Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:50

Hier ook gister de eerste bramenoogst in de jam gedaan (ik had in totaal 3 kg). Ook wilde bramen maar wel met veel smaak. Vandaag weer 1.5 kg in de vriezer gedaan.
Voor de aaltjes ben ik immuum hoor inmiddels :') mijn hele leven eet ik al bramenjam. Dit is trouwens wel de enige jam die ik zeef, die pitjes zijn hard _O- .

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:51

Tot ik ooit een braam door de midden beet en wat aan de andere kant zag bewegen. :')

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:54

Marcella schreef:
Tot ik ooit een braam door de midden beet en wat aan de andere kant zag bewegen. :')

Ik had van de week 2 aaltjes kruipend in het zakje waar ik ze in deed tijdens het plukken.. Ik heb ze uit respect weer op een andere (al half opgegeten door wespen) braam gezet :')
Oh vandaag ook doperwten ingevroren en 10 liter tomatensoep gemaakt.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:38

Ik had ze aan de kippen gevoerd. :')

Mogen kippen ook bramen heb genoeg dus een paar meer of minder maak niet uit.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:48

Ik neem aan dat die wormpjes koken niet overleven? Ik heb zoveel mogelijk de kevertjes en wormpjes eruit gehaald, maar ik zal vast wel een paar over het hoofd hebben gezien.
Leuk dat jullie ook bezig zijn met bramen. Ik begrijp dat wij dan gewoon een verkeerde soort hebben :P Misschien ooit maar eens vervangen door een betere braam en/of framboos.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:50

Hier staat de bramengelei al in de voorraadkast te blinken :D

Marcella: Jazeker, dat mogen ze!

Nee, de wormpjes overleven het koken niet. Je kunt jou bramen voor verwerking ook in gezouten water leggen, dan kruipen ze er normaal uit.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:01

Had ooit een keer bloemkool in zout water gelegd waarvan aan de buitenkant niks te zien was, maar uiteindelijk vol met rupsen zat. :')

Zal ik ze zo een paar bramen geven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 11:32

Gelukkige verjaardag Moonfight!

Even een vraagje: Wanneer slacht je het beste een eend ivm ruif? Heb er net 1 gedaan die haar veren aan het wisselen is. Nooit meer :+

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 16:39

Dankjewel Molenhoek!

Wat voor eend?

Muskuseenden ruien tussen de 14de en 16de week. Vorig jaar geslacht op week 15, was ook een rampenplan. Dit jaar week 18.

Bloemkool leg ik ook vaak even in zout water. Die zijn zo dicht dat je dat niet normaal kan wassen vind ik.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:47

Wanneer ruien kippen eigenlijk? Tot nu toe altijd goed gegaan maar dat is meer een kwestie van geluk :D

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:33

De dendermondse eend :) Zijn al meer dan een jaar.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 17:47

DeMolenhoek schreef:
De dendermondse eend :) Zijn al meer dan een jaar.

Ohh dus dan zit je in de jaarlijkse rui? Die zou ik zo niet weten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:50

Ja klopt :j

Ik vraag mij ook af wat voor korrels/graan jullie geven. Ik geef een gewone standaard mengeling, maar als ik slacht heb ik heel veel vet en vrij weinig vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:28

Ik wil hier toch even mijn 2 witte mechelse koekoek hennen laten zien. Wat een mooie dieren. Ook al flink aan de maat voor 4 maand te zijn. De bruine is een gewone lohman legkip en ze zijn al een flink stuk groter.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:35

Lijkt op een kraaikop?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:49

Nog nooit van dat ras gehoord. Het zijn nochtans raszuivere witte Mechelse. Heb de ouders ook gezien :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 21:00

DeMolenhoek schreef:
Ja klopt :j

Ik vraag mij ook af wat voor korrels/graan jullie geven. Ik geef een gewone standaard mengeling, maar als ik slacht heb ik heel veel vet en vrij weinig vlees.

De eenden bedoel je? Eenden zijn ook wel vetter dan kippen. Hier krijgen ze alleen een handje graan en scharrelen verder alles bij elkaar.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:05

Vooral de kippen. Van de eenden weten ik dat deze vetter zijn. Maar zelfs de kippen hebben soms 2 vingers dik vet :+

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 21:12

Welke leeftijd?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:15

Tussen 4 en 6 maand :)

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:18

Leuk DMH om die witte variant eens te zien! Ik heb hier een zwarte hen tussen lopen, echt een pracht van een beest.
En die hanen, die zijn echt imposant, kunnen wel tegen de 6 kg zijn :oo

Hier nog mijn jongste kuikens, nu 3 weken oud. Deze zijn gewoon de koekoek kleur.

Afbeelding

Dit zijn de laatste Mechelse kuikens voor dit jaar.
In het najaar willen we nog een lichting poule de bresse gaan doen, die hebben we twee jaar geleden ook al eens gehad en dat beviel ook heel erg goed. Die dieren zijn prachtig om te zien en het karakter is echt geweldig. Één hen hadden we aangehouden en die was echt zo mak als een lammetje. Kon je zo oppakken, vond alles best. Ze is zelfs eens vanuit zichzelf bij mijn man op de schouder gevlogen :')
Helaas is zij vorig jaar het slachtoffer geworden van een marter...

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:45

Eenden durf ik zo niet te zeggen.

Een aantal van jullie hebben ook vleeskonijnen in ruimere hokken/rennen toch? Willen jullie eens foto’s plaatsen daarvan. Wij hebben 4 fokkonijnen gekregen bij het huis maar die zitten in van die kleine betonnen hokjes en wil toch kijken of ik daar iets beters van kan maken voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:03

Zijn konijnentractors niets voor jullie? Zijn buitenhokken op wielen die je makkelijk kunt verrijden naar verse stukken gras :) Anders moet je maar eens googlen op Living Traditions Homestead. Zij gebruiken deze ook, maar dan zonder wielen.

Edit: Rond 1.50 en 12.00 zie je ze langs komen. Wij gaan ze binnenkort ook bouwen maar wel met een beter binnenverblijf.

https://youtu.be/eppIbH1d1EE
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-19 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:06

Dat gaat helaas niet. Al het gras wat we hebben is voorbehouden voor wei voor schapen en paarden. Ze zullen dus wel in een grote schuur blijven maar grotere hokken moet toch in ieder geval kunnen. Weet alleen nog even niet zo goed wat handig is. Hebben jullie de voedsters bijvoorbeeld wel altijd apart zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:10

Hier wel. Mijn ervaring is dat het tot een maand of 4 goed gaat en ze daarna echt beginnen te vechten. De rammen lijken daarin een stuk verdraagzamer naar elkaar toe. Wel laat ik regelmatig de ram erbij zitten tot vlak voor de bevalling. Maar, met 170 hectare kan er toch een stukje vanaf voor de konijnen? :o Wij zetten ze bv soms in een ren tussen de schapen en dat gaat gewoon goed :)

Zo zitten/zaten ze. Dus ze kunnen wel elkaar zien en ruiken.

Afbeelding
Afbeelding