Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:40

Nou hoe moeten de Ciske's, Cisca's en dergelijke zich nu wel niet voelen, die "cis" genoemd worden door hun vrienden en hartstikke binair zijn ofzo. (Ehm wat was binair ook alweer...? :P )

Nee ik snap het best wel hoor dat het prettig kan zijn als je jezelf in 1 van die hokjes vindt passen, om dan dat cis te gebruiken, mede dankzij jou want je legt het prima uit Ierpier +:)+

Maar voor een normale sterveling die helemaal niet met dit soort dingen te maken heeft is het niet meer te volgen joh Y;(

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:41

Misschien zijn er daarom dus geen normale stervelingen meer *D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:42

F_Orumster schreef:
Het gaat om wanneer je ergens op visite bent en een kind op bed gaat. Best veel Ouders laten dan het kind rondgaan voor de nachtkus (al bijzonder vind ik). Dus geen ontsnappen aan ;)

Oh, daar zou ik gewoon voor passen hoor. Ik hou ook nooit baby's vast bijv.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:43

Ik ben zo'n naïeveling die gewoon in gesprek zit en er opeens zoiets gebeurt ;)

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:43

Ierpier schreef:
elnienjo schreef:

De meerderheid van iets heeft wat mij betreft geen hokje nodig.

Het is niet eens echt een hokje, het is een term. Gewoon een alternatief voor niet-transgender, net zoals dat donker een woord is voor niet-licht. Ik snap niet dat je er zo moeilijk over kunt doen.

Voila.
Net zoals 'man' een van de geslachten is, en niet de standaard mens, 'gender-issues' niet per definitie problemen van vrouwen zijn, want 'man' is ook een gender, blank is een van de vele huidskleuren, hetero is niet de standaard, enzovoort.

Dat is waarom we daar ook etiketjes opplakken, omdat er niet een 'normaal' is. Mensen komen voor in allerlei vormen, kleuren en smaken.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:43

F_Orumster schreef:
Misschien zijn er daarom dus geen normale stervelingen meer *D


Tja wat is tegenwoordig nog normaal en wie bepaalt dat :=

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:44

pmarena schreef:
Nou hoe moeten de Ciske's, Cisca's en dergelijke zich nu wel niet voelen, die "cis" genoemd worden door hun vrienden en hartstikke binair zijn ofzo. (Ehm wat was binair ook alweer...? :P )

Nee ik snap het best wel hoor dat het prettig kan zijn als je jezelf in 1 van die hokjes vindt passen, om dan dat cis te gebruiken, mede dankzij jou want je legt het prima uit Ierpier +:)+

Maar voor een normale sterveling die helemaal niet met dit soort dingen te maken heeft is het niet meer te volgen joh Y;(

Fijn dat ik het een beetje begrijpelijk kam brengen. Het is ook best een ingewikkelde discussie hoor, dat snap ik. Niemand verwacht ook dat je dit allemaal begrijpt als je niet in een dergelijk milieu zit. Mensen zullen ook niet boos worden als je per ongeluk termen gebruikt die ze niet prettig vinden etc. Het enige wat ik vraag is dat je mensen in hun waarde laat en niet meteen komt net "ik vind het onzin!" terwijl je zelf helemaal niet in die wereld zit en geen idee hebt waarom die termen gebruikt worden. Luister naar wat mensen die het leven zeggen en respecteer hoe zij genoemd willen worden. Met een beetje inlevingsvermogen en flexibiliteit kom je een heel eind.

Overigens ben je als cisgender wel binair. Binair is als je je man of vrouw voelt. Mensen die zich identificeren als nonbinair identificeren zich als geen van beide. Maar dat us weer een andere can of worms die ik nu niet ga opentrekken :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 19:57

Ik vind het onzin, en ik mag dat vinden. Transgenders zijn niet "abnormaal" maar wel anders en dat geeft helemaal niets, ik hoef alleen geen lijstje te hebben van wat ik wel en niet zou zijn, ik ben gewoon een vrouw, klaar. Als je niemand in een bepaalde groep wil kwetsen betekend dat dus dat je jezelf maar zo moet noemen? Dan moet ik me dus voortaan voorstellen als heteroseksuele, atheïstische, flexitarische cis vrouw? Met weet ik hoeveel labeltjes er nog bij omdat er overal wel een groep is die zich ergens door gekrenkt voelt. :evaw:

