Snel wennen aan een andere taal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Snel wennen aan een andere taal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 12:49

ok, beetje wazige titel maar ik zal het proberen uit te leggen.
Zelf ben ik vrijwel 100% Nederlands, maar ik heb een aanleg voor talen.
Ik zie bij de meeste woorden meteen hoe ze uitgesproken moeten worden als ik die taal ken en als ik een woord hoor kan ik hem meestal perfect opschrijven. Mijn aanpassingsvermogen op het gebied van talen is heel erg groot. Als ik bijvoorbeeld een week in Maastricht zit, praat ik meteen weer heel anders dan normaal. En zo is het ook met vreemde talen.
Ben ik in Engeland en moet ik me zelf redden, dan praat ik binnen een week goed Engels, compleet met accent. Goed, ik ken niet alle woorden die een Engelsman kent, maar dat komt omdat ik in de grond gewoon Nederlands ben.
Heeft iemand hier ook "last" van? Ik vind het zelf heel erg handig. Ik kan in zowel Engels, Duits als Frans denken en als ik er eenmaal aan gewend ben ook makkelijk converseren.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 12:51

Komt door je leeftijd, dat gaat vanzelf wel weg.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:30

Prima schreef:
Komt door je leeftijd, dat gaat vanzelf wel weg.


Verward Verward Verward
Sorry..maar die reply snap ik niet zo helemaal???

In ieder geval, ik herken het wel. Heb zelf een tijdje stage gelopen in Zweden, en na een maandje kon ik gesprekken volgen en zelf wat Zweeds brabbelen. Ik heb ook een zogeheten talenknobbel, en handig is dat zeker!! Een kennis van mij heeft dat ook, hij hoeft maar een week Italiaans te horen en hij spreekt het al! Handig toch? Ik ken ook zeker mensen die er jaren over doen om fatsoenlijk Engels te spreken!
Haal er je voordeel uit!!
Hej Då!!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 13:36

Prima schreef:
Komt door je leeftijd, dat gaat vanzelf wel weg.

Ik weet dat jongere mensen sneller talen aanleren...Maar er is wel dergelijk iets als een talenknobbel of wiskundeknobbel, dus ik denk niet dat je alles kan wijten aan je hersenen. Als je ontzettend slecht in talen bent, ben je er gewoon niet goed in, hoe jong je ook bent.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:40

_Scarlet_"]
[quote="Prima schreef:
Komt door je leeftijd, dat gaat vanzelf wel weg.

Ik weet dat jongere mensen sneller talen aanleren...Maar er is wel dergelijk iets als een talenknobbel of wiskundeknobbel, dus ik denk niet dat je alles kan wijten aan je hersenen. Als je ontzettend slecht in talen bent, ben je er gewoon niet goed in, hoe jong je ook bent.
[/quote]

Je zegt het zelf. Juist kan je alles wijten aan je hersenen. Die van jou (en van mij) zijn al bezig met de aftakeling. Ik denk dat als je 40 bent de dingen sowieso niet meer snel oppikt. Dus dan zal je er minder snel last van hebben dat je zo gauw dingen overneemt. Ik had dat vroeger (droomde dan zelf in het engels). Misschien begrijpen jullie het nu wel.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 13:44

Ja maar het punt is juist...ik heb er geen last van...Veel dingen worden ook cultureel bepaald, dus niet door je hersenen, maar daar ging het topic niet over Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:48

Prima, de aftakeling begint pas midden 20 en niet al daarvoor.
Scarlet, misschien heb je inderdaad een talenknobbel en dat is wel erg handig. Ga je er nog gebruik van maken, door veel nieuwe talen te leren?

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 13:50

Op school heb ik al duits2, frans2 en engels natuurlijk...Ja, we konden ook kiezen voor Spaans2, maar dan kon ik duits of frans niet kiezen. Misschien ga ik later nog eens een cursusje latijn doen, of gealic. Wil ook ooit nog een paar jaar in Groot-Brittannië of Ierland wonen..

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:50

Lovely schreef:
Prima, de aftakeling begint pas midden 20 en niet al daarvoor.
Scarlet, misschien heb je inderdaad een talenknobbel en dat is wel erg handig. Ga je er nog gebruik van maken, door veel nieuwe talen te leren?


Nee hoor, vanaf je elfde zijn alle neurale verbindingen gelegt en begint de aftakeling weer. Sla je human biology boeken er maar op na.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:51

Latijn moet je niet doen...wordt toch niet meer gebruikt...kortom: tijdsverspilling.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 13:52

Ik vind het leuk, dat is genoeg. Het hoeft niet nuttig te zijn...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 13:59

Ik heb er ook last van hoor Scarlet.... fijn om te weten dat we niet de enigen zijn.... is Russisch geen leuke taal???

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 15:57

Ik heb er wel last van, maar in mindere mate, ik pak snel talen en dialecten ed. op, maar niet zo extreem als bij jou!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 18:51

Ik kan me hier dus absoluut geen voorstelling bij maken. Heb het geluk dat ik tweetalig opgevoed ben (nederlands en engels) want anders kon ik helemaal geen woord buiten de deur spreken. Heb wel een wiskundeknobbel maar ik zou hem graag omruilen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:35

Kom eens naar Finland, dan kijken we eens hoe snel het gaat. Engels, Frans en Duits lijken wel héél erg veel op Nederlands, hoor Knipoog

Voorbeeld: lees deze krant maar eens Knipoog http://www.iltasanomat.fi/