zij kunnen je handvaten geven of doorverwijzen :j

Verder zou je ook nog een praktische hobby kunnen zoeken, dus eentje waarbij je echt iets maakt. Denk aan breien, haken, koken, tuinieren, vogelhuisjes knutselen, noem maar op. Ik bedoel dus niet iets ongrijpbaars zoals een taal leren of een cursus doen, maar iets fysieks met je handen heeft bij mij heel erg geholpen. Zo zit je niet de hele dag naar een scherm te kijken, en heb je een gevoel van voldoening als het af is. Dit artikel legt het mooi uit (wel in het Engels): https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-creativity-cure/201205/creativity-happiness-and-your-own-two-hands. Plus, als je met je handen bezig bent heb je geen tijd om te eten ;)

Overigens, wat je zegt over 19 jaar en hormoonschommelingen klopt niet echt. Ik ben 30 en heb daar nog steeeds last van, helaas :+
Laatst bijgewerkt door Foaly op 24-09-20 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:55

En als huisarts of psycholoog te veel voelt, kun je ook een coach overwegen. Iemand van buitenaf met ervaring kan je ondersteunen om uit te zoeken wat er gebeurt en wat je eraan kunt doen.

Ik denk dat veel studenten last hebben van wat je schetst. Ik herken het in mijn omgeving en bij mijzelf. Sociale contacten zijn belangrijk en geven energie, zakelijk of vriendschappelijk. Bij studenten valt dat onderdeel ernstig weg en eenzaamheid speelt op. En natuurlijk al helemaal als je sociale kring nog niet zo groot was.

Momenteel volg ik een korte online 'cursus' van een coach die focust op geluk vinden in je (dagelijks) leven. Het helpt mij heel erg om stil te staan bij processen en situaties, en om vervolgens de juiste acties te vinden die me helpen. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, kan ik je de gegevens geven.

Een knuffel en geluk voor jou,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:57

Praat erover. Ook is het goed om te weten dat je niet altijd lekker in je vel kan zitten, ook al krijg je door bijvoorbeeld Social media wel een ander, vertekend beeld.
Maak je vooral niet teveel zorgen over dat je niet lekker in je vel zit, alles komt en gaat ook weer.
Maar via de huisarts naar de praktijkondersteuner kan zeker helpend zijn!
Qua winterdip zijn er ook veel dingen die je kunt proberen, vitamines (bloed prikken) daglicht lamp ect. Heb er zelf geen ervaringen mee, maar veel andere mensen wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-09-20 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38231
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:57

Zoek hulp bij de huisarts en nog iets, je ideale gewicht en niet ongesteld worden? Lijkt mij niet goed. Maar wanneer je geen flink ondergewicht had en je niet ongesteld werd dan ook dat bij huisarts vermelden . Vind je het moeilijk om er over te praten print dan je openingspartij uit en laat het lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:11

Foaly schreef:
Met een huisarts of POH gaan praten is een goed advies. Je bent echt niet de enige, en helemaal in deze tijd (zucht :+ ) niet die in een dip terechtkomt, en zij kunnen je handvaten geven of doorverwijzen :J

Dit inderdaad. Je krijgt nu een soort dubbele klap van coronadepressie (klinkt een beetje laconiek maar onderschat niet wat leven in een pandemie met je doet) en winterdepressie, en dat kan echt voor heel veel mentale struggles zorgen die je niet per se hoeft te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 13:25

Emmaa_ schreef:
Foaly schreef:
Met een huisarts of POH gaan praten is een goed advies. Je bent echt niet de enige, en helemaal in deze tijd (zucht :+ ) niet die in een dip terechtkomt, en zij kunnen je handvaten geven of doorverwijzen :J

Dit inderdaad. Je krijgt nu een soort dubbele klap van coronadepressie (klinkt een beetje laconiek maar onderschat niet wat leven in een pandemie met je doet) en winterdepressie, en dat kan echt voor heel veel mentale struggles zorgen die je niet per se hoeft te hebben.


Dit. Mijn huisarts (waar ik voor iets heel anders heen ging) vertelde tussen neus en lippen door dat ze momenteel heel veel mensen met angst/stress/vermoeidheid en daaraan gerelateerde klachten ziet. Die pandemie heeft nog meer invloed dan dat we al denken.

Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 09:22

Balenciaga schreef:
Palmera schreef:
Kun je zwanger zijn? ;)

Of gebruik je hormonale anticonceptie?


Haha, nee, ik ben niet zwanger. Ik gebruikte tot vorig jaar de pil, maar ben daar mee gestopt omdat ik er ook semi-depressieve klachten van kreeg. Enorm emotioneel, héél somber en alleen maar in mijn bed willen liggen. Mijn ouders dwongen me om ermee te stoppen en daarna ging het gelukkig gelijk weer beter. Maar ja, aangezien ik daar nu al een jaar mee gestopt ben, moet het ergens anders aan liggen

Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 09:25

@Emmaa_, ik ben al eerder bij zo'n POH geweest, maar voelde me daar toen niet op mijn gemak. Beetje alsof je gebaby-d werd. Misschien lag het aan die persoon en had ik moeten doorzetten, maar was er na de eerste afspraak best op afgeknapt. Bloedprikken is wel een goede, kan inderdaad geen kwaad. Wie weet is het met wat vitamine slikken weer opgelost, zou wel fijn zijn iig

@stoer, dat roeien twijfel ik ook over. Maar aan de andere kant, ik ben er net 3 weken mee bezig en wie weet valt het nu gewoon tegen omdat het niet echt klikt met mijn groepje. Later word je in een nieuw team ingedeeld, dus ik heb soort van nog de hoop dat het dan wel beter gaat. Maar ik ga even aankijken hoe het de komende weken gaat.

@Foaly, bedankt voor je advies! Ik ga nu twee keer per week naar mijn verzorgpaarden toe en merk dat ik daar altijd wel van opknap. Gewoon een beetje mijn hoofd leegmaken en daar wat rommelen is een goede afleiding. Voorderest heb ik eigenlijk niet echt praktische hobby’s, maar ik ga het artikel zeker even lezen!

@Arcodavella, ik ben ‘blij’ dat anderen ook een beetje hetzelfde ervaren als ik. Geeft mij weer een beetje het gevoel dat ik niet de enige ben. Hoewel, als ik terugkijk naar toen ik wel gewoon nog naar school kon, had ik ook al een beetje dat gevoel dat alles niet optimaal was. Maar nu is dat gewoon echt erger geworden. Ik heb nu al een paar keer gelezen dat het niet erg is om hulp te zoeken, dus wie weet dat ik het toch maar even bij mijn ouders in de groep gooi. Dankjewel!

@brokjes, ga nu inderdaad misschien wel overwegen om naar de huisarts te gaan. En het bloedprikken heb ik inderdaad ook opgeschreven om te gaan doen, dankje!

@bigone, nu ik het zo terug lees klinkt het een beetje ernstig. Maar ik heb geen ondergewicht gelukkig! Misschien dat ik dat van het ongesteld worden dan ook maar even moet meenemen als ik naar de huisarts ga. Ik maakte me er eerst wel een beetje zorgen om, maar las op internet dat dat wel vaker voorkomt dus had er niet echt meer over nagedacht eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Sneeuwvlok23 op 25-09-20 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:30

Hé TS wat balen voor je dat je je zo voelt en wat goed dat je het deelt :j Ook ik sluit me aan bij het advies om naar een POH GGZ te gaan, het is heel laagdrempelig en valt onder de huisartsenzorg dus kost je niets.
Je zou eens kunnen vragen of er inmiddels een andere POH GGZ werkzaam is bij je huisarts, want er zit inderdaad veel verschil tussen alle POH's (ik ben zelf ook POH GGZ). Ook kan de POH een eventuele doorverwijzing naar een psycholoog maken en gezien jouw problematiek zou ik je dat best gunnen. Ik denk dat je daar veel aan hebt.
Veel sterkte!

Sneeuwvlok23

Berichten: 187
Geregistreerd: 08-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 09:37

[/quote]
Dit inderdaad. Je krijgt nu een soort dubbele klap van coronadepressie (klinkt een beetje laconiek maar onderschat niet wat leven in een pandemie met je doet) en winterdepressie, en dat kan echt voor heel veel mentale struggles zorgen die je niet per se hoeft te hebben.[/quote]

Dit. Mijn huisarts (waar ik voor iets heel anders heen ging) vertelde tussen neus en lippen door dat ze momenteel heel veel mensen met angst/stress/vermoeidheid en daaraan gerelateerde klachten ziet. Die pandemie heeft nog meer invloed dan dat we al denken.[/quote]

Het zou me niet verbazen als het inderdaad samenloop van omstandigheden is door corona en dat de winter er nu aan zit te komen. Het ironische is dat ik pas voor school zelf nog een onderzoek heb gedaan naar het verband tussen social distancing en mental health van jongeren en nu zelf een emotioneel wrak ben geworden :') Ik hou niet van naar de huisarts gaan en stel dat het liefst zo lang mogelijk uit onder het mom van "Het waait vanzelf wel weer over", maar nu ik al jullie adviezen lees is het misschien helemaal niet zo gek om toch maar te gaan doen. Ben altijd bang dat ik mezelf aanstel en voor niks naar de doktor ga ofzo

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:43

Hoi!
Wat rot dat je je zo voelt. Je bent echt niet de enige ;) Ik ben hulpverlener op een school en spreek veel studenten met soortgelijke klachten.
Huisarts is een goeie. Je zou ook op school kunnen informeren of daar een maatschappelijk werker of psycholoog werkt, deze werken op school en de drempel is soms wat lager dan.

Mliiesje
Berichten: 201
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:46

Ik weet niet of het al eerder genoemd is maar probeer zeker nu ritme te houden in je dagelijks leven. Daardoor kun je je ook ontregeld voelen, zeker nu met corona. Dus elke dag op hetzelfde tijdstip opstaan en op hetzelfde tijdstip naar bed gaan. Eventueel zou je nog iets als multivitaminen kunnen overwegen.

Ik weet hoe moeilijk het is, maar met gezonde voeding voel ik mezelf altijd een stuk fitter. Suikers maken ook erg moe.