Als je transgender bent dan voel je je gewoon anders dan de gemiddelde mens, dat is gewoon een feit en helemaal niet erg, als je er een probleem mee hebt dat transgenders wel een naam hebben en een niet-transgender niet dan creëer je imo gewoon een probleem dat er niet is.
Ik heb met niemand moeite en iedereen mag zijn zoals ie is maar ik zou er wel moeite mee hebben als die andere persoon mij ergens in wil duwen omdat zij ook een naam hebben en ik dat dan ook maar moet hebben.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:01

elnienjo schreef:
Dit is de definitie van normaal
Citaat:
Normaal is datgene wat door de meeste mensen geaccepteerd wordt of dat wat de meeste mensen doen. Het wijkt niet af van de gangbare praktijk, ofwel iets verloopt volgens de regel. Wat precies als normaal wordt gedefinieerd hangt dus af van de omstandigheden en is vaak cultuurgebonden.15 mei 2010

Het is gewoon wat de meerderheid doet. Het is niet beledigend naar mensen die op wat voor gebied dan ook tot een minderheid behoren.


Dit dus. We kunnen ook teveel lading aan een woord hangen.
Ik accepteer iedereen zoals ie is, als ie mij maar ook maar accepteert als een normaal persoon. Dus wat het meeste gangbare is.

Aanvulling: dat de beestjes een naam hebben, is mooi, maar ik denk dat er nu iets teveel namen worden gegeven waardoor het voor het gros van de mensen allemaal niet meer te volgen is.

Een mens blijft voor mij een mens. Hoe hij er ook uit ziet en welke voorkeuren hij ook heeft. Ik persoonlijk maak alleen onderscheid tussen mensen en idioten (categorie meest ergsten van de wereld, ook wel beesten).
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 11-09-19 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:05

Ik ga mezelf niet weer herhalen. Ik heb uitgelegd waarom de termen bestaan en waarom ze gebruikt worden. Als je weigert om mensen tegemoet te komen of te accepteren dat ze bepaalde termen liever niet gebruiken, kan ik daar ook niks aan veranderen.

Ik ga iets anders doen :+

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:06

Ik dacht dat dit topic daar speciaal voor bedoeld was...? Dan moet je een apart draadje openen.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:07

magda_90 schreef:
Ik dacht dat dit topic daar speciaal voor bedoeld was...? Dan moet je een apart draadje openen.

Ik snap niet wat je bedlelt. Ik zeg gewoon dat ik alles wat ik wilde zeggen wel heb gezegd haha.ik heb bijv op de vorige pagina al mijn uitleg gegeven over waarom er zoveel termen zijn.

chanicha

Berichten: 12152
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:09

LadyMadonna schreef:
Dan is het gros een Cis..
Was hetero of gewoon vrouw te makkelijk?

Hetero is iets anders dan cis. Hetero gaat over sexuale geaardheid en is het tegenovergestelde van homo. Cis gaat over hoe je je voelt/identificeert qua geslacht en staat tegenover trans.[/quote]
Ik vind het echt zulk overdreven gezeik allemaal... sorry....[/quote]

Nou hier nog eentje, moet tegenwoordig allemaal zoooo politiek correct, walgelijk.
Heb niks tegen lebo’s en homo’s of wat dan ook maar ga mij geen dingen door Mn strot duwen hoe ik zoiets moet noemen :n
Net zoals genderneutrale wc’s, gewoon dames en herentoiletten maar daar kunnen de tere zieltjes niet tegen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:11

Weigeren is een groot woord. Omdat dit topic over onpopulaire meningen gaat, geef ik mijn mening. Ik las je laatste bericht dan dat je het daar niet mee eens bent.
Wellicht las ik het ook verkeerd.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:13

Walgelijk, rekening houden met andere mensen en enige vorm van empathie hebben voor waar mensen die niet zoals jij zijn behoefte aan hebben. Waar gaat het heen met de wereld.

Magda natuurlijk mag je je mening geven. Ik wil er verder ook geen heel discussietopic van maken, dus ga nu ook nu ik mijn zegje heb gedaan.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:17

Snap ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:25

Ierpier schreef:
Ik ga mezelf niet weer herhalen. Ik heb uitgelegd waarom de termen bestaan en waarom ze gebruikt worden. Als je weigert om mensen tegemoet te komen of te accepteren dat ze bepaalde termen liever niet gebruiken, kan ik daar ook niks aan veranderen.

Ik ga iets anders doen :+


Ik zal inderdaad geen mensen om me heen krijgen die voor alles een term moeten hebben. Ik accepteer heel veel maar vind dat mensen het wel bij zichzelf moeten houden, als jij als transgender vind dat ik een cis ben en dat ook maar moet accepteren dan vraag ik me af of je niet gewoon moeite met jezelf hebt want maakt het nou uit? Iedereen is ergens wel een beetje anders in, ik ook en dat interesseert me geen reet, nou snap ik wel dat het bij een transgender wat ingewikkelder ligt maar imo maakt dat in een vriendschap ook niks uit. En imo zou de wereld een stukje beter worden als iedereen zo zou denken, je hoeft er pas wat van te vinden als je echt een relatie aan wil gaan, dan kan je er over gaan nadenken of je op iemand valt of niet, zo niet dan moet je mensen lekker in hun waarde laten en omgaan met de mensen waarmee het gewoon klikt.
Ik heb van alles om me heen, vegetariërs, vleeseters, hetero's, homo's, allochtonen, autochtonen, autisten, gelovigen, atheïsten, enz. en de reden dat het werkt is puur omdat die mensen net als ik zoiets hebben jij bent zo en ik ben zo, en dat is prima.
De enige gelovige waar ik niet mee door een deur kon is diegene die iedereen een bijbel aan wilde smeren en steeds over God begon omdat hij ons kon helpen.. Steeds drammen dat ik iets ben omdat jij dat vind en wil vinden valt voor mij in dezelfde categorie.
Juist niet overal iets aan willen hangen is voor mij het accepteren van mensen want ze zijn zoals ze zijn en daar hoef je helemaal geen label aan te hangen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:28

Normaal is wat eerder aangegeven. Normaal rij je op de snelweg 120/130. Rij je er 70 is het abnormaal, rij je er 150 is het ook abnormaal. In dat geval is het fout en krijgt het een negatieve lading.

Normaal is het echter ook om kinderen te krijgen (want daar ben ik, als vrouw zijnde, biologisch voor gemaakt.
Ik heb daar echter geen behoefte aan. Daarmee ben ik de afwijkende factor, dus abnormaal, maar ik zie dat niet als iets negatiefs.

Ik vind wel dat er de laatste jaren (??) steeds krampachtiger gedaan wordt over genders en geaardheden.
Heb hier een keer een heel fijn gesprek over gehad met een klant.
Zij was in de jaren 80 een van de eersten in nl die een volledige transitie door maakte. Heb fotos gezien van hoe ze toen was, echt een pracht meid :j
Tegenwoordig is ze 50+ en vind ze het allemaal niet zo belangrijk. Ze vertelde dat ze in een frietzaak aangesproken werd: meneer, heeft u al besteld? Vroeger had ze daar heel fel op geweest: “Ik ben een vrouw!”, Nu haalt ze haar schouders op, en doet ze haar bestelling. “Ik wordt namelijk niet met meneer aangesproken omdat ze me dwars willen zitten of op de kast willen jagen..., maar gewoon omdat ze het even niet goed zagen. Nou en... ga je niet dood van”

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:28

Prima, maar laat mensen zichzelf lekker zo labelen als ze dat willen. Ik heb op de vorige pagina uitgelegd waarom daar de behoefte aan is.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:32

Juist, zichzelf labelen, maar niet mij labelen.
Jij wilt dat er rekening wordt gehouden met jou, maar jij hoeft dat dan kennelijk niet met mij?

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:45

LadyMadonna schreef:
Juist, zichzelf labelen, maar niet mij labelen.
Jij wilt dat er rekening wordt gehouden met jou, maar jij hoeft dat dan kennelijk niet met mij?

Ik ben zelf geen transgender, ik breng gewoon empathie op voor die groep en leg uit waarom de trans/cis tegenstelling prettiger is voor de trans/gewoon normaal tegenstelling. Ik vind 't een beetje tone deaf dat je nu zelf in een slachtofferrol kruipt omdat er een' label op je geplakt wordt' terwijl jij als niet-transgender geen historie hebt van onderdrukt, uitgescholden en vermoord worden voor je identiteit. De machtsverhoudingen liggen anders in dit soort meerderheid/minderheid kwesties, en dan kun je dingen niet altijd één op één omdraaien ja.

Maar als jij cis daadwerkelijk als een belediging opvat zal ik het je niet noemen nee, terwijl ik de term wel zal gebruiken in milieus waar die term geprefereerd wordt.

Nu ga ik echt, ik heb niks meer te zeggen.

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:48

Ik word zelf nogal moe van al die labels en hokjes. In mijn ogen maakt het niet uit hoe je eruit ziet, hoe je je voelt, zolang je jezelf mag/kan/wilt zijn. En daar hoeft geen naam aan te hangen, want je bent. Zolang er niet van alle kanten geroeptoetert moet worden dat men maar weet dat iemand iets 'is', is er naar mijn idee geen enkel probleem. Punt is alleen dat er erg veel aandacht aan besteed lijkt te moeten worden, waardoor het een negatieve lading krijgt. Zolang men zichzelf schijnbaar niet geaccepteerd heeft, zal een ander dat ook niet kunnen. Zodra je beseft dat het niet uitmaakt dat je een man of vrouw bent/voelt of wat dan ook, maar beseft dat 'je bent', is het leven voor alle partijen een stuk makkelijker. De een hoeft zich niet te verdedigen, de ander zich niet te ergeren. Leven en laten leven, genieten van de dingen om je heen en vooral 'zijn'.
Bij mij op het werk heb je ook allerlei pluimage rondlopen. Soit. Ik vind het mooi dat die mensen dat niet aan de grote klok hangen en gewoon bij de groep horen. Grote lol bijvoorbeeld met de mannen die een voorkeur voor mannen hebben. Zij hoeven zich niet anders te voelen, omdat ze gewoon 'zijn'. Zij worden daar niet op beoordeeld, omdat ze niet overdreven doen of aandacht hiervoor vragen. De 'heteromannen' werken ook met deze mannen, omdat ze zich niet bedreigd hoeven te voelen. Omdat deze collega's toevallig op mannen vallen, wil het niet zeggen dat ze gelijk op ALLE mannen vallen. Net zoals ik als 'hetero' niet op alle mannen val. Die mannen die op mannen vallen hebben geen bevestiging nodig, omdat ze zichzelf geaccepteerd hebben en maling hebben aan wat een ander vindt.
Bij mijn zoon op school zat vroeger een vrouw die zich om had laten bouwen naar een man. Prima toch? Zij (of moet je dan hij zeggen) gelukkig. En weer door... Ik snap al die ophef gewoon niet. Het is zaak dat je je eigen voorkeur/gevoel of 'zijn' accepteert. Vaak hebben die mensen er zelf meer moeite mee dan de omgeving. En je hoeft je toch niet te verantwoorden? Zo hoef ik mij bij een lesbisch stel toch ook niet te verantwoorden waarom ik niet op vrouwen val?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:49

Je vult (weer) lekker voor mij in...
Waar schrijf ik dat ik cis een belediging vind?
En wat weet jij van mijn historie?
Om uitgescholden en gepest te worden hoef je geen transgender te zijn....

De rest van mijn post sla je voor het gemak naar over...

vikawiek

Berichten: 1485
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:51

Jongens, het is gewoon een term. Stel ik ben bij m'n behandelend psycholoog bij het Vumc en we hebben het over hoe niet transgenders dingen doen gebruiken we de term cis, simpel zoals Ierpier al had uitgelegd dat de andere termen een nare bijtoon hebben of onhandig zijn. Zo, nu mogen jullie de term weer vergeten want niemand verder gebruikt het :')

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:54

LadyMadonna schreef:
Je vult (weer) lekker voor mij in...
Waar schrijf ik dat ik cis een belediging vind?
En wat weet jij van mijn historie?
Om uitgescholden en gepest te worden hoef je geen transgender te zijn....

De rest van mijn post sla je voor het gemak naar over...

Welke rest? Het gaat erover of je wel of niet onderdrukt wordt om je genderidentificatie, het topic waar we het nu over hebben.

Als je cis geen belediging vindt snap ik niet waarom je het zo'n ramp vind als je ermee wordt aangeduid. Doelde je daar niet op met het 'rekening houden' dan?. Laat mensen lekker die term gebruiken, ze/we doen er niemand kwaad mee. ik zie het probleem echt niet